!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

captain
130

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Kofferklep Giulietta springt amper/niet open
« Gepost op: 13 januari 2023, 16:04:20 »
Bij het 'openen' van de kofferbak van mijn Giulietta via de drukknop van het embleem of via de sleutel, springt de kofferklep amper op. Na het ontgrendelen moet je telkens je vingers onder de klep wringen om zo alsnog de klep te openen. Vervelend, maar nooit gezien als een groot probleem. Althans, tot vandaag. De kofferbak springt nu niet meer amper op, maar gewoon helemaal niet meer.

Natuurlijk wat research gedaan. Ik kwam op dit topic. De verdachte is voor nu onderdelennummer 51757671, hetgeen een 'stootbuffer' moet voorstellen. Te vinden op Tuynder voor ongeveer €17. Is er iemand die kan bevestigen dat dit onderdeel inderdaad voor het probleem kan zorgen? Zit hier iets van een veertje o.i.d. in? Op het eerste oog lijkt het immers een onderdeel dat niet anders doet dan het zorgen dat de kofferklep netjes aansluit.

Tweede verdachte is anders het slotmechanisme. De drukknop zou m.i. voor weinig problemen kunnen zorgen, gezien het weinig meer dan een knopje is.

Alvast bedankt!
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

DanielH92
1.958

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Kofferklep Giulietta springt amper/niet open
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2023, 19:15:47 »
Probeert het slot wel te ontgrendelen dan? Dat zou hoorbaar moeten zijn
*

Robert69
1.319

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Kofferklep Giulietta springt amper/niet open
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2023, 08:58:57 »
Dat de kofferklep amper open springt heb ik ook, naar mijn weten is dat normaal want ook bij mijn vorige Juul was dat zo.
Heb wel eens gelezen dat je er sterkere veren kunt monteren zodat de klep wel vanzelf open gaat.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

captain
130

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Kofferklep Giulietta springt amper/niet open
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2023, 16:59:49 »
Probeert het slot wel te ontgrendelen dan? Dat zou hoorbaar moeten zijn

Het slot ontgrendelt duidelijk hoorbaar. Als ik de klep open heb en naar het slotmechanisme kijk, dan zie ik deze ook bewegen c.q. opengaan bij het drukken op het embleem. Als ik de kofferklep ontgrendel, dan hangt deze als het ware los en kan ik hem omhoog trekken.

Dat de kofferklep amper open springt heb ik ook, naar mijn weten is dat normaal want ook bij mijn vorige Juul was dat zo.
Heb wel eens gelezen dat je er sterkere veren kunt monteren zodat de klep wel vanzelf open gaat.

Blijkt inderdaad een probleem te zijn dat al snel optreedt. Bij mij is het door de tijd echter steeds slechter geworden, waardoor het nu wel erg onhandig wordt om de achterbak te gebruiken. Ik zie overigens op verschillende YouTube filmpjes dat een Giulietta kofferklep wel degelijk 'normaal' kan openspringen. Zie bijv. de volgende timestamp:

https://youtu.be/efGm0n5NlDY?t=538.

Montage van sterkere gasveren zou eventueel kunnen, misschien hebben die van mij wat kracht verloren. Moeten overigens niet té sterk zijn, want dat blijkt ook weer voor de nodige problemen te zorgen.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Kofferklep Giulietta springt amper/niet open
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2023, 22:24:04 »
Het “open springen” van de klep gaat via de “stootbuffer” waar je het over had.

De sterke veren bij de gasdempers waar over gesproken wordt dienen om de klep volledig open te laten gaan als de klep ontgrendelt.
Maar die zou ik afraden, omdat er onwijs veel kracht wordt gezet op de scharnierpunten van de achterklep wanneer de klep gesloten is.

Het vervangen van de “stootbuffer” zou dus voldoende moeten zijn, en in mijn ogen het proberen waard voor €17,-
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

DanielH92
1.958

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Kofferklep Giulietta springt amper/niet open
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2023, 22:51:20 »
Sluit ik mij bij aan, zou de stootbuffer vervangen.

Raad af die versterkte veren die om de gasdempers moeten (om 'm helemaal automatisch te openen) te gebruiken. Die heb ik gehad, maar er na 2 weken weer vanaf gehaald. Het voelde niet goed om de klep met zo veel weerstand in het slot te moeten duwen.
*

Robert69
1.319

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Kofferklep Giulietta springt amper/niet open
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2023, 10:33:36 »
Sluit ik mij bij aan, zou de stootbuffer vervangen.

Raad af die versterkte veren die om de gasdempers moeten (om 'm helemaal automatisch te openen) te gebruiken. Die heb ik gehad, maar er na 2 weken weer vanaf gehaald. Het voelde niet goed om de klep met zo veel weerstand in het slot te moeten duwen.

Ah, ik dacht dat de topicstarter bedoelde dat de klep helemaal open behoort te gaan. Veren heb ik een maandje of wat geleden vervangen omdat er een stuk was. Sterkere veren doe ik niet, mijn vriendin is vrij klein en wil niet dat ze na het boodschappen doen aan de omhoogstaande klep bungelt ;D
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

captain
130

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Kofferklep Giulietta springt amper/niet open
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2023, 15:44:00 »
Vervangen van de stootbuffer heeft het probleem opgelost! Maximaal een minuut werk. Oude eruit draaien en nieuwe erin. De kofferklep springt nu weer een beetje op, zodat ik hem normaal kan openen.

In de stootbuffer zit een heel klein veertje. Deze was kennelijk uit mijn oude stootbuffer gebroken, waardoor er helemaal geen kracht meer op stond. Ik kan me daarnaast goed voorstellen dat het veertje naar verloop van tijd kracht verliest, waardoor de kofferbak minder overtuigend opent.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Kofferklep Giulietta springt amper/niet open
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2023, 21:24:19 »
fijn dat t opgelost is, heb je toevallig onderdeel nummer?  mijne mag dat ook wel.
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.
*

captain
130

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Kofferklep Giulietta springt amper/niet open
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2023, 21:27:35 »
fijn dat t opgelost is, heb je toevallig onderdeel nummer?  mijne mag dat ook wel.

Betreft onderdelennummer 51757671. Heb hem zelf besteld op Tuynder. Als je jouw stootbuffer gemakkelijk met de hand kan indrukken, dan is die zeker aan vervanging toe. Bij mij kon ik hem zonder enkele kracht helemaal 'dichtdrukken'.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

Henkud1965
2

  • Type Alfa: Giulietta ma super 170 tc
  • *
    - Startende Alfist
Re: Kofferklep Giulietta springt amper/niet open
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2023, 09:06:14 »
ik heb op alie rubberen kussentjes v rubber gevonden ,met alfa logo ter grootte v e euro, deze zorgen er ook voor dat je achterklep wat beter en meer opent.