!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

*

laurens94
17

  • Type Alfa: 156 ti 1.8 twin spark
  • *
    - Startende Alfist
Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Gepost op: 27 november 2023, 09:59:45 »
Beste allemaal,

Ik ben inmiddels 6 maanden in het bezit van een prachtige Giulia 2.0t met Squadra massimo tune.
De auto is gekocht met 82.000 km op de teller bij een officieel Alfa dealer met (gelukkig) een jaar Bovag garantie.
Helaas heb ik nog niet echt kunnen genieten van de auto. Hieronder zal ik de problemen opsommen en wat er is gebeurd aan reparatie.

De auto werd geadverteerd met een Squadra tune, alleen direct na aflevering vond ik de auto niet soepel rijden en had duidelijk niet zijn vermogen.
De dealer zei dat waarschijnlijk bij de afleveringsbeurt de software is overschreden en de tune er af was gehaald. Op kosten van de dealer is de Squadra tune er opnieuw opgezet.

Vervolgens enige tijd gereden met de auto, maar reed nog steeds niet soepel en had duidelijk nog steeds geen 300 pk. Ook bokte de motor behoorlijk stationair. Vooral met een koud blok.
De dealer heeft de auto uitgelezen en er bleek een foutcode te zijn opgeslagen van de intercooler relais. Deze is vervangen en vervolgens ging ik weer rijden met de auto.

Na 2 dagen rijden reed de auto weer niet soepel, mistte vermogen en blok bokt nog steeds.
Wederom bij de dealer langs gegaan en het bleek dat er een knik in de bekabeling van de relais zat waardoor die weer deze code opsloeg. Dit is opgelost en er zijn ook gelijk nieuwe bougies in gekomen zodat die hopelijk soepeler zou rijden en niet meer zou bokken.

Het leek erop dat de auto even beter reed, maar na een dag of 2 nog steeds dezelfde klachten.
De dealer heeft nu gekozen om een motorflush uit te voeren. Ik moest zelf 500 km rijden met een goedje erin en vervolgens langskomen na 500 km voor nieuwe motorolie.

Wederom leek het heel eventjes te helpen, maar helaas ging de auto al snel weer slechter rijden.
De dealer heeft nogmaals een motorflush uitgevoerd waarbij ze zelf ook tijdelijk in mijn auto gingen rijden zodat ze zeker wisten dat de auto daarna goed zou zijn. Ik ging een week later ook met de auto naar Zuid Frankrijk.

Gek genoeg heeft de auto een dag of 5 goed gereden maar richting Zuid Frankrijk begon de auto weer niet lekker te lopen. Wederom minder vermogen, rauwer lopen van het blok, inhouden/stotteren, lome reactie gaspedaal, bokken stationair. En als klap op de vuurpijl hield de airco er ook mee op na zo'n 6 uur hard blazen! Heerlijk met een hijgende golden retriever achterin! Gelukkig deed de airco het de volgende dag wel weer. Echter op de terugweg van Zuid Frankrijk naar Nederland hetzelfde probleem na zo'n 6 uur hard blazen stopte de airco met werken.

De dealer heeft nu de multiair unit vervangen en er was een software update beschikbaar waarin waarschijnlijk het probleem met de airco verlopen zou worden.

Na het vervangen van de multiair unit reed de auto EINDELIJK eens heerlijk! Nog steeds het idee dat er geen 300 pk beschikbaar was (wat de monteur ook beaamde) en het blok bokte stationair nog steeds. Zeker met een koude motor. Maar hij reed wel heel soepel.

Maar na ongeveer een week begon de auto weer slechter te lopen. En dit werd met de tijd steeds erger totdat je na 5 maanden aan dealer bezoekjes bijna nog geen steek verder bent gekomen.

De dealer kon geen foutcodes vinden, maar heeft de auto een beurt gegeven, de motorolie uiteraard vervangen en wederom nieuwe bougies erin gedaan.

