!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Pedal to the metal met TCT
« Gepost op: 18 mei 2017, 23:33:51 »
Sinds vandaag rijd ik in een 1.4 ma met tct. Na flink stuk gereden te hebben de D stand ingeschakeld en bij invoegen eens volgas gegeven vanaf de 2e versnelling. Wat mij opvalt is dat de auto prima optrekt, maar hij lijkt wel "tussenstootjes" te geven zónder dat hij opschakelt. Immers, hij tikt eerst de 6000 rpm aan voordat hij schakelt. En tot 6000 rpm (of moet ik giri zeggen;-)) voel ik dus die schokjes/stootjes. Hoort dat zo?
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2017, 20:50:35 »
had je voldoende grip?

tct behoort zich net zoals een manuele te gedragen in elke versnelling.
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2017, 21:18:17 »
Ja voldoende grip. Kan het een turbogat zijn? Voel je dat?
*

Danver1972
18

  • Type Alfa: Giulietta QV tct
  • *
    - Startende Alfist
Pedal to the metal met TCT
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2017, 21:50:45 »
Ik zou je het advies geven om een squadra kuurtje te nemen.
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2017, 22:26:55 »
Want daarmee voorkom je dat? Feit of veronderstelling?
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2017, 22:56:27 »
Ja voldoende grip. Kan het een turbogat zijn? Voel je dat?

Turbo gat voel je wanneer je pas begint optrekken, niet meer zodra de turbo op druk is.  Een turbo gat lijkt meer op een trage reactie van de motor op het gaspedaal.
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2017, 23:22:46 »
Kan het aan de MA-unit liggen? Ik denk aan verkeerd oliegebruik? is door dealer afgeleverd, dus dat zou het niet mogen zijn, maar ik probeer zaken uit te sluiten ;-)Verder rijdt de Giulietta heerlijk. Kom uit een Clio Estate. Faaaaak wat een verschil. 17" geeft wel nagenoeg alles door. En TCT is zondermeer nieuw voor me.
*

brinkerik
1.845

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2017, 08:13:57 »
Zie je kans om terug te gaan naar de Dealer, en hem dit te laten beoordelen?  Beste samen even rijden, kunnen ze je text en uitleg geven.
Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2017, 11:13:36 »
Zeker. Is wel in breda en ik woon in het puntje van Zeeland dus ben effe bezig.

In de N stand is het fors minder, wel voelbaar. Mss is het simpelweg wennen aan het rijden in een automaat. Je verwacht een doorschakeling, maar die komt nog niet. Kom uit een eco-auto dus doortrekken doe je dan nooit.

Maar het lijkt niet een vaker voorkomend iets? Denk aan een turboprobleem, ma-probleem, etc?
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2017, 21:06:57 »
Ter info: contact gehad met Alfa Service. Die schakelen gewoon de ANWB in  :D
ANWB langs geweest. Maat van hem had ook een 1.4 MA. Uitgelezen. Exacte melding heb ik niet voor de geest, maar had te maken met turbodruk.
Wat bleek, een leiding was geknapt/aangevreten. Daardoor druk verlies en dus de storing. Samen stukje gereden en turbo druk was door. Vanmiddag liep hij namelijk in een noodloop. Kwam niet veel verder van 2500/3000 rpm. Turbo druk was inderdaad weer terug.

Extra service: ik had hem namelijk verteld dat de motor wat schokte bij volgas optrekken. Heeft hij zelf ook nog getest..... en ook dat is nu verholpen. Erg blij dus!

Wel typisch dat de ene mant van de leiding leek aangevreten en de andere kant netjes recht af was.
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2017, 00:01:57 »
Inmiddels paar weken verder. Het euvel lijkt niet helemaal weg. Heb goede afspraken met dealer gelukkig.
Ter vergaring van informatie nog wel een vraag over de turbo. Na hoeveel km is de motor/turbo warm genoeg om vol vermogen normaal te verwerken? Ik rij ca. 7 km binnen bebouwde kom. Soms wat langer om vervolgens eens volgas op te trekken. Dan bemerk ik toch weer lichtjes dat schokken.
Gisteren ca. 20 minuten / 15 km lang rustig aan gereden op 50 en 80km wegen. Daarna volgas opgetrokken en toen leek er niks aan de hand.

Kortom, kan het zo zijn dat ik meer geduld moet uitoefene voordat ik volgas optrek? Kan het dus zijn dat de motor/turbo nog niet warm genoeg is waardoor de Juul bij volgas lichtjes schokt? En het is echt minimaal schokken, maar wel voelbaar.
Wees gerust, ik trek zelden volgas op, maar juist nu wegens garantie doe ik dat wat vaker.
*

Jenkins
96

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TB Squadra
  • **
    - Junior Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2017, 07:48:03 »
Hoe lang geleden zijn er nieuwe bougies in gedraaid?
Had eens een vergelijkbaar probleempje in m'n toenmalige 147.
Iets voorbij de 60.000 km begon ze te stotteren als ik vol gas gaf.
Constante snelheden of kalm optrekken gaf daarentegen geen problemen.
De vonkstokjes.bleken gewoon versleten.
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2017, 12:43:22 »
Staat net 41k op de teller en de Juul is 2 jaar oud. Ben 2e eigenaar, dus denk dat niet dat er al eens nieuwe in zijn gezet.
*

Jenkins
96

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TB Squadra
  • **
    - Junior Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2017, 18:35:49 »
Nee, het is zeer aannemelijk dat daar nog de originele ontstekingskaarsen in zitten.
Maar met nog geen 60K gelopen lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat je daar de oorzaak van het inhouden moet zoeken.
Hoewel een controle van die dingen gemakkelijk is uit te voeren...!
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Pedal to the metal met TCT
« Reactie #14 Gepost op: 6 juli 2017, 19:14:10 »
Volgende week vrijdag mag de dame terug naar de dealer. Wat me met name stoort is dat ze bij lage snelheden lichtjes schokt, alsof ze te weinig toeren maakt. Als ik echter terugschakel blijft ze schokken. Met name zo rond de 50 km/u. Lokale garagehouder, alfaspecialist, vermoed iets met de inspuiting. Ook zag hij dat een stekker bij de fan gewoon los lag en duidelijk had liggen vonken aangezien die beschadigd/gecorrodeerd was. Ook dat zou een oorzaak kunnen zijn. Laatstgenoemde word door de dealer verholpen.

Zijn er verder nog ideeen wat dit kan zijn? Bella is pas 2 jaar, met 41k op de teller. Ik wil de dealer namelijk een checklijstje kunnen overhandigen.

Alvast dank voor de input.