!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Multi-Air 5W50 olie
« Gepost op: 9 mei 2016, 12:16:22 »
Beste mensen,

Ik heb met mijn vorige auto (Abarth 500) een overstap gemaakt van 5w40 naar 5w50 (Eurol). Dit was mij echt bijzonder goed bevallen. In het dagelijkse Nederlandse verkeer weinig verschil waarneembaar, maar op vakantie, volgestouwd in 35 graden een groot verschil. De motor loopt veel minder zwaar en lijkt 0 effecten te ondervinden van warm weer. Ook door de tuning van mijn Giulietta met andere software en downpipe lijkt mij dit een verstandige overstap. Graag wil ik dus weer over op 5w50, nu de grote beurt er bijna aankomt. Maar wie weet een 5w50 olie die aan de juiste specificaties voldoet? Ik kan ze helaas niet vinden. Iemand?
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multi-Air 5W50 olie
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2016, 21:11:17 »
Je zal sowieso naar een full saps (ACEA A3/B4) moeten overstappen.  Persoonlijk zie ik hier geen enkel bezwaar in. Verder wil je een olie met zo laag mogelijke NOACK %.  Dit gaat moeilijker uit te vissen zijn, maar zoek dan in de plaats voor een zo laag mogelijk stolpunt, en een zo hoog mogelijk vlampunt.  Dit is enkel bereikbaar door goede kwaliteit basisolie te gebruiken.  De goedkopere varianten gebruiken dunnere olie en meer viscositeitsverbeteraars (komt neer op rubber) wat dan ook ook voor afzettingen kan zorgen of instabiel kan worden bij hoge temperaturen of belasting.

Of probeer eens een dikkere 5w40 variant?  Eentje met 100°C viscositeit rond 15 cSt?   
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multi-Air 5W50 olie
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2016, 11:05:09 »
Citaat van: Jetronic op  9 mei 2016, 21:11:17
Citaat van: Jetronic op  9 mei 2016, 21:11:17
Je zal sowieso naar een full saps (ACEA A3/B4) moeten overstappen.  Persoonlijk zie ik hier geen enkel bezwaar in. Verder wil je een olie met zo laag mogelijke NOACK %.  Dit gaat moeilijker uit te vissen zijn, maar zoek dan in de plaats voor een zo laag mogelijk stolpunt, en een zo hoog mogelijk vlampunt.  Dit is enkel bereikbaar door goede kwaliteit basisolie te gebruiken.  De goedkopere varianten gebruiken dunnere olie en meer viscositeitsverbeteraars (komt neer op rubber) wat dan ook ook voor afzettingen kan zorgen of instabiel kan worden bij hoge temperaturen of belasting.

Of probeer eens een dikkere 5w40 variant?  Eentje met 100°C viscositeit rond 15 cSt?

Waarom zou je die overstap naar A3/B4 moeten maken? Ik heb trouwens volgens mij een olie gevonden die aan alle eisen voldoet, maar die vind ik echt te duur met 30.000km per jaar: http://www.xenumindustrial.nl/X1-5W50-Ester-hybrid-synthetic-oil-1L
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multi-Air 5W50 olie
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2016, 21:36:05 »
Omdat je geen C3 gaat vinden in 5w50 of hoger, behalve dus aan 18,80 euro per liter...

Het is wel een goed idee om naar A3/B4 over te schakelen, je krijgt iets meer Fosfor (in de vorm van ZDDP) maar vooral een veel actievere variant.  Dit houd de oxidatievan de olie onder controle, terwijl er voor C2/3 olieën van uitgegaan wordt dat de basisolie op zich voldoende bestand is tegen oxidatie.  Je hoeft maar  naar foto's van Multiair units of filtertjes te kijken om te weten hoe dat uitdraait. 
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multi-Air 5W50 olie
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2016, 13:03:45 »
Omdat je geen C3 gaat vinden in 5w50 of hoger, behalve dus aan 18,80 euro per liter...

Het is wel een goed idee om naar A3/B4 over te schakelen, je krijgt iets meer Fosfor (in de vorm van ZDDP) maar vooral een veel actievere variant.  Dit houd de oxidatievan de olie onder controle, terwijl er voor C2/3 olieën van uitgegaan wordt dat de basisolie op zich voldoende bestand is tegen oxidatie.  Je hoeft maar  naar foto's van Multiair units of filtertjes te kijken om te weten hoe dat uitdraait.

Nog even een schopje. Ik kan dus de Eurol Super Lite 5W50 (welke ik ook in mijn 500 Abarth had) zonder problemen in mijn Multiair gooien?  :o :dance:
Ik zit te twijfelen tussen Eurol Super Lite 5W50 met een Viscosity van 19,6 bij 100 graden en een stolpunt van -39 en een vlampunt van 196 graden.
En de Kroon Oil Specialsynth MSP 5W40 met een Viscosity van 14,00 bij 100 graden, een stolpunt van -42 graden en een vlampunt van 232 graden.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multi-Air 5W50 olie
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2016, 22:19:51 »
Ik zou zelf voor de Kroon gaan uit die 2.

Het lage vlampunt en hogestolpunt van de Eurol duid erop dat er een dunne basisolie gebruikt wordt die opgepompt wordt met viscositeitsverbeteraars (polymeren, zeg maar rubber).  Als die polymeren afbreken bij gebruik ga je met een hele dunne olie achterblijven.  Dan spreken we over permanente viscositeitsverlies, maar je zal sowieso ook tijdelijk viscositeitsverlies hebben wanneer de olie gestresst wordt.  overal waar die moet smeren dus, ipv koelen of gewoon lopen. Super Lite staat er ook in de naam, dat is niet voor niks.  De 5w-30 of 5w-40 spreekt me al meer aan in die reeks, dikste basisolie gebruikt.  Maar ik kan best geloven dat de motor licht liep op die olie.  Het is een heel a-typische 5w50.

de kroon met een stolpunt van -42, vlampunt van 230°C+ en veel lagere kinematische viscositeit duidt op betere basisoliën en minder viscositeitsverbeteraars.  In ruil krijg je dan ook wel minder additieven, is blijkbaar ook niet nodig.  Moet er wel bij vermelden dat die kroon-olie niet terug te vinden is op de officiele 229.51 lijst... https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.51_en.html
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multi-Air 5W50 olie
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2016, 23:00:37 »
Dat is goed om te horen want hebt vanmiddag de Kroon olie aangeschaft.
De olie staat er wel tussen trouwens, onder zijn productnaam onder de S. Zoek maar op Kroon op de pagina, laatste zoekresultaat.

Wat is er trouwens zo a-typisch aan de Eurol dan precies? Juist omdat de temperaturen juist minder laag en hoog zijn?
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multi-Air 5W50 olie
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2016, 00:38:58 »
heb hem gevonden (kroon).  Dan is het dus helemaal goed :)

De eurol is atypisch omdat hij 2 tegenstrijdige elementen wil verenigen: lichtlopend en hoge viscositeit.