!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

frankenstein
129

  • ***
    - Alfist
Shell V-Power
« Gepost op: 4 januari 2012, 17:39:29 »
Beste Vrienden...
 
Wat vinden jullie van Shell V-Power?
Ik ben het de laatste tyd (3maand) aan het tanken,
alleen maar omdat ze zeggen dat het je motor schoon houd.
Van sneller optrekken en zuiniger zijn daar merk ik niets van!
 
We doen er toch alles voor, voor onze giulietta schoon te houden langs buiten en ook langs binnen. En al kost het een paar cent meer, dat heb ik er dan wel voor over!
 
Maar is het ook zo dat Shell V-Power je motor beter onderhoud dat een ander brandstof?
Wat zijn jullie ervaringen hier mee
 
Groetjes

[INDENT]Alfa Guilietta 1.6 JTDm Distinctive, SP3, Canelloni leer, Visibility pack, Navi, Xenon, Brembo remklauwen, Cruise control
BR-Performance : 131pk / 385nm :)
[/INDENT]
*

EsDee
300

  • ****
    - Senior Alfist
Shell V-Power
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2012, 18:40:22 »
Allemaal marketing. Is in Nederland wel vaker onderzocht o.a. door het programma Keuringsdienst van Waarde http://www.keuringsdienst.nl/page/18558/nl Ik weet alleen niet of die video het wel doet buiten Nederland, anders moet je ff Google aanslingeren.

V-Power is een additief die wordt toegevoegd wanneer de tankauto een benzinepomp van nieuwe voorraad voorzien. Alleen is de hoeveel additief zo verschikkelijk weining, omdat het vermengd wordt met een heleboel benzine. Er blijft dan niets van de werkende stof over, het te verdunt.

Het enige verschil is de RON, V-Power is in Nederland vergelijkbaar met RON97. (Dit verhaal geldt overigens ook voor vergelijkbare benzine en diesel van andere merken).

Daarnaast is het overigens ook handig om te weten wat in ieder geval in Nederland alle benzine en diesel uit 1 of 2 (weet ik niet meer preces) grote voorraadstations komen, daar maken alle merken gebruik van. Dus de benzine van Total is bij ons hetzelfde als die van de Shell, alleen voor V-Power varianten gooien ze er hun eigen additief bij.
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Shell V-Power
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2012, 00:05:13 »
Citaat van: EsDee;16543
Daarnaast is het overigens ook handig om te weten wat in ieder geval in Nederland alle benzine en diesel uit 1 of 2 (weet ik niet meer preces) grote voorraadstations komen, daar maken alle merken gebruik van. Dus de benzine van Total is bij ons hetzelfde als die van de Shell, alleen voor V-Power varianten gooien ze er hun eigen additief bij.
Niet helemaal waar.
Met Euro95 (en gewone diesel) is het inderdaad zo, dat verschillende merken op elkaar's depots laden. In de tankwagen wordt dan aan de basisbenzine een EIGEN additive (als je ooit op zo'n depot zou kunnen gaan kijken, zie je tankjes van verschillende merken liggen) geïnjecteerd en die zijn zeker niet allemaal hetzelfde en niet allemaal even effectief, maar dàt ze werken (zelfs in op zich heel kleine hoeveelheden) ligt wel vast. (Veel "Witte" pompen gebruiken doorgaans helemaal geen additives, dus is het sowieso altijd beter om bij een van de grote merken te tanken. Goedkoop is hier duuurkoop)
Het belangrijkste effect van deze toevoegingen is, dat ze de motor schoon houden (en sommige schoonmaken). Bij motoren met indirecte inspuiting vooral de inlaatkleppen, waardoor de "ademhaling" optimaal blijft. Bij alle motoren worden de verstuivers schoongehouden, waardoor het inspuitbeeld optimaal blijft. Ook wordt de verbrandingsruimte schoongehouden (-gemaakt). Bij vervuiling van de verbrandingsruimte neemt de octaanbehoefte van de motor toe en kan de pingelsensor terug gaan regelen, met als gevolg verlies aan vermogen en/of  een hoger verbruik.
Dit is meerdere malen vastgesteld door gerenomeerde instituten als TNO, MIRA en AVL. De knullige testjes van de KVW en Kassa op de TV sloegen helemaal nergens op. (over de claims van 2% besparing met Shell Fuel Safe zijn inmiddels zelfs een paar processen geweest, die dit bestreden, maar elke keer glansrijk door Shell gewonnen)
 
