!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Youran
1

  • Type Alfa: 1.3 JTDM Mito
  • *
    - Startende Alfist
Voorgloei probleem 1.3 JTDM mito
« Gepost op: 31 januari 2024, 10:52:10 »
Hallo allen,

Ik ben al een tijdje bezig om mijn mooie MITO door de APK te krijgen.
Hij komt niet door de deeltjestest.. Ondertussen heb ik:

- Roetfilter vervangen
- EGR Klep vervangen
- Koelvloeistoftemperatuursensor vervangen
- Verstuivers schoongemaakt

Vlak voor de 1e keer APK (Ondertussen al bij nummer 4). Kreeg ik een gloeibougie storing.
Dus ik die gloeibougies vervangen (á €100) en het was weer goed. Fast forward 1,5 week later, weer gloei storing...
Dus ik weer de gloeibougies checken, weer kapot.. wederom vervangen (á €100) en het werkte weer, je gokt het al, voor 1,5 week.

Nu ben ik bezig met het gloei relais. Ik heb een jaar geleden deze al eens vervangen van origineel naar aftermarket.
Maar ik heb deze nu weer vervangen voor een origineel exemplaar.

Zodra ik de auto op contact zet ,meet ik bij alle 4 de gloeibougie stekkers een stuiterende waarde tussen 0-2,5v. ik hoor het relais ook niet klikken.
Op de BAT+ Pin (Middelste van de 5-polige stekker i.c.m de aarde, meet ik accuspanning (~12.5v).
Zodra ik de sleutel omdraai naar Ign-On positie, krijg ik accuspanning (~12.5v) op de BAT+ en de Ign-on pen op de stekker, dus de aarde wordt geschakeld, lijkt mij goed. Toch hoor ik geen klik van het relais op het moment dat mijn vriendin de sleutel omdraait.

De 0 t/m 2.5v die ik op de gloeibougie connectors meet gaat wel na een 10tal seconden uit. Dus de timer zou moeten werken.
Toch schakelt het relais niet. Op het moment dat ik de sleutel omdraai naar Ign-on positie, krijg ik 9v op de Ign-on pen van de gloeirelais voeding stekker.

Oftewel: Er komt zover ik zie wel 12v aan bij het gloeirelais. maar dit komt er niet doorheen. Ook de gloeibougie kabels heb ik gecheckt en deze zouden ook goed moeten zijn. (Continuïteit gemeten en normale weerstand op de kabels)

Ik ben het ondertussen een beetje kwijt. Heeft iemand nog een idee of tips? Of misschien een soortgelijk iets meegemaakt?

Groetjes,

Youran