!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Lynx88
8

  • Type Alfa: Guilia
  • *
    - Startende Alfist
Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Gepost op: 10 januari 2024, 07:49:48 »
Beste leden,

Ik durf de vraag hier bijna niet stellen omdat het mij logisch lijkt dat een Guilia Q2 altijd RWD is.
Gisteren zijn we gaan testrijden met een 2.0 Super waarbij je op de kofferklep Q2 kan lezen, toch  zegt de garage dat het een 4x4 is. Het is een Guilia van 2018.
Wanneer we de auto op de D stand zetten ging ook de knop van adaptieve dempers branden, dit is standaard bij een AWD en optie bij de RWD? (weet iemand de juiste naam voor deze optie, hiermee leek de Guilia echt zachter qua vering dan de vorige diesel waarmee we gereden hebben. Deze benzine is natuurlijk al 5 jaar, de diesel was 4 jaar en maar 15 000 km, misschien is nieuw altijd een stuk stijver)

Toch maar met schaamrood op de wangen de vraag stellen hier aan de Alfa kenners,
Kan het zijn dat de garagist toch gelijk heeft dat er een Q2 uitvoering bestaat waarbij in de A stand tijdens sneeuw de voorwielen ingrijpen indien nodig?
Of is het toch zoals ik denk dat enkel bij de Q4 de voorwielen ingrijpen?

Wanneer ik het chassisnummer intyp zie ik op sommige sites AWD verschijnen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste uitleg geven, verkopers zeggen steeds wat je wilt horen natuurlijk.
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2024, 08:21:11 »
Q2 is toch echt alleen RWD voor zover ik weet. Dus de voorwielen doen niks, ook niet in de sneeuw. Adaptieve dempers zijn optioneel
Misschien bedoelt de garagist dat de Giulia 4 deuren heeft? ;) Anders kan ik die 4x4 niet verklaren.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Ginovinazzi
44

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBI Veloce
  • *
    - Startende Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2024, 08:30:41 »
Beste leden,

Ik durf de vraag hier bijna niet stellen omdat het mij logisch lijkt dat een Guilia Q2 altijd RWD is.
Gisteren zijn we gaan testrijden met een 2.0 Super waarbij je op de kofferklep Q2 kan lezen, toch  zegt de garage dat het een 4x4 is. Het is een Guilia van 2018.
Wanneer we de auto op de D stand zetten ging ook de knop van adaptieve dempers branden, dit is standaard bij een AWD en optie bij de RWD? (weet iemand de juiste naam voor deze optie, hiermee leek de Guilia echt zachter qua vering dan de vorige diesel waarmee we gereden hebben. Deze benzine is natuurlijk al 6 jaar, de diesel was 4 jaar en maar 15 000 km, misschien is nieuw altijd een stuk stijver)

Toch maar met schaamrood op de wangen de vraag stellen hier aan de Alfa kenners,
Kan het zijn dat de garagist toch gelijk heeft dat er een Q2 uitvoering bestaat waarbij in de A stand tijdens sneeuw de voorwielen ingrijpen indien nodig?
Of is het toch zoals ik denk dat enkel bij de Q4 de voorwielen ingrijpen?

Wanneer ik het chassisnummer intyp zie ik op sommige sites AWD verschijnen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste uitleg geven, verkopers zeggen steeds wat je wilt horen natuurlijk.

Heb je het chassisnummer wellicht? dan kijk ik wel even wat voor een uitvoering dit is.
Alfa Romeo Giulietta 1.8 TBI Veloce
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 156 1.8 TS 16V
Alfa Romeo 155 1.7 TS
Alfa Romeo 146
Alfa Romeo 33 1.7 QV
Alfa Romeo Sprint Veloce
Alfetta GTV
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2024, 09:12:39 »
Beste leden,

Ik durf de vraag hier bijna niet stellen omdat het mij logisch lijkt dat een Guilia Q2 altijd RWD is.
Gisteren zijn we gaan testrijden met een 2.0 Super waarbij je op de kofferklep Q2 kan lezen, toch  zegt de garage dat het een 4x4 is. Het is een Guilia van 2018.
Wanneer we de auto op de D stand zetten ging ook de knop van adaptieve dempers branden, dit is standaard bij een AWD en optie bij de RWD? (weet iemand de juiste naam voor deze optie, hiermee leek de Guilia echt zachter qua vering dan de vorige diesel waarmee we gereden hebben. Deze benzine is natuurlijk al 6 jaar, de diesel was 4 jaar en maar 15 000 km, misschien is nieuw altijd een stuk stijver)

Toch maar met schaamrood op de wangen de vraag stellen hier aan de Alfa kenners,
Kan het zijn dat de garagist toch gelijk heeft dat er een Q2 uitvoering bestaat waarbij in de A stand tijdens sneeuw de voorwielen ingrijpen indien nodig?
Of is het toch zoals ik denk dat enkel bij de Q4 de voorwielen ingrijpen?

