!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Alfred
20

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT Dist
  • *
    - Startende Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #15 Gepost op: 4 maart 2012, 11:47:02 »
Citaat van: menm;18506
wanneer er wel een auto aankomt, maar je verwacht er nog wel voor te kunnen
OT: als er op een rotonde al een auto aankomt, moet je niet 'verwachten' er nog wel voor te kunnen, maar gewoon voorrang verlenen...  ;-)
Staat volgens mij hoog in de ergernis-toptien.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir TCT Distinctive | Grigio Magnesio | Leder Sport Rood | Pack Business | Pack Business Plus (Bi-xenon) | Pack Sport 2
*

menm
5

  • *
    - Startende Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #16 Gepost op: 4 maart 2012, 12:04:03 »
@ Alfred, ik heb het ook alleen over de situatie waarin je er verkeerstechnisch er nog makkelijk voor kunt, rekening houdende met de gebruikelijke snelheid van je auto :)
*

menm
5

  • *
    - Startende Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #17 Gepost op: 4 maart 2012, 12:06:00 »
Voor mij wel reden om niet voor de 1.4 te kiezen. Damn! Ik vind de Guilietta zo'n beauty. Misschien maar eens kijken of de 1.6 jtd dit probleem niet heeft of dat mooie klavertje 4 :) Kan dan alleen geen gebruik maken van de actie waarbij de TCT gratis wordt aangeboden en ik ben als ik zakelijk rij best een beetje lui ;)
*

Hengel
490

  • ****
    - Senior Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #18 Gepost op: 4 maart 2012, 12:25:09 »
Citaat van: menm;18506
Exact, dat is precies wat ik bedoel! Dat de TCT niet alitjd direct doet wat je wilt snap ik, iedere automaat moet ff denken, maar juist in die situatie die jullie ook schetsen verwacht je toch wat vermogen en dan is het e ven schrikken als het er niet is (bijvoorbeeld wanneer er wel een auto aankomt, maar je verwacht er nog wel voor te kunnen).
De TCT is niet zomaar een automaat. Hij staat namelijk, in tegenstelling tot een gewone automaat, voorgeschakeld in de actieve én de toekomstige versnelling. Bij het schakelen wisselen de koppelingen en wordt de toekomstige versnellng geselecteerd, zonder dat de bak op dat moment hoeft te schakelen. Er zit een addertje onder het gras. De bak moet voorspellen of de toekomstige versnelling hoger of lager is dan de actieve versnelling. Is de voorspelling goed, dan is het schakelen stootloos. Zit de voorspelling er naast dan krijg je een hapering en lijkt de auto even een seconde niet te reageren. In mijn ervaring kiest de bak 1 op de 100 keer verkeerd.

Ik rijdt zelf veel in N en af en toe in D. Mij komt het probleem van een turbogat niet bekend voor.

Het enige probleem zijn de stijgingen in parkeergarages. Dan kan de auto wel eens stil vallen (in N). Maar dan zet ik hem gewoon even in manual en 1.
1.4 TB Multiair TCT Distinctive, Nero, Leder Rood, Pack Business, Pack Sport III, 18" 8c velgen, Brembo remmen.
*

Alfred
20

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT Dist
  • *
    - Startende Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #19 Gepost op: 4 maart 2012, 12:37:31 »
Citaat van: menm;18520
@ Alfred, ik heb het ook alleen over de situatie waarin je er verkeerstechnisch er nog makkelijk voor kunt, rekening houdende met de gebruikelijke snelheid van je auto :)
Ja, ja..  Het feit dat je wilt versnellen (je wilt immers dat de TCT terugschakelt), geeft al aan dat je er juist NIET 'verkeerstechnisch er nog makkelijk voor kunt'. De aankomende auto die jij voorrang zou moeten verlenen zal die versnelling niet verwachten en daar is het conflict/de irritatie.
Maar goed, dit is allemaal OT, dus laten we ons hier beperken tot jouw Turbogat-topic. :rolleyes:

Ik ben het overigens met Hengel hierboven eens, hoewel mijn ervaringen beperkt zijn tot diverse uitgebreide proefritten. Nog 3 dagen en dan kan ik het helemaal zelf ervaren.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir TCT Distinctive | Grigio Magnesio | Leder Sport Rood | Pack Business | Pack Business Plus (Bi-xenon) | Pack Sport 2
*

Trigger
204

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulietta
  • ***
    - Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #20 Gepost op: 4 maart 2012, 22:54:12 »
Van turbogat merk ik helemaal niks (1.4 TB), hij gaat een stuk vlotter van z'n plaats dan de BMW 525d automaat waar ik soms mee rijd. Ligt volgens mij puur aan de automaat, die zijn naar mijn gevoel steeds een stukje trager dan gewoon wanneer je zelf met de koppeling ervandoor schiet.
Giulietta Alfa Rosso Metallizzato - Sport Pack 1 met 17" Sportiva - leer-microvezel met rood stiksel
ex: 156 1.8TS

http://www.clubalfaromeo.nl/forum/stel-je-voor/ciao-bella/
*

Hengel
490

  • ****
    - Senior Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #21 Gepost op: 4 maart 2012, 23:20:27 »
Nee hoor, de TCT schakelt sneller dan handmatig. Vandaar ook de snellere acceleratie. Alleen moet hij dan wel steeds de goede versnelling gokken.
1.4 TB Multiair TCT Distinctive, Nero, Leder Rood, Pack Business, Pack Sport III, 18" 8c velgen, Brembo remmen.
*

juriaan
107

  • ***
    - Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #22 Gepost op: 5 maart 2012, 21:05:37 »
Ik merk een heel klein turbogat bij mijn 1.4 TCT

Een groot gedeelte van het 'aarzelen' komt volgens mij door de zeer behouden instellingen in 'N' mode. Door chippen of rijden in 'D' stand is dit verdwenen. Ik denk dat Alfa in 'N' stand hem expres sloom heeft gemaakt om een WOW reactie op te roepen als je hem in 'D' zet. Een beetje marketing dus. Wat heeft het immers voor zin om in 'N' z'n 30Nm te laten verdwijnen. Ik heb ook gezien dat instellingen die aangeven hoe de auto 'aan het gas hangen' op heel behoudend staan in de 'N' stand. Je geeft dus gas, maar de motor reageert hier traag op door instellingen in de computer.

Overigens vind ik de 'D' stand icm met de TCT bak voor normaal rijden niet echt geschikt. De bak staat continue in hoge toeren en de auto schiet er vandoor als je gas geeft. Als er auto's voor mij rijden vind ik het niet fijn, zit ik alleen op de weg dan is het echt wel leuk spelen maar toch schakel ik dan meestal over naar flipperen
Giulietta 1.4 MA Turbo TCT, Rosso alfa, Pack SP3 met 8C velgen, Pack Premium plus.
BMW 2002 (polaris) 1975 zelfbouwproject met megasquirt injectie
BMW 2002tii (ceylon) 1973 nog in restauratie
*

Hengel
490

  • ****
    - Senior Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #23 Gepost op: 5 maart 2012, 21:26:11 »
In N kun je relaxed rijden, en dat doe ik dan ook vaak. En als het wat vlotter moet gaat "ie" in D. In m'n vorige auto, een Leon FR, kon je dit niet instellen en was de auto altijd fel. Er viel niet relaxed te rijden in de Leon. Dus wat dat betreft ben ik heel blij met de DNA schakelaar. In de winter heeft de A stand zich ook bewezen. Dus vind het niet alleen marketing, maar ook praktisch.
1.4 TB Multiair TCT Distinctive, Nero, Leder Rood, Pack Business, Pack Sport III, 18" 8c velgen, Brembo remmen.