!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Aris239
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Aansluiting radio
« Gepost op: 1 april 2022, 12:58:13 »
Dag allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Alfa Romeo Mito. Omdat de Blue&Me unit niet werkzaam was en ik daardoor geen muziek kon afspelen via mijn telefoon heb ik op advies toch maar een aftermarket radio aangeschaft. (dank @Milan.M)



'Plug and Play' werd er gezegd. Bij aankomst ging het al niet heel soepel. Blijkbaar hebben de originele radio's met navigatie van Alfa een andere aansluiting. Namelijk, deze:



Als ik het goed gelezen heb noemen ze dit een quadlock (40-pin). Deze werd verstuurd en 2 weken later kon ik hem eindelijk aansluiten.

Aansluiting ging vrij soepel (dacht ik), alleen kwam er geen geluid uit de speakers. Even rond gezocht op internet en wat blijkt. Als je het Bose geluidssysteem hebt moet je dus nog wat extra's aansluiten vanwege de subwoofer.

Zelf kom ik er op dit moment niet echt uit. Is er iemand die toevallig een zelfde ervaring mee heeft? Of zijn er leden die toevallig een goede ervaring hebben met installatiebedrijven in de buurt van de regio Leiden/Hoofddorp die producten installeren die niet bij hen zijn gekocht?

 Ik hoor het graag van jullie!

*

DanielH92
1.955

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2022, 13:10:46 »
Dat is inderdaad een quadlock aansluiting.
De Bose versterker krijgt op dit moment niet het signaal om in te schakelen, daarom hoor je geen geluid. Dat signaal werd vanuit de originele radio verstuurd, maar zul je nu dus zelf naar de versterker moeten sturen als het contact aan is.
Ik kan vanavond even in de elektrische schema's zoeken of ik kan vinden welke draad dat is.
*

Aris239
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2022, 13:18:23 »
Dat zou super zijn! @DanielH92
Alvast bedankt!
*

DanielH92
1.955

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2022, 19:04:36 »
Ik heb alleen de schema's van de Giulietta, maar dat kon nog wel eens gelijk zijn.
Zit er bij jouw stekker op pin 14 toevallig een rood+gele draad?

*

Aris239
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #4 Gepost op: 1 april 2022, 19:30:28 »
Ja klopt! Ik heb er voor de zekerheid even een foto aan toegevoegd.

*

DanielH92
1.955

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #5 Gepost op: 1 april 2022, 22:26:06 »
Volgens de beschrijving zou de originele radio op die draad een 'plus-toestemmingssignaal' zetten om de versterker in te schakelen. Heel aannemelijk dat dit gewoon +12v is, maar om het zeker te weten zou je de originele radio even kunnen aansluiten en de waarde meten.

Schakelt je nieuwe radio eigenlijk wel automatisch aan en uit? Normaal moet je voor een aftermarket radio een extra geschakelde 12v aanleggen omdat de originele radio inschakelt met een CanBus signaal. Als je die geschakelde draad hebt moeten aanleggen kun je die wellicht splitsen om ook de versterker in te schakelen op die rood/gele draad, anders zit er vaak wel een geschakelde draad met label REM+ of ANT+ op je nieuwe radio.


*

Ab Janssen
6

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2022, 21:17:28 »
Hoi Daniel, mijn MiTo heeft dezelfde aansluiting als hier in beeld gebracht. Ben al een tijd op zoek naar de bedrading van de knoppen op het stuurwiel.  In het stukje Autoradio en Functiebeschrijving staan deze wel benoemd maar voor mij niet geheel duidelijk gemaakt. Is stekker D van M001 de stekker op de Blue @ Me unit en zo ja hoe is de pinvolgorde. Heb je hier nog wat meer documentatie over of zou je zelf iets meer kunnen verduidelijken. Zou hier zeer geholpen mee zijn, rij nu zonder stuurbediening en knipperende km. B.v.h.d. Ab 
*

DanielH92
1.955

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2022, 07:55:16 »
Citaat van: Ab Janssen op  3 april 2022, 21:17:28
Citaat van: Ab Janssen op  3 april 2022, 21:17:28
Hoi Daniel, mijn MiTo heeft dezelfde aansluiting als hier in beeld gebracht. Ben al een tijd op zoek naar de bedrading van de knoppen op het stuurwiel.  In het stukje Autoradio en Functiebeschrijving staan deze wel benoemd maar voor mij niet geheel duidelijk gemaakt. Is stekker D van M001 de stekker op de Blue @ Me unit en zo ja hoe is de pinvolgorde. Heb je hier nog wat meer documentatie over of zou je zelf iets meer kunnen verduidelijken. Zou hier zeer geholpen mee zijn, rij nu zonder stuurbediening en knipperende km. B.v.h.d. Ab

Ab, de signalen van de stuurwielknoppen lopen rechtstreeks naar de bodycomputer. De bodycomputer vertaalt deze analoge signalen naar CanBus signalen en stuurt ze via het CanBus systeem naar de originele radio.

Wil je gebruik maken van stuurwielbediening icm een aftermarket radio dan dien je gebruik te maken van een zogenoemde stuurwielinterface die je tussen de stekkers van de auto en radio aansluit. Deze interface maakt van de canbus signalen weer een signaal waarmee een aftermarket radio kan werken.

