!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

fiatbravorijder
19

  • Type Alfa: Nog geen
  • *
    - Startende Alfist
Op zoek naar aankoopadvies!
« Gepost op: 2 mei 2016, 23:25:51 »
    Dag mede-Alfisti, (of ja, zo mag ik mezelf eigenlijk nog niet noemen ;))

    Even een korte geschiedenis voordat ik mijn vraag stel. Rij op het moment een Fiat Bravo 1.9 JTD met 150pk, welke ik 3.5 jaar en ongeveer 70.000 kilometer met veel plezier heb gereden. Echter is -ie nu, met 225.000 op de teller ongeveer, op het punt aangekomen dat -ie te veel gaat kosten. Tevens treden er diverse, zeer irritante, piepjes en kraakjes op waar mijn garage geen antwoord op heeft. Dat, en ik rijd te weinig kilometers om met een diesel uit te kunnen. Heb altijd al een Alfa gewild, beginnende met een 156. Dat was destijds voor mij de  ultieme bak, helaas reed ik proef in een ontzettend barrel en heeft dat mijn Alfa-gevoel destijds negatief gekleurd en heb dus een andere weg bewandeld. Nu het tijd is voor een volgende (benzine) auto is de keuze eigenlijk al gevallen op de Giulietta. Nu ben ik op zoek naar jullie mening.
    Twee exemplaren zijn mij in het oog gesprongen.

    Namelijk
http://www.autotrader.nl/auto/alfa-romeo-giulietta/2013/helmond/7atbe/alfa-romeo-giulietta-14-turbo-distinctive-automaat/?zoekopdracht=alfa-romeo-giulietta%7Cbrandstof--benzine%7Cprijs-tot-17500%7Cpostcode--5212ep%7Cafstand--40%7C2 deze, en:

http://occasions.autobedrijfjoosen.nl/Alfa-Romeo/Giulietta/1.4-T-Distinctive-business-pack-2340412/4536/1/1/details.aspx?zoek=&so=gallerijDie.

Waar twijfel ik over:

- De kleur. Vind antraciet wat sjieker maar het zilvergrijs laat net de mooie lijnen van de Giulietta wat beter uitkomen. Ik ga ze uiteraard nog in het echt bekijken maar op basis van foto's kom ik er maar niet uit.
- De versnellingsbak. Heeft de TCT dermate meer toegevoegde waarde om de (flink) hogere aanschafprijs te verantwoorden voor een vergelijkbare kilometerstand? Wat zijn de plussen en minnen van de TCT bak van diegenen die erin gereden hebben? Mijn enige referentiepunt is een DSG bak in een Polo uit 2011. Is dat vergelijkbaar qua rij-ervaring?
- De velgen. Onder de zilvergrijze lijken (overigens prachtige) 18-inch wielen te zitten (ondanks de beschrijving, die praat over 16 inch). In hoeverre maakt dat de rij-ervaring "harder" qua vering? Ik heb onder mijn Fiat nu 17 inch wielen en met het harde onderstel van de Bravo vind ik dit eigenlijk al te veel van het goede. Van wat ik begreep is het onderstel van de Alfa iets zachter geveerd, maar toch.
- Zit er op de Giulietta standaard een start / stop systeem? Zo ja, is dit (al dan niet permanent) uit te schakelen?
- Bouwjaren. De zilvergrijze is beduidend nieuwer. Na speuren op het forum lees ik dat er na een aantal jaar een aantal kinderziektes van de eerdere modellen (ik zou zeggen dat de antraciete daar onder valt) er uit zijn gehaald. Nu snap ik dat dat lastig te bevestigen is, want de ene auto is de andere niet. Maar heeft iemand hier ervaringen mee?
- Verder ben ik benieuwd wie van jullie bekend zijn met de garages in kwestie en of daar eventueel zaken over te vermelden zijn.[/li][/list]

