!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2023, 18:20:54 »
De 120pk is prima. Vlot in tussensprintjes en inhalen is geen probleem, zelfs zonder terug te hoeven schakelen. Verbruik schommelt bij mij tussen de 11 en 13l met een behoorlijk zware rechtervoet en chipje. Met name na de tuning is de auto tot de 150/160 km/h echt rap voor een 1.4 met zo'n kleine turbo. Qua geluidsisolatie vind ik het vergelijkbaar met een Golf 6 uit 2012 (is op dit moment ook mijn enige referentiekader) al hoor je het bandengeluid wel redelijk goed.

Het zware sturen zou niet moeten. Vooral in de N stand zou het juist heel licht moeten zijn. Denk dat je inderdaad een barrel tegen bent gekomen.

Ik zou zelf, gezien de bouwjaren, voor een handbak gaan. Zover ik weet zijn de TCT-bakken pas na de facelift beter geworden.

Rest is volgens mij wel benoemd. De motorsteun is wel een dingetje, vooral bij de oudere modellen maar dat merk je wel tijdens het proefrijden.
*

GToto
8

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2023, 18:56:16 »
De 120pk is prima. Vlot in tussensprintjes en inhalen is geen probleem, zelfs zonder terug te hoeven schakelen. Verbruik schommelt bij mij tussen de 11 en 13l met een behoorlijk zware rechtervoet en chipje. Met name na de tuning is de auto tot de 150/160 km/h echt rap voor een 1.4 met zo'n kleine turbo. Qua geluidsisolatie vind ik het vergelijkbaar met een Golf 6 uit 2012 (is ook mijn enige referentiekader) al hoor je het bandengeluid wel redelijk goed.

Het zware sturen zou niet moeten. Vooral in de N stand zou het juist heel licht moeten zijn. Denk dat je inderdaad een barrel tegen bent gekomen.

Ik zou zelf, gezien de bouwjaren, voor een handbak gaan. Zover ik weet zijn de TCT-bakken pas na de facelift beter geworden.

Rest is volgens mij wel benoemd. De motorsteun is wel een dingetje, vooral bij de oudere modellen maar dat merk je wel tijdens het proefrijden.

Wat ik me nu wel afvraag of het verhaal over zuinigheid van 170pk versie klopt. Het lijkt dat in alle vergelijkingen en ook fabrieks gegevens de 170 pk versies zuiniger zijn dan de 120 pk versie.
En als dat zo is dan heeft de 170 pk mijn voorkeur, in de prijs zijn de 120pk ook gemiddeld 2k goedkoper dan de 170pk.
Daarintegen hebben 120pk geen multiair wat geveolig is?

Wat zijn de ervaringen met verbruik?
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2023, 20:57:08 »
De 170pk met MultiAir is zuiniger. Maar niet veel. Het opgegeven verbruik van Alfa/Fiat haal je waarschijnlijk alleen bergafwaarts met de wind in je rug
*

GToto
8

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2023, 23:08:29 »
Misschien zeg ik nu iets geks, maar begrijp ik het goed dat ongeacht welke 120 of 170 pk het is, de bak inhoud is 60 liter. En daarmee gaat ie gemiddeld als je netjes rijdt 600km?
Dan zet ik m tegenover een vw golf automaat van 2010, 1.4 met 120pk. De golf heeft een tank van 45 liter waarmee je met gemak 800km maakt. Kloppen mijn berekeningen?
Of is het 600miles = 1000km?
*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2023, 00:56:46 »
Je rijdt zo'n tank nooit helemaal leeg. Ik tank vaak als het lampje brandt, en dan gaat er zo'n 50 liter in. Verbruik van 1 op 12,5 haalde ik met mijn 1.4MA. 50x12,5=625km per tankbeurt. Dat lijkt aardig te kloppen.
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2023, 06:21:19 »
Vergeet verbruik. Calculeer maar in dat je wat meer verbruikt. Dat is nu eenmaal deel van de fun. :)
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2023, 19:23:00 »

ik verwacht zeker geen e-klasse stilte, dat zal m niet worden, maar tenminste vergelijking met een golf van 2010 of polo, of mazda. want deze maakte echt slechte indruk.
ik heb paar afspraken staan, ga komende dagen nog een paar bezichtigen. ik hoop dat het tenminste vergelijkbaar is met golf. want sportief is leuk, maar dag in dag uit geluids overlast zou ik niet overleven.
Ben ook niet de type die aftermarket uitlaatjes erop lijmt die nep geluiden maken :) ik vind dat je een auto geluid van een motor moet hebben en niet van een goedkoop lelijk uitlaat :)

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Een auto moet van nature goed klinken.
Een beetje sportief geluid mag best maar een pauperpijp met nep knalletjes,
hoef er wat mij betreft ook niet op.
Afrol geluid van de banden is wel een vaak gehoorde klacht.
Maar daar is natuurlijk wel iets aan te doen,
zoals stillere banden monteren op niet te grote velgen bijvoorbeeld.

Verbruik van de 120pk op papier zal iets hoger liggen dan de 170pk.
In de praktijk zit er niet zo heel veel verschil in 1 op 13 is relatief normaal.
Verbruikscijfers die een fabrikant op geeft worden nooit gehaald.

*

FasterInside
18

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #22 Gepost op: 6 juni 2023, 13:05:23 »
@GToto  mocht je nog op zoek zijn, kijk even in het Aanbod / Te Koop topic. Mijn Giulietta staat te koop, misschien is het wat voor je. Schaamteloze advertorial ;). Succes met je zoektocht, Giulietta's zijn erg leuke auto's.
*

GToto
8

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #23 Gepost op: 6 juni 2023, 15:43:51 »
Citaat van: FasterInside op  6 juni 2023, 13:05:23
Citaat van: FasterInside op  6 juni 2023, 13:05:23
@GToto  mocht je nog op zoek zijn, kijk even in het Aanbod / Te Koop topic. Mijn Giulietta staat te koop, misschien is het wat voor je. Schaamteloze advertorial ;). Succes met je zoektocht, Giulietta's zijn erg leuke auto's.

Dikke auto :) ziet er super mooi en sportief uit, juiste uitlaat met difuser er ook nog bij.

voordat ik verder ga, wil ik iedereen nogmaals bedanken voor alle moeite en tijd die genomen is om mij te helpen.

maar sinds gisteren ben ik voorzien,
niet volgens mijn plan, mijn plan was om een alfa te nemen, maar het is toch een Seat Leon geworden.

ik heb meerdere Alfa's bezocht en gereden, kom toch veel dingen tegen die me niet bevallen.
Behalve design, design van de Alfa is echt top, maar wat je dagelijks gaat meemaken is 10% design, 90% rest van de alfa, en daar zitten toch vele dingen die ik als negatief beschouw,

1. Verbruik 3-4x meer dan gemiddelde auto.
2. De dashboard, ( vind ik raar, beetje ouderwets), rare knopjes en nummertjes beetje onhanding gepositineerd.
3. Media systeem niet echt bruikbaar, die ik dan zou moeten gaan vervangen, koosten van 300-400 eu
4. Stoelen erg hard
5. veel geluiden binnen in de auto, zelfs een goedkope oude polo is stiller en prettiger. en dan heb ik het niet over het geluid bij hoge snelheden maar gewoon algemeen.
6. Automaat bak lijkt toch traag? of het is een ding van alle alfa's met 100k op de teller ? geen idee. maar je moet behoorlijk intrappen om vooruit te komen.
7. Prijs kwaliteit en kosten verhouding is niet logisch, je betaalt dus voor een alfa 200 euro belasting per kwartaal, je tankt gemiddeld 2-3x vaker en je krijg veel minder voor terug, en bij aankoop betaal je al teveel vind ik voor een oude kwaliteitloze auto.

ik moet wel bekennen, misschien komen mijn conclusies omdat ik betere autos heb meegemaakt, ik rij vaker een Giulia, deze is moeilijk bij instap maar eenmaal binnen ben je in paradijs,
het ziet er mooi uit, het is stil, het is krachtig en het is zuinig als je rustig rijdt.
en ook veel ervaring met VAG, en elke VAG zou ik nog steed boven een giulietta verkiezen omdat het gewoon meer te bieden heeft voor helft minder kosten.

en ik snap dat ik nu aant schelden ben in de kerk :)
maar nu zittend in een VAG met minder pk die toch beter worden gedistribueert dan die van giulietta, betere automaat die gewoon doet wat je vraagt,
heb ik veel lekkerder gevoel aant einde van de dag.
minder kosten,
alles doet het van fabriek af, zoals navi-media etc..
geen lawaai,
reparatie kosten 50% minder en door iedereen te doen,
verbruik laag etc... etc..

daarom misschien wel HELAAS, maar ik ben geen giulietist geworden, wel nog beetje Alfist om de Giulia die ik vaak rij.

misschien in de toekomst als er nieuwe betere en redelijk geprijsde Alfa's komen, met iets makkelijkere instap dan Giulia... maar voor nu helaas.
*

