!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Stuurgedrag (2)
« Gepost op: 22 november 2011, 14:15:41 »
Hallo allen,

Ben hier een tijdje afwezig geweest maar meld me vandaag opnieuw met een vraag over het stuurgedrag van de Giulietta (QV).

Sommigen van jullie herinneren je misschien mijn eerdere schrijven dat de Giulietta QV de hooggespannen verwachting niet waar kon maken. Stuurgedrag, gasrespons, veergedrag en wegligging zijn in mijn ogen niet wat je van een 'hot' hatchback mag verwachten.

Inmiddels rijdt ik zo'n 8 maanden en 23.000 km in de QV en heb nog ditzelfde gevoel. Mijn plannen om de QV te laten verlagen/aanpassen zijn mijn gebrek aan enthousasme in de koelkast gezet. Je kunt niet alles laten aanpassen wat ik ana deze auto mis.

Vorige week heb ik na (te) lang rondrijden met een scheve stuurstand en soms kort zijwaarts trekken bij sterk afremmen contact gezocht met Lammer van der Meulen, gespecialiseerd uitlijnbedrijf in Dokkum (of all places!). Lammert staat bekend als perfectionist en mag beslist niet in één adem genoemd worden met de bekende uitlijnboeren als kwikfit etc.

Hij kwam tot de volgende voor/na waarden voor de QV en maakte daarbij de opmerking dat elke Europese auto rechtstreeks uit de fabriek naar de uitlijnspecialist mag vanwege slechts afstelling, Japanners doen dit af-fabriek beter in zijn beleving!

De resultaten:



Overdreven gezegd stonden de voorwielen naar buiten hetgeen een 'zagend' stuurgedrag veroorzaakt. Dit herkende ik wel. De auto 'spoort' onvoldoende rechtuit zodat je ontspannen met 1 hand stuurt op normaal/hoge snelheden en bij wegrijden met maximale stuuruitslag (bijv. uit parkeervak) voelde je dat (de buitenste band) onvoldoende meestuurde en zelfs merkbaar over het rubber 'wrong' als een 'sturende' rubsband als het ware.

Verder stonden de achterwielen behoorlijk op camber (2,5 graden) hetgeen op een circuit prettig is, maar op de openbare weg een grote gevoeligheid voor slecht wegdek veroorzaakt (en tenslotte natuurlijk scheef afslijtgedrag).

Na de uitlijning ben ik gaan rijden en merkte een stabieler rijgedrag, maar nog altijd is de sporing in mijn ogen niet ideaal, en ook wringt de band nog wanneer ik met maximale stuuruitslag wegrijd. Behalve onprettig is dit natuurlijk ook niet goed voor de banden.

Lammert gaf nog een tip om de stuurhoeksensor te laten resetten. Hij had een MiTo uitgelijnd die daarna nog problemen gaf (niet omschreven). Na de reset bij de dealer waren deze verdwenen.

Afgelopen maandag is de stuurhoeksensor van m'n QV gereset. Ik merk geen verschil bij het rijden. Los van mijn algemene teleurstellende bevindingen van de QV vraag ik mij vooral af of iemand het  'wringen' herkent bij de QV?
*

Mark
128

  • ***
    - Alfist
Stuurgedrag (2)
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2011, 14:43:19 »
Interessant verhaal.
 
Het wringen herken ik eerlijk gezegd niet. Heb je er alleen last van bij maximale uitslag of ook tijdens het insturen van een bocht bijvoorbeeld? Wel heb ik zelf last van het naar rechts trekken en een wat mindere rechtuit-stabiliteit, wat denk ik wordt veroorzaakt door het negatieve camber. Ook na opnieuw uitlijnen bij de dealer heeft hij daar nog iets last van, hoewel het minder is geworden, helaas heb ik geen uitlijnrapport gekregen. -2,5 op de achteras is wel heel erg veel voor een straatauto.
 
De sporing / rechtuit-stabiliteit zal altijd wat gevoelig blijven op de Giulietta denk ik, je rijd op behoorlijk platte en redelijk brede banden met een vrij harde wang en een relatief hard onderstel en daarbij ook nog eens -1 camber op de vooras. Als je de mogelijkheid hebt zou je eens kunnen proberen om op 17 inch te rijden met een wat minder sportieve band die wat smaller is, ik denk dat het dan al minder is.
 
Onze circuitauto is op 17 inch 225/45 semislicks (-3 / 3,5 camber voor) ook een handvol op een autosnelweg met slecht wegdek en op 16 inch 195/65 bandjes rijd ie al een stuk rustiger.
*

ROBIN
1.113

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Stuurgedrag (2)
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2011, 15:20:29 »
Zijn de banden na 23000 km foute sporing niet dusdanig 'schuin' afgesleten, dat er daarom nog niet voldoende verbetering is?
Weet van een vorige auto van mij dat ie niet recht te krijgen was en na montage van nieuwe voorbanden ging ie als een streep.

En over dat camber achter, mij werd wijsgemaakt dat daar amper iets aan te veranderen is, maar hebben ze dat wel vermindert?
QV SAVALI
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Stuurgedrag (2)
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2011, 15:28:00 »
Is dit rapport niet met de specificaties van de 147 opgemaakt? (staat bovenaan je rapport) Die lijken me niet gelijk aan die van de Giulietta, of wel?

