Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: Mak op 16 maart 2016, 12:23:41

Titel: Verschil Dynamic stand
Bericht door: Mak op 16 maart 2016, 12:23:41
Ik ben sinds kort de blije en trotse eigenaar van een (tweedehands) Guiletta QV. Ik vraag me alleen af wat er nou precies met de motorinstellingen gebeurt op het moment dat ik 'm in de dynamic stand zet. Ik heb al een beetje op internet lopen zoeken, maar ben vooralsnog niet veel verder dan dat de instellingen 'anders' zijn, of dat de motor 'sneller reageert'. Allemaal nogal vaag. Zelfs het instructieboekje geeft alleen maar vage omschrijvingen. Weet iemand nou in meer detail wat er precies veranderd in de dynamic stand?
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: frankie op 16 maart 2016, 12:56:08
Ik weet niet of je originele ingebouwde navigatiesysteem hebt, maar daarop zie je ook deels wat er gebeurt.

In ieder geval:

- Gaspedaal reactie feller, dat houdt in dat bij eenzelfde pedaalstand in D de gasklep verder open gaat dan in N.
- Overboost functie, kortstondig iets meer koppel.
- VDC laat meer toe
- Q2 electronisch sperdifferentieel actief
- Prefill remmen actief
- Besturing minder bekrachtigd zodat het sturen zwaarder gaat.

Dat zijn zo'n beetje de zaken.
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: Mak op 17 maart 2016, 11:42:35
Thanks. Ik ben geen totale leek als het om autotechniek gaat, maar ook zeker geen expert. Maar vind het wel erg leuk om precies te weten hoe iets werkt. Kan misshcien ook handig zijn mochten er ooit nog eens problemen ontstaan met de auto (niet dat ik daar van uit ga). Ik heb nog wat meer zitten zoeken wat die overboost in detail nu precies is, en heb het principe nu wel door.





Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: alfata op 17 maart 2016, 16:15:29
Thanks. Ik ben geen totale leek als het om autotechniek gaat, maar ook zeker geen expert. Maar vind het wel erg leuk om precies te weten hoe iets werkt. Kan misshcien ook handig zijn mochten er ooit nog eens problemen ontstaan met de auto (niet dat ik daar van uit ga). Ik heb nog wat meer zitten zoeken wat die overboost in detail nu precies is, en heb het principe nu wel door.
Die overboostfunctie is niets anders dan het tijdelijk verleggen van de doelstellingen voor de turbo.
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: PG Giulietta op 13 mei 2016, 23:09:59
Past de vering niet ook een beetje aan? Wat strakker.
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: brinkerik op 13 mei 2016, 23:12:12
Helaas niet
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: frankie op 14 mei 2016, 19:32:45
De Mito QV had wel electronische dempers die zich aanpasten in de D stand. Jammer dat de Giulietta QV dat niet heeft.
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: Gd90 op 23 juni 2020, 17:58:05
Klopt het dan ook dat je in deze stand rare geluiden hoort bij het gas geven? Ik deed even de radio op mute om zeker van te zijn maar het was wel zo. Reed ong 50kmh en deed even op n en gaf even gas hoorde wel iets geks...  🙄
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: Milan.M op 24 juni 2020, 09:39:34
Wat bedoel je precies met “rare” geluiden?
Er gebeurd zoveel als je gas geeft, dit kan natuurlijk van alles zijn 😅
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: Gd90 op 24 juni 2020, 10:05:38
Wat bedoel je precies met “rare” geluiden?
Er gebeurd zoveel als je gas geeft, dit kan natuurlijk van alles zijn 😅

Moeilijk uit te leggen... Alleen er komt wel een bijgeluid bij 2000toeren of meer... En voelt als ik de koppeling indruk ook een beetje trillilig...
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: Milan.M op 24 juni 2020, 10:38:32
Is het een piep, kraak, fluit of slepend geluid?
En gebeurd het alleen als je in de D stand zit of ook in de N of A stand?
 
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: Gd90 op 24 juni 2020, 10:52:49
Is het een piep, kraak, fluit of slepend geluid?
En gebeurd het alleen als je in de D stand zit of ook in de N of A stand?

Komt in de buurt van een krakend geluid. En is alleen bij D. Bij N niks aan de hand.
Misschien is het wel nornaal hoor, alleen viel me op gisteren tijdens rijden dacht doe ff een keer bij D stand
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: GlennO op 24 juni 2020, 17:36:07
(Krakende) geluiden zijn nooit "normaal". Ik zie alleen geen reden waarom de D-stand wél een geluid veroorzaakt en de N-stand niet.. Ik zou 'm een keer goed doortrekken in de N-stand en kijken of je het krakend geluid ook hoort bij een hoog toerental. Ook in de N-stand zal de turbo voor wat koppel zorgen, misschien dus toch iets met de ophanging/vering tijdens het sportief wegrijden.

Trouwens, dit is de eerste keer dat ik lees dat iemand vaker in de N-stand rijdt dan de D. Maar pas op, als je gewend raakt aan de D ga je niet meer terug naar de N (zolang je moeder niet naast je zit tenminste)(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f61d.png)
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: Gd90 op 24 juni 2020, 17:43:24
(Krakende) geluiden zijn nooit "normaal". Ik zie alleen geen reden waarom de D-stand wél een geluid veroorzaakt en de N-stand niet.. Ik zou 'm een keer goed doortrekken in de N-stand en kijken of je het krakend geluid ook hoort bij een hoog toerental. Ook in de N-stand zal de turbo voor wat koppel zorgen, misschien dus toch iets met de ophanging/vering tijdens het sportief wegrijden.

Trouwens, dit is de eerste keer dat ik lees dat iemand vaker in de N-stand rijdt dan de D. Maar pas op, als je gewend raakt aan de D ga je niet meer terug naar de N (zolang je moeder niet naast je zit tenminste)(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f61d.png)

Ja je zou zeggen dat het niet zou kloppen, ik laat het even wat het is, merk vanzelf wel als iets echt niet klopt 😂

Ja ben een rustige rijder, voorkom ik ieder geval wat meer reperaties (denk ik) 🤷
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: GlennO op 24 juni 2020, 17:53:24
Laten we daarop hopen! Ik startte m'n giulietta gisteren en de druk van m'n koppelingspedaal was plotseling weg. De dag ervoor nergens last van gehad. Blijkt de koppelongscilinder lek te zijn in de bak, 's nachts leeg gelopen. Dat grapje kost 1165 euro. Arbeidskosten a 7 uur + uitlijnen + nieuwe koppelingsset + nieuwe cilinder met olie + btw. De set vervangen is optioneel maarja als de versnellingsbak toch al uit elkaar moet, zetten we er maar meteen een nieuwe set in. En ja, ik rij (bijna) altijd in Dynamic dus misschien heb je wel gelijk(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f914.png)
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: Gd90 op 24 juni 2020, 18:08:15
Laten we daarop hopen! Ik startte m'n giulietta gisteren en de druk van m'n koppelingspedaal was plotseling weg. De dag ervoor nergens last van gehad. Blijkt de koppelongscilinder lek te zijn in de bak, 's nachts leeg gelopen. Dat grapje kost 1165 euro. Arbeidskosten a 7 uur + uitlijnen + nieuwe koppelingsset + nieuwe cilinder met olie + btw. De set vervangen is optioneel maarja als de versnellingsbak toch al uit elkaar moet, zetten we er maar meteen een nieuwe set in. En ja, ik rij (bijna) altijd in Dynamic dus misschien heb je wel gelijk(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f914.png)

Oeh! Dat tikt aan. Doe mij even na.... Rij lkkr op N stand 😜
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: peetmultiair op 24 juni 2020, 22:42:26
Laten we daarop hopen! Ik startte m'n giulietta gisteren en de druk van m'n koppelingspedaal was plotseling weg. De dag ervoor nergens last van gehad. Blijkt de koppelongscilinder lek te zijn in de bak, 's nachts leeg gelopen. Dat grapje kost 1165 euro. Arbeidskosten a 7 uur + uitlijnen + nieuwe koppelingsset + nieuwe cilinder met olie + btw. De set vervangen is optioneel maarja als de versnellingsbak toch al uit elkaar moet, zetten we er maar meteen een nieuwe set in. En ja, ik rij (bijna) altijd in Dynamic dus misschien heb je wel gelijk(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f914.png)

Heb praktisch hetzelfde gehad, nieuwe koppelingsset en nieuwe cylinder erin, alles weer ingebouwd.... ontlucht...... en direct weer pedaal helemaal op de vloer! Wat bleek na nieuwe demontage, de speling op het dubbelmassa vliegwiel bleek teveel, daardoor moet de cylinder een te grote slag maken en raakt weer lek.
En dat vliegwiel is erg prijzig, 300/350 eu. Dus zal niet bij jouw prijs inzitten zo te zien, check het vliegwiel dus goed, want het is een slijtage onderdeel.

@Gd90 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7755) Het heeft niets met de N, D of A stand te maken, probeer ns lekker die D stand.  :dance:
Titel: Re: Verschil Dynamic stand
Bericht door: GlennO op 24 juni 2020, 22:46:55
Laten we daarop hopen! Ik startte m'n giulietta gisteren en de druk van m'n koppelingspedaal was plotseling weg. De dag ervoor nergens last van gehad. Blijkt de koppelongscilinder lek te zijn in de bak, 's nachts leeg gelopen. Dat grapje kost 1165 euro. Arbeidskosten a 7 uur + uitlijnen + nieuwe koppelingsset + nieuwe cilinder met olie + btw. De set vervangen is optioneel maarja als de versnellingsbak toch al uit elkaar moet, zetten we er maar meteen een nieuwe set in. En ja, ik rij (bijna) altijd in Dynamic dus misschien heb je wel gelijk(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f914.png)

Heb praktisch hetzelfde gehad, nieuwe koppelingsset en nieuwe cylinder erin, alles weer ingebouwd.... ontlucht...... en direct weer pedaal helemaal op de vloer! Wat bleek na nieuwe demontage, de speling op het dubbelmassa vliegwiel bleek teveel, daardoor moet de cylinder een te grote slag maken en raakt weer lek.
En dat vliegwiel is erg prijzig, 300/350 eu. Dus zal niet bij jouw prijs inzitten zo te zien, check het vliegwiel dus goed, want het is een slijtage onderdeel.

Ik zal het doorgeven aan de garage, bedankt voor het melden!

(Sorry voor het kapen van de topic!)