!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

audiasis
11

  • *
    - Startende Alfist
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Gepost op: 10 oktober 2011, 17:37:47 »
Ik heb dit weekend een testrit gedaan met de 1.6 diesel met 105 pk. Er waren geen andere beschikbaar in de garage... Heeft er iemand de vergelijking gemaakt met de 2.0 136/140pk versie?

De 1.6 reed zeer vlot bij lage toeren, maar vanaf 3500 was de pret er af. Alsof hij doelbewust was toegeknepen bij hogere toeren.

Ik vraag mij af of dit bij de 136/140pk versie ook voorkomt. Namelijk veel koppel onderin maar beperkt in vermogen bij de hoge toeren? Of valt dat goed mee? Hoe zit het met de turbolag? En wat als je de vergelijking maakt met de 170pk motor?
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2011, 20:15:57 »
is een beetje eigen aan een diesel toch? éénmaal boven bepaald toerental is de fun er af, bij lage toeren barstensvol koppel...
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

DisciplinA
663

  • *****
    - Super Alfist
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2011, 22:07:35 »
Er is niet echt super veel verschil tussen 1.6 en 2.0 , mijn opmerking: Van 1.6 verwacht je zoveel niet, van 2.0 verwacht je meer, het is hoe je het bekijkt...
Ik ben blij met mijn keuze !
Look to the past, see the future
*

audiasis
11

  • *
    - Startende Alfist
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2011, 10:41:13 »
Wel, ik was eens aan het kijken naar de specificaties:

1.6:
105PK  @4000rpm
320Nm @1750rpm

2.0:
136PK  @4000rpm
350Nm @1750rpm

170PK  @4000rpm
350Nm @1750rpm

Dit verklaart waarom de 1.6 bij lagen toeren zeer vlot aanvoelt, hij heeft amper minder koppel dan de 2.0 (320 t.o.v. 350). De 2.0 motoren hebben een hoger maximaal vermogen hebben bij 4000rpm. De enige manier om meer vermogen te krijgen bij eenzelfde toerental, is een hoger koppel.

Dit leidt mij tot de conclusie dat hoe krachtiger de motor, hoe langer het koppel hoog blijft bij hoge toeren. Dus bij normaal rijgedrag (lage toeren) maakt het inderdaad niet veel verschil, bij sportief rijgedrag (hoge toeren) zal je waarschijnlijk wel het verschil merken...

Voor alle duidelijkheid, ik vond de 1.6 zeker niet traag aanvoelen ;-)
*

audiasis
11

  • *
    - Startende Alfist
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2011, 10:59:20 »
Net even uitgerekend, bij 4000 toeren heb je 184Nm, 238Nm (+29%) en 286Nm (+55%) voor respectievelijk de 1.6 en de 2.0 motoren van 136PK en 163PK (Belgische specificatie). Dus inderdaad het grote verschil zit hem in trekkracht bij hoge toeren.
*

Wilbert G
448

  • ****
    - Senior Alfist
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2011, 12:49:08 »
Citaat van: audiasis;13983
Wel, ik was eens aan het kijken naar de specificaties:

1.6:
105PK  @4000rpm
320Nm @1750rpm

2.0:
136PK  @4000rpm
350Nm @1750rpm

170PK  @4000rpm
350Nm @1750rpm

Dit verklaart waarom de 1.6 bij lagen toeren zeer vlot aanvoelt, hij heeft amper minder koppel dan de 2.0 (320 t.o.v. 350). De 2.0 motoren hebben een hoger maximaal vermogen hebben bij 4000rpm. De enige manier om meer vermogen te krijgen bij eenzelfde toerental, is een hoger koppel.

Dit leidt mij tot de conclusie dat hoe krachtiger de motor, hoe langer het koppel hoog blijft bij hoge toeren. Dus bij normaal rijgedrag (lage toeren) maakt het inderdaad niet veel verschil, bij sportief rijgedrag (hoge toeren) zal je waarschijnlijk wel het verschil merken...