Alvast dank, zeer benieuwd naar jullie meningen!
*

alfata
3.423

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2016, 08:57:22 »
1. Ik vind de zilvergrijze beduidend mooier qua kleur. Ook in algehele uitvoering, maar dat terzijde.
2. De TCT is simpelweg een automaat met dubbele koppeling en kan daarom inderdaad gezien worden in het rijtje van DSG. Snel schakelend, rollend vanaf stilstand, etc. Prima bak overigens, die in tegenstelling tot de DSG wel betrouwbaar is.
3. Het zijn inderdaad 18 inch. Ik ben van 17 naar 18 inch gegaan, maar ook een andere band erbij genomen. Dat kan mijn beeld zeer sterk beinvloeden (ging van een "touring"band (Pirelli P7) naar een "sport" band (Bridgestone Potenza S001) en dat was een flink verschil! De auto wordt echt wel wat stugger, maar overall vond ik het geen verslechtering van het comfort. De wang van de Pirelli is erg stug waardoor die op iets langere oneffenheden (kuilen) echt kon bonken. Dat heb ik nu niet meer. Kortere oneffenheden (klinkers), ja daar is dan nu wel weer stugger.
4. Ja, dit is standaard op de 1.4 multiair. Het is in de auto uit te schakelen, maar gaat wel telkens aan bij starten. Eerlijk gezegd, ik vind het zeer prettig. Het verminderd mijn verbruik in stadsverkeer met bijna 2(!) liter op 100km. Dit is dan wel als ik echt van de ene kant naar de stad naar de andere kant rij. Echter, je moet wel de auto in de vrij zetten en de koppeling niet intrappen, dus het is niet zo dat met koppeling ingedrukt in de 1 voor het stoplicht je auto afslaat. Bij de TCT weet ik niet precies hoe dat zit, maar volgens mij slaat die daar wel gewoon af in D bij stilstaan.
5. Geen ervaring met beide garages.

Overigens heb ik 2 auto's hiervoor ook een Bravo (150PK Sport Plus) gehad. De Giulietta zal je bevallen! Ik reed laatst nog weer in een Bravo en had het idee dat het stuur met elastiek met de banden is verbonden. De Giulietta stuurt zoveel scherper en duidelijker, plus dat de separate achterwielophanging de koets veel rustiger maakt. Qua rijden een grote sprong vooruit. Verder zijn de auto's aan elkaar gewaagd. Wat betreft interieur vind ik nog altijd de Bravo net wat mooier, ondanks de iets (scheelt niet veel), mooiere materialen in de Giulietta.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2016, 11:10:24 »
 Ik ben er heel eerlijk in.....  vindt beide kleuren niet tot zn recht komen voor de giulietta.

Als ik moest kiezen....dan de zilver grijze.....maar ik zou persoonlijk voor een andere kleur gaan.
*

TimW
2.228

  • *****
    - Super Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2016, 11:21:38 »
Nog 2 tips vanaf mijn kant:

- Bekijk de onderhoudshistorie, belangrijk in deze is dat de interval tussen oliewissels niet te lang is geweest en dat de juiste olie er in is gegaan. (5W40 C3, bij voorkeur Selenia Pure Energy)

- Vergeet tijdens een proefrit niet om de auto in de D stand te zetten, dit zal je een heel andere ervaring/beleving geven dan in de N stand

Qua kleur, tja dat is een kwestie van smaak dus je zult daar veel verschillende antwoorden op krijgen, het enige wat je kunt doen is deze in het echt bekijken en voor jezelf beoordelen. Wat mij betreft is de zilvere mooier, maar met name vanwege het pakket met leer en de 8C velgen. (mocht je deze kopen en toch 17 in velgen willen ben ik wel bereid te ruilen.  ;D)
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

fiatbravorijder
19

  • Type Alfa: Nog geen
  • *
    - Startende Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2016, 13:57:52 »
@Alfata: dank voor de uitgebreide respons. Grappig dat je ook in een Bravo hebt gereden, dan weet ik een beetje wat ik qua overgang naar de Alfa kan verwachten ;)
Als je jouw Giulietta met de Bravo vergelijkt (reed je daar ook 18 inch? of 17?), zelfs met 18 inch wielen, is de Alfa dan softer geveerd of juist harder? (of om het even)

@klaverblad: wat zou jouw keuze zijn? Wit zo te zien?

