!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
relatie turbodruk en temperatuur en luchtvochtigheid
« Gepost op: 1 februari 2012, 20:20:53 »
De laatste dagen merk ik dat soms ( dus niet altijd) de volledige druk niet gehaald wordt, althans, volgens de turbodrukmeter. Het is minimaal, maar toch.
Nou denk ik zelf dat het ligt aan het feit dat het erg koud is, en de lucht ook droog.
Ik kan me voorstellen dat motoren bij een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid het beste draaien.
Koude, vochtige lucht bevat veel zuurstof..
 
Wie heeft hier meer verstand van?
*

juriaan
107

  • ***
    - Alfist
relatie turbodruk en temperatuur en luchtvochtigheid
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2012, 21:09:41 »
Heb je een 1.4MA?

Bij mij slaat de meter altijd helemaal 100% uit als ik vol gas geef (niet bij ieder toerental maar het kost me geen enkele moeite).
Er zou dan veel verschil in auto's zitten...
Giulietta 1.4 MA Turbo TCT, Rosso alfa, Pack SP3 met 8C velgen, Pack Premium plus.
BMW 2002 (polaris) 1975 zelfbouwproject met megasquirt injectie
BMW 2002tii (ceylon) 1973 nog in restauratie
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
relatie turbodruk en temperatuur en luchtvochtigheid
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2012, 21:10:11 »
nee een 1750 tbi
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
relatie turbodruk en temperatuur en luchtvochtigheid
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2012, 21:11:11 »
@juriaan, je zegt terecht niet bij elk toerental. Dat klopt, bij hogere toeren is minder makkelijk voor elkaar te krijgen
*

bert
33

  • *
    - Startende Alfist
relatie turbodruk en temperatuur en luchtvochtigheid
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2012, 22:08:43 »
Bij mijn QV brande de eerste 5000 km altyd allen blokjes van de turbodruk bij snel optrekken,sindsdie blijven de laatse 2 uit en heb ik het gevoel dat ik vermogen kwijt ben.Maar bij de garage blijven ze volhouden dat er niets mis is.nu is daat niet andrs of nog minder met dit weer.
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
relatie turbodruk en temperatuur en luchtvochtigheid
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2012, 10:00:43 »
Citaat van: driftend;17645
De laatste dagen merk ik dat soms ( dus niet altijd) de volledige druk niet gehaald wordt, althans, volgens de turbodrukmeter. Het is minimaal, maar toch.
Nou denk ik zelf dat het ligt aan het feit dat het erg koud is, en de lucht ook droog.
Ik kan me voorstellen dat motoren bij een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid het beste draaien.
Koude, vochtige lucht bevat veel zuurstof..
 
Wie heeft hier meer verstand van?

Ik weet niet of-ie getuned is, maar een tuner als Squadra bouwt beveiligingen in waardoor de volledige druk alleen boven (en beneden.....) motortemperaturen beschikbaar is. Of er af-fabriek ook zoiets in zit weet ik niet, maar wat jij opmerkt aan je motor zou - gelet op de lage buitentemperaturen - hier best mee te maken kunnen hebben.
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

Hengel
490

  • ****
    - Senior Alfist
relatie turbodruk en temperatuur en luchtvochtigheid
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2012, 19:46:58 »
De Turbo is er voor bedoelt om meer zuurstof de cilinders in te jagen. Aan de andere kant bepaalt het motor management de juiste verhouding zuurstof / benzine bij een bepaalde gaspedaal stand. Dat houdt dus in dat teveel lucht ook niet goed is.

Als het koud is beval een liter lucht meer zuurstof (en stikstof/ kooldioxide/ etc). Dat is zelfs redelijk nauwkeurig uit te rekenen met eenvoudige thermodynamica. Dus de turbo hoeft minder hard te werken. Dat zou een rede kunnen zijn.
1.4 TB Multiair TCT Distinctive, Nero, Leder Rood, Pack Business, Pack Sport III, 18" 8c velgen, Brembo remmen.
*

frankenstein
129

  • ***
    - Alfist
relatie turbodruk en temperatuur en luchtvochtigheid
« Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2012, 21:14:35 »
Driftend is hij getuned?

[INDENT]Alfa Guilietta 1.6 JTDm Distinctive, SP3, Canelloni leer, Visibility pack, Navi, Xenon, Brembo remklauwen, Cruise control
BR-Performance : 131pk / 385nm :)
[/INDENT]
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
relatie turbodruk en temperatuur en luchtvochtigheid
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2012, 18:32:37 »
Inmiddels heb ik proffesionele feedback: er zijn allerlei sensoren die voortdurend alles meten en regelen. Die beveiligen ook de motor. Bij te lage temp of teveel schommelingen in andere waarden wordt de turbodruk niet hoger. Bij normalere temperaturen, zal de gebruikelijke karaktiristiek van de motor weer optreden. De auto is squadra tuned.
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
relatie turbodruk en temperatuur en luchtvochtigheid
« Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2012, 12:09:42 »
Nu met de normalere temperaturen heb ik geen problemen meer voor zover ze ervaren. De motor levert weer de topprestaties die ik gewend was, dus puur te maken met extreme omstandigheden
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
relatie turbodruk en temperatuur en luchtvochtigheid
« Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2012, 14:56:14 »
Tegenwoordig wordt de luchtmassa gemeten en de inspuiting daar op aangepast. Wanneer de lucht kouder is, krimpt en dus meer lucht in dezelfde kubieke meter past, zal de inspuiting daar ook op aanpassen.

Vroeger, of voor sommige wellicht nog wel bekend met hun brommer/scooter, liepen motoren inderdaad harder met koudere lucht. Dat is helaas niet meer zo.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa