!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

alfa-quo
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • *
    - Startende Alfist
Olie lek turbo Multi air
« Gepost op: 8 mei 2016, 11:33:00 »
Vandaag ontdekte ik een olie lek aan de turbo van mijn G Multi air
Rond de aansluiting van de darm voor de gecomprimeerde lucht (denk ik), zit er olie. Daaronder is er een klein straaltje van een olie spoor
Vorige maand heb ik pas het eerste jaarlijkse onderhoud gehad (15000 km)
Via de peil stok kan ik nog geen echt olie verbruik zien. Gisteren wel een tripje (rustig) van 400 km naar Zee gemaakt.

Maar het lek kan er natuurlijk al iets langer zijn
De auto  is nog maar 1 jaar oud en mijn eerste met turbo, maar dit lijkt me niet normaal?
Zou dit door het type olie kunnen veroorzaakt zijn?
Dit is een euro 6 motor, volgens het onderhoudsboekje dient dan olie van Selenia 0w30 C2 gebruikt te worden. De (Alfa) garage gebruikte evenwel Selenia Star Energie 5w40 C3 (voor euro 5 motoren) Dit ontdekte ik pas achteraf.

*

bekkie
2.755

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Olie lek turbo Multi air
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2016, 14:06:45 »
Moeilijk in te schatten, ik zou zo snel mogelijk even langs de dealer rijden om te laten controleren. Je zit immers nog in de garantietermijn.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Olie lek turbo Multi air
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2016, 21:12:41 »
de C2 olie gaat dit niet beter maken...
*

alfa-quo
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olie lek turbo Multi air
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2016, 15:04:15 »
Intussen ben ik bij de garage langs geweest. Zelfs voor een auto met slechts 15000 km was dit niet abnormaal vertelden ze me. Totaal niets aan de hand.
Dit was gewoon “zweten van de intercooler darm”, die aan de turbo vertrekt. (olie peil was niet merkbaar gezakt)

Ze hebben de klemband verder aangespannen en alles “clean” gemaakt. Momenteel is er geen “zweet” meer zichtbaar (na 100 km)

Dit fenomeen kende ik alleen, via mijn vorige garage, bij diesel motoren, waar het gehele inlaat traject bijna dicht zat (olie en roet), na 80.000 km. Dan kreeg de bestuurder te horen, je moet hiermee veeeel vlugger naar de garage komen, want nu is uw turbo misschien stuk….

Garage zegt dat olie 5w40 c3 beter is, voor de smering, maar ietsje meer verbruikt als motor erg koud is? (mijn verbruik daalt zelf een klein beetje, want het is warmer buiten)
*

garageman
13

  • Type Alfa: giulietta 1750tct veloce
  • *
    - Startende Alfist
Re: Olie lek turbo Multi air
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2016, 19:06:17 »
voor euro  6 motor toch maar de 0w30 gebruiken
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Olie lek turbo Multi air
« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2016, 21:50:21 »
Intussen ben ik bij de garage langs geweest. Zelfs voor een auto met slechts 15000 km was dit niet abnormaal vertelden ze me. Totaal niets aan de hand.
Dit was gewoon “zweten van de intercooler darm”, die aan de turbo vertrekt. (olie peil was niet merkbaar gezakt)

Ze hebben de klemband verder aangespannen en alles “clean” gemaakt. Momenteel is er geen “zweet” meer zichtbaar (na 100 km)

Dit fenomeen kende ik alleen, via mijn vorige garage, bij diesel motoren, waar het gehele inlaat traject bijna dicht zat (olie en roet), na 80.000 km. Dan kreeg de bestuurder te horen, je moet hiermee veeeel vlugger naar de garage komen, want nu is uw turbo misschien stuk….

Garage zegt dat olie 5w40 c3 beter is, voor de smering, maar ietsje meer verbruikt als motor erg koud is? (mijn verbruik daalt zelf een klein beetje, want het is warmer buiten)
C3 is inderdaad beter, maar kan een iets hoger verbruik opleveren.  Ik gebruik ook C3 in mijn diesel.