!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

geertvanelslander
35

  • Type Alfa: giulia veloce Q4 2.2 D
  • *
    - Startende Alfist
We rijden al tientallen jaren met alfa en zijn dus wel wat gewend.
Maar nu baart mij het volgende probleem zorgen: de wagen valt gewoon stil tijdens het rijden: motor uit en gevolgd door de hele reeks van foutmeldingen startende van start/stop tot en met lichtje motormanagement.
Een vlugge uitlezing met mijn eenvoudige OBDII reader leert mij de volgende foutmeldingen:
U0100 (lost communication with engine control module)
U0001 (high speed CAN communication bus)

Ondertussen al 2X een bezoekje gebracht aan de dealer.... de eerste keer werden er 3 noodzakelijke updates gedaan, de 2de keer vonden ze niks, behalve de bevestiging dat er inderdaad een probleem is met de communicatie.....

Heeft er iemand in dit forum al dergelijk probleem voorgehad? Het betreft een Guilia Veloce Q4 2.2 uit 2017.
Dank voor alle info.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia Veloce Q4 : motor valt uit tijdens het rijden..... communicatiefout
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2022, 18:24:27 »
Heb die specifieke fout nog niet eerder op de fora voorbij zien komen.....
Wel is regelmatig bij "vreemde" fouten een lage accuspanning de oorzaak, weet niet hoe oud deze is,  maar zou deze in elk geval laten controleren om als eventuele oorzaak uit te sluiten.....
 
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

geertvanelslander
35

  • Type Alfa: giulia veloce Q4 2.2 D
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia Veloce Q4 : motor valt uit tijdens het rijden..... communicatiefout
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2022, 18:58:28 »
De batterij is een 95 mha en dateert van februari 2021. De spanning is bij meting wel ok….
*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Giulia Veloce Q4 : motor valt uit tijdens het rijden..... communicatiefout
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2022, 19:03:58 »
Ik neig naar de relais in de rechter wielkuip, deze geven regelmatig communicatie storingen. (Meestal waterpomp gerelateerd)
Is een kleine ingreep, dus zeker de moeite om dat eens te proberen als je het mij vraagt.
Giulia Super JTD AT8
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia Veloce Q4 : motor valt uit tijdens het rijden..... communicatiefout
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2022, 19:53:51 »
Ik neig naar de relais in de rechter wielkuip, deze geven regelmatig communicatie storingen. (Meestal waterpomp gerelateerd)
Is een kleine ingreep, dus zeker de moeite om dat eens te proberen als je het mij vraagt.
Zie ik inderdaad ook regelmatig voorbij komen, met name ook vwb startrelais
auto start/stop helpt hier ook niet bij voor de levensduur relais   ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanaBanana
783

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia Veloce Q4 : motor valt uit tijdens het rijden..... communicatiefout
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2022, 23:25:36 »
Ondertussen al 2X een bezoekje gebracht aan de dealer.... de eerste keer werden er 3 noodzakelijke updates gedaan, de 2de keer vonden ze niks, behalve de bevestiging dat er inderdaad een probleem is met de communicatie.....
En toen? Wat is er toen voor vervolg afgesproken? Of was dat het?
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Giulia Veloce Q4 : motor valt uit tijdens het rijden..... communicatiefout
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2022, 09:13:18 »
Ik neig naar de relais in de rechter wielkuip, deze geven regelmatig communicatie storingen. (Meestal waterpomp gerelateerd)
Is een kleine ingreep, dus zeker de moeite om dat eens te proberen als je het mij vraagt.
Zie ik inderdaad ook regelmatig voorbij komen, met name ook vwb startrelais
auto start/stop helpt hier ook niet bij voor de levensduur relais   ;)

Ik zou ook beginnen met het vervangen van de relais.  Is goed zelf te doen. Wiel eraf, wielkuip los en dan kan je er makkelijk bij. Niet alle relais hebben dezelfde functie bij de 2.0T of de 2.2D.

https://www.giuliaforums.com/threads/replacing-problematic-relays.57709/

147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's