@TimW: dank ook! Nuttige tip over type olie, ik heb daar op dit forum meerdere berichten over gelezen (echter ook tegenstrijdig soms, maar dat heb je met uiteenlopende ervaringen natuurlijk)


*

alfata
3.423

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2016, 14:26:16 »
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
@Alfata: dank voor de uitgebreide respons. Grappig dat je ook in een Bravo hebt gereden, dan weet ik een beetje wat ik qua overgang naar de Alfa kan verwachten ;)
Als je jouw Giulietta met de Bravo vergelijkt (reed je daar ook 18 inch? of 17?), zelfs met 18 inch wielen, is de Alfa dan softer geveerd of juist harder? (of om het even)

@klaverblad: wat zou jouw keuze zijn? Wit zo te zien?

@TimW: dank ook! Nuttige tip over type olie, ik heb daar op dit forum meerdere berichten over gelezen (echter ook tegenstrijdig soms, maar dat heb je met uiteenlopende ervaringen natuurlijk)

De Bravo reed ik met de 18 inch velgen. Het verschil qua stugheid is overeenkomend, maar het grote verschil vind ik door de separate ophanging achter in plaats van de stugge achteras, je veel meer rust aan boord krijgt dan bij de Bravo. Dus niet zo springerig en veel soepeler.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.228

  • *****
    - Super Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2016, 15:01:00 »
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
@Alfata: dank voor de uitgebreide respons. Grappig dat je ook in een Bravo hebt gereden, dan weet ik een beetje wat ik qua overgang naar de Alfa kan verwachten ;)
Als je jouw Giulietta met de Bravo vergelijkt (reed je daar ook 18 inch? of 17?), zelfs met 18 inch wielen, is de Alfa dan softer geveerd of juist harder? (of om het even)

@klaverblad: wat zou jouw keuze zijn? Wit zo te zien?

@TimW: dank ook! Nuttige tip over type olie, ik heb daar op dit forum meerdere berichten over gelezen (echter ook tegenstrijdig soms, maar dat heb je met uiteenlopende ervaringen natuurlijk)

Ik heb zelf helaas ook wat problemen met de MA module en heb er daarom veel over gelezen, je komt inderdaad veel tegenstrijdigheden tegen, maar uiteindelijk is de Selenia Pure Energy 5W40 C3 sowieso goed. Andere merken zullen ongetwijfeld niet veel slechter zijn, maar check sowieso of er 5W40 C3 in is gegaan en dat de interval bij voorkeur niet veel meer dan 25k is geweest.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

fiatbravorijder
19

  • Type Alfa: Nog geen
  • *
    - Startende Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2016, 19:41:31 »
Citaat van: TimW op  3 mei 2016, 15:01:00
Citaat van: TimW op  3 mei 2016, 15:01:00
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
@Alfata: dank voor de uitgebreide respons. Grappig dat je ook in een Bravo hebt gereden, dan weet ik een beetje wat ik qua overgang naar de Alfa kan verwachten ;)
Als je jouw Giulietta met de Bravo vergelijkt (reed je daar ook 18 inch? of 17?), zelfs met 18 inch wielen, is de Alfa dan softer geveerd of juist harder? (of om het even)

@klaverblad: wat zou jouw keuze zijn? Wit zo te zien?

@TimW: dank ook! Nuttige tip over type olie, ik heb daar op dit forum meerdere berichten over gelezen (echter ook tegenstrijdig soms, maar dat heb je met uiteenlopende ervaringen natuurlijk)

Ik heb zelf helaas ook wat problemen met de MA module en heb er daarom veel over gelezen, je komt inderdaad veel tegenstrijdigheden tegen, maar uiteindelijk is de Selenia Pure Energy 5W40 C3 sowieso goed. Andere merken zullen ongetwijfeld niet veel slechter zijn, maar check sowieso of er 5W40 C3 in is gegaan en dat de interval bij voorkeur niet veel meer dan 25k is geweest.

Top! Goed om daar nog even op te letten. Ik heb verder al een lijst van zaken waar ik specifiek bij deze Alfa op moet letten. Morgen de afspraak eerst maken voor de automaat in Helmond. Kleur en algehele "net iets meer" gevoel van de auto spreken me in eerste instantie meer aan dan de wat grijzere variant in Dorst. Maar ja, als het als een drol rijdt, zal het enthousiasme snel over zijn. We zullen zien :)

Wel zuur van je MA module zeg. Hoe uiten die problemen zich bij jou en is de oplossing al in zicht?
*

fiatbravorijder
19

  • Type Alfa: Nog geen
  • *
    - Startende Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2016, 19:49:15 »
Citaat van: alfata op  3 mei 2016, 14:26:16
Citaat van: alfata op  3 mei 2016, 14:26:16
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
@Alfata: dank voor de uitgebreide respons. Grappig dat je ook in een Bravo hebt gereden, dan weet ik een beetje wat ik qua overgang naar de Alfa kan verwachten ;)
Als je jouw Giulietta met de Bravo vergelijkt (reed je daar ook 18 inch? of 17?), zelfs met 18 inch wielen, is de Alfa dan softer geveerd of juist harder? (of om het even)

@klaverblad: wat zou jouw keuze zijn? Wit zo te zien?

@TimW: dank ook! Nuttige tip over type olie, ik heb daar op dit forum meerdere berichten over gelezen (echter ook tegenstrijdig soms, maar dat heb je met uiteenlopende ervaringen natuurlijk)

De Bravo reed ik met de 18 inch velgen. Het verschil qua stugheid is overeenkomend, maar het grote verschil vind ik door de separate ophanging achter in plaats van de stugge achteras, je veel meer rust aan boord krijgt dan bij de Bravo. Dus niet zo springerig en veel soepeler.
Helder! Het springere is juist hetgeen waar ik me aan irriteer in m'n Bravo, dus dat lijkt een goed vooruitzicht te zijn.
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #9 Gepost op: 3 mei 2016, 23:29:50 »
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
@Alfata: dank voor de uitgebreide respons. Grappig dat je ook in een Bravo hebt gereden, dan weet ik een beetje wat ik qua overgang naar de Alfa kan verwachten ;)
Als je jouw Giulietta met de Bravo vergelijkt (reed je daar ook 18 inch? of 17?), zelfs met 18 inch wielen, is de Alfa dan softer geveerd of juist harder? (of om het even)

@klaverblad: wat zou jouw keuze zijn? Wit zo te zien?

@TimW: dank ook! Nuttige tip over type olie, ik heb daar op dit forum meerdere berichten over gelezen (echter ook tegenstrijdig soms, maar dat heb je met uiteenlopende ervaringen natuurlijk) :great:

Ik ging puur voor een witte versie.

Rood of zwart waren mijn 2e voorkeur mocht ik geen goede witte vinden.

Maar smaken verschillen!  en dat is maar goed ook
*

fiatbravorijder
19

  • Type Alfa: Nog geen
  • *
    - Startende Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #10 Gepost op: 4 mei 2016, 07:58:31 »
Citaat van: klaverblad op  3 mei 2016, 23:29:50
Citaat van: klaverblad op  3 mei 2016, 23:29:50
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
Citaat van: fiatbravorijder op  3 mei 2016, 13:57:52
@Alfata: dank voor de uitgebreide respons. Grappig dat je ook in een Bravo hebt gereden, dan weet ik een beetje wat ik qua overgang naar de Alfa kan verwachten ;)
Als je jouw Giulietta met de Bravo vergelijkt (reed je daar ook 18 inch? of 17?), zelfs met 18 inch wielen, is de Alfa dan softer geveerd of juist harder? (of om het even)

@klaverblad: wat zou jouw keuze zijn? Wit zo te zien?

