!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #30 Gepost op: 23 oktober 2022, 19:56:16 »
en en hoe bevalt ie ?
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.
*

frank_p
59

  • Type Alfa: Giulietta Veloce (QV)
  • **
    - Junior Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #31 Gepost op: 24 oktober 2022, 11:41:14 »
@DanaBanana
Neen, er is geen testbank nodig om een goeie diagnose te stellen. Dat hoor je mij ook niet zeggen.
Ik denk dat we exact dezelfde mening hebben. Maar zoals ik al aangaf praten we wellicht een beetje naast elkaar heen :)

De uitdraai is ervoor zodat de dealer kan zien dat er iets mis is. Mij geloven ze blijkbaar niet. Terwijl ik (en andere) er van overtuigd ben dat er wel degelijk iets mis is. Volgens hun uitleesapparatuur en monteur was er niets aan de hand. En op basis van de info die ze aan mij hebben teruggekoppeld was ik er snel over uit dat of dat ze technische kennis missen of geen zin (of beide). En dat ze niet hebben geluisterd naar de probleemomschrijving. goed luisteren naar mijn problemen en vervolgens dingen uitsluiten/diagnose stellen, zat er niet in.

Het waren immers twee problemen. Het vermogen probleem en het zeer hard stotteren/bijna uitvallen, op een helling bij koude motor (bv bergweggetjes in Italie of een parkeergarage). Nog wel het e.a over te vinden op Internet na 5min googlen.

Naar het vermogen probleem hebben ze "gekeken"  conclusie. Auto rijd zoals zou moeten volgens hun.
Naar het euvel met stotteren bij koude motor hebben ze aangeboden om hem een nacht daar te laten. Zodat er in de ochtend naar gekeken kon worden als de motor koud is. Op de manier waarop en hun manier van "diagnose" stellen wist ik zeker dat het mij niets zou brengen. Want a ze hebben niet naar mijn probleem geluisterd en b als de computer zegt "alles goed"...zal er geen verdere diagnose volgen.
Ik moet vervolgens 2 dagen op pad om uberhaupt die auto te brengen en te halen. (Vervangendvervoer is voor eigen rekening en max 1 dag).
Vandaar mijn conclusie van...prima. Ik laat wel een vermogensuitdraai zien. Kunnen jullie zien dat het probleem met het vermogen aanwezig is. En dan lever ik de auto wel af en succes ermee.

Te gek voor woorden ja. Maar blijkbaar bij sommige bedrijven nodig.
Dreigen met rechtsbijstand kan ook. Maar kost nog meer tijd en zou het graag eerst op een nette manier willen afhandelen.

Over de klantvriendelijkheid laat ik mij niet meer uit. Want wil gewoon de problemen hebben opgelost. Maar als ik op deze manier tegen mijn klanten doe, dan kan ik snel in loondienst gaan.

- back on topic

Gisteren op weg naar huis. Half uur onderweg ongeveer. Engine light gaat aan en auto gaat in limp mode. Geen vermogen meer. En alleen N stand was mogelijk.
Gelukkig bijna thuis.

Deze ochtend gebeld met de dealer en probleem voorgelegd. Kon gelukkig snel terecht. Zou 5 minuten werk zijn om het uit te lezen, en de foutcode te achterhalen. Vervolgens zou er een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden voor reparatie.  Lang verhaal kort...na wat druk en overleggen aan hun kant was het prima dat ik de auto bij mij in de buurt aan een laptop zou hangen, voor het uitlezen van de foutcode (anders moest ik weer voor jan met de pet 3u in de auto). Lokaal bedrijf heeft de auto in 5min uitgelezen en er kwam een P1541 uit.
Gelukkig kon reparatie (wat het euvel ook mag zijn) wel snel gebeuren bij de dealer. Ivm vervoer (auto ochtend en middag kwijt) moest ik het helaas zelf wel nog 2 weken uitstellen.
Wordt vervolgd

de klantonvriendelijek houding van "die garage op 3 uur rrijden afstand" is natuurlijk heel triest.

misschien wordt het ook eens tijd dat je stopt hen te beschermen ( die TV consumentenprogramma's weten ook vele te breiken zodra de nama van de leverancier wordt genoemd op de buis!)

dus deel jouw ervaring met ons; welke garage regaeert zo laconiek op jouw terechte klachten ??

Giulietta Veloce (QV) 2016 - rosso comp.
Berlina 2000 1973  beige cava
Giulietta Spider 750 - 1959  - zwart
gehad;
166 3.2V6 - 156 2.0 - 75 TS 2 X - 75 1.8IE - 33 1.4 - GT Junior 1970
*

Spaantje
30

  • Type Alfa: Giulietta Veloce
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #32 Gepost op: 24 oktober 2022, 12:41:52 »
Lokaal bedrijf heeft de auto in 5min uitgelezen en er kwam een P1541 uit.

snelle zoektocht op google leert dat dat mogelijk wijst op een nokkenas die niet correct getimed staat.
En dat kan heel mooi kloppen met jouw verhaal over gebrek aan vermogen!
Mij is verteld dat het te maken heeft met de oliepomp.

Of nokkenas timing zomaar verkeerd kan verstellen...geen idee?
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2022, 11:50:02 »
Op een diesel heeft die code te maken met een variable oliepomp. Maar codes boven P1000 zijn model specifiek, je moet echt een lijst hebben van de foutcodes bij een qv.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #34 Gepost op: 25 oktober 2022, 12:11:37 »
en en hoe bevalt ie ?

Moet nog wat wennen.  Op sommige manieren is de diesel aangenamer/beter.  Ik mis ook wat opties, Bose systeem in de oude was stukken beter met mijn mp3 playlist dan de uconnect zonder bose.  Als ik naar radio luister is het wel ok.
*

Spaantje
30

  • Type Alfa: Giulietta Veloce
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #35 Gepost op: 31 oktober 2022, 13:33:18 »
Ok blijkbaar wordt het nokkenasverstelling geregeld onder oliedruk.
1 + 1 = 2?
Foutcode die te maken heeft met oliepomp (die is nu al een aantal keren voorbij gekomen).
Oliepomp euvel waardoor de nokkenasverstelling niet correct wordt uitgevoerd (oliedruk van de oliepomp dus soms niet correct)
= Vermogen problemen

De auto heeft nu een week gelopen zoals zou moeten.
En vandaag was het weer foute boel.

Sinds deze week ook weer nieuwe problemen.
TCT schakelt soms niet (koud of warm maakt niet uit). Blijft in versnelling hangen. Handmatig flipperen of de bak op manueel zetten lost het niet op.
Gelukkig heb ik het kunnen filmen.

Eind deze week naar de dealer.

fun fun fun!


*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #36 Gepost op: 31 oktober 2022, 16:07:40 »
Jeetje, dat zijn wel serieuze problemen bij zo'n frisse (2017) Veloce met lage km. stand. Erg vervelend en hopelijk kan men het nu eindelijk voor je oplossen. In elk geval fijn dat de auto nog in de garantieperiode zit, anders zou het flink in de papieren zijn gelopen.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #37 Gepost op: 14 november 2022, 16:32:37 »
@Spaantje ben je al wat verder gekomen, je bent bij de dealer geweest toch? Hebben ze ook een check gedaan op beschikbare software-updates voor motor & bak?
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Spaantje
30

  • Type Alfa: Giulietta Veloce
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #38 Gepost op: 14 november 2022, 19:24:35 »
Yes ben wat verder

Nou ik had de laatste problemen mbt de bak op video.
Ik kon het euvel ook reproduceren op een helling.
Dus wat dat betreft..."mooi"

Verhaal van alle 4 de euvels op een nette manier op mail gezet.
Met erbij dat ik nog steeds ervanuit ga dat het op een nette manier wordt opgelost. En dat er serieus naar de problemen moet worden gekeken. Als dat niet het geval zou zijn dat ik het dan op een andere manier moest oplossen.
Nou... binnen 10min werd ik terug gebeld door iemand van de after sales die wel kon communiceren. Prima gesprek, op hun aanbod kosteloos vervangend vervoer.
En er zou direct naar gekeken worden bij het oplossen van de storingscode.

Ik met mijn goed gedrag de auto afgeleverd. De problemen wederom uitgelegd (video hadden ze niet bekeken). Sleutel afgeleverd en ze zouden mij in de loop van de dag bellen. Vervangend vervoer was niet bekend bij de persoon. Maar na een controle in het systeem was het "owja staat er inderdaad. Maar heb je zo'n dure auto nodig?". Ik zeg als dat er staat dan zal het wel zo zijn, je collega van after sales heeft het geregeld. Je weet dat dit op eigen kosten is gaf hij aan? Ik vertelde dat mij is verteld dat dit op hun eigen kosten is. Ooow je hebt je auto hier gekocht? Ik zeg Jep....

Ik weet niet hoor. Maar zaken doen in de auto branche is een apart gebeuren. Als ik zo tegen mijn klanten doe, dan kan ik snel sluiten. Maar blijkbaar gaat het hun te goed.

Nou vervangend vervoer mee. Prima kar, niks op aan te merken. Was blij dat er iets geregeld was. Al was het een Dacia met staanplaatsen. Niks te klagen daarover.

Later op de dag heb ik hun nog gesproken. Sensor oliepomp was besteld en werd vervangen. Probleem met de bak konden ze niet vinden. Of ik het nog eens kon uitleggen...
Uiteindelijk hebben ze het probleem kunnen recreƫren met mijn info. En mijn bevindingen klopte inderdaad. Auto liep ook achteruit op een helling.
Exact een week later kon ik hem afhalen. Merkte direct dat er iets veranderd was. Of het bak probleem weg is moet ik nog controleren.  Maar ze hadden de bak opnieuw ingeleerd.
Wel schakelt de bak niet meer voor de toerenbegrenzer. Klapt er dus vol in en schakelt een aantal sec pas over naar de volgende gang.

Ik ben er helemaal klaar mee. Ga de problemen wel bij een specialist uitleggen en dan maken hun het maar in orde.

Wel heb ik een elektrische fiets gekocht zodat ik op de zaak kan komen als het volgende probleem naar boven komt
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #39 Gepost op: 14 november 2022, 20:13:20 »
Exact een week later kon ik hem afhalen. Merkte direct dat er iets veranderd was. Of het bak probleem weg is moet ik nog controleren.  Maar ze hadden de bak opnieuw ingeleerd.
Wel schakelt de bak niet meer voor de toerenbegrenzer. Klapt er dus vol in en schakelt een aantal sec pas over naar de volgende gang.

Pffff :o

Wat een waardeloze ervaring zo, geen beste reclame voor deze dealer.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Spaantje
30

  • Type Alfa: Giulietta Veloce
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #40 Gepost op: 15 december 2022, 20:50:58 »
Update

Bokt nog, loopt achteruit op een helling.
Bij constant gas houd hij in tot bijna uitvallen en schiet er dan opeens vandoor.
Bak loopt ook minder lekker sinds hij opnieuw is in geleerd.
Kortom...wat dat betreft niets opgelost (op de oliesensor na)


Januari wat meer vrije tijd om een afspraak te maken bij een specialist. Om het euvel voor te leggen.
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #41 Gepost op: 7 februari 2023, 10:28:26 »
@Spaantje hoe gaat het nu met je QV? Zijn de problemen eindelijk opgelost?
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Spaantje
30

  • Type Alfa: Giulietta Veloce
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #42 Gepost op: 7 februari 2023, 12:45:31 »
Versnellingsbak loopt na het opnieuw inleren minder goed zoals reeds aangegeven.
Niet slecht maar niet zoals voorheen.

Verder geen storingen. Dus dat is goed haha.

Maar niets meer mee gedaan ivm drukte op het werk.
Moet afspraak maken bij de specialist.

Wel 2 nieuwe voorbanden erop haha

*

Bottas
841

  • *****
    - Super Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #43 Gepost op: 7 februari 2023, 18:44:06 »
Al met al toch wel balen.
Je hebt er een hoop werk/tijd/moeite aan.
Ik zou allang 113 gebeld hebben, maar gelukkig zijn er nog mensen met veel geduld
*

Spaantje
30

  • Type Alfa: Giulietta Veloce
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vermogen QV probleem
« Reactie #44 Gepost op: 22 februari 2023, 19:29:31 »
Het houd niet op...niet vanzelf

Auto begint weer vaker vast te hangen in een versnelling
Vermogen is nu echt minder. Op het scherm van de turbodruk blijven de laatste 3 balkjes niet gevuld.