Wanneer ik het chassisnummer intyp zie ik op sommige sites AWD verschijnen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste uitleg geven, verkopers zeggen steeds wat je wilt horen natuurlijk.

Heel simpel: kenteken invoeren op rdw.nl. Als je daar ziet dat het een 200-pk uitvoering is dan heeft deze Giulia per definitie geen AWD.

De optie waar jij op doelt (adaptieve dempers) is onderdeel van het performance pack. Dan heb je ook meteen een mechanisch diff achter. Veelgezochte en zeldzame optie op een Giulia!

Wellicht heb je een linkje naar de advertentie? Dan kunnen we even meekijken.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2024, 09:25:12 »
op zich bestaat hij wel  ;)

Heb zelf ook een veloce met AWD uit 2017, electronische dempers en ook nog LSD
Dempers worden ingesteld via de DNA knop, in de D stand zijn de dempers stugger, maar kan je ze via de demperknop (alleen in de D stand) zachter zetten....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Mr.Dr.Doc
41

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2024, 09:51:18 »
ik heb deze optie ook op mijn Stelvio, misschien een gekke vraag maar wat is de meerwaarde (wat doet het) kan er eigenlijk niet heel veel over vinden.
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Fiat Punto Sporting
Alfa Romeo 147 1.6  5drs
Alfa Romeo 156 św 1.8  TI
Fiat Punto diesel
Lancia Delta 1.6 oro
(2 x Franse meuk)
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Squadra Massimo
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2024, 10:20:30 »
ik heb deze optie ook op mijn Stelvio, misschien een gekke vraag maar wat is de meerwaarde (wat doet het) kan er eigenlijk niet heel veel over vinden.

welke optie bedoel je ? AWD, dempers, LSD, ... ?
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Lynx88
8

  • Type Alfa: Guilia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2024, 10:21:37 »
Beste leden,

Ik durf de vraag hier bijna niet stellen omdat het mij logisch lijkt dat een Guilia Q2 altijd RWD is.
Gisteren zijn we gaan testrijden met een 2.0 Super waarbij je op de kofferklep Q2 kan lezen, toch  zegt de garage dat het een 4x4 is. Het is een Guilia van 2018.
Wanneer we de auto op de D stand zetten ging ook de knop van adaptieve dempers branden, dit is standaard bij een AWD en optie bij de RWD? (weet iemand de juiste naam voor deze optie, hiermee leek de Guilia echt zachter qua vering dan de vorige diesel waarmee we gereden hebben. Deze benzine is natuurlijk al 6 jaar, de diesel was 4 jaar en maar 15 000 km, misschien is nieuw altijd een stuk stijver)

Toch maar met schaamrood op de wangen de vraag stellen hier aan de Alfa kenners,
Kan het zijn dat de garagist toch gelijk heeft dat er een Q2 uitvoering bestaat waarbij in de A stand tijdens sneeuw de voorwielen ingrijpen indien nodig?
Of is het toch zoals ik denk dat enkel bij de Q4 de voorwielen ingrijpen?

Wanneer ik het chassisnummer intyp zie ik op sommige sites AWD verschijnen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste uitleg geven, verkopers zeggen steeds wat je wilt horen natuurlijk.

Heel simpel: kenteken invoeren op rdw.nl. Als je daar ziet dat het een 200-pk uitvoering is dan heeft deze Giulia per definitie geen AWD.

De optie waar jij op doelt (adaptieve dempers) is onderdeel van het performance pack. Dan heb je ook meteen een mechanisch diff achter. Veelgezochte en zeldzame optie op een Giulia!

Wellicht heb je een linkje naar de advertentie? Dan kunnen we even meekijken.

Diegene met adaptieve dempers hebben dus allemaal een sperdiff bedoel je?

We zijn deze auto onverwachts tegengekomen, het is een Guilia die op de oprit van een garage staat, zonder garantie, wordt dus particulier verkocht, Bij interesse belt de garage naar de eigenaar. We hebben 30500 geboden, maar indien het toch enkel RWD blijkt te zijn en dit bod wordt aanvaard ga ik toch nog 2 keer moeten nadenken, de uitvoering is leuk, maar op RWD en AWD zit toch ook een groot verschil in prijs, een 4 a 5 jaar oude RWD vind ik ook soms voor 22 a 25 000, de enige reden waarom we zoveel zouden geven is omdat ik vierwiel belangrijk vind voor de veiligheid van mijn vriendin aangezien zij er het meeste zal met rijden, en de AWD is meestal rond de 30 K

Beste leden,

Ik durf de vraag hier bijna niet stellen omdat het mij logisch lijkt dat een Guilia Q2 altijd RWD is.
Gisteren zijn we gaan testrijden met een 2.0 Super waarbij je op de kofferklep Q2 kan lezen, toch  zegt de garage dat het een 4x4 is. Het is een Guilia van 2018.
Wanneer we de auto op de D stand zetten ging ook de knop van adaptieve dempers branden, dit is standaard bij een AWD en optie bij de RWD? (weet iemand de juiste naam voor deze optie, hiermee leek de Guilia echt zachter qua vering dan de vorige diesel waarmee we gereden hebben. Deze benzine is natuurlijk al 6 jaar, de diesel was 4 jaar en maar 15 000 km, misschien is nieuw altijd een stuk stijver)

Toch maar met schaamrood op de wangen de vraag stellen hier aan de Alfa kenners,
Kan het zijn dat de garagist toch gelijk heeft dat er een Q2 uitvoering bestaat waarbij in de A stand tijdens sneeuw de voorwielen ingrijpen indien nodig?
Of is het toch zoals ik denk dat enkel bij de Q4 de voorwielen ingrijpen?

Wanneer ik het chassisnummer intyp zie ik op sommige sites AWD verschijnen, hopelijk kunnen jullie mij de juiste uitleg geven, verkopers zeggen steeds wat je wilt horen natuurlijk.

Heb je het chassisnummer wellicht? dan kijk ik wel even wat voor een uitvoering dit is.

Ik stuur straks het nummer door, dankjewel alvast



*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2024, 10:37:22 »

Diegene met adaptieve dempers hebben dus allemaal een sperdiff bedoel je?


volgens mij was het een aparte optie .....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2024, 10:43:23 »

Diegene met adaptieve dempers hebben dus allemaal een sperdiff bedoel je?


volgens mij was het een aparte optie .....

corectie: was toch deel van het "performance pack" , zie
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Lynx88
8

  • Type Alfa: Guilia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2024, 10:50:40 »
op zich bestaat hij wel  ;)

Heb zelf ook een veloce met AWD uit 2017, electronische dempers en ook nog LSD
Dempers worden ingesteld via de DNA knop, in de D stand zijn de dempers stugger, maar kan je ze via de demperknop (alleen in de D stand) zachter zetten....

Op jouw Veloce AWD staat dus ook Q2 achteraan?
Ja zo een Veloce uitvoering is toch nog iets anders dan een gewone Guilia :) Maar zal al blij zijn als we eentje vinden die 80 percent onze goesting is.
*

Mr.Dr.Doc
41

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2024, 10:52:04 »
ik heb deze optie ook op mijn Stelvio, misschien een gekke vraag maar wat is de meerwaarde (wat doet het) kan er eigenlijk niet heel veel over vinden.

welke optie bedoel je ? AWD, dempers, LSD, ... ?

sperdiff (DNA knop heeft de optie om de vering aan te passen in de D stand) ik weet dat de auto dan minder stug is afgesteld, maar wat doet het nog meer, of is dat het enige?
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Fiat Punto Sporting
Alfa Romeo 147 1.6  5drs
Alfa Romeo 156 św 1.8  TI
Fiat Punto diesel
Lancia Delta 1.6 oro
(2 x Franse meuk)
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Squadra Massimo
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2024, 11:59:18 »
In de basis is je vraag dus: "Zijn er Giulia's die het Q4 systeem hebben, maar waarbij Alfa een Q2 batch achterop geplakt heeft?"

Het lijkt mij verre van logisch, maar aangezien de logica van Alfa vaak afwijkt van de mijne, durf ik het niet uit te sluiten.
Daarnaast kan iedereen natuurlijk achteraf elke batch opplakken die hij wil. Maar ook daarbij ontgaat mij de logica waarom je een Q2 batch op een Q4 zou willen plakken...

*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2024, 12:18:37 »
sperdiff (DNA knop heeft de optie om de vering aan te passen in de D stand) ik weet dat de auto dan minder stug is afgesteld, maar wat doet het nog meer, of is dat het enige?

electronische dempers (systeem van ZF) passen niet alleen demping aan, maar hele veergedrag, o.a. met behulp van 5-tal versnellings-opnemers
Beschrijving:
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Lynx88
8

  • Type Alfa: Guilia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Guilia Q2 uitvoering met AWD (4x4)
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2024, 12:52:18 »
In de basis is je vraag dus: "Zijn er Giulia's die het Q4 systeem hebben, maar waarbij Alfa een Q2 batch achterop geplakt heeft?"

Het lijkt mij verre van logisch, maar aangezien de logica van Alfa vaak afwijkt van de mijne, durf ik het niet uit te sluiten.
Daarnaast kan iedereen natuurlijk achteraf elke batch opplakken die hij wil. Maar ook daarbij ontgaat mij de logica waarom je een Q2 batch op een Q4 zou willen plakken...

Is er dan nog een verschil tussen de Guilia's waarop de Q2 badge kleeft en diegene zonder badge?
Of is die Q2 bedoeld om te herkennen dat de auto een sperdiff zou kunnen hebben?

Thx alvast voor de antwoorden, ik ga er vanuit dat die persoon verkeerd is en het een RWD zal zijn.