!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

hdevr000
229

  • Type Alfa: Giulietta 1.4
  • ***
    - Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2015, 15:35:37 »
Hmm ja snap het.
Ben zelf ook programmeur.
Je moet de broncode beschikbaar hebben en deze kunnen compilen en draaien, liefst op een testbox, simulatiemachine.

In welke broncode is de taal geschreven uberhaupt?

De code/functie voor het laten zien van de snelheid is er al, hij moet alleen beschikbaar komen in de N of D stand.
Dus het schrijven een nieuwe functie is niet nodig, hij moet alleen op een andere plek beschikbaar komen.
In de praktijk dus een regel of 10 maximaal :)


*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2015, 17:35:49 »
.......
De code/functie voor het laten zien van de snelheid is er al, hij moet alleen beschikbaar komen in de N of D stand.
Dus het schrijven een nieuwe functie is niet nodig, hij moet alleen op een andere plek beschikbaar komen.
In de praktijk dus een regel of 10 maximaal :)
Jawel, maar zoals je zelf al zegt, heb je de broncode niet, en weet je ook niet wat voor effecten aanpassingen eventueel hebben op andere functies, interrupt afhandeling enz enz., kortom, dat is vermoedelijk de reden dat je uberhaupt voor zover ik weet nooit aanpassingen ziet in bodycomputer functies, ben er tenminste nog nooit tegen gekomen.....Beetje vervelend als er bijv wat mis gaat met de timing van ABS commando's etc  ;D
Well add-ons, dat zou nog een mogelijkheid zijn, mits je eerst alle benodigde CAN-bus commando's kan achterhalen (specifieke merk afhankelijke commando's worden ook nooit vrijgegeven).
Heb bijv wel toepassingen gezien van mensen die aansturing van dashboard en info display aangepast hebben....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

hdevr000
229

  • Type Alfa: Giulietta 1.4
  • ***
    - Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2015, 18:24:09 »
Citaat
Heb bijv wel toepassingen gezien van mensen die aansturing van dashboard en info display aangepast hebben....

Bij de Giulietta?
*

hdevr000
229

  • Type Alfa: Giulietta 1.4
  • ***
    - Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2015, 18:29:07 »
Trouwens, weet niet of de originele poster blij is met off-topic, maare dit zou ook mooi zijn, past mooi in de Giulietta:

http://www.bikermart.co.uk/proddetail.asp?prod=361-800



Vraag is of dit uberhaupt valt aan te sluiten.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2015, 19:12:42 »
Vraag is of dit uberhaupt valt aan te sluiten.

Denk het wel, dat soort zaken wordt meestal aangesloten via de OBD bus, grotendeels gestandaardiseerd.
edit: even gekeken, maar die specifieke is niet zo handig, aangezien die met een extra aan te brengen sensor werkt. Zijn echter wel OBD equivalenten te vinden ;)

Heb zelf tijdlang een OBD meter van PLX in de auto gehad (DM-200), zie:

https://www.youtube.com/watch?v=957TTByL0Ls

http://www.plxdevices.com/
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Alfa147Giulietta
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 8C 18''
  • **
    - Junior Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2015, 19:33:38 »
Trouwens, weet niet of de originele poster blij is met off-topic, maare dit zou ook mooi zijn, past mooi in de Giulietta:

http://www.bikermart.co.uk/proddetail.asp?prod=361-800



Vraag is of dit uberhaupt valt aan te sluiten.

Nee, daar is hij niet blij mee haha. Maar alle gekkigheid op een stokje. Volgens mij willen wij een heel eind hetzelfde. De ecu van onboard functies tunen. Zou dat nu echt allemaal afgeschermd zijn? De fabriek heeft het toch ook geschreven?
Dat van die cruise controle vind ik ook een hele goede. Dit zou ''gewoon'' de functie res wijzigen naar ander functie moeten zijn.
Nu we toch aan het aanpassen zijn zou ik de melding ''start stop systeem niet beschikbaar'' wel uit willen schakelen. Ben je door je mp3 aan het bladeren komt iedere keer die melding ertussen tot vervelends toe.
Alfa Romeo 147 Distinctive 1.6 120PK --> Alfa Romeo Giulietta 1.4MA Sport & Premium pakket, 8C 18'' velgen
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #21 Gepost op: 31 oktober 2015, 19:45:46 »
...Nu we toch aan het aanpassen zijn zou ik de melding ''start stop systeem niet beschikbaar'' wel uit willen schakelen. Ben je door je mp3 aan het bladeren komt iedere keer die melding ertussen tot vervelends toe.