In Shell V-Power zit behalve een zeer effectief additievenpakket een andere basisbenzine met een hogere vlamsnelheid. In de officiële meting van het octaangetal komt dit niet tot uiting, omdat de octaangetaltestmotor  600 toeren draait en er daardoor een octaangetal van 97 uitkomt (aan de pomp staat 95, omdat wettelijk alleen 95 en 98 bestaat). In een 'echte' motor bij toerentallen van 4000 tot 7000 (en zeker in de F1 Ferrari bij 18000 t/m) geeft dit een duidelijk hogere klopvastheid (de motor krijgt simpelweg de tijd niet om te gaan pingelen). De pingelsensor regelt dus minder terug, met als gevolg betere prestaties, c.q. lager verbruik.
Met mijn QV heb ik het niet uitgetest. Tank gewoon alleen maar V-Power. Met de 147 Selespeed reed ik zeer regelmatig van Utrecht naar Antwerpen en heb toen een aantal malen van Breda tot Antwerpen op de cruisecontrol gereden met Euro95 en V-Power. Resultaat was consequent 4% lager verbruik op V-Power. Bovendien reed de 2.0 TS duidelijk "crispier" met V-Power. Sindsdien experimenteer ik niet meer en tank gewoon alleen maar V-Power.
Ook Shell V-Power Diesel heeft behalve speciala additives een andere basisbrandstof met de synthetische GTL (gemaakt uit aardgas). Moet schoner zijn, maar in mijn 156 JTD 16V kon ik geen duidelijk verschil in motorgedrag of verbruik vinden, dus tankte ik toen maar gewone diesel (sorry Shell)
*

linny
324

  • ****
    - Senior Alfist
Shell V-Power
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2012, 09:02:01 »
Super uitleg corsa!
Ik moet zeggen ik tank ook shell v power nu en ik meen toch ook een heel lichte daling van verbruik te hebben. Ik draai met de mulitair nu steeds rond 7,9 en voorheen was het 8.1 l/100 km.
Op snelweg is het verbruik gevoelig minder. Als men daar rijstijl matigt kom je met iets meer dan 6l toe (niet slecht als je daar 185 getunede paardjes de dorst moet mee lessen).
Giulietta 2011 - 1.4 Multiair - distinctive - bianco ghiaccio - panoramadak - black interior - zonnewerende voorruit - privacy glass -[COLOR=yello
Shell V-Power
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2012, 10:08:59 »
Dit is ook wel een leuk filmpje:
 
[video=youtube;gQghB4asSnI]http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI&feature=related[/video]
Shell V-Power
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2012, 11:51:13 »
Leuk, dat is nog eens testen !
*

ROBIN
1.113

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Shell V-Power
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2012, 18:04:44 »
Jezus en die verschillen zijn nog groot ook zeg:eek:
Ik tank op advies van Ronald Vermeulen gewoon BP95, maar nu slaat toch ff flink de twijfel toe.
Toch maar weer de ultimate denk ik.
QV SAVALI
Shell V-Power
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2012, 21:02:30 »
Citaat van: ROBIN;16567
Jezus en die verschillen zijn nog groot ook zeg:eek:
Ik tank op advies van Ronald Vermeulen gewoon BP95, maar nu slaat toch ff flink de twijfel toe.
Toch maar weer de ultimate denk ik.

Ik kreeg bij aanschaf van de dealer (Maasland Voorburg) te horen dat het bij een QV wel degelijk verschil uitmaakt. Hij verwees naar een test (ik weet alleen niet meer wie of wat) waarbij vast was komen te staan dat BP Ultimate en Shell V Power echt beter waren dan de andere merken met additief. Ik zal als ik er weer eens kom eens navragen welke test dat was.
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Shell V-Power
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2012, 21:43:17 »
net een tankje Super95 gereden en vond de Juule een stukje minder enthousiast zijn dan op 98. Ook verbruik lag iets hoger, maar dat kan ook aan het weer gelegen hebben. Ik tank altijd bij G&V (enkel in Belgie denk ik) Tanken hier ook voor het werk en nog geen klachten gehoord. Maar misschien toch eens even een V-Power testje doen. Al is de prijs wel een heel stuk hoger en wordt het iets lagere verbruik daarmee niet gecompenseerd...
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Shell V-Power
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2012, 21:50:10 »
Citaat van: frankie;16561
Dit is ook wel een leuk filmpje:
 
[video=youtube;gQghB4asSnI]http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI&feature=related[/video]
Dank.
Was dit filmpje alweer vergeten, hoewel ik toch fanatiek Top Gear kijker ben.
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Shell V-Power
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2012, 22:01:05 »
Citaat van: Timothy84;16577
net een tankje Super95 gereden en vond de Juule een stukje minder enthousiast zijn dan op 98. Ook verbruik lag iets hoger, maar dat kan ook aan het weer gelegen hebben. Ik tank altijd bij G&V (enkel in Belgie denk ik) Tanken hier ook voor het werk en nog geen klachten gehoord. Maar misschien toch eens even een V-Power testje doen. Al is de prijs wel een heel stuk hoger en wordt het iets lagere verbruik daarmee niet gecompenseerd...
Dat is zeker een een overweging om mee te nemen (hoewel de lange termijn effecten moeilijk -en in ieder geval te laat...- zijn waar te nemen). Zoals eerder genoemd vond ik, dat de (door mij onwetenschappelijk vastgestelde) besparing in de 147 ruimschoots de meerprijs van V-Power benzine goedmaakte en ik dus de andere voordelen er gratis bij kreeg. Bij de diesel, kon ik het verschil van een dubbeltje of zo niet terugvinden.
Shell V-Power
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2012, 22:01:48 »
Citaat van: corsa54;16579
Dank.
Was dit filmpje alweer vergeten, hoewel ik toch fanatiek Top Gear kijker ben.

Dat verklaart het, dit was een filmpje van Fifth Gear :rolleyes:
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Shell V-Power
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2012, 22:16:42 »
Duidelijk! :o:)
*

suomy
816

  • *****
    - Super Alfist
Shell V-Power
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2012, 22:25:19 »
Citaat van: ROBIN;16567
Jezus en die verschillen zijn nog groot ook zeg:eek:
Ik tank op advies van Ronald Vermeulen gewoon BP95, maar nu slaat toch ff flink de twijfel toe.
Toch maar weer de ultimate denk ik.

Heej Robin ! Dat is vreemd ik kreeg het advies van Ronald afgelopen maandag om 98 te tanken ! En eigenlijk met grotendeels het verhaal van Corsa .
*

Ma0tt
232

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TB 120pk
  • ***
    - Alfist
Shell V-Power
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2012, 23:28:44 »
Citaat van: Timothy84;16577
net een tankje Super95 gereden en vond de Juule een stukje minder enthousiast zijn dan op 98. Ook verbruik lag iets hoger, maar dat kan ook aan het weer gelegen hebben. Ik tank altijd bij G&V (enkel in Belgie denk ik) Tanken hier ook voor het werk en nog geen klachten gehoord. Maar misschien toch eens even een V-Power testje doen. Al is de prijs wel een heel stuk hoger en wordt het iets lagere verbruik daarmee niet gecompenseerd...

Zelfde ervaringen hier, met de 1.4 t-jet. (toch wat het enthousiaste gedeelte betreft)