@TimW: dank ook! Nuttige tip over type olie, ik heb daar op dit forum meerdere berichten over gelezen (echter ook tegenstrijdig soms, maar dat heb je met uiteenlopende ervaringen natuurlijk) :great:

Ik ging puur voor een witte versie.

Rood of zwart waren mijn 2e voorkeur mocht ik geen goede witte vinden.

Maar smaken verschillen!  en dat is maar goed ook
Absoluut waar. Rood ook zeker niet te versmaden op een Italiaan, de bravo die ik nu rijdt is ook rood. Heeft toch wel iets, hoewel het destijds qua kleur niet mijn eerste keus was. Maar ach ja, tweedehands... Dan moet je een beetje mazzel hebben dat de auto alles heeft wat je wil en ook nog eens de goede kleur.
*

MysteryAngel
2.709

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #11 Gepost op: 4 mei 2016, 15:18:45 »
1: Kleur: is natuurlijk een kwestie van smaak.
Maar mijn mening is dat Nero Etna, of een van de rood tinten toch wel de beste kleuren zijn.
Ik hou zelf totaal niet van grijs of zilvergrijs tinten.
Nero Etna vind ik persoonlijk het mooiste, omdat als de zon erop valt je hele mooie effecten ziet bij die lak.
Soort van parelmoer effect, vanuit iedere hoek net een ander kleurtje.
Wat ik overigens wel van @damitch300 begrepen heb is dat Nero Etna wel een zeer zachte lak is.
Dus dat wordt met de hand poetsen, al denk ik dat liefhebbers dat sowieso wel doen.

2: TCT bak: kan ik helaas niet zoveel over zeggen wat de Giulietta betreft.
Maar de TCT bak in de Mito waarmee ik een proefritje heb gemaakt, vond ik persoonlijk zwaar tegenvallen.
Op sommige momenten vond ik de tct net niet lekker bij de les, en ik vond het vooral saai worden.
Maar goed ik ga er vanuit dat de tct in de Giulietta wel een stuk verfijnder is.
Het is uiteraard ook weer een kwestie van persoonlijke voorkeur, wat in mijn geval toch wel een gewone handschakel is.

3: Punten om op te letten: zijn denk ik merendeels wel genoemd.
Sluitende onderhoud´s historie is zeer belangrijk, zeker bij een Multiair zoals aangegeven boven.
Heeft de auto een niet sluitende of niet complete OH historie, dan lekker laten staan.
Want de kans is aanwezig dat je uiteindelijk problemen gaat krijgen met de multiair module,
als er verkeerde olie is gebruikt, of dat de intervallen te lang hebben geduurd.
Voor de rest is er wel genoeg te vinden kwa aandacht´s punten op dit forum.

4: Eigen ervaring met de Giulietta: Wij hebben voor 4 weken lang een Giulietta mee gehad als leen auto van onze Mercedes dealer, omdat de Mercedes weer eens een probleempje had.
Helaas was dit wel een hele karige basis uitvoering met 1.6jtdm motor.
Maar toch vond ik het een erg fijne auto om in te sturen en rijden.
Ik denk dat een leuk aangeklede Giulietta je zeker zal bevallen.
Helaas kon ik mijn vader niet overtuigen om de Mercedes te laten staan voor een Alfa.
Dus dat wordt zelf sparen "hard sparen".    :lol_hitting:
*

