!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

menm
5

  • *
    - Startende Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Gepost op: 3 maart 2012, 16:53:06 »
Hallo allemaal,
 
Vanmorgen proefrit gemaakt met zo'n prachtige Alfa. Ik was meteen verliefd op de Guilietta en ik vond het tijd voor weer eens wat spannends. Afgelopen 3 jaar Prius gereden, dus nu weer eens van ratio naar emotie.
 
De bella is prachtig om te zien, wat een beauty! Wegligging is subliem, niets op aan te merken. Maar wat ik wel heel storend vond was het 'turbogat' of het ontbreken van vermogen als je het snel nodig hebt.

Op een rotonde dacht ik, ik kan er nog net voor en toen liet ie me behoorlijk in de steek :)
Daarna pakt ie snel op en is het een beest. In Dynamic is dat probleem er veel minder, maar nog wel aanwezig. Het is dus met name in de normale stand.
 
Op zich geen punt om m in Dynamic te rijden, maar voor het gewone woon-werk verkeer is ie dan net iets te zenuwachtig.
 
Hoe wordt dat hier ervaren? Ben benieuwd, want vind dit toch wel een domper op een verder heerlijk rijdende auto.
*

RiriassaQV
1.199

  • Type Alfa: Ex-Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2012, 17:15:14 »
Niet veel aan te doen menm . Je zou het eventueel kunnen laten tunen dan is er minder gat in normaal

anders heel simpel op te lossen . Gwn in dynamic blijven.rijden of terugschakelen dan schiet de auto van zijn plaats . Maarjah ik een qv alhoewel die volgens mij een nog groter gat heeft vanwege een grotere turbo
Foto\'s zeggen meer dan 1000 Woorden ..... :D:p
 
Ex-QV Magnesio
bmw m135i

Gr. Dyllan :p
*

Hengel
490

  • ****
    - Senior Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2012, 17:35:28 »
Is geen turbo gat. De bak rekent er op dan moment niet op dat hij moet terug schakeleen. Te voorkomen door het even handmatig over te nemen met de flippers..
1.4 TB Multiair TCT Distinctive, Nero, Leder Rood, Pack Business, Pack Sport III, 18" 8c velgen, Brembo remmen.
*

ROBIN
1.113

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2012, 17:37:14 »
Citaat van: RiriassaQV;18487
Maarjah ik een qv alhoewel die volgens mij een nog groter gat heeft vanwege een grotere turbo

Dat valt in Dynamic erg mee vind ik Dyllan.
En nu mijn QV gechipt is heb ik er helemaal geen last meer van.
QV SAVALI
*

menm
5

  • *
    - Startende Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2012, 18:44:19 »
Verbruikt een QV veel meer dan de 1.4? Ik zat nu al op een verbruik van nog geen 1:10 :) Maar ja een Alfa koop je ook niet voor een zuinig verbruik natuurlijk.
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2012, 19:31:52 »
Citaat van: menm;18491
Verbruikt een QV veel meer dan de 1.4? Ik zat nu al op een verbruik van nog geen 1:10 :) Maar ja een Alfa koop je ook niet voor een zuinig verbruik natuurlijk.

Een proefritje geeft niet zo'n representatief beeld van het werkelijke brandstofverbruik, lijkt me......
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

Roxxi QV
597

  • Type Alfa: Alfa Gulia 2.0 Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #6 Gepost op: 3 maart 2012, 19:38:11 »
Citaat van: menm;18491
Verbruikt een QV veel meer dan de 1.4? Ik zat nu al op een verbruik van nog geen 1:10 :) Maar ja een Alfa koop je ook niet voor een zuinig verbruik natuurlijk.
Ik zit met mijn QV na anderhalf jaar op 1 lit op 10,1 km.
Voorheen o.a.: Alfa Sud, Alfa Sud Sprint, Alfa 145, Alfa 147, Alfa 156, Alfa GT, Alfa Giulietta QV.
Sinds 13-12-2017 Alfa Giulia 2.0T Veloce uitvoering met o.a. rood leer, 19" Performances velgen, panorama electr. zonnedak, Harman Kardon HiFi, 8.8" Connect navigatie, Ragazzon uitlaat
*

EsDee
300

  • ****
    - Senior Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #7 Gepost op: 3 maart 2012, 20:36:14 »
Ik denk dat je eerder het verschil hebt ervaren tussen de kracht van de electromotoren in de Prius, die bij 0 km al hun volle Nm leveren dit in tegenstelling tot turbo-benzine/turbo-diesel motoren. Die moeten wat meer klimmen in de toeren voordat alle power eruit komt.

