!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Albert1970
7

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Nieuwe accu voor de Stelvio
« Gepost op: 9 oktober 2022, 14:49:47 »
Sinds een jaar ben ik in het bezit van een 2017 Alfa Romeo Stelvio. Vanaf het begin vertrouw ik de accu niet, is daarvoor twee keer teruggeweest naar de verkopende partij en in beide gevallen bleek de accu volgens de tester in orde. De laatste paar weken merkte ik dat de koudstart na een aantal dagen stilstaan lastig ging en dat de melding 'start/stop niet beschikbaar' verscheen. Het 'probleem' verdween door 15 minuten op de snelweg te rijden en daardoor de accu bij te laden.

Met de winter in aantocht en ben op zoek gegaan naar een andere accu, via het Amerikaanse Stelvio forum kwam ik uit op de Varta Silver Dynamic AGM G14 Start-Stop Plus, deze is groter dan de huidige accu (zowel formaat als capaciteit) maar past perfect in de Stelvio. In de grondplaat waarop de accu staat gemonteerd is een extra gat gemaakt voor het monteren van dit grotere formaat accu (gat is verstopt onder een vierkante plakker). De nieuwe accu hoeft niet geprogrammeerd te worden, na montage ging er een kerstboom aan lampjes branden maar na 1 kilometer rijden en een herstart waren alle lampjes uit.

Totaal 20 minuten werk maar verder prima zelf te doen, dopsleutel 10 en ringsleutel 10 heb je nodig, net als een kleine sterkop schroevedraaier. Ik heb 160 euro betaald voor de accu, dan heb je een indicatie van de kosten. Op You Tube staat een filmpje waarin je het proces vooraf kunt bekijken. Succes!
Alfa Romeo Stelvio - 2017
Audi A5 Coupé -2018
Renault Safrane  - 1997
Saab 900NG - 1995
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Nieuwe accu voor de Stelvio
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2022, 15:46:11 »
Bij mijn 2017 bleek dat de module nog een uodate nodog had waardoor onnodig de start-stop uitgeschakeld werd.

Dit kwam niet naar voren in een algemene scan voor updates. Ze moesten gericht de module zelf controleren.

Mocht het terugkomen, loop dat dan ook na.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

Albert1970
7

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe accu voor de Stelvio
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2022, 16:58:29 »
Dank voor je aanvulling Pascal. Ik heb start/stop na aankoop uit laten zetten, des te vervelender is het dat de melding opkomt dat start/stop niet beschikbaar is.
Alfa Romeo Stelvio - 2017
Audi A5 Coupé -2018
Renault Safrane  - 1997
Saab 900NG - 1995
*

Dagobert
2

  • Type Alfa: Stelvio Quadrifoglio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Nieuwe accu voor de Stelvio
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2022, 07:24:52 »
Simpele oplossing: Start/stop weer aan laten zetten en deze gadget plaatsen… heb er al een paar jaar plezier van !
https://youtu.be/QHjwnii1NtQ