Voor alle duidelijkheid, ik vond de 1.6 zeker niet traag aanvoelen ;-)
Helemaal correct. Ga er bij de 1.6 maar vanuit dat je tot de 120 nog aardig kunt bijbenen, maar vanaf dat moment kun je niet meer opschakelen om weer laag in de toeren te blijven, en zul je zien dat je dan echt significant achterblijft. Ik moet wel zeggen dat ik zo absoluut niet rijdt. Als je puur op tijd gaat kijken maakt het niet veel uit, want de winst aan koppel door snel door te schakelen en dus laag in de toeren te blijven, verlies je door de schakeltijd, als je het vergelijkt met doortrekken tot 3500 of verder. NU ik al een tijd zo rijd merk ik ook dat mijn auto na de 3000 nog wel even doortrekt in met name 2,3,4e versnelling. Echter, door die rijstijl heb ik het idee dat het maximale koppel nu pas later vrijkomt dan de originele 1750 rpm.
*

DisciplinA
663

  • *****
    - Super Alfist
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:47:11 »
Ik zou 1.6 aanraden, als je een diesel zoekt.Vind je dat niet genoeg, dan laat je haar chippen ;) Probleem opgelost en voor de rest kom je veel goedkoper uit. Deze conclusie is puur op het kostenplaatje gebaseerd.
Look to the past, see the future
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2011, 14:28:08 »
Ik zou 170pk (163pk) aanraden als je een diesel zoekt. Vindt je dat niet genoeg, dan laat je haar chippen. :D Probleem opgelost en voor de rest ben je veel sneller. Deze conclusie is puur op het prestatieplaatje gebaseerd.
 
 
 
 
:D
*

audiasis
11

  • *
    - Startende Alfist
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2011, 15:18:43 »
Ik zal vermoedelijk een 140pk (136pk) nemen omdat dit een goed compromis lijkt. Deze conclusie is puur op mijn leasing budget gebaseerd ;-)
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2011, 16:03:27 »
:D;)
*

DisciplinA
663

  • *****
    - Super Alfist
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2011, 18:05:22 »
Citaat van: frankie;13996
Ik zou 170pk (163pk) aanraden als je een diesel zoekt. Vindt je dat niet genoeg, dan laat je haar chippen. :D Probleem opgelost en voor de rest ben je veel sneller. Deze conclusie is puur op het prestatieplaatje gebaseerd.
:D
QV is ook niet slecht, heb ik horen zeggen :)
Look to the past, see the future
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2011, 18:47:00 »
Maar da's geen diesel he....:rolleyes:
*

juriaan
107

  • ***
    - Alfist
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2011, 12:51:49 »
Kijk eens op de site van squadra. Daar staan alle originele koppel/vermogen grafieken afgebeeld. Dit geeft je denk ik wel een goed beeld.

Kijk ook even naar de monsterlijke koppelberg van de 2.0 170pk na chippen tot 200pk :D
Giulietta 1.4 MA Turbo TCT, Rosso alfa, Pack SP3 met 8C velgen, Pack Premium plus.
BMW 2002 (polaris) 1975 zelfbouwproject met megasquirt injectie
BMW 2002tii (ceylon) 1973 nog in restauratie
*

audiasis
11

  • *
    - Startende Alfist
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2011, 15:35:46 »
Interessant! Ik heb eventjes de meetwaarden van squadra in excel gestoken.



De 2.0 140pk heeft op elk toerental meer koppel dan de 1.6 105pk. Je zou verwachten dat de 2.0 170 pk nog hoger zou liggen. Maar wat opvalt is dat de 2.0 170pk onder 3000 toeren minder koppel heeft dan de 2.0 140pk, en pas bij hogere toeren een hoger koppel. Ik vermoed dat ze bij Alfa Romeo de koppelcurve bij de 2.0 170pk zo vlak mogelijk wouden trekken (zoals je kan zien), zodat je bij eender welk toerental altijd even snel accelereert... Ofwel geeft de grotere turbo meer weerstand bij lage toeren... Wat denken jullie?
Ervaring JTDM 136/140 pk?
« Reactie #14 Gepost op: 12 oktober 2011, 16:12:44 »
Ik denk dat de staatjes van Squadra niet goed zijn. Want in de tekst op de site van Squadra wordt bij de 2.0 170pk JTD een maximaal koppel van 340nm genoemt. Nu komt het niet verder dan 300. Eigenschap van een grotere turbo is dat hij later op gang komt.