Zie je overigens de verkeerde uitlijning nu ook daadwerkelijk aan het slijtagepatroon op je banden?
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Freek
248

  • ***
    - Alfist
Stuurgedrag (2)
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2011, 15:52:03 »
Het wringen van de band bij max sturen bijvoorbeeld bij het uitrijden van parkeren is mij ook opgevallen! Heb het altijd een beetje vreemd gevonden, maar vind het niet heel hinderlijk ofzo.
3: Alfa Romeo Giulietta 1.4TB MA \'11 - 170PK - Huidig! :cool:
2: Opel Astra H Business Edition \'07 - 115PK - Verleden tijd
1: Hyundai S-Coupe GT Turbo \'93 - 140PK - Overleden
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Stuurgedrag (2)
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2011, 16:43:24 »
Heb er alleen last van wanneer de wagen een poosje heeft stil gestaan en het koud is, vind het ook vreemd maar erger me er niet aan. Misschien omdat de zomerbanden er nog omliggen, zal eens kijken volgende week met de winterbanden.
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

suomy
816

  • *****
    - Super Alfist
Stuurgedrag (2)
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2011, 21:39:21 »
Citaat van: RenéQV;15445
Heb er alleen last van wanneer de wagen een poosje heeft stil gestaan en het koud is, vind het ook vreemd maar erger me er niet aan. Misschien omdat de zomerbanden er nog omliggen, zal eens kijken volgende week met de winterbanden.

Ik heb hetzelfde Rene ! En ja het zal over zijn als de winterbanden eronder liggen , ik heb  vorig jaar hetzelfde gehad !
*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Stuurgedrag (2)
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2011, 23:07:03 »
@Mark: het onderstel van de QV mag bijna als Amerikaans worden omschreven ten opzichte van m'n vorige (flink aangepaste) 156. Deze stond alleen wel op 215/45/17 (Bridgestone met harde wang). De velgdiameter is dus de enige 'extremere' waarde tov de 156. Doordat de wielkasten an de giulietta zo groot zijn 'moet' je haast wel met 18" rijden in mijn ogen. Toch interessante opmerking, bedankt hiervoor.

Robin: het uitlijnrapport vermeldt 1,7 graden na de uitlijning. Hiertoe staat de auto op een brug en wordt er 'live' aan de ophanging gesleuteld.

Scudetto: kjk eens naar de marges, hier past waarschijnlijk elke personenauto tussen?

Morgen zal ik de afslijtprofielen van (alle 4) de banden eens controleren.

Ik vind dat wringen best heel gek op een nieuwe auto maar vind het geruststellend dat het niet alleen bij mij voorkomt.

Dank voor de antwoorden/reacties!
*

yvesart
1.078

  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.flitsservice.nl
Stuurgedrag (2)
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2011, 23:16:21 »
Ik heb wel bij het gasgeven dat hij naar de rechts trekt.. hier is hij al eens voor terug naar de dealer geweest en toen voelde de monteur het al na 100meter (hij dacht er veel langer over te doen ;-) .. teleurstelling op z'n gezicht was duidelijk af te lezen)..
 
De laatste tijd merk ik dat het weer toeneemt.. Gelukkig moet ik eerdaags voor de 35k KM beurt naar de dealer..
 
[off-topic:
Heb al een heel lijstje om te verhelpen:
* trillen van navi-scherm bij 2.500 toeren
* software update (onder meer met mute'n van navi en vloeiendere gasrespons)
* wegtrekken naar rechts bij gas geven..  ]
*

DisciplinA
663

  • *****
    - Super Alfist
Stuurgedrag (2)
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2011, 10:00:47 »
* wegtrekken naar rechts bij gas geven..
Heb ik zelfs, ik dacht dat het gewoon aan het enorm koppel lag( torquesteering) , Of heb ik het fout?
Look to the past, see the future
*

yvesart
1.078

  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.flitsservice.nl
Stuurgedrag (2)
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2011, 13:09:53 »
Citaat van: DisciplinA;15480
* wegtrekken naar rechts bij gas geven..
Heb ik zelfs, ik dacht dat het gewoon aan het enorm koppel lag( torquesteering) , Of heb ik het fout?
hij heeft vanaf het begin bij mij bij gas geven mooi rechtdoor getrokken hoor.. toen ik er last van kreeg (naar rechts trekken), ben ik langs dealer gegaan en toen was het weer over.. [en nu dus weer terug]..
 
Ik weet niet wat de oorzaak is..
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Stuurgedrag (2)
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2011, 13:36:36 »
Citaat van: DisciplinA;15480
* wegtrekken naar rechts bij gas geven..
Heb ik zelfs, ik dacht dat het gewoon aan het enorm koppel lag( torquesteering) , Of heb ik het fout?

Heb ik maar minimaal met de QV. Echt duidelijk aanwezig is dat niet, maar wel merkbaar inderdaad.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

DisciplinA
663

  • *****
    - Super Alfist
Stuurgedrag (2)
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2011, 13:52:54 »
Helemaal juist, het stoort niet, je merkt het wel een beetje...  Verder hoor je me erover niet klagen..
Look to the past, see the future
Stuurgedrag (2)
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2011, 14:00:58 »
Misschien heeft dat ook te maken met het ingrijpen van het electronische Q2 "sperdiff".
*

Freek
248

  • ***
    - Alfist
Stuurgedrag (2)
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2011, 15:38:44 »
Grijpt deze dan ook in bij het (rustig) wegrijden van een parkeerplaats?
3: Alfa Romeo Giulietta 1.4TB MA \'11 - 170PK - Huidig! :cool:
2: Opel Astra H Business Edition \'07 - 115PK - Verleden tijd
1: Hyundai S-Coupe GT Turbo \'93 - 140PK - Overleden