GToto
8

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #24 Gepost op: 6 juni 2023, 16:23:43 »
Citaat van: GTv6 op  6 juni 2023, 16:21:42
Citaat van: GTv6 op  6 juni 2023, 16:21:42
Citaat van: GToto op  6 juni 2023, 15:43:51
Citaat van: GToto op  6 juni 2023, 15:43:51
Citaat van: FasterInside op  6 juni 2023, 13:05:23
Citaat van: FasterInside op  6 juni 2023, 13:05:23
@GToto  mocht je nog op zoek zijn, kijk even in het Aanbod / Te Koop topic. Mijn Giulietta staat te koop, misschien is het wat voor je. Schaamteloze advertorial ;). Succes met je zoektocht, Giulietta's zijn erg leuke auto's.

Dikke auto :) ziet er super mooi en sportief uit, juiste uitlaat met difuser er ook nog bij.

voordat ik verder ga, wil ik iedereen nogmaals bedanken voor alle moeite en tijd die genomen is om mij te helpen.

maar sinds gisteren ben ik voorzien,
niet volgens mijn plan, mijn plan was om een alfa te nemen, maar het is toch een Seat Leon geworden.

ik heb meerdere Alfa's bezocht en gereden, kom toch veel dingen tegen die me niet bevallen.
Behalve design, design van de Alfa is echt top, maar wat je dagelijks gaat meemaken is 10% design, 90% rest van de alfa, en daar zitten toch vele dingen die ik als negatief beschouw,

1. Verbruik 3-4x meer dan gemiddelde auto.
2. De dashboard, ( vind ik raar, beetje ouderwets), rare knopjes en nummertjes beetje onhanding gepositineerd.
3. Media systeem niet echt bruikbaar, die ik dan zou moeten gaan vervangen, koosten van 300-400 eu
4. Stoelen erg hard
5. veel geluiden binnen in de auto, zelfs een goedkope oude polo is stiller en prettiger. en dan heb ik het niet over het geluid bij hoge snelheden maar gewoon algemeen.
6. Automaat bak lijkt toch traag? of het is een ding van alle alfa's met 100k op de teller ? geen idee. maar je moet behoorlijk intrappen om vooruit te komen.
7. Prijs kwaliteit en kosten verhouding is niet logisch, je betaalt dus voor een alfa 200 euro belasting per kwartaal, je tankt gemiddeld 2-3x vaker en je krijg veel minder voor terug, en bij aankoop betaal je al teveel vind ik voor een oude kwaliteitloze auto.

ik moet wel bekennen, misschien komen mijn conclusies omdat ik betere autos heb meegemaakt, ik rij vaker een Giulia, deze is moeilijk bij instap maar eenmaal binnen ben je in paradijs,
het ziet er mooi uit, het is stil, het is krachtig en het is zuinig als je rustig rijdt.
en ook veel ervaring met VAG, en elke VAG zou ik nog steed boven een giulietta verkiezen omdat het gewoon meer te bieden heeft voor helft minder kosten.

en ik snap dat ik nu aant schelden ben in de kerk :)
maar nu zittend in een VAG met minder pk die toch beter worden gedistribueert dan die van giulietta, betere automaat die gewoon doet wat je vraagt,
heb ik veel lekkerder gevoel aant einde van de dag.
minder kosten,
alles doet het van fabriek af, zoals navi-media etc..
geen lawaai,
reparatie kosten 50% minder en door iedereen te doen,
verbruik laag etc... etc..


daarom misschien wel HELAAS, maar ik ben geen giulietist geworden, wel nog beetje Alfist om de Giulia die ik vaak rij.

misschien in de toekomst als er nieuwe betere en redelijk geprijsde Alfa's komen, met iets makkelijkere instap dan Giulia... maar voor nu helaas.

Goed verhaal. Wat een onzin.

Ik had al het vermoeden dat ik wat mensen boos ga maken. sorry :)
*

brinkerik
1.831

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #25 Gepost op: 6 juni 2023, 17:17:41 »

Veel plezier met je Leon!


Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #26 Gepost op: 11 juni 2023, 18:29:22 »
Veel plezier met de Leon.
Dat is ook zeker geen verkeerde auto hoor.

Je klacht over met name de automaat kan ik je wel een beetje in volgen.
De TCT automaat is best een prima automaat het doet z'n ding,
maar de DSG van VW schakelt wel echt een stuk beter.
En de problemen die de DSG bakken in het begin hebben gekend,
zijn er tegenwoordig wel zo'n beetje uit.