!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

PedroJtdm
106

  • ***
    - Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Gepost op: 8 februari 2012, 11:30:24 »
Bij mijn 1.6Jtdm gaat de temperatuur meter in schokken omhoog.
Wie heeft dit ook? Dealer ziet er geen probleem in............
 
Volgende probleem is ook dat de kachel niet warm word in de automatische stand.
Dus als ik nu met dit weer koud weg rijd en de climat control op 24 graden heb staan komt de motor (en interieur) niet op temperatuur na 20km Bweg rijden.
Dealer vind -8,5 graden ook een extreme situatie en ik moet nu de complete kachel uitschakelen voor de eerste 5 minuten zodat eerst de motor kans krijgt om warm te worden.:mad:
 
Graag ervaringen van andere 1.6 diesel rijders
Giulietta Alfa rosso 1.6 JTDm sport pack (06/2011)
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2012, 12:10:00 »
Hoi Pedro,
 
Ik ben deze week al een paar keer met -12 op de teller weggereden, eerst 2 km bebouwde kom en dan provinciale 80 km wegen.
Moet zeggen ik laat mijn climate conrtole op handmatig staan de eerste kilometers, geef de warmte aan de motor en verwarm de cabine wat later. De climate gaat ook pas later werken als er voldoende warmte is vanaf de motor. Dat is meestal na 10 max 15 km. Verwarmen gaat langzaam maar meestal zit hij dan wel tegen de normale temperatuur (bij intensief gebruik van de climat control zie ik hem wel iets terugzakken maar dat is logsich omdat je veel warmte onttrekt).
*

Pibri
40

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtdm squadra
  • *
    - Startende Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2012, 12:52:48 »
Zo werken de temp meters tegenwoordig. Vroeger reageerden ze lineair op de temperatuur. Na gaan ze in stapjes en elk stapje is een temp gebied van een aantal graden.

De 2 liter jtdm wordt vrij snel warm, na 1 kilometer begin je het al te voelen. Ook bij -10, misschien dat de motor termostaat een fractie open blijft.... ??
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2012, 13:50:25 »
Dit hoort inderdaad, wat Pibri zegt. Er is ook geen motor die ook exact 90 graden blijft, maar de meter staat daar toch altijd strak op vast. Die fluctuaties worden eruit gehaald. Een vaste waarde geeft een wat zekerder gevoel. :)

[edit]  de kachel op 24 trouwens? :eek:
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2012, 14:52:59 »
Mijn meter valt zelfs iets terug als ie voor het eerst op 90 heeft gestaan, en schuift hierna weer langzaam omhoog. Die meter is ook maar een indicatie, als hij net op 90 staat is de motor nog niet warm genoeg om vol te belasten.
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

PedroJtdm
106

  • ***
    - Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2012, 15:08:51 »
schokken van 10 graden? Dan zou dat ook met warmer weer zo moeten zijn, afgelopen zomer ging de temp meter gewoon zonder sprongen van 10 graden.
Mijn 156 jtd16v had nergens last van, ik kwam nooit aan de kachel.
's morgens even op voorruit ontdooi stand en rijden. Als ik dat nu met de Giulietta doe gaat de blower na 1 minuut rijden al hard blazen en is de auto na 20km nog ijskoud en de temp meter springt van 40 naar 50 graden en weer terug.  
De oplossing is hoger in de toeren gaan rijden, maar 3000rpm met ijskoude motor lijkt mij ook niet de bedoeling.
Giulietta Alfa rosso 1.6 JTDm sport pack (06/2011)
*

Zoef
612

  • Type Alfa: Giulia 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2012, 15:20:19 »
ik heb hetzelfde fenomeen/probleem met mn 1.6 jtd. Duurt gigantisch lang voor hij warm wordt, maar gaat wel sneller als je op binnencirculatie zet. Dan onttrekt hij geen of minder warmte aan de motor en zal deze sneller warm worden, waardoor er ook weer eerder warmte aan de cabine wordt afgegeven. Stom, maar is niet anders. Van de week met -15 op de teller, had ik trouwens helemaal geen kachel :-( Heb tot aan schiphol zonder verwarming gereden. Toen met veel pielen, klooien en rotzooien de verwarming toch aangekregen. Ik denk dat er iets vastgevroren was, want daarna deed hij het gewoon weer en nog steeds. Moet echter niet vaker gebeuren, want dergelijke "karaktertrekken" staan me behoorlijk tegen.
Wie later remt, rijdt langer hard
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2012, 15:44:33 »
Nen diesel is veel trager op temperatuur dan een benzine, echter lijkt het te lang te duren bij jouw.

