!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Ervaringen remmerij Giulietta
« Gepost op: 24 juli 2023, 19:04:53 »
Inmiddels een topic dat vaker besproken is en nogal subjectief is dus bij deze open ik hem traditiegetrouw nog een keer. Volgende maand laat ik de remmerij vervangen (Brembo klauwen) gezien ik flinke groeven in mijn schijven voor heb en het gevoel in het rempedaal af en toe wel erg sponzig is. Ik ben de Giul langzamerhand een beetje circuit klaar aan het maken voor wat korte track days (20 a 30min max).

Wat in ieder geval gaat gebeuren zijn de remleidingen vervangen met RVS leidingen. Hierbij de vraag. Wat zijn jullie ervaringen met verschillende merken DOT 4 vloeistoffen? Met name een stevig pedaal gevoel vind ik belangrijk. Hoe lang het mee gaat maakt mij in principe niks uit.

De schijven laat ik door mijn garage vervangen, die hebben normaliter Hella Pagid en zijn zover ik weet prima. De blokken ben ik nog in dubio over. Hier ben ik aan het twijfelen over de volgende blokken:
- Ferodo DS Performance
- Hawk HP Plus
- EBC Red of Yellow

Hierin vind ik het belangrijk dat het remvermogen ook goed is als ze koud zijn en het geluid niet teveel is (een beetje mag wel). Ook hier vind ik levensduur niet zo belangrijk. Wat zijn jullie meningen of hebben jullie nog andere voorkeuren voor remblokken?
*

ArjanB
2.007

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen remmerij Giulietta
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2023, 21:30:19 »
EBC yellowstuff zou ik adviseren (heb ik zelf ook): zowel goed bij koud als ook beter bestand tegen hitte dan standaard. Omdat deze beter bestand is tegen hogere temps zou ik upgraded schijven adviseren, ik heb EBC GD schijven.  Deze koelen de blokken weer iets (doordat ze 'dimpled' zijn, niet doorgeboord want dat kan scheuren veroorzaken). Hebben wel even nodig om in te remmen, staat ook op EBC site, daarom worden die minder snel als race blokken geadviseerd (daarvoor wil je heel korte inrem-periode) maar dat speelt alleen voor serieuze racers die snel tussen twee races in hun blokken willen vervangen.


Ferodo schijnt nogal te piepen, heeft yellowstuff nauwelijks last van.
Hawk is nogal flink duurder, ik kon geen voordelen vinden tov EBC yellowstuff
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

ArjanB
2.007

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen remmerij Giulietta
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2023, 21:34:11 »
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Jasper2020
44

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ervaringen remmerij Giulietta
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2023, 18:17:25 »
Remgevoel heeft meer met de leidingen, bekrachtiging en evt vocht/lucht in systeem te maken. Weet wel dat de ene dot4 de andere niet is. Hierin zit vooral verschil in qua kookpunt, check dat dus goed. Verder kun je ook altijd veilig overstappen op dot5.1(NIET 5.0)
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Ervaringen remmerij Giulietta
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2023, 17:59:26 »
EBC yellowstuff zou ik adviseren (heb ik zelf ook): zowel goed bij koud als ook beter bestand tegen hitte dan standaard. Omdat deze beter bestand is tegen hogere temps zou ik upgraded schijven adviseren, ik heb EBC GD schijven.  Deze koelen de blokken weer iets (doordat ze 'dimpled' zijn, niet doorgeboord want dat kan scheuren veroorzaken). Hebben wel even nodig om in te remmen, staat ook op EBC site, daarom worden die minder snel als race blokken geadviseerd (daarvoor wil je heel korte inrem-periode) maar dat speelt alleen voor serieuze racers die snel tussen twee races in hun blokken willen vervangen.


Ferodo schijnt nogal te piepen, heeft yellowstuff nauwelijks last van.
Hawk is nogal flink duurder, ik kon geen voordelen vinden tov EBC yellowstuff

Ik lees vooral dat Yellowstuff niet heel geweldig remt als ze koud zijn. Zijn vaak wel de oudere forumposts en zover ik weet zijn zowel Red als Yellowstuff over de jaren heen geherformuleerd. Hoe zit het qua remstof?

Het zijn overigens de Hawks geworden. Mits ze goed zijn ingereden zijn ze stil. Remstof zou minimaal moeten zijn en het remt al goed bij lage temperaturen. Enige nadeel is dat de schijven wel sneller slijten.
*

DanielH92
1.962

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen remmerij Giulietta
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2023, 18:32:24 »
Dit overzicht zegt meer dan duizend woorden:

*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Ervaringen remmerij Giulietta
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2023, 17:55:32 »
Blokjes zitten er inmiddels onder. Na het inremmen even een keer flink geremd. Bijna met mijn neus in het stuur. Bij koude remmen ook al flink wat remvermogen. Qua geluid is het redelijk; Geen geluid bij licht remmen, lichte piep bij wat zwaarder remmen. Wel een beetje karig dat Hawk geen piepplaatjes of montagemateriaal mee levert ondanks de vrij hoge prijs. Was dit bij de EBC's ook zo?
*

Jasper2020
44

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ervaringen remmerij Giulietta
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2023, 20:30:07 »
Als het goed is zijn je banden altijd de belemmerende factor in remafstand, verschil met upgraded blokken en schijven is vooral minder fading bij circuitgebruik als de temperaturen oplopen.

Als je met standaard remmen niet met je neus in het stuur zat was er wel serieus iets mis...
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Ervaringen remmerij Giulietta
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2023, 20:48:35 »
Als het goed is zijn je banden altijd de belemmerende factor in remafstand, verschil met upgraded blokken en schijven is vooral minder fading bij circuitgebruik als de temperaturen oplopen.

Als je met standaard remmen niet met je neus in het stuur zat was er wel serieus iets mis...

Remvloeistof was wel aardig donker. Remmen waren regelmatig ook erg sponzig en het remvermogen voelde soms bij lage snelheden (60 km/h) erg ondermaats. Ouderdom van de vloeistof zal ook wel een rol hebben gespeeld. De vorige blokjes waren zover ik weet OEM Brembo.

Heeft fading verder ook niet meer te maken met het kookpunt van je remvloeistof en hoeveel warmte de blokken/schijven doorgeven aan de vloeistof?
*

Jasper2020
44

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ervaringen remmerij Giulietta
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2023, 21:05:50 »
Jazeker. Remvloeistof is hierin belangrijke factor!