En nu rijdt de auto eindelijk al een week of twee best goed. De dealer heeft hem ook op de rollerbank gezet bij Beek autoracing en het vermogen komt er nu wel uit. 294 PK en 460nm koppel.

Maar de auto bokt stationair nog steeds behoorlijk. Zeker bij een koud blok. Maar regelmatig ook wanneer het blok warm is. De ene keer is het heviger dan de ander keer. De dealer zegt dat dit normaal is bij de Giulia's. Zeker van de vroegere bouwjaren. Maar dit lijkt mij echt niet acceptabel.
Ook rijdt de auto niet elke dag even soepel. Ik heb het idee dat de auto slechter rijdt bij koud en regenachtig weer. Alsof het blok dan ook iets rauwer loopt.
Rijd je heel rustig dan valt het niet op, maar rijd je in D en je geeft wat vlotter gas dan merk je dat die soms echt wat inhoudt/schokt/stottert met accelereren.
Schakel je bijvoorbeeld zelf en je houdt hem in een wat lagere versnelling dan is het moeilijk om de auto heel vloeiend te laten accelereren. Ook al duw je de rechtervoet heel voorzichtig steeds dieper op het gaspedaal dan voel je dat het soms in hele lichte schokjes gaat.

Dus ik ben nu een beetje ten einde raad en hoop dat jullie nog tips voor mij hebben waar dit probleem vandaan kan komen. En of jullie de klachten ook herkennen.
De auto geeft geen foutcodes en de dealer vindt de Giulia nu rijden zoals het moet. Maar ik merk duidelijk dat het blok niet altijd even soepel loopt. Maar vreemd genoeg dus niet altijd. Wel hebben de nieuwe bougies en motorolie een groot verschil gemaakt bij het laatste garagebezoek.

Ik heb zelf al 23.000 km met de Giulia gereden en de kans is groot dat de multiair ook al enige tijd niet goed was bij de vorige eigenaar. Er zijn dus best wat kilometers gemaakt met een niet goed werkende multiair. Wellicht dat hier ergens het probleem vandaan kan komen?



*

Mr.Dr.Doc
41

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2023, 10:48:01 »
ik kan je helaas niet helpen, toch kon ik het niet laten even een berichtje te sturen wat een prachtige verschijning deze Alfa!
ik hoop voor jou dat het probleem opgelost kan worden en je met volle teugen kan genieten van deze prachtige wagen.
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Fiat Punto Sporting
Alfa Romeo 147 1.6  5drs
Alfa Romeo 156 św 1.8  TI
Fiat Punto diesel
Lancia Delta 1.6 oro
(2 x Franse meuk)
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Squadra Massimo
*

laurens94
17

  • Type Alfa: 156 ti 1.8 twin spark
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2023, 11:14:45 »
Bedankt!!
Ik zie dat jij een Stelvio rijdt in dezelfde kleur. Ook een prachtbak. Ik vind grigio strombili dan ook één van de mooiste kleuren die beschikbaar is. Hoewel misschien wat veilig.
Maar een fel rode Giulia liet mijn vriendin niet toe.  :rolleyes:
*

Mr.Dr.Doc
41

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2023, 11:25:02 »
als het goed is kan / mag ik hem deze week ophalen (dan pas gaat het genieten beginnen) de kleur met die zwarte accenten maken hem heel dik!
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Fiat Punto Sporting
Alfa Romeo 147 1.6  5drs
Alfa Romeo 156 św 1.8  TI
Fiat Punto diesel
Lancia Delta 1.6 oro
(2 x Franse meuk)
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Squadra Massimo
*

HeMaN
140

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2023, 11:31:35 »
Kan natuurlijk heel veel zijn.
Je zou de performance logger van squadra kunnen overwegen. Die kan veel parameters vastleggen tijdens het rijden en zo helpen probleme te identificeren.
(Bijv intercooler temp, inspuitdruk, enz)
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2023, 11:53:27 »
Als ik je verhaal zo lees denk ik gelijk aan de bobines. Heb soortgelijke klachten met mijn Giulietta gehad, ook met name bij kouder en vochtiger weer. Zodra de motor goed op temperatuur kwam waren de klachten verdwenen. Na vervanging van de bobines bleven de klachten gelukkig weg.

Zodra de problemen met name bij kouder en vochtiger weer spelen moet je het in de hoek van de ontsteking zoeken. Aangezien je de bougies al hebt laten vervangen zou dit een logische vervolgstap zijn.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Giulietta QV
375

  • Type Alfa: QV Launch edition Squadra
  • ****
    - Senior Alfist
    • https://www.instagram.com/qv_launchedition_opaco/
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2023, 12:11:48 »
Je Giulia ziet er waanzinnig mooi uit, maar wat balen van de problemen!

Succes en hoop dat je problemen snel opgelost worden.
33
147GTA
156SW Savali
Mito 1.6
166 JTDm Squadra

https://www.instagram.com/qv_launchedition_opaco/
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2023, 13:48:11 »
Als ik je verhaal zo lees denk ik gelijk aan de bobines. Heb soortgelijke klachten met mijn Giulietta gehad, ook met name bij kouder en vochtiger weer. Zodra de motor goed op temperatuur kwam waren de klachten verdwenen. Na vervanging van de bobines bleven de klachten gelukkig weg.

Zodra de problemen met name bij kouder en vochtiger weer spelen moet je het in de hoek van de ontsteking zoeken. Aangezien je de bougies al hebt laten vervangen zou dit een logische vervolgstap zijn.

En als aanvulling daarop de vraag welke benzine je tankt: 95 of 98? Zo loopt mijn Giulietta slecht op 95 benzine en juist heel goed op 98 of hoger.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Mr.Dr.Doc
41

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2023, 13:59:13 »
maakt dat echt zoveel verschil? type brandstof de motor zou toch prima om moeten kunnen gaan met 95?
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Alfa Romeo 145 1.6 boxer
Fiat Punto Sporting
Alfa Romeo 147 1.6  5drs
Alfa Romeo 156 św 1.8  TI
Fiat Punto diesel
Lancia Delta 1.6 oro
(2 x Franse meuk)
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Squadra Massimo
*

Giulietta QV
375

  • Type Alfa: QV Launch edition Squadra
  • ****
    - Senior Alfist
    • https://www.instagram.com/qv_launchedition_opaco/
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2023, 14:05:46 »
Als ik je verhaal zo lees denk ik gelijk aan de bobines. Heb soortgelijke klachten met mijn Giulietta gehad, ook met name bij kouder en vochtiger weer. Zodra de motor goed op temperatuur kwam waren de klachten verdwenen. Na vervanging van de bobines bleven de klachten gelukkig weg.

Zodra de problemen met name bij kouder en vochtiger weer spelen moet je het in de hoek van de ontsteking zoeken. Aangezien je de bougies al hebt laten vervangen zou dit een logische vervolgstap zijn.

En als aanvulling daarop de vraag welke benzine je tankt: 95 of 98? Zo loopt mijn Giulietta slecht op 95 benzine en juist heel goed op 98 of hoger.

TS geeft aan dat hij Squadra massimo heeft, dus zal ongetwijfeld 98 tanken.
33
147GTA
156SW Savali
Mito 1.6
166 JTDm Squadra

https://www.instagram.com/qv_launchedition_opaco/
*

GTv6
119

  • Type Alfa: Giulietta QV & Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2023, 17:54:06 »
maakt dat echt zoveel verschil? type brandstof de motor zou toch prima om moeten kunnen gaan met 95?

