!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

RM170
26

  • Type Alfa: Guilietta
  • *
    - Startende Alfist
Standkachel na inbouw
« Gepost op: 9 december 2017, 23:07:37 »
Hallo allemaal,

Zijn er ook mensen welke een standkachel hebben ingebouwd?
En wat zijn daar de ervaringen mee?

Gr RM170
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #1 Gepost op: 9 december 2017, 23:23:47 »
De enige reden die ik kan bedenken voor een standkachel in een personenauto is vanwege ijs krabben. Heb jij daar 2000€ voor over?
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2017, 09:35:46 »
ik heb er in 2 vorige auto's eentje gehad.....
Beviel goed, geen koude start meer, wanneer je de auto start is de motor al op temperatuur, beter voor de motor. Ook warm interieur, en gelijk werkende kachel, en geen ijs op de ruiten.
Wel moet je tussendoor voldoende rijden om de accu weer op te laden (standkachel werkt met electrische waterpomp, electronica en ventilator vd verwarming)
Vuistregel was net zo lang rijden als voorverwarming duurt, dus als je de standkachel half uurtje van te voren aan laat staan, moet je vervolgens ook minimaal half uurtje rijden.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2017, 15:51:29 »
ik heb er in 2 vorige auto's eentje gehad.....
Beviel goed, geen koude start meer, wanneer je de auto start is de motor al op temperatuur, beter voor de motor. Ook warm interieur, en gelijk werkende kachel, en geen ijs op de ruiten.
Wel moet je tussendoor voldoende rijden om de accu weer op te laden (standkachel werkt met electrische waterpomp, electronica en ventilator vd verwarming)
Vuistregel was net zo lang rijden als voorverwarming duurt, dus als je de standkachel half uurtje van te voren aan laat staan, moet je vervolgens ook minimaal half uurtje rijden.

Voor de motor op temperatuur moet je blokverwarming hebben en dan wordt nog alleen je kachel radiator warm gemaakt om nou te zeggen dat je olie dan 85c is?
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2017, 16:01:47 »
Voor de motor op temperatuur moet je blokverwarming hebben en dan wordt nog alleen je kachel radiator warm gemaakt om nou te zeggen dat je olie dan 85c is?

standkachel verwarmd je gehele koelwatercircuit, met eigen electrische waterpomp, dus motorblok wordt gewoon op 85 graden gebracht....

https://www.youtube.com/watch?v=FjCVvk4yPk4
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2017, 16:33:24 »
Voor de motor op temperatuur moet je blokverwarming hebben en dan wordt nog alleen je kachel radiator warm gemaakt om nou te zeggen dat je olie dan 85c is?

standkachel verwarmd je gehele koelwatercircuit, met eigen electrische waterpomp, dus motorblok wordt gewoon op 85 graden gebracht....

https://www.youtube.com/watch?v=FjCVvk4yPk4

Bij een stilstaande auto zit de olie onder in het Carter dus ook al wordt je blok mee verwarmd de olie zal amper warmer worden.
Was net aan het googelen en zag een electrische systeem kost stuk minder maar ook daarmee zou ik niet volgas wegrijden. (je moet wel met 220 bij de auto komen)

Ik rij vrachtwagen en daar zit het standaard in maar blokverwarming heb ik voor het laast in de jaren 80 gezien, wij hebben alleen nog maar uitstroom openingen in de cabine omdat blokverwarming zo'n weggegooide energie is.
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2017, 16:36:24 »
Hoe dan ook, mijn ervaring is dat het sterk comfort verhogend werkt, en kwa verbruik ook een stuk scheelt bij koude start..... ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2017, 16:48:08 »
Hoe dan ook, mijn ervaring is dat het sterk comfort verhogend werkt, en kwa verbruik ook een stuk scheelt bij koude start..... ;)

Dan beantwoord je toch zelf je vraag.
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2017, 17:17:47 »
Hoe dan ook, mijn ervaring is dat het sterk comfort verhogend werkt, en kwa verbruik ook een stuk scheelt bij koude start..... ;)

Dan beantwoord je toch zelf je vraag.

Welke vraag ??  :017:
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2017, 19:37:02 »
Je vraagt om ervaringen en je zegt zelf dat je goede ervaring hebt, dan heb je toch je eigen vraag beantwoord?
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2017, 20:30:16 »
Je vraagt om ervaringen en je zegt zelf dat je goede ervaring hebt, dan heb je toch je eigen vraag beantwoord?

Nou, ik vroeg niet om ervaringen, dat was RM170, en die gaf ik dus     :rolleyes:
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2017, 20:51:35 »
Oeps, ik dacht dat jij de vraagsteller was.
S :-[
Sorry

Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

RM170
26

  • Type Alfa: Guilietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2017, 21:51:17 »
@dijkstra,
Inderdaad dat was ik.  ;D
Ik wilde gewoon weten hoeveel mensen dit hebben gedaan en er misschien wel /geen spijt van hebben en of het een waardevolle aanvulling is.
Qua comfort denk ik dat dit weldegelijk een aanvulling zou kunnen zijn omdat de auto natuurlijk lekker warm is en ook het koelwater al op redelijke temperatuur is.
Qua brandstofverbruik is het natuurlijk een ander verhaal.
Een diesel zal natuurlijk minder verbruiken dan een systeem welke gebruik maakt van benzine.
En dan als laatste het kostenplaatje.
Het is en blijft natuurlijk een investering in comfort en sommige geven duizenden euro's uit aan een nieuw uitlaatsysteem of een verlagingset.
Kortom ik ga binnenkort eens wat meer informatie opvragen over de diverse systemen en zie wel wat ik ga doen.

Allemaal bedankt voor jullie reacties en blijf ze plaatsen.
Ook qua brandstofverbruik ed

Gr RM170
*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #13 Gepost op: 11 december 2017, 17:35:47 »
Wij hebben naast de Giulietta ook een Volvo, deze heeft een standkachel die op brandstof werkt - geen 220 v bij nodig.
Motorblok, koelwater en olie worden verwarmd en met een ventilator wordt warme luct in de auto geblazen.
Je kan deze met een timer programmeren in de auto, of via een app op de telefoon. Het systeem rekent zelf uit hoe lang het duurt om de auto warm te hebben op het ingestelde tijdstip.

Nu we het hebben, en met de temperaturen deze dagen is het super om te hebben!
Geen ruiten krabben, comfortabel warm in de auto en je rijdt inderdaad weg met een warme motor. Is vast goed voor het blok, met sneeuw en gladheid toch geen hoge toeren rijdend......
Vooral ook leuk als buren staan te krabben en jij gewoon lekker weg rijdt  :p
We gebruiken die standkachel ook bij vochtige dagen, van oktober tot april. Tja, als het er op zit dan ook maar van genieten!  :)

Ik zie op Volvo-forum ook dit soort vragen langskomen, Webasto kan achteraf een standkachel inbouwen, maar is inderdaad niet goedkoop. Rond de 2000 euro is ook het bedrag wat ik in m'n hoofd heb.
Tja, is dat het waard, is voor een ieder zelf te overwegen. Maar de ervaring is zeer positief.
Ik had de Alfa gisteren al sneeuwvrij gemaakt, was vanochtend wel even 5 min krabben.....

Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch
*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Standkachel na inbouw
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2017, 17:38:35 »
Ervaring met een after-market standkachel in de Alfa is: geen.
Ervaring met een standkachel: ja, is super!
Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch