!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #45 Gepost op: 28 september 2017, 13:41:16 »
Met 235 heb je sowieso wat meer velgbescherming voor de vijand der velgen: de stoeprand.

Verder iets meer rubber op het wegdek, dus theoretisch wat meer grip, daarentegen theoretisch meer weerstand dus wat meer verbruik en minder stil.

Ik zeg overigens theoretisch omdat ik er zelf niet direct ervaring mee heb.

PS: voor wat het waard is, ik heb voor 225 gekozen, onder het mom van ik maak toch al een stap van 17 naar 18" en prijstechnisch is het toch al duur zat.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Delvenaartje
361

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 JTDM2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #46 Gepost op: 28 september 2017, 13:56:05 »
Aha.. helemaal duidelijk!
Staat wel mooier vind ik, die bredere bandjes  ;D
Ga eens informeren wat het verschil is in prijs!
*

Bob156
616

  • *****
    - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #47 Gepost op: 28 september 2017, 15:42:00 »
Kan iemand mij vertellen wat het merkbare verschil is tussen een 235/40/18 band en een 225/40/18?
Waarom kiezen sommigen hier voor de 235 versie?

Zie graag het antwoord tegemoet, bedankt!

10mm Breder, vult de wielkasten wat beter, meer grip, beschermd de velg wat meer en wang is iets hoger wat meer comfort kan geven.

Nadeel is stuk duurder in aanschaf en brandstofverbruik kan een tikje hoger liggen.

Ik heb nu 235 breed, maar denk hierna op 225 over te gaan, op een velg van 7,5 breed mooi genoeg, in combinatie met een band met velgrandbescherming goed genoeg.
*

Delvenaartje
361

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 JTDM2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #48 Gepost op: 28 september 2017, 15:51:33 »
Kan iemand mij vertellen wat het merkbare verschil is tussen een 235/40/18 band en een 225/40/18?
Waarom kiezen sommigen hier voor de 235 versie?

Zie graag het antwoord tegemoet, bedankt!

10cm Breder, vult de wielkasten wat beter, meer grip, beschermd de velg wat meer en wang is iets hoger wat meer comfort kan geven.

Nadeel is stuk duurder in aanschaf en brandstofverbruik kan een tikje hoger liggen.

Ik heb nu 235 breed, maar denk hierna op 225 over te gaan, op een velg van 7,5 breed mooi genoeg, in combinatie met een band met velgrandbescherming goed genoeg.

Ik rij behoorlijk veel kilometers dus ik denk dat als ik dat niet zou hebben, ik serieus zou kijken naar banden met de 235 maat.
Maar nu kijken of ik bandjes met velgrandbescherming ga/wil hebben of dat ik het wel aandurf zonder 'zijwieltjes' ;D
Hoe is het comfort met 18" velgen icm met 40 hoog, rijdt dat nog een beetje of is dat meer stuiteren/stug op de weg?

*

Giulietta1983
287

  • Type Alfa: Giulietta TCT 1750 TBI QV
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #49 Gepost op: 28 september 2017, 16:20:57 »
Kan iemand mij vertellen wat het merkbare verschil is tussen een 235/40/18 band en een 225/40/18?
Waarom kiezen sommigen hier voor de 235 versie?

Zie graag het antwoord tegemoet, bedankt!

10cm Breder, vult de wielkasten wat beter, meer grip, beschermd de velg wat meer en wang is iets hoger wat meer comfort kan geven.

Nadeel is stuk duurder in aanschaf en brandstofverbruik kan een tikje hoger liggen.

Ik heb nu 235 breed, maar denk hierna op 225 over te gaan, op een velg van 7,5 breed mooi genoeg, in combinatie met een band met velgrandbescherming goed genoeg.

Ik rij behoorlijk veel kilometers dus ik denk dat als ik dat niet zou hebben, ik serieus zou kijken naar banden met de 235 maat.
Maar nu kijken of ik bandjes met velgrandbescherming ga/wil hebben of dat ik het wel aandurf zonder 'zijwieltjes' ;D
Hoe is het comfort met 18" velgen icm met 40 hoog, rijdt dat nog een beetje of is dat meer stuiteren/stug op de weg?