Een aantal zaken is in elk geval via de OBD bus aan te passen, bijv met behulp van het programma "multiecuscan", zie :
http://www.multiecuscan.net/
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Alfa147Giulietta
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 8C 18''
  • **
    - Junior Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #22 Gepost op: 31 oktober 2015, 19:51:51 »
Bedankt Jwq, zou je met Multiscan meer kunnen als met autocom?
Alfa Romeo 147 Distinctive 1.6 120PK --> Alfa Romeo Giulietta 1.4MA Sport & Premium pakket, 8C 18'' velgen
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #23 Gepost op: 31 oktober 2015, 19:57:34 »
Bedankt Jwq, zou je met Multiecuscan meer kunnen als met autocom?

Ik weet in elk geval dat multiecuscan zeer populair is onder Alfa bezitters, en ook continu doorontwikkeld wordt.... Support ook practisch alle modules zoals ABS, ECU, bodycomputer, dashboard, climate control, selespeed enz enz
Je kunt de software gewoon downloaden, en dan in simulatie mode gebruiken om te zien hoe e.e.a. functioneert en wat wel/niet mogelijk is...
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #24 Gepost op: 31 oktober 2015, 20:07:58 »

Nu we toch aan het aanpassen zijn zou ik de melding ''start stop systeem niet beschikbaar'' wel uit willen schakelen. Ben je door je mp3 aan het bladeren komt iedere keer die melding ertussen tot vervelends toe.

heb die melding nog nooit gehad?  en nee, ik heb geen QV
*

hdevr000
229

  • Type Alfa: Giulietta 1.4
  • ***
    - Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #25 Gepost op: 31 oktober 2015, 22:01:13 »
Heb net multiscan gedownload en in simulatiemodus gedraaid, wel geinig.

Maar de functies die "wij" willen staan er niet in.

Ik denk ook dat het een utopie is dat het er ooit komt.
*

hdevr000
229

  • Type Alfa: Giulietta 1.4
  • ***
    - Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #26 Gepost op: 3 november 2015, 23:07:04 »
Maar goed,

We zoeken dus elektrisch schema van de Giulietta, maar ik vind alleen schema's van oude Alfa's.
 
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #27 Gepost op: 4 november 2015, 09:41:08 »
Citaat van: hdevr000 op  3 november 2015, 23:07:04
Citaat van: hdevr000 op  3 november 2015, 23:07:04
Maar goed,

We zoeken dus elektrisch schema van de Giulietta, maar ik vind alleen schema's van oude Alfa's.


Normaal van alle nieuwe modellen in "elearn" te vinden, alleen is dit bij de allerlaatste modellen als de giuletta volgens mij weer veranderd, en alleen via online elearn versie compleet beschikbaar ?....
Kwam wel dit tegen:
http://mhhauto.com/Thread-Elearn-Alfa-Giulietta-new-upload

als voorbeeld andere modellen:
http://www.ebay.it/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xalfa+elearn.TRS0&_nkw=alfa+elearn&_sacat=0
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Alfa147Giulietta
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 8C 18''
  • **
    - Junior Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #28 Gepost op: 4 november 2015, 21:57:18 »
Klopt JWQ, alleen bestaat dat topic sinds heel kort niet meer.

Citaat van: hdevr000 op  3 november 2015, 23:07:04
Citaat van: hdevr000 op  3 november 2015, 23:07:04
Maar goed,

We zoeken dus elektrisch schema van de Giulietta, maar ik vind alleen schema's van oude Alfa's.
 

Heb jij wel een goed werkende elearn? De online versie is het ook net niet..


Nu we toch aan het aanpassen zijn zou ik de melding ''start stop systeem niet beschikbaar'' wel uit willen schakelen. Ben je door je mp3 aan het bladeren komt iedere keer die melding ertussen tot vervelends toe.

heb die melding nog nooit gehad?  en nee, ik heb geen QV

Nou toevallig reed ik onderlaatst in een Renault Clio met ook een start stop systeem en dan rijd ik met dezelfe rijstijl en jahoor achter elkaar werkend zoals het hoort.
Vind het helemaal niet erg dat het nu niet werkt, maar die melding iedere keer in het scherm dat hoeft dan ook weer niet.
Dan heb jij ook geen last van je aanspringende airco na zoveel minuten op handbediening climat control als je vooruit niet op blazen staat..
Dat zou ik dus ook maar al te graag voor de rest van de alfa haar leven uit willen zetten. Zet hem er maar bij op het lijstje hahaha!
Alfa Romeo 147 Distinctive 1.6 120PK --> Alfa Romeo Giulietta 1.4MA Sport & Premium pakket, 8C 18'' velgen
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Elektrische schema & aanpassen diverse functies
« Reactie #29 Gepost op: 5 november 2015, 09:21:45 »
Citaat van: Alfa147Giulietta op  4 november 2015, 21:57:18
Citaat van: Alfa147Giulietta op  4 november 2015, 21:57:18
...Dat zou ik dus ook maar al te graag voor de rest van de alfa haar leven uit willen zetten. Zet hem er maar bij op het lijstje hahaha!
Dat is een van de zaken die wel in MES in te stellen waren, nml het permanent uit zetten vas start/stop
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA