!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Volgens mij heb je 2 varianten, de 1 is een additief welke de motor zou reinigen en hier kun je gewoon mee rijden. Met de ander (bijvoorbeeld Forte) mag je absoluut niet rijden, deze maakt de olie veel te dun. Met deze is het inderdaad, uit mijn hoofd, een uur stationair draaien en om de zoveel tijd toeren verhogen. Daarna uiteraard direct aftappen, filter vervangen en nieuwe olie er in.
Ook die van mij is stuk gegaan bij 86000 km.Ik kreeg foutmeldingen van P1064 P0300 P0301/2/3/ of 4 bij koude start met normaal stationair prima, maar bij 2000 rpm een soort van overslaan van een cilinder die niet meewerkt, na een 500 meter rijden geen problemen meer.Ben aan de slag gegaan met vier nieuwe bougies en bobines omwisselen, dat bood geen oplossing, genoemde problemen waren er nog steeds,Toch maar de MA unit even van dichtbij bekijken, na een uurtje sleutelen kon ik bij de MA unit waarbij mij gelijk opviel dat de plunjers van cilinder drie en vier losser zaten dan een en twee,om de plunjers goed te onderzoeken moet het deksel van de ma unit af waarna de plunjer uit de cilinder kan worden getrokken (dus de gehele unit maar uit de kop gedemonteerd) deze plunjer zit in een cilinder, en daar zit het probleem, die cilinder gaat los draaien na verloop van tijd, er zijn ook veel verhalen over dat de problemen ontstaan na een olie wissel, ik geloof eerder dat de cilinders al een tijd aan het loslopen zijn en dat de verse olie het loslopen versneld.Ook heb ik vorig jaar na de olie wissel een p1064 gehad wat mijn vermoeden bevestigd dat de cilinder van vier toen ook al los zat, nog iets is dat ze op diverse fora ook altijd spreken over de super selenia olie die er alleen maar in zou kunnen, daar geloof ik ook niet zo in, alle acea C3 olie van de correcte viscositeit met Fiat goedkeuring kan er gewoon in.Bij mijn demontage zaten cilinder drie en vier los, de schroefdraad was niet stuk dus de boel heel goed ontvet en alle vier de cilinders opnieuw met loctite en 45/50NM aangehaald en alles weer gemonteerd.De motor loopt weer prima,.... inmiddels weer 5100 km verder geen overslaan meer en geen foutmeldingen, heerlijk rustig , nu maar hopen dat de cilinderbusjes goed blijven zitten, de tijd zal het leren.Een reparatie met gedeeltelijke kapotte schroefdraad zou ik niet aanraden.Goed onderhoud is erg belangrijk olie moet mooi goudkleurig zijn.
Citaat van: BMP op 1 oktober 2016, 15:39:14Citaat van: BMP op 1 oktober 2016, 15:39:14Ook die van mij is stuk gegaan bij 86000 km.Ik kreeg foutmeldingen van P1064 P0300 P0301/2/3/ of 4 bij koude start met normaal stationair prima, maar bij 2000 rpm een soort van overslaan van een cilinder die niet meewerkt, na een 500 meter rijden geen problemen meer.Ben aan de slag gegaan met vier nieuwe bougies en bobines omwisselen, dat bood geen oplossing, genoemde problemen waren er nog steeds,Toch maar de MA unit even van dichtbij bekijken, na een uurtje sleutelen kon ik bij de MA unit waarbij mij gelijk opviel dat de plunjers van cilinder drie en vier losser zaten dan een en twee,om de plunjers goed te onderzoeken moet het deksel van de ma unit af waarna de plunjer uit de cilinder kan worden getrokken (dus de gehele unit maar uit de kop gedemonteerd) deze plunjer zit in een cilinder, en daar zit het probleem, die cilinder gaat los draaien na verloop van tijd, er zijn ook veel verhalen over dat de problemen ontstaan na een olie wissel, ik geloof eerder dat de cilinders al een tijd aan het loslopen zijn en dat de verse olie het loslopen versneld.Ook heb ik vorig jaar na de olie wissel een p1064 gehad wat mijn vermoeden bevestigd dat de cilinder van vier toen ook al los zat, nog iets is dat ze op diverse fora ook altijd spreken over de super selenia olie die er alleen maar in zou kunnen, daar geloof ik ook niet zo in, alle acea C3 olie van de correcte viscositeit met Fiat goedkeuring kan er gewoon in.Bij mijn demontage zaten cilinder drie en vier los, de schroefdraad was niet stuk dus de boel heel goed ontvet en alle vier de cilinders opnieuw met loctite en 45/50NM aangehaald en alles weer gemonteerd.De motor loopt weer prima,.... inmiddels weer 5100 km verder geen overslaan meer en geen foutmeldingen, heerlijk rustig , nu maar hopen dat de cilinderbusjes goed blijven zitten, de tijd zal het leren.Een reparatie met gedeeltelijke kapotte schroefdraad zou ik niet aanraden.Goed onderhoud is erg belangrijk olie moet mooi goudkleurig zijn.Bedankt voor de info. Helaas hebben de meeste onder ons waarschijnlijk niet de technische kennis om dat zelf te kunnen doen. Wanneer je hiermee naar de dealer gaat.....Ben je waarschijnlijk net zo duur uit als een totale multi air wissel. Hopen dat het niet zo ver komt.Wat ik wel frappant vindt....Dat bij sommige een motor flusch ook al wonderen verricht. Dan staat het los van het probleem wat jij ondervonden heb bij Jou bella
Voor de eventuele reparatie moet daar de multiair module uitgebouwd worden?
Morgen ga ik de auto ophalen en ga ik er aan beginnenHeb ik speciaal gereedschap nodig en waar moet ik eventueel oplettenAls ik de module terugplaats zal ik een nieuwe pakking moeten plaatsen?
Auto opgehaaldBen er aan begonnenKleppendeksel is er van af welke cilinders bedoel je waar ik op moet drukkenEr zit reeds nieuwe olie in dit is gebeurt na het fluschen toch weer nieuwe erin doen en nieuwe filters?