Comfort van de 225-40-R18 is prima! Zeker niet stuiterd ofzo,  met 19 inch merk je wel echt dat je inlevert op comfort
Alfa Romeo Giulietta QV TBI TCT Grigio Magnesio Opaco, 3inch downpipe+sportkat JM tuning, Squadra tuning, Ulter eindemper, 290PK 400NM
*

damitch300
3.882

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #50 Gepost op: 28 september 2017, 20:36:43 »
Ik heb 2 jaar met 235 zomerbandjes gereden.
Ik vond de auto minder zoekerig en reed fijner kwa beleving.
Bochten gingen uitstekend en voelde meer grip als met 225.
Was wel onzuiniger en stukken duurder kwa aanschaf.
Maar de looks en de brede rand om de velgen heen (vooral brera/159 turbinas die ik heb en uitsteken) was het een perfecte keuze.
Ik had de Dunlop Sportmaxx Rt2 94Y xl.

Volgende zomerbanden worden weer 235 (rij nu sinds begin dit jaar winterbanden aangezien ik effectief maar 3 maand rij sinds maart en volgend jaar tot juli de auto in de stalling staat).
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
*

Delvenaartje
361

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 JTDM2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #51 Gepost op: 29 september 2017, 08:15:55 »
Ik heb 2 jaar met 235 zomerbandjes gereden.
Ik vond de auto minder zoekerig en reed fijner kwa beleving.
Bochten gingen uitstekend en voelde meer grip als met 225.
Was wel onzuiniger en stukken duurder kwa aanschaf.
Maar de looks en de brede rand om de velgen heen (vooral brera/159 turbinas die ik heb en uitsteken) was het een perfecte keuze.
Ik had de Dunlop Sportmaxx Rt2 94Y xl.

Volgende zomerbanden worden weer 235 (rij nu sinds begin dit jaar winterbanden aangezien ik effectief maar 3 maand rij sinds maart en volgend jaar tot juli de auto in de stalling staat).

Ik vind het ook wel veel mooier staan, maar ik moet ook praktisch denken.. met gemiddeld 40.000 per jaar wil ik toch ook wel een stukkie 'zuiniger' rijden ;D
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #52 Gepost op: 29 september 2017, 09:00:52 »
Kan iemand mij vertellen wat het merkbare verschil is tussen een 235/40/18 band en een 225/40/18?
Waarom kiezen sommigen hier voor de 235 versie?

Zie graag het antwoord tegemoet, bedankt!

10cm Breder

Da's wel heel veel breder  :rolleyes: ;)

Het meer grip is ook maar relatief, als het aardig regent heb je juist minder grip en eerder aquaplaning.
*

Bob156
616

  • *****
    - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #53 Gepost op: 29 september 2017, 10:04:07 »
Kan iemand mij vertellen wat het merkbare verschil is tussen een 235/40/18 band en een 225/40/18?
Waarom kiezen sommigen hier voor de 235 versie?

Zie graag het antwoord tegemoet, bedankt!

10cm Breder

Da's wel heel veel breder  :rolleyes: ;)

Het meer grip is ook maar relatief, als het aardig regent heb je juist minder grip en eerder aquaplaning.

 ;D ;D ;D
*

Bob156
616

  • *****
    - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #54 Gepost op: 29 september 2017, 10:09:35 »
Kan iemand mij vertellen wat het merkbare verschil is tussen een 235/40/18 band en een 225/40/18?
Waarom kiezen sommigen hier voor de 235 versie?

Zie graag het antwoord tegemoet, bedankt!




Het meer grip is ook maar relatief, als het aardig regent heb je juist minder grip en eerder aquaplaning.

Is ook zo, heb er nu Michelin pilot sport4 235 breed onder, heeft zoveel grip op droog en nat, dat die 10mm ook niet veel uit zal maken, de extra bescherming van de velgen is wel lekker.

Trouwens de beste band ever die pilot sport 4 er zijn veel goede banden te koop, maar de grip van deze band is next level.

Zit op het niveau wat ik met de elise met  echte plakbanden heb ervaren.
*

Delvenaartje
361

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 JTDM2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #55 Gepost op: 29 september 2017, 14:32:23 »
Als je je eenmaal in dat 'web' stapt wat 'bandentest 2017' heet ga je van hot naar her.
Wat voor mij belangrijk is, is de grip op nat wegdek (want kom op, we wonen toch echt in Nederland, het land van REGEN) en het brandstofverbruik wat ik laag wil hebben (rij niet voor niks Diesel).. en ik kom uit op de Goodyear Efficientgrip Performance.
M'n eerste keus was eigenlijk Dunlop, maar ik race niet met m'n Diesel (heb 'maar' de 105 PK versie) en gebruik 'm voornamelijk voor veel snelweg.

