!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Tom Jacobs
6

  • Type Alfa: MiTo 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
Storing achterklep opgelost: Slechte massa
« Gepost op: 23 april 2020, 12:17:59 »
Hoi Mensen!
Ik typ dit even uit voor de personen die hier last van hebben, zodat ze eventueel niet meer hoeven te zoeken.
Ik heb nog geen andere topics hierover gezien dus hopelijk helpt het iemand.

Probleem:
Wanneer de achterruitenwisser aangezet wordt, opent de kofferbak.
Kofferbak opent niet goed. en meer rare kwaaltjes.

Een veel voorkomende oorzaak kan ook de rubberen doorvoer zijn, omdat de originele kabels hierin van matige kwaliteit zijn willen ze breken en contact maken met elkaar, waardoor ook storingen als deze kunnen ontstaan.
Om zeker te zijn dat je dit niet gebeurt kun je deze preventief vervangen, maar je kan ook meten hoe de weerstand van je achterklep is door:
-Weerstand te meten over de scharnieren
-Weerstand naar massa meten

Als massa voor alle elektro in de achterklep wordt het chassis gebruikt, dus alle stroom loopt door de scharnieren van de achterklep terug naar de accu.
Helaas is bij mijn mito de geleiding door dit scharnier door oxidatie niet meer geweldig, Op het scharnier alleen zit al 1,5 Ohm weerstand! veel te veel dus, dit zorgt voor rare kwaaltjes.

Oplossing:
-Een kabel met een oogje eraan op het massapunt bij zetten,
-langs de kabelboom te trekken, door de rubberen doorvoer (gelijk vervangen met een reparatiesetje van qverde als je dit nog niet hebt gedaan, google maar even waarom).
-Zijpaneel en hemel een stukje losmaken, en met de hand naar binnen trekken.
-Ergens op een punt met goed contact aan chassis bevestigen.

Nu heeft je achterklep goede massa en is het gezeik voorbij!
*

Gerwin G
32

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • *
    - Startende Alfist
Re: Storing achterklep opgelost: Slechte massa
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2024, 20:45:57 »
Bedankt voor de uitleg, het heeft mij geholpen.
Een tip voor de mensen die geen multimeter hebben of net als ik niet goed weten hoe massa meten werkt.
Ik heb een startkabel tussen het kofferbakslot en de min op de accu gezet, toen was het probleem weg.
Dan weet je dat het de massa is en niet de kabels.
Swift-->Charade-->starlet-->GT 2.0 TJS squadra.