!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

*

GToto
8

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Gepost op: 23 mei 2023, 09:42:55 »
Beste alfa kenners, graag een advies van jullie over mogelijke aankoop van een 2dehands alfa giulietta.
Ik ben al een tijd aan een beter auto toe, ben dus nu op zoek gegaan naar een alfa giulietta, maar mis nog wat stukjes om het goed te begrijpen.

ik rij vooral tussen 2 steden, korte afstanden vaakst, 50-60 kilometer, soms minder soms meer. weinig binnen stad,
ik heb wel een een Giulia gereden en die is top, maar is veel nieuwer en anders technologisch dan giulietta.

ik kan kiezen over het algemeen over volgende auto's

1. Giulietta 1.4 Turbo 120pk, van 2010, handgeschakeld 6 versnellingen.
2. Giulietta 1.4 T Distinctive automaat 170 pk van 2011
3. Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive automaat 170 pk van 2012
4. Giulietta 1.4 Turbo Distinctive handgeschakeld 6 versnellingen 170 pk van 2012

wat ik probeer te begrijpen,

is 120 pk in verbruik hetzelfde als 170 versie ? het gaat allemaal om benzines

is de 120 versie goed genoeg of is het te weinig voor de gieulietta om met plezier te rijden?
inhalen zonder te hoog geschreeuw van de motor etc...

de automaat of handgeschakeld? wat zijn de ervaringen ? omdat de keuze op gebruikte auto gaat, meeste van deze autos hebben tussen de 110000 en 160000 op de teller. zou het een probleem kunnen worden met automaat bak bijvoorbeeld? of is het meestal OK.
of kan ik het beste gaan voor een handbak?

en als er serieuse punten zijn waarop ik nog moet letten bij aankoop, graag hoor ik het.

graag julie ideen / adviesen hierover.

alvast dank.
*

GiuliettaMA
237

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2023, 14:02:34 »
Hoi GToto,

Ik heb zelf een handgeschakelde Giulietta (170PK), en geen ervaringen met een TCT bak dus daarover kan ik je helaas niet veel vertellen.
Mocht het een handgeschakelde worden check dan sowieso even of hij makkelijk in z'n 1e versnelling gaat. Mijne ging erg lastig in z'n 1 (vervangen van de versnellingsbak olie heeft dit grotendeels opgelost) maar nog steeds gaat het niet zo soepel als ik zelf graag zou willen.. maar hier valt mee te leven.

Andere dingen om in de gaten te houden:
- Gemodificeerde motorsteun geplaatst? Gaat om de motorsteun welke onder het koelvloeistof reservoir zit (als deze rond aan de bovenzijde is dit het oude exemplaar nog). Versleten motorsteun is te herkennen aan trillingen in het interieur en bij mij trilde de buitenspiegel zelfs. Geen extreem dure reparatie en ook prima zelf te doen met het juiste gereedschap, maar toch lekker als dit al gedaan is
- Kijk even of alle elektrische componenten in de achterklep werken, zo niet dan is de kans groot dat je een kabelbreuk in de achterklep hebt. Wederom geen extreem dure reparatie, maar toch fijn als alles werkt.
- Vooral voor de mulitair motoren is het van belang of het onderhoud kloppend is. De multiair modules zijn gevoelig voor de juiste motorolie, het tijdig verversen + de juiste hoeveelheid. Zelf vervang ik dit elk jaar of bij 10.000 / 15.000km (en let ook even op of het multiair filter mee vervangen is). Ik heb zelf (gelukkig, afkloppen ook) nog geen problemen gehad met mijn multiairmodule, maar de reparatie hiervan is wel een dure aangelegenheid..

Waar ik zelf nog tegenaan liep was dat mijn Giulietta een vervelend piepend geluid produceerde tussen de 1500 & 2000 toeren. Dit bleek afkomstig te zijn van de waterpomp.
Mocht jouw potentiële auto toe zijn aan het vervangen van de distributie dan zou ik adviseren om voor originele Alfa onderdelen te gaan, dit heeft bij mij het probleem opgelost.

Ik ben vast het eea vergeten, maar gelukkig zijn hier genoeg experts op dit forum te vinden : D
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2023, 14:38:10 »
Ik zou voor een 170pk sterke motor gaan. Zit net wat meer pit in, inhalen gaat wat vlotter en rijdt gewoon heel fijn. Keuze tussen handbak en automaat (TCT) is een persoonlijke. Vind zowel de handbak als de TCT erg fijn rijden. Of je problemen aan de bak mag verwachten ligt aan de vorige eigenaar/eigenaren. Daar kun je op voorhand weinig over zeggen.

Qua verbruik zullen de 120 pk of 170 pk elkaar niet zo gek veel ontlopen. Belangrijkste factor in verbruik is je rechtervoet. Ik zou in elk geval wat testritjes maken in verschillende versies, met handbak en TCT om te bepalen wat je zelf het fijnst vindt.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

brinkerik
1.831

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2023, 22:41:14 »
Bij een beperkt budget, is de 120pk een aanrader, omdat deze motor de meest bewezen techniek bezit.
Voor de rest, ga zelf rijden, en kijk wat je zelf fijn vind.

Ik ben voor de automaat gegaan, omdat ik graag eens een automaat wilde rijden; maar mis soms wel het zelf schakelen.

De Giulietta is verder technisch een best goede auto, vandaar dat de restwaarde ( ook de aanschaf waarde op dit moment 2e hands ) best op een hoog niveau ligt.

Succes met je keuze!
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Piccirillo
180

  • Type Alfa: Spider 939 + Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2023, 12:41:01 »
Ik heb de 170 pk versie met automaat,. Inmiddels heb ik er 20k op zitten en tot nu toe bevalt de auto prima. Automaat is heerlijk rijden en genoeg vermogen om in te halen.
Verbruik is gemiddeld 1:14.
En inderdaad goed onderhoud is belangrijk. Voor elke auto maar zeker de multiair. Als je op tijd hiervoor onderhoud laat doen is er niets mee aan de hand,
Alfa Romeo Brera Spider 939 (zwart)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Veloce uitvoering (Rosso maranello)
... hiervoor een hele reeks andere auto's...
eerste auto: Alfa Sud Tii zilvergrijs
*

GToto
8

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2023, 15:06:12 »
Van harte bedankt voor alle moeite en tijd die jullie geven om mijn vragen te beantwoord.

Ik ben net een alfa gaan bezichtigen, echt een toppertje ( op foto ) , ik was direct verliefd, en in mijn ogen beter dan Giulia omdat makkelijker instap etc..
Maar, toen kwam de grote maar. auto leek uit elkaar te vallen bij remmen, stuur trilde zo hard dat ik dacht dat ie eruit zou springen,
automaat bak maakte zoof geluid hele tijd, vliegwiel ? het geluid leek wel kapotte lager, bij schakelen omhoog verdween het, dan weer lawaai.
best schokkerige automaat aan begin van de rit, wel zacht schakelen omhoog naar 3-4 vond ik.
en opvallend veel motor geluid in de auto. terwijl buiten met open motor kap best wel normaal was.
Hele zware stuur, zwaarder heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb al inmiddels 20+ autos gehad :))
auto reed ook langzaam weg, dus de 170pk voelde ik niet, moest best ver intrappen om op snelheid te komen, 
Auto had NAP 150k op de teller, distri vervangen bij 130k. Airbag lampjes aan.

Dus al en al een ellendeling blijkbaar. helaas,
zag er wel super mooi uit van buiten en binnen, wat ik ook nog opmerkelijk vond was de bestuurders stoel. leek wel alsof ik op beton ging zitten heel raar. terwijl mooi leder interieur.

ik denk dat ik een niet onderhouden, slecht gerepareerde tegen ben gekomen, want algemene beeld en gevoel was wel top, denk dat ik verder op zoek ga naar betere exemplaar.
*

GiuliettaMA
237

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2023, 15:17:29 »
Van harte bedankt voor alle moeite en tijd die jullie geven om mijn vragen te beantwoord.

Ik ben net een alfa gaan bezichtigen, echt een toppertje ( op foto ) , ik was direct verliefd, en in mijn ogen beter dan Giulia omdat makkelijker instap etc..
Maar, toen kwam de grote maar. auto leek uit elkaar te vallen bij remmen, stuur trilde zo hard dat ik dacht dat ie eruit zou springen,
automaat bak maakte zoof geluid hele tijd, vliegwiel ? het geluid leek wel kapotte lager, bij schakelen omhoog verdween het, dan weer lawaai.
best schokkerige automaat aan begin van de rit, wel zacht schakelen omhoog naar 3-4 vond ik.
en opvallend veel motor geluid in de auto. terwijl buiten met open motor kap best wel normaal was.
Hele zware stuur, zwaarder heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb al inmiddels 20+ autos gehad :))
auto reed ook langzaam weg, dus de 170pk voelde ik niet, moest best ver intrappen om op snelheid te komen, 
Auto had NAP 150k op de teller, distri vervangen bij 130k. Airbag lampjes aan.

Dus al en al een ellendeling blijkbaar. helaas,
zag er wel super mooi uit van buiten en binnen, wat ik ook nog opmerkelijk vond was de bestuurders stoel. leek wel alsof ik op beton ging zitten heel raar. terwijl mooi leder interieur.

ik denk dat ik een niet onderhouden, slecht gerepareerde tegen ben gekomen, want algemene beeld en gevoel was wel top, denk dat ik verder op zoek ga naar betere exemplaar.

Wat zonde van je tijd! Maar goed, wel weer meer ervaring + vergelijkingsmateriaal voor een volgende proefrit.
Denk inderdaad dat je een slecht exemplaar getroffen hebt als ik jouw verhaal zo lees. Ik herken hier helemaal niets van in mijn Giulietta.

Voor de zekerheid, de auto stond niet in Dynamic? Want dan gaat het sturen inderdaad een stuk zwaarder dan in Normal of All Weather.
*

GToto
8

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2023, 15:48:40 »
Nee, stond in N.
ik heb wel geschakeld naar D, N en A.   verschill was niet groot, meer lavaai,maar nogsteeds zware stuur etc..




Van harte bedankt voor alle moeite en tijd die jullie geven om mijn vragen te beantwoord.

Ik ben net een alfa gaan bezichtigen, echt een toppertje ( op foto ) , ik was direct verliefd, en in mijn ogen beter dan Giulia omdat makkelijker instap etc..
Maar, toen kwam de grote maar. auto leek uit elkaar te vallen bij remmen, stuur trilde zo hard dat ik dacht dat ie eruit zou springen,
automaat bak maakte zoof geluid hele tijd, vliegwiel ? het geluid leek wel kapotte lager, bij schakelen omhoog verdween het, dan weer lawaai.
best schokkerige automaat aan begin van de rit, wel zacht schakelen omhoog naar 3-4 vond ik.
en opvallend veel motor geluid in de auto. terwijl buiten met open motor kap best wel normaal was.
Hele zware stuur, zwaarder heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb al inmiddels 20+ autos gehad :))
auto reed ook langzaam weg, dus de 170pk voelde ik niet, moest best ver intrappen om op snelheid te komen, 
Auto had NAP 150k op de teller, distri vervangen bij 130k. Airbag lampjes aan.

Dus al en al een ellendeling blijkbaar. helaas,
zag er wel super mooi uit van buiten en binnen, wat ik ook nog opmerkelijk vond was de bestuurders stoel. leek wel alsof ik op beton ging zitten heel raar. terwijl mooi leder interieur.

ik denk dat ik een niet onderhouden, slecht gerepareerde tegen ben gekomen, want algemene beeld en gevoel was wel top, denk dat ik verder op zoek ga naar betere exemplaar.

Wat zonde van je tijd! Maar goed, wel weer meer ervaring + vergelijkingsmateriaal voor een volgende proefrit.
Denk inderdaad dat je een slecht exemplaar getroffen hebt als ik jouw verhaal zo lees. Ik herken hier helemaal niets van in mijn Giulietta.

Voor de zekerheid, de auto stond niet in Dynamic? Want dan gaat het sturen inderdaad een stuk zwaarder dan in Normal of All Weather.
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2023, 15:53:53 »
Over de aandachtspunten van de Giulietta's is al wel het één en ander geschreven op het forum.

Als het om de benzines gaat zou ik persoonlijk voor de 120PK gaan.
Deze hebben nog de oudere maar betrouwbare Tjet motor dus geen multi air.
De Tjet is over het algemeen een betrouwbare motor die ook makkelijk,
te chip tunen is naar zo'n 150pk.
Daarmee doet die niet heel veel onder voor de 170pk MA.
Verbruikt zal in de praktijk niet heel veel verschillen.