Prijstechnisch is ie naar mijn idee ook niet vervelend  ;D
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #56 Gepost op: 29 september 2017, 19:27:37 »
Persoonlijk zou ik het bij 225 breed houden. Dat een 235 brede band meer grip heeft is trouwens onzin, want meer oppervlak geeft niet meer grip (wrijvingskracht is (normaal)kracht x wrijvingscoëfficiënt). Breedte van banden wordt gekozen op maximale vlaktedrukken (en dus warmte-inbreng en afvoer). Voor een Giullietta voldoet 225 breed daar mijn inziens prima aan. Zo heeft alfa het tenslotte ook bedacht  :). Daarnaast is een 225 band qua aanschaf gunstiger volgens mij en heb je een beetje meer afwijking qua snelheid op je klok met 235 breed. Nadeel onder natte omstandigheden is al genoemd.

EDIT
Ik heb zoals net zoals Bob ook erg goede ervaringen met de Pilot Sport 4 van Michelin. Erggg veel grip op droog en nat :great:
*

Bob156
616

  • *****
    - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #57 Gepost op: 29 september 2017, 20:10:10 »
Persoonlijk zou ik het bij 225 breed houden. Dat een 235 brede band meer grip heeft is trouwens onzin, want meer oppervlak geeft niet meer grip (wrijvingskracht is (normaal)kracht x wrijvingscoëfficiënt). Breedte van banden wordt gekozen op maximale vlaktedrukken (en dus warmte-inbreng en afvoer). Voor een Giullietta voldoet 225 breed daar mijn inziens prima aan. Zo heeft alfa het tenslotte ook bedacht  :). Daarnaast is een 225 band qua aanschaf gunstiger volgens mij en heb je een beetje meer afwijking qua snelheid op je klok met 235 breed. Nadeel onder natte omstandigheden is al genoemd.

EDIT
Ik heb zoals net zoals Bob ook erg goede ervaringen met de Pilot Sport 4 van Michelin. Erggg veel grip op droog en nat :great:

Mooie theorie, maar dat gaat niet op met autobanden, breder geeft wel degelijk meer grip, anders kan je beter op 205 breed 17 inch gaan rijden.
Nou zal die 10mm niet echt het verschil maken, merk en type band veel meer.
Snelheid klopt trouwens volgens GPS veel beter met 235/40 18
Voor aquaplaning is het minder gunstig met bredere banden, maar minder dan 5mm profiel is dat ook al snel.
Scheelt me met Michelin 25 euro per band voor dat beetje meer rubber, is best fors, maar het stuurt en rijdt in ieder geval dikke prima.
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #58 Gepost op: 29 september 2017, 20:36:34 »
Wat versta jij onder grip? Dat je harder kan remmen? Harder door een bocht? Oppervlak is nou eenmaal geen parameter in het bepalen van wrijving.

Als je nou op het circuit rijdt of op de ring, dan heb je WEL profijt van bredere banden omdat de temperaturen oplopen. Iedereen die denkt op bredere banden harder een bocht te kunnen nemen komt bedrogen uit (uitgaande van normale temperaturen). Dat zal hem wel tussen de oren zitten...

Citaat
anders kan je beter op 205 breed 17 inch gaan rijden.

Je hebt een bepaalde breedte nodig passend bij het vermogen/gewicht/capaciteit van de auto. Met veel smallere banden onder een auto dan voorgeschreven zit je sneller aan de limit van je rubber (vlaktedruk dus temperatuur). Maar dat is met 225 onder een Giulietta nou niet bepaald het geval :-X

Dat het wat minder zoekerig rijdt geloof ik dan weer wel. Daar staat dan weer tegeover dat een 235 band zwaarder is, dus je meer onafgeveerd gewicht hebt wat niet positief is. Tot zover mijn theorieën. ;D
*

ramrod
209

  • Type Alfa: Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #59 Gepost op: 1 oktober 2017, 12:32:09 »


Gisteren tijdens een 300km rit de Nexen goed kunnen uitproberen , van droog tot regen , hoosbui  en wat bochtwerk met hogere snelheid  , ik heb tot nu toe alleen de 2 voorbanden laten doen maar de grip op nat als droog wegdek is prima , behoorlijk stille band ook of de band ook zuiniger is weet ik niet daar heb ik niet op gelet .
Prima band dus in mijn ogen , helemaal als je naar de prijs kijkt ik heb er €65 per stuk voor betaald , als ze blijven bevallen laat ik de achterste 2 ook vervangen .