fiatbravorijder
19

  • Type Alfa: Nog geen
  • *
    - Startende Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2016, 20:49:59 »
Dank voor de input ook Mysterangel. Je hebt gelijk, heb een Nero Etna bij me in de buurt gezien en daar ga ik ook een ritje in maken! Wel rood leer in het interieur....weet niet zeker of ik daar nou wel zo dol op ben. Over de TCT in de MiTo heb ik ook een en ander gelezen...schijnt inderdaad niet zo geweldig te zijn en wat "zenuwachtiger". Sluitend historie is een goed punt (voor iedereen overigens), zonder gedetailleerde onderhoudshistorie koop ik simpelweg geen tweedehands auto. Maar we gaan het zien! Plan van aanpak is om eerst in de zilveren automaat te rijden, dan in de donkergrijze en dan de zojuist genoemde Nero Etna. Men gaf bij het eerste exemplaar wel aan dat ze vooraf over de randvoorwaarden wilden spreken, benieuwd hoe zich dat concreet vertaalt in de praktijk maar we gaan het zien. Klonk verder prima vriendelijk (uiteraard), dus ik ga er maar open in.

Terugkoppeling volgt dit weekend voor de geïnteresseerden :)
*

MysteryAngel
2.709

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2016, 17:22:57 »
Ik vind persoonlijk Rood leer op zich wel mooi bij Nero Etna.
Maar ik kan me best voorstellen dat een man er misschien iets minder enthousiast van wordt.
Kwa interieur is er wat dat betreft genoeg keuze, zwart leder, beige / bruin of alcantara.
Het is uiteraard een kwestie van smaak.

De TCT zou je gewoon eventjes uit moeten proberen of het bevalt.
Als je veel stads verkeer rijdt waarbij je vaak moet schakelen, dan kan een tct wel fijn zijn.
Zover ik weet is de tct bak in de Giulietta wel redelijk betrouwbaar,
in tegenstelling tot sommige andere merken.

Ben benieuwd of de proefritjes gaan bevallen.  :)
*

fiatbravorijder
19

  • Type Alfa: Nog geen
  • *
    - Startende Alfist
Re: Op zoek naar aankoopadvies!
« Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2016, 15:36:31 »
Zo, ik ben eruit! Twee proefritjes gemaakt vandaag, één in de zilvergrijze automaat en één in een Nero Etna, handgeschakeld met rood leer. Misstond niet overigens.
Eerste wat opvalt: heerlijk om te rijden uberhaupt zo'n Guilietta. Inderdaad lijkt het, als je uit een Bravo komt zoals ik, alsof daar het stuur met elastiekjes vastzit. De Alfa stuurt zoveel scherper, niet te vergelijken gewoon. Daarnaast een stuk comfortabeler qua vering, zelfs in de 18 inch 8C velgen van de zilveren. Handbak in de Nero Etna was fijn, maar iets hakerig. Maar dat komt wellicht omdat ik na 4 jaar diesel weer een beetje moet wennen aan een benzine. Wat opvalt is ook dat het voelt als "Fiat Bravo plus". Heel herkenbaar allemaal hoe de auto zich gedraagt maar dan....tja, beter. top dus! Automaat reed verder subliem en met die 18 inch 8C velgen en al het moois van binnen en buiten kon ik hem niet laten staan. In de "D" stand leek het wel alsof ie door een zwerm wespen op de hielen werd gezeten, zeker in de automaat. Flink wat power dus, hoewel ik 'm qua snelheidsbeleving niet héél veel sneller vind aanvoelen dan mijn Bravo.

Hoe dan ook, de zilveren it is! Tussen 1 en 2 weken kan ik 'm ophalen in Helmond. In alle opzichten superieur aan de Nero Etna handbak die ik reed, hoewel iets straffer qua vering door de grotere wielen. Tot slot, voor eenieder die twijfelt over de TCT bak (het rijgedrag althans, over lange termijn betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen uiteraard): probeer hem gewoon eens een keer uit. Het hangt natuurlijk af van veel factoren waaronder rijstijl, maar de ik vond de bak "logisch" schakelen, wanneer ik het ook zou doen. Daarnaast werken de flippers en de manuele stand vlekkeloos. Top!