!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Alfisten,Na 6,5 jaar 159 rijden (SW 1.9 jtd16v, vervolgens 2.4 jtd Qtr) waren we het er thuis over eens dat er een wat kleinere en zuinigere Alfa moest komen, bij voorkeur een benzineversie. Ik heb een oude MX5 voor het mooie weer, de km's worden zo een beetje verdeeld.De 159 2.4 was wel een fijne kar maar met de Qtronic had ik een beetje haat/liefde verhouding. Eigenlijk was de automaat gekocht omdat mijn vrouw meer zou gaan rijden, maar dat gebeurde niet...Nu staat er een G 1.4 MA, in een wat eenvoudige (wel distinctive) uitvoering, handbak, in rosso Alfa, op 17 inch. Van 2011, met 86000 km. In alle eerlijkheid: ik vind het een relatief grote stap terug. Hij stuurt best goed (met wat minder gevoel dan de 159 gaf), schakelt ok, de prestaties zijn prima en het verbruik is zeker binnen de perken te houden. Wat me na 5000 km waaronder een lange vakantierit opvalt zijn de -voor mij- slechte stoelen, de afwerking en het geluidsniveau. Er zaten oude Bridgestones van 2012 op met veel profiel. Die zijn nu vervangen door nieuwe Goodyears, wat wel wat scheelt in bandenrumoer. Ik heb inmiddels de ruimte van het reservewiel bekleed met een dempingsplaat.Aan het motorgeluid kan ik helaas weinig veranderen en aan de stoelen ook niet. Ik zoek geen VAG product en accepteer best wat minder geslaagde zaken. Had ik echt veel meer moeten uitgeven en naar een wat verder ontwikkeld exemplaar vanaf 2014 moeten zoeken? Ik wil het graag een fijne Alfa vinden maar ik kan er zo niet echt een band mee opbouwen. Ik heb wel eens proefgereden in een exemplaar van 2015 maar dat was langer geleden en te kort denk ik.Heeft iemand met zowel de oude als de wat nieuwe versie ervaring?
Laat ik dan maar wat zeggen over mijn keuze voor, ondertussen, de derde Giulietta. Ik heb toen ik mijn vorige QV kocht aangegeven (volgens mij staat dat ook wel ergens in dit topic) dat de volgende auto een Giulietta QV TCT zou zijn. Echter, de TCT modellen zijn gewoon verschrikkelijk waardevast en dus een flinke investering. Daarom eerst een normale QV gekocht om in ieder geval een handgeschakelde te hebben gehad en de prijzen te kunnen laten drukken. Omdat mijn vorige QV zo ultiem was, moest er iets bijzonders komen. Er was slechts 1 model wat mijn vorige kon overtreffen: een Launch Edition. Die is slechts in twee kleuren geleverd: Grigio Magnesio (mijn kleur) of Rosso Competizione. Omdat ik al Rosso Competizione heb gehad wou ik nu graag de mat grijze versie. Ik vind hem persoonlijk echt schitterend. De reden van verkoop van mijn vorige auto staat op de vorige pagina: dat was een beetje onverwacht en veel te snel. Maar: verkocht is verkocht. Daarom snel overgeschakeld naar deze auto die bij een Alfa dealer in Oostenrijk stond. Achteraf heb ik geen spijt van de verkoop, om de volgende redenen:1. De auto was niet altijd even betrouwbaar (oorzaken daargelaten)2. De plastidip die op de raamlijsten zat, begon los te laten (verschrikkelijk voor mij als perfectionist)3. De gefacelifde Launch Edition in elk detail een veel betere auto (daar later meer over)4. Verkoopprijs5. Wellicht toekomstig gedoe met de remmen, al leek dat wel opgelost.Goed, nu dus over naar de Alfa Romeo Giulietta QV Launch Edition nr.119. Waarom is dit een betere auto dan de eerste generatie? Ik zou bijna zeggen: om welke reden niet. Jeetje, wellicht lijkt de stap van buitenaf klein, hij is echt immens. Ik heb het gevoel een compleet andere auto te rijden en het zet mijn vorige auto wel een beetje in de schaduw. Niet