!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

MarLukHar
13

  • Type Alfa: Guilietta JTDm 2.0
  • *
    - Startende Alfist
TCT bij koude motor
« Gepost op: 28 september 2017, 10:49:48 »
Ik heb een Giulietta 2.0 jtd met tct versnellingbak. Een super combinatie. Wat mij opvalt is dat de tct wat zenuwachtig is bij een koude motor. Het is net of de TCT ook even warm gereden moet worden. Is dit een bekend iets en hebben meerdere TCT rijders hier last van?


*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2017, 11:34:48 »
Exact hetzelfde hier!
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Delvenaartje
361

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 JTDM2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2017, 12:00:40 »
Zou dat liggen aan de TCT bak of aan het feit dat meerdere Alfa's daar last van hebben?
Stond toevallig vanmorgen bij het stoplicht dat ik m'n radio uit zette en dacht: 'Wat loopt die motor onregelmatig/zenuwachtig??'
Wilde al een afspraak maken met de monteur die 'm onderhoudt.. maar kan het met kou/regen te maken hebben misschien?
*

ramrod
209

  • Type Alfa: Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2017, 12:05:57 »


Geen diesel maar wel een TCT , ook bij mij wat zenuwachtig maar na 1 a 2 minuten is dit voorbij .
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2017, 12:11:55 »
Klopt. Af en toe wat laat opschakelen, nerveus terugschakelen, etc. Af en toe wat moeite met overgang van R naar de D.  Ook bij mij na 1 minuut weg.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Doeni
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2017, 12:25:22 »
1.4 ma met TCT hier en ik merk vooral als je direct vertrekt, dat hij soms laat opschakelt naar 2e (pas vanaf 3000+ toeren) ondanks dat je weinig gas geeft. Dit is ook alleen bij de eerste meters, daarna stoppen en vertrekken zonder probleem.

Voor de rest, zalig die TCT  :13:
Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA 170pk TCT 2017 - Veloce pack
Vroeger: Kia Rio 1.5crdi 110pk 2007 (eerste auto)
*

MarLukHar
13

  • Type Alfa: Guilietta JTDm 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2017, 12:30:06 »
Oke ik ben dus niet de enige. Idd na 1 a 2 minuten is het weg. Wat mij ook opvalt is dat hij dan wel eens nerveus terugschakelt of opschakelt bij een koude motor. Bij het manueel schakelen lijkt dit niet aanwezig te zijn.
*

Delvenaartje
361

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 JTDM2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2017, 13:30:38 »
Onze auto's zijn gewoon gewend aan warme zomers, Italiaanse omstandigheden etc etc..  :D
*

TimW
2.228

  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2017, 13:35:59 »
Onze auto's zijn gewoon gewend aan warme zomers, Italiaanse omstandigheden etc etc..  :D

Inderdaad, ze klaagt gewoon een beetje als het te koud wordt. Krakende ophanging, stotterende MA unit, TCT wat nerveus.

Italiaans "karakter" zeg maar.  ;D
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Veloce
242

  • ***
    - Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2017, 19:31:37 »
Volstrekt normaal, hoor.
Net als de olie in je motorblok moet de olie in de bak ook ff warm worden. Tandwielen en kleppen in je bak bewegen dat nét allemaal wat stroever. Na q a 2 minuten is dat meestal verholpen. Bij een handbak merk je meestal toch ook dat hij de eerst paar slagen wat minder soepel gaat? (Zeker bij de wat oudere modellen)
De TCT is echt niet de enige bak die daar last van heeft.

'20 Giulia 2.0T Squadra
'65 Giulia 1600 Super
'67 GTA1300 Evocazione
'85 Spider 2.0 Veloce
*

KeesvL
134

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • ***
    - Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2017, 20:48:04 »
+ 1, ook last van! laat op schakelen, vaak schakel ik handmatig naar de 2e versnelling, dit alleen na de koude start en wat horkerig terugschakelen, na 2 min is het over!
Onderstuur is: wanneer je ziet dat je de muur raakt, overstuur is: wanneer je hoort dat je de muur raakt!
*

Giulietta1983
287

  • Type Alfa: Giulietta TCT 1750 TBI QV
  • ****
    - Senior Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2017, 20:52:14 »
Ik merk het ook, en ook dat hij langer in de toeren loopt voordat hij over schakelt, daarom schakel ik zelf handmatig op de eerste paar minuten
Alfa Romeo Giulietta QV TBI TCT Grigio Magnesio Opaco, 3inch downpipe+sportkat JM tuning, Squadra tuning, Ulter eindemper, 290PK 400NM
*

QV-line
32

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2017, 16:05:00 »
Bij mij precies hetzelfde (1.4MA TCT)
Ook bij koude start lang doorhalen in de eerste versnelling naar ± 3000 toeren, dus schakel ik zelf handmatig door even aan de flipper te trekken.

Wellicht off-topic: Bij warme motor heb ik af en toe, vooral in de 3de, soms ook in de 4de versnelling bij ong 1500 toeren dat hij licht blijft schokken. Ook al zet ik hem op cruise control, dan blijft hij een beetje bokken/schokken. Als ik door dit punt heen ben is er niets aan de hand.
Iemand hier ook last van?
*

Delvenaartje
361

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 JTDM2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #13 Gepost op: 29 september 2017, 16:25:47 »
Bij mij precies hetzelfde (1.4MA TCT)
Ook bij koude start lang doorhalen in de eerste versnelling naar ± 3000 toeren, dus schakel ik zelf handmatig door even aan de flipper te trekken.

Wellicht off-topic: Bij warme motor heb ik af en toe, vooral in de 3de, soms ook in de 4de versnelling bij ong 1500 toeren dat hij licht blijft schokken. Ook al zet ik hem op cruise control, dan blijft hij een beetje bokken/schokken. Als ik door dit punt heen ben is er niets aan de hand.
Iemand hier ook last van?

Meestal als de auto gaat schokken/horten/stoten dan roept 'men' dat er iets met je bougies/bougiekabels zou moeten zijn..
*

QV-line
32

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: TCT bij koude motor
« Reactie #14 Gepost op: 29 september 2017, 20:51:24 »
Meestal als de auto gaat schokken/horten/stoten dan roept 'men' dat er iets met je bougies/bougiekabels zou moeten zijn..

Dat zou idd ook nog kunnen. Niet aan gedacht. Ik was al aan het denken aan de Multi-Air Module.....  :rolleyes: