!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Mito1.4T
6

  • Type Alfa: Mito 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
Hefschade dorpel door garage?
« Gepost op: 16 november 2022, 20:55:29 »
Hoi beste Alfa-fanaten,

Verhaal even een stuk ingekort wegens anonimiteit.
Sinds juli dit jaar ben ik in het trotse bezit van een Mito 1.4 turbo in Nero Etna met cognac leren interieur, tofste auto die ik toe nu toe in mijn bezit heb gehad. 10000% zeker zat deze schade er niet! Hoef jullie niet te vertellen dat je dan voorzichtig omgaat met je auto en rijdt om die heel te houden, niet over drempels heen knallen bijvoorbeeld. Mijn auto is naar de garage gegaan voor schade aan het wiel en  is dus gekrikt/ gelift met een hefbrug. Ben een paar weken daarna terug gegaan naar de garage voor wat anders en terwijl de monteur bezig was zag ik ineens een bobbel aan de onderkant bij mijn dorpel linksachter een stukje voor de wielkast. Bleek vanaf onderzijde gedeukt, zo'n 10 cm breed en een stuk lak eraf, geen krassen.  Loop een rondje om mijn auto en zie rechtsvoor onder het portier ook een bobbel, Het zijn precies de locaties waar je zou krikken of waar de autobrug van de garage de draagpunten heeft. Ik melde dat ik er van schrok en of de monteur wist of dat al was toen ik de auto bracht voor de eerste reparatie. Toen zag ik de autoliften die ze daar hadden (ongeveer dit type https://www.iriktrading.com/product/1-koloms-hefbrug-2500kg-verrijdbaar/) en de draagpunten, zou het echt daar mis zijn gegaan!! En vroeg of het kon komen door het liften van de auto, daarop was het antwoord nee want er zitten kunststof doppen op de draagpunten. Zou wel ergens over één of andere rand zijn geschaafd volgens hem. Ik kon het niet geloven maar ik moest op dat momeent weg voor werk en heb het er verder niet over gehad. Heb dus even een potje zitten janken in mijn mooie Mito.

Ik heb toen ik op zoek ging naar een Mito te horen gekregen dat er veel zijn met krikschade, zou een Alfa-kwaaltje zijn en blijkbaar moet je bij het filten weten waar het gewicht kan dragen. Ben dus super skeptisch of het niet mis is gegaan. Mijn vraag aan jullie: denken jullie dat de schade door het krikken/ liften komt? Kan dergelijke schade door zo'n type autolift ontstaan?

Schade rechtsvoor


Rood is de schade aan de dorpel, met de gele lijn aangegeven dat de smalle stalen balk die iets verder naar binnen toe ligt niet is beschadigd: deuk zit echt alleen aan de onderzijde dorpel, geen krassen.



Schade linksachter


Ook hier, rood is de schade aan de dorpel, met de gele lijn aangegeven dat de smalle stalen balk die iets verder naar binnen toe ligt niet is beschadigd: deuk zit echt alleen aan de onderzijde dorpel, geen krassen en een stuk lak eraf gesprongen.




En omdat het kan, een foto van mijn glimmende auto:
(Quadrifoglio embleem zat er al op en ik vond ze leuk, excuses als ik puristen hiermee tegen het zere been schop)
*

Taeke
433

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2022, 21:51:40 »
Ai, lelijke schade, heel vervelend, lijkt wel of de hefbrug niet goed onder de staande rand heeft gestaan.
*

Taeke
433

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2022, 21:55:19 »
Ik zie ook een deuk gelijk achter/voor de wielkuip?
*

Mito1.4T
6

  • Type Alfa: Mito 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2022, 23:19:46 »
@Taeke Bedankt voor de snelle reactie, ik ben er ook bang voor (en vooral hoe ik dat moet gaan oplossen).  Ben erachter gekomen dat er bij BOVAG garages een geschillencommissie bestaat, is toch een fijn idee om dat achter de hand te hebben. Ik zie welke deuk je bedoelt, ik denk dat het de hoek is van de foto, maar ik vergelijk even morgen links en rechts. De nieuwe foto's zullen wel helpen om het goed in beeld te krijgen.
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2022, 09:01:15 »
Inderdaad lelijke schade zeg. Misschien  begrijp ik je verhaal niet goed, maar ik vind het wel vreemd dat je de schade pas na een paar weken ziet terwijl een monteur met je spiegel bezig is ?
*

Taeke
433

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2022, 10:15:43 »

 omcirkelt wat ik ook als een deuk meende te herkennen
*

Mito1.4T
6

  • Type Alfa: Mito 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2022, 17:57:33 »
@EdGT vrij simpel, ik heb niet zo intensief naar mijn auto gekeken en ik heb zeker niet meer op de grond gelegen om mijn auto te inspecteren. Ik zie het ook niet als ik naar de auto toe loop of instap. Ik zag het door de reflectie van de lampen in de werkplaats toen ik ermee terug ging naar de garage een paar weken later. Keek langs de auto af naar beneden en zag een bobbel aan de onderkant. Toen de deuk gevoeld en gekeken. Omdat ik dat zag ben ik een rondje om de auto gegaan en vond ik rechtsvoor ook de schade.

Les geleerd: ik maak vanaf nu foto's rondom voor mijn auto naar de garage gaat en als ik hem ophaal weer. Ik zit echt niet te wachten op dit gedoe, maar het gaat helaas niet om een paar tientjes schade..
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2022, 18:32:40 »
Zal een lastig verhaal gaan worden vrees ik.
De garage zal zichzelf immers altijd indekken met het feit,
dat je zelf een vluchtheuvel hebt geraakt.
En dat de schade "in hun ogen" daar door ontstaan zou kunnen zijn.

Des al niet te min is het wel een hele vervelende schade natuurlijk.
als je allrisk verzekerd bent kan je het misschien via hun laten herstellen.
Maar dat zal nog wel een behoorlijk klusje zijn.
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2022, 22:23:32 »
Als de schade is ontstaan doordat je met de onderkant ergens overheen gegaan bent, verwacht ik over een relatief groot oppervlak krassen en schaafplekken.
Als het door een hefbrug is veroorzaakt, verwacht ik relatief plaatselijk een deuk.
Dus volgens mij moet o.b.v. het schadebeeld vrij makkelijk de ene of de andere oorzaak uitgesloten kunnen worden.
*

Mito1.4T
6

  • Type Alfa: Mito 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2022, 23:16:52 »
Nieuwe foto's in de OP inclusief een Paint masterpiece. Geeft een beter beeld dan de vorige zaklamp foto, al is het in het echt imposanter helaas.

@MysteryAngel  Yes, ik begrijp dat het geen makkelijk verhaal is. Als ik het zelf heb veroorzaakt betaal ik het met liefde en zonder morren. Maar de schade zat er niet toen ik de auto wegbracht voor het wiel. @DanaBanana Dat lijkt mij dus ook. De redenering dat ik het stuk heb gereden in de tussenliggende periode strookt niet met het schadebeeld, voor zover ik het kan beredeneren. Als ik het eraan gereden zou hebben zou ik dat wel gemerkt hebben lijkt me. Dan nog de locatie van de deuken die net iets te goed match met de locatie van de liftarmen. Hoe moet je op die twee plekken een deuk van onderaf aan je auto rijden alleen aan de dorpel zonder krassen? Ik hoop dat ik er uit kom met de garage, als het netjes wordt opgelost zal ik geen vuil woord spreken over de garage. We blijven allemaal mens en we kunnen allemaal fouten maken. Ik wil alleen niet de dupe zijn van schade die ik zelf niet veroozaakt heb. Misschien moet ik maar langs een Alfa garage gaan en vragen wat zij ervan denken.  Tips zijn nog steeds welkom!
*

GTlife
382

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2022, 10:36:59 »
Lijkt mij typisch krikschade. Is ook een heel ding bij de GT. Het gebeurt heel veel zowel door garages als mensen die zelf de krik eronder zetten.

Tenzij je heel goed kan aantonen dat het tijdens het garagebezoek is gebeurd, is het lastig om te verhalen. Als dat wel lukt, zorg dat het daadwerkelijk gerepareerd wordt. Sommige garages willen er nog wel eens een bult filler over smeren en dat spuiten om kosten te besparen
*

Mito1.4T
6

  • Type Alfa: Mito 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2022, 14:08:00 »
Even het verhaal een beetje ingekort.
Vraag aan jullie: hoe gaan jullie met zoiets om dan?  Je mag er toch wel van uit gaan dat een garage geen schade aanbrengt aan je auto tijdens werkzaamheden lijkt me. Of leggen jullie de auto van binnen en buiten vast met beeld en geluid voor je je auto naar de garage brengt? In hoeverre moet je je daarvoor indekken? Tenslotte kan iemand altijd per ongeluk een stuk gereedschap tegen je auto aan tikken of iets raken met verplaatsen. Of een foutje maken met het heffen :(


@GTlife Ik vond inderdaad heel veel GTs online met hetzelfde probleem. Wel erg toffe auto's overigens :) Weet jij waar ik specifiek om moet vragen voor de reparatie van de schade om te voorkomen dat het alleen optisch gerepareerd wordt?
*

Taeke
433

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2022, 14:55:31 »
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er schade door een garage bedrijf aan mijn auto is toegebracht, gelukkig. Dus zou niet weten hoe hiermee om te gaan. Wel eens mee gemaakt dat ik vraagtekens had bij het vervangen van bijvoorbeeld remblokken (hadden best nog een poosje mee kunnen gaan). Nou ben ik de laatste tijd ook niet vaak meer bij de garage, want doe heel veel zelf. Mijn ervaring is wel dat monteurs voorzichtig en bedachtzaam met de auto omgaan. Vaak zie je het ook wel aan de netheid van de werkplaats. Maar goed jij zit met de gebakken peren.
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2022, 17:42:29 »
Even het verhaal een beetje ingekort.
Vraag aan jullie: hoe gaan jullie met zoiets om dan?  Je mag er toch wel van uit gaan dat een garage geen schade aanbrengt aan je auto tijdens werkzaamheden lijkt me. Of leggen jullie de auto van binnen en buiten vast met beeld en geluid voor je je auto naar de garage brengt? In hoeverre moet je je daarvoor indekken? Tenslotte kan iemand altijd per ongeluk een stuk gereedschap tegen je auto aan tikken of iets raken met verplaatsen. Of een foutje maken met het heffen :(


@GTlife Ik vond inderdaad heel veel GTs online met hetzelfde probleem. Wel erg toffe auto's overigens :) Weet jij waar ik specifiek om moet vragen voor de reparatie van de schade om te voorkomen dat het alleen optisch gerepareerd wordt?

Ik ga daar heel naïef mee om. Ik breng mijn auto 's ochtends bij de garage, geef mijn sleutel af en haal 'm 's avonds weer op. Als men in de garage schade toebrengt, zou het ook bij mij kunnen gebeuren dat ik dat in eerste instantie niet opmerk. In 30 jaar autorijden is dat vertrouwen gelukkig nog nooit beschaamd door de garages, schadebedrijven, etc. waar ik kwam. Maar daar zit uiteraard een geluksfactor in, en je hoeft maar een keer pech te hebben zoals jij. Maar het is dus zeker niet raar of dom of slordig of wat dan ook zoals jij ermee omgaat.
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Hefschade dorpel door garage?
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2022, 18:50:01 »
Het lijkt inderdaad wel op krik schade ja daar ben ik het ook wel mee eens.
Maar ja het blijft natuurlijk een lastig en vervelend verhaal.
Ik zou gewoon kijken of je via de verzekering iets kunt regelen,
en dan naar een goede schade hersteller gaan.
Nero Etna is denk ik alleen wel een lastige kleur om te spuiten.