De 170pk multiair is natuurlijk ook een goede keuze,
zolang je er maar 1tje zoekt met een goede en sluitende onderhoudshistorie,
liefst nog aantoonbaar met facturen.
De multiair modules bij de 1e generaties 2010 - 2012 gingen regelmatig stuk,
door verkeerd of slecht onderhoud daar zijn ze gevoelig voor.
Wel is het zo dat bij de meeste de multiair module al wel eens vervangen is,
al dan niet voor een verbeterd exemplaar.
Vanaf MY2012 is er een ander type module gebruikt waarbij storingen,
minder vaak voor kwamen.

Handbak of tct is natuurlijk een kwestie van smaak.
Dit zal je vooral zelf moeten ervaren dmv proefritjes.
Een handbak is natuurlijk over het algemeen wel betrouwbaarder.
Persoonlijk zou ik dan ook voor de handbak gaan.

Over het algemeen geld natuurlijk controleer of alles goed werkt.
En of de auto goed rijdt, schakelt etc en er natuurlijk netjes uit ziet.
De km stand zegt mij persoonlijk nooit zoveel maar een goede aantoonbare oh historie,
en algehele staat van de auto des te meer.
Als je het niet vertrouwd gewoon laten staan en verder zoeken er staan er genoeg.
Onafhankelijke aankoopkeuring is altijd verstandig.

Verder zijn er natuurlijk ook nog wel algemene zaken waarop je moet letten.
Maar daarvoor kan je rustig dit forum eens door kijken. ;)
*

Roberto il Duce
68

  • Type Alfa: Guilietta 1.4 sportiva
  • **
    - Junior Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2023, 19:37:31 »
Mooi gedaan Angel was dit nu de short version van je??  :D  zeker belangrijk de historie van de Juul  en je bent gewoon ook wat geluk nodig maar die garantie heb je niet altijd..
ALFA ROMEO 33 imola 1.4 Nero   FIAT Grande Punto 1.4 Tjet
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2023, 03:48:27 »
Mooi gedaan Angel was dit nu de short version van je??  :D  zeker belangrijk de historie van de Juul  en je bent gewoon ook wat geluk nodig maar die garantie heb je niet altijd..

Het is wel een klein beetje erg lang geworden inderdaad haha.  ;D
Heb het maar even iets korter gemaakt,
omdat er over algemene aandachtspunten wel genoeg te vinden is op het forum.



*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2023, 07:22:08 »
Dat van die stoelen heb ik wel eens eerder gelezen. Mooie lederen stoelen maar echt lekker zitten doen ze niet. De QV stoelen zitten wat dat betreft een stuk beter
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2023, 16:08:58 »
Ik lees trouwens ook dat je een klacht hebt over de geluidsisolatie.
Dit is helaas wel een dingetje zeker bij de eerste generaties van de Giulietta's.
Het is dus niet bepaald exemplarisch maar gewoon een algemeen dingetje.
Vanaf 2013 / 2014 is het kwa geluidsisolatie allemaal een stuk verbeterd dacht ik.
Maar goed een Giulietta is en blijft natuurlijk een "sportieve" auto.




 
*

GToto
8

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #13 Gepost op: 25 mei 2023, 16:18:22 »
Ik lees trouwens ook dat je een klacht hebt over de geluidsisolatie.
Dit is helaas wel een dingetje zeker bij de eerste generaties van de Giulietta's.
Het is dus niet bepaald exemplarisch maar gewoon een algemeen dingetje.
Vanaf 2013 / 2014 is het kwa geluidsisolatie allemaal een stuk verbeterd dacht ik.
Maar goed een Giulietta is en blijft natuurlijk een "sportieve" auto.


ik verwacht zeker geen e-klasse stilte, dat zal m niet worden, maar tenminste vergelijking met een golf van 2010 of polo, of mazda. want deze maakte echt slechte indruk.
ik heb paar afspraken staan, ga komende dagen nog een paar bezichtigen. ik hoop dat het tenminste vergelijkbaar is met golf. want sportief is leuk, maar dag in dag uit geluids overlast zou ik niet overleven.
Ben ook niet de type die aftermarket uitlaatjes erop lijmt die nep geluiden maken :) ik vind dat je een auto geluid van een motor moet hebben en niet van een goedkoop lelijk uitlaat :)
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta aankoop, graag jullie advies
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2023, 17:21:18 »
Daar ben ik het wel met je eens.
Sportief of niet, herrie in de cabine zit ik ook niet op te wachten.
Zal de leeftijd zijn vrees ik.