Je had beter een extra optie bijgekocht, namelijk : Thermische verwarmer voor dieselmotoren (standaard op 2.0 JTDM 170pk) 200 euro

Daarom dat het bij de 2.0 jtdm wel snel op temperatuur is.

Is 3000rpm dan zoveel voor een diesel ? Voor een benzine is dat geen probleem.
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)
*

JackL
59

  • **
    - Junior Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2012, 16:55:29 »
Ik doe gewoon wat meer toeren met zo'n koud weer. 2500-3000 om precies te zijn. Je moet gewoon niet plankgas naar die toeren gaan maar geleidelijk aan en dan wordt hij redelijk snel warm. Maar inderdaad, het is niet de snelst opgewarmde wagen.
*Alfa Romeo Giulietta*
*

PedroJtdm
106

  • ***
    - Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2012, 18:05:57 »
Dan blijft mijn vraag over de temp meter die met sprongen van 10 graden ophoog springt.
Ben benieuwd hoe dat bij andere 1.6 diesels is.

Ik heb het vermoeden dat mijn temp sensor vreemd doet waardoor de kachel ook van slag raakt en het allemaal nog iets slechter maakt.
Giulietta Alfa rosso 1.6 JTDm sport pack (06/2011)
*

DisciplinA
663

  • *****
    - Super Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2012, 18:13:54 »
MeER TOEREN BIJ KOUDE MOTOR IS SLECHT... olie is nog niet warm genoeg en daardoor wat dikker dan normaal,hoe lager de temperatuur hoe dikker de olie,tot het uiteindelijk vet wordt,maar zo koud is het bij ons nooit ! normaal steken ze 5w40 erin = -30°c olie ok blijft ...
Look to the past, see the future
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2012, 18:42:02 »
Mijn temperatuurmeter doet ook soms vreemd: van -10 ineens naar +20, weer terug en alles er tussenin. Met als gevolg dat de climate control daar steeds op reageert. Bijv. kouwe lucht van de airco omdat de temperatuurmeter +20 aangeeft, terwijl het werkelijk -5 is. Dealer heeft er naar gekeken en nu geconcludeerd dat de temperatuursensor in de rechter buitenspiegel waarschijnlijk defect is. Resultaat: hele rechter buitenspiegel gaat vervangen worden.
*

PedroJtdm
106

  • ***
    - Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2012, 19:29:01 »
Jij hebt het over de buitentemp meter, ik over de koelwater motor temp meter.

Het klopt wel wat je zegt, als de buitentemp meter niet goed is zal de kachel daar op reageren.
Giulietta Alfa rosso 1.6 JTDm sport pack (06/2011)
*

Marco
28

  • *
    - Startende Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2012, 22:49:10 »
Bij mij stijgt de temperatuurmeter normaal, met de koude temperaturen van deze week ongeveer binnen de 5 a 6 km alles op peil en ook de verwarming zit op de aangegeven temp
met de airco aan die zet ik namelijk nooit uit, heb dat met de 407 ook gedaan en nooit problemen gehad en nu met de Giul ook niet, dus bij mij alles normaal zou ik zeggen en ook een 1.6 jtdm.
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Temperatuur meter doet vreemd
« Reactie #14 Gepost op: 9 februari 2012, 12:08:06 »
bij mij net als bij Rene QV wat kleine schommelingen. Die sensoren regelen zich rot. Het turbodrukprobleem wat ik had is bij deze mildere temperaturen al helemaal verdwenen.
Het weer was (is) extreem. Ga zelf es naakt buiten slapen, dan voel je je de eerste tijd ook niet heel lekker en presteer je niet optimaal.