Stuurwielbediening en de stekkers daarvan staan los van de Blue&Me unit. De M001 waarover gesproken wordt is de Body computer. In de beschrijving worden verkeerde letters voor de stekkers gebruikt, die in het schema kloppen wel. De knoppen op het stuur (D047) zijn bij de Giulietta dus aangesloten op stekker H, pinnen 38, 51 en 53 van de bodycomputer (M001). Die stekker bevind zich achterop de zekeringkast onder het stuur (rood omcirkeld)



Een knipperende kmstand betekent dat één van de canbus deelnemers niet bereikbaar is voor het CanBus systeem. In veel gevallen is dit een gesneuvelde Blue&Me unit, maar het kan ook prima een andere oorzaak hebben. Eenvoudig uit te lezen met obd uitleesapparatuur zoals MultiEcuScan. Is je Blue&Me unit nog werkend?
*

Ab Janssen
6

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2022, 13:58:42 »
Hoi Daniel, bedankt voor de snelle reactie. Blij dat iemand reageert die weet waarover hij praat. Hoopte eigenlijk al dat de CanBus high en low voldoende moesten zijn. De aftermarket radio startte na de koppeling van de canbusdraden inderdaad op en functioneert prima maar de stuurwielbediening kan ik helaas niet instellen. Radio geeft bij instellingen wel het instellen van de stuurwielbediening maar reageert vervolgens nergens op. Aan de interface zit ook een EXT1 5V draad, heeft deze eigen spanning nodig? Zo ja waar haal ik 5V vandaan? Hoop dat jij een oplossing weet, ben zelf helaas niet zo deskundig. Blue & Me unit werkt nog prima, als ik de originele radio terugplaats werkt alles naar behoren.
B.v.h.d. Ab
*

Ab Janssen
6

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2022, 14:14:26 »
Ext = Key en het kabeltje zit aan de radio stekker
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #10 Gepost op: 4 april 2022, 14:31:46 »
de stuurwielbediening zit verbonden met de bodycomputer, die e.e.a. omzet naar de CAN bus..... Eigenlijk zou de nieuwe radio dus geen aparte interface voor stuur nodig hebben, mits hij de signalen van de CAN bus kan halen......
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Aris239
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2022, 14:39:38 »
Na wat zoekwerk en tips is het me gelukt om geluid te krijgen. Het (naar mijn idee) gekke is dat op de aansluiting waar ik een foto van stuurde geen geschakelde 12v aansluiting zat, alleen een continue.

Gelukkig had ik ook nog de Blue&Me unit bedrading die ik verder toch niet ga gebruiken. Daar zat wel een bruikbare draad tussen.

Zelfde probleem nu als hierboven beschreven, knipperende km stand en geen werkende stuurwielbediening.

Leverancier vroeg me om naar ‘Settings’ te gaan, daarna ‘Car settings’ en vervolgens ‘FactorySettings’. Met de code 0000 kon ik vervolgens inloggen. Hier kwam ik in een scherm terecht waar een hoop ‘verborgen’ instellingen zitten en je ook de Canbus type kon aanpassen. Voor nu heb ik nog niks aangepast, ben nog even aan het wachten op een reactie. Maar wellicht dat je hier iets aan moet passen? Zodra ik wat meer weet zal ik het hier wel plaatsen!
*

DanielH92
1.955

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2022, 18:57:15 »
@Aris239
Ja dat gaf ik in m'n vorige bericht aan, er is geen geschakelde +12v want de originele radio schakelt in dmv een CanBus signaal.

Knipperende kmstand kun je wegkrijgen door mbv bijv MultiEcuScan een Proxy Alignment uit te voeren waarmee je de oude radio uit het CanBus netwerk uitschrijft.

@Ab Janssen interessant om te lezen dat nieuwere aftermarket radio's dus ook met canbus signalen kunnen omgaan. Best kans dat de stuurwieladapter dan niet nodig is, even zoeken naar iets van een instellingenmenu waarmee je misschien de signalen een zelfgekozen functie kunt geven.
*

Aris239
9

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2022, 20:48:02 »
Klopt! [mention]DanielH92 [/mention] die zat er niet tussen. Maar m’n radio ging wel gewoon aan/uit bij het draaien van het contactslot. Ik zal eens bij een garage langsrijden om te kijken wat de rede is dat de km stand knippert. Thanks!

[mention]Ab Janssen [/mention] ik heb een beetje lopen rotzooien in de instellingen en heb die Canbus op Fiat gezet. Stuurwiel bediening werkt nu gewoon!
*

Ab Janssen
6

  • Type Alfa: MiTo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aansluiting radio
« Reactie #14 Gepost op: 4 april 2022, 21:00:56 »
Hoi allemaal,
Heb de interface er nog gewoon tussen maar na wat ik nu lees zou ik hem er dus tussen uit kunnen halen. Of begrijp ik dit verkeerd? Bij instellingen/auto instellingen/fabrieksinstellingen/0000/ canbus instellingen kun je inderdaad Fiat of alfa kiezen. Met de interface ertussen werkt dit echter ook niet. Morgen maar eens zonder interface proberen. Twijfel wel een beetje want waarom zouden ze er hem dan nog bijleveren? Jullie horen.
Groet, Ab