Persoonlijk vind ik van wel. Motor loopt soepeler en stiller op 98, duurt wel even voordat de ECU merkt dat er hoger octaan inzit en hier de verbranding op aanpast. Probeer het eens met een volle tank.
Alfa Romeo Giulia B-Tech 2020 (Massimo)
Alfa Romeo Giulietta 1750TBi (HS-Corse)

Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS & 3.2 v6
Ex: Alfa Romeo 147 1.6 & 2.0 T-Spark
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2023, 18:01:31 »
Moderne benzine auto's zouden naar mijn mening gewoon prima,
en probleemloos op euro95 E10 moeten kunnen rijden.
De motoren worden er immers ook voor ontwikkeld.
Er is natuurlijk wel met de software gerommeld dus misschien dat je het,
toch in die hoek zou moeten zoeken.
Natuurlijk zal de auto met RON102 of euro98 op de rollerbank beter presteren.
Maar dan nog zou je zulke klachten op euro95 niet moeten ervaren.
Dan is er toch echt wel iets mis.
Misschien iets van een vacuum lekje oid?

Een bobine of injector zou natuurlijk kunnen maar ik neem aan dat je daar,
dan wel een gerelateerde foutcode van krijgt.
Net als bij de multiair bijvoorbeeld.
*

laurens94
17

  • Type Alfa: 156 ti 1.8 twin spark
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2023, 18:35:22 »
Bedankt voor alle reacties!
Er wordt inderdaad altijd 98 getankt. Ook omdat Squadra dat specifiek aanraadt.
Bobine zat ik zelf ook aan te denken. Alleen de auto geeft inderdaad geen code hiervoor.
Hoewel die dit bij de multiair ook niet deed. Maar bij demontage bleek toch echt een klep niet goed open te gaan en was de multiair wel degelijk niet goed.

Ik heb nu (voorlopig ook het goedkoopste om te proberen) twee flesjes Lindemann service cleaner besteld om aan een volle tank brandstof toe te voegen. Per tankbeurt 1 flesje.
Op internet lees ik veel positieve ervaringen. Ervaringen als soepeler lopen, stationair rustiger en beter accelereren.
Wellicht dat er bijvoorbeeld vervuiling op de injectoren is ontstaan door veel kilometers te maken met een kapotte multiair.

Ik houd jullie op de hoogte!
https://shop.dutchperformanceproducts.nl/product/lindemann-service-cleaner-benzine/?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=Shopping&utm_medium=cpc&utm_term=46&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAmZGrBhAnEiwAo9qHiUHj8vikpJcAgGOU1NeijIzJ1sguxC6J-JWJXVTBTy8-XSq9eR6gAxoCK1UQAvD_BwE
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2023, 19:25:24 »
Ik zou zeker naar de bobines kijken en als eerste naar de aansluiting van de stekkers op de bobines en is er wel goed contact tussen de bougie en bobine? Ik had van de zomer hele rare storing; af en toe overslaan van een cilinder maar ook plots uitvallen van de motor na een lange rit tanken en weer willen wegrijden. In de vakantie nieuwe accu gemonteerd (hielp niet) en na de vakantie alles nagelopen en toen kwam ik tot de ontdekking dat de connectors niet goed geborgd zat op de bobine doordat de nokjes op de bobines zijn afgebroken (door ouderdom). Nou zal dat bij jou denk ik nog niet aan de orde zijn omdat de jouwe veel minder kilometers heeft gereden. Ik heb mijn bobines nog niet vervangen maar de connectors met tiewraps geborgd. Probleem lijkt nu opgelost. Slecht contact gaf bij mij dus hele rare storingen.

Dit nokje is bij mijn bobines verdwenen:



Aircoprobleem heb ik ook. Oorzaak: de condensor bevriest er komt dan ook nog maar heel weinig lucht ujt de roosters. Even airco uit, blower aan en condensor laten ontdooien en daarna weer inschakelen en hij doet het weer. Heel erg irritant. Ik heb alle laatste software updates dus als iemand een oplossing heeft....
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Reactie #14 Gepost op: 27 november 2023, 20:04:41 »
re de climate control, daar was inderdaad een service bulletin / software update voor

vwb injectoren enz., mijn garage gebruikte af en toe " fuel system cleaner " van Forte
https://www.forte-benelux.com/product/injector-reinigen-benzine-fuel-system-cleaner-advanced/
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA