En dan nog een vraag:
Ik zie dat er bij mijn vorige beurt de motorolie is vervangen.
Ze hebben 0W40 gebruikt terwijl in het boekje staat dat er 5W-40 gebruikt moet worden.
Wat is het verschil en kan het kwaad?
Je moet voor de multiair euro 5 motor de 5W40/ C3 hebben, doe je dat niet kom je vroeg of laat aan de beurt met de alom bekende mutiair problemen...die zijn meestal het resultaat van de verkeerde olie in het verleden Milan.
Het gaat zo vaak fout bij de olie...en dat komt omdat men gewoonweg niet de voorschriften aanhoud van de fabrikant.
Er is al zoveel over geschreven, en toch blijft men er eigen meningen op nahouden vanwege dit en dat...
De Selenia vind met al snel " te duur " dus gaat men op zoek naar een andere olie...op zich is dat nog wel te snappen maar het gaat fout bij de codes....niet alle olie merken hebben dezelfde specs ondanks dat men denkt dat dit wel het geval is.
De garagist op de hoek heeft een vat olie staan dus die gebruikt men maar...immers bij de VW golf doet men dit er ook in en nooit problemen....:-)
Bij sommige dealers doen ze in de euro 5 de 0W30 C2...dit omdat deze iets dunner zou zijn en " beter voor de olietoevoer naar de MA unit"....dit terwijl Alfa Romeo te Italië zegt : nee niet doen, je moet voor Euro 5 motoren de 5W40 C3 aanhouden.....
Je brengt je auto weg en je weet niet wat ermee gebeurt, en dat is best jammer...
Een zeefje van de MA unit? nou die vervangen wij alleen pas bij problemen hoor je vaak.....wat een onzin denk ik dan..
dat is juist een essentieel filter wat je elke 60.000 km zou moeten vervangen en ook niet reinigen, gewoon een nieuw erin...waarom 40 euro besparen eens per 60 K ? ik snap dat nooit zo goed.