Wat ik zelf wel merk is dat de motor (1.4 MA) niet thuis geeft wanneer je vanuit net-niet stilstand in de 2e versnelling gas geeft, om bijvoorbeeld een weg over te steken (je komt aanrijden, je remt af, je ziet dat er geen verkeer aankomt, je besluit om niet helemaal stil te gaan staan en daarna wil je weer optrekken. Mijn vorige diesel kon dat net wel, maar dit blokje net niet.

Ik kan mij overigens goed voorstellen dat de TCT niet altijd even vlot kan reageren en anticiperen op wat je nou eigenlijk wilt. Dat lijkt me inherent aan een automaat.
*

linny
324

  • ****
    - Senior Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #8 Gepost op: 3 maart 2012, 20:41:47 »
Citaat van: EsDee;18500
Wat ik zelf wel merk is dat de motor (1.4 MA) niet thuis geeft wanneer je vanuit net-niet stilstand in de 2e versnelling gas geeft, om bijvoorbeeld een weg over te steken (je komt aanrijden, je remt af, je ziet dat er geen verkeer aankomt, je besluit om niet helemaal stil te gaan staan en daarna wil je weer optrekken. Mijn vorige diesel kon dat net wel, maar dit blokje net niet.
 
.
Dat is waar, ik moet altijd naar eerste versnelling om mijn oprit op te rijden, in tweede vanuit quasi stilstand is met de ma vrijwel niet te doen.
Giulietta 2011 - 1.4 Multiair - distinctive - bianco ghiaccio - panoramadak - black interior - zonnewerende voorruit - privacy glass -[COLOR=yello
*

menm
5

  • *
    - Startende Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2012, 03:53:18 »
Exact, dat is precies wat ik bedoel! Dat de TCT niet alitjd direct doet wat je wilt snap ik, iedere automaat moet ff denken, maar juist in die situatie die jullie ook schetsen verwacht je toch wat vermogen en dan is het e ven schrikken als het er niet is (bijvoorbeeld wanneer er wel een auto aankomt, maar je verwacht er nog wel voor te kunnen).
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2012, 09:08:22 »
Het is en er blijft nog steeds een 1366cc ? 4cyl motor met een amosferisch gedeelte, aangezien je zonder TCT dit ook hebt, hopelijk trekt de QV met 1749 cc ? dit wel ? Men coupe kan dit probleemloos vanaf 1000rpm in 2dd, mja is 1996cc 5cyl het atmosferisch gedeelte op het zelfde gewicht als de giulietta, (dus geen eerlijke vergelijking) daarom met 1 testrit ik al direct metkte hoe normaal "lui" de 1.4 ma met tct was laag in de toeren, maar voor de rest wel super motor!
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2012, 09:55:07 »
Dat haperen of het turbogat is voor mij de reden om de Giulietta binnen de bebouwde kom steeds meer in 'D' te zetten, dan ervaar ik dat probleem niet. Inderdaad is het in 'N' zo dat optrekken in 2 bij rotondes of verkeerslichten de auto bijna laat afslaan. Zo had ik vorige week al bijna een aanrijding op een rotonde omdat het wel een eeuwigheid leek te duren voor de motor op toeren kwam en ik op kon trekken. Is trouwens ook een kwestie van gewenning. Voor de goede orde: ik heb het hier over de handgeschakelde versie.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2012, 10:22:26 »
Wel intressant te weten dat de manuele bak in dynamic mode deze er geen last van heeft, ik reed toen steeds met de tct in dynamic mode, en vond dat al flauw:s
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2012, 10:23:51 »
Als je het in D niet of minder hebt dan in N, dan is dat beslist géén turbogat maar heeft het simpelweg te maken met de gaspedaal reactie.
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
Turbogat 1.4 TCT
« Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2012, 11:40:01 »
Idd, rijd om te laten chippen;)
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)