dat die slecht was, maar deze auto is gewoon heel veel beter:1. De stoelen. In plaats van vrij hard en weinig zijdelingse steun (vorige), zacht en houd je prima op de plek2. Geen rammels of kraakjes uit het onderstel (vorige wel)3. Geen rammels of kraakjes in het interieur (vorige wel)4. Veel beter geïsoleerd waardoor geluidsniveau laag blijft5. Veel betere motor, met hoogtoerig karakter. Gaat maar door tot de begrenzer bij 6500 toeren. Vorige was, zelfs met tuning, bij 6000 toeren klaar6. Veel mooier geluid door verbinding luchtinlaat, cabine. Gaat een slang van de motor naar de cabine.7. TCT bak is echt heerlijk. Reageert onmiddellijk, geeft in de dynamic stand heerlijke klappen. Heerlijk!8. Launch Control: WOW! Haha, dat is echt belachelijk geniaal. Met de eerste keer gewoon de slappe lach. 2 standen ook nog: 3000 toeren of 4000 toeren. Rem loslaten betekent nog 0,2 seconden rust waarna die vol de remmen zelf los laat je werkelijk als een malle gekatapulteerd wordt. Echt heel gaaf.9. DAB Radio. Geeft veel beter audio geluid10. Gehele navigatie-unit. Adressen kunnen ingesproken worden, kaart is helder en reageert snel, makkelijke telefoon, etc. Alles veel handiger11. Had ik het al over die stoelen gehad?12. Demping. De auto is niet harder of zachter dan de vorige, maar simpelweg anders. Vind hem erg adequaat aanvoelen.13. Climate Control. De knoppen tikken en geven goede feedback in plaats van stroperig gevoel in de vorige.Ik durf het woord niet in de mond te nemen, maar deze auto voelt "premium" aan t.o.v. de vorige. Het is echt een enorme stap en er is zowaar gewoon NIETS waar ik mij aan erger in de auto. Hij biedt meer "emozioni" dan de vorige, heeft bovenin enorm veel vermogen voor een standaard trim, het interieur is meer dan in orde... Ik heb mezelf gisteren even in de wang geknepen of dit wel echt mijn auto was. Kortgezegd: ik ben een gelukkig mens. Vandaag valt mij op dat echt ongelooflijk veel mensen me aanspreken. Alsof ik weer de Abarth heb. Natuurlijk ook door de kentekenplaat, maar ook bij het tankstation en de wasbox werd ik aangesproken door mensen die direct complimenten gaven. Op straat draaien mensen zich om of kijken uitgebreid als de auto geparkeerd staat. Hij maakt dus in ieder geval meer de tongen los.
Dank voor jullie reacties. Het voelde een beetje als een miskoop en daar wil ik natuurlijk niet graag voor uitkomen. Mijn laatste 159 was nieuw ook zo'n 20k duurder dan de Juul, eigenlijk gaat het vergelijk niet op. Die verwende me inderdaad met het mooie leer, alu afwerking en het enorme koppel (squadra) van de 2.4. Kentekengewicht van 1620 kg doet wel pijn aan belasting en maakt de neus zwaar.Maar de Stelviopas 's ochtends vroeg, een paar weken geleden was fijn te doen met de Giulietta. Veel lichtvoetiger dan de 159. Het formaatje past me ook beter en de interieurruimte zal niet veel schelen. Ik ga zoeken naar een versie uit 2014 in een leuke uitvoering. Leer zou lekker zijn.Maakt een TCTbak in de hoogste versnelling overigens minder toeren dan de handbak?Iets anders is dat het motormanagement lampje aan blijft. Garagebedrijf waar ik de Alfa heb gekocht leest uit en komt op een nokkenasversteller die "geplakt" heeft in verleden en reset de storing. Lampje brandt opnieuw. Motor draait prima, Houdt niet in oid. Alleen systemen S&S en DNA vallen uit. Mijn zoon, tot voor kort monteur, leest uit en komt tot de conclusie dat het waarschijnlijk aan de sensor onder aan de versnellingsbak ligt. Nou ja, er is sprake van Bovag garantie, de garagist mag het oplossen.