!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Onderhoud ZF8 automaat
« Gepost op: 31 januari 2022, 19:20:33 »
Omdat ik nog maar weinig info vind over dit onderwerp dacht ik ik start een nieuw topic (had ik in submap techniek moeten zetten....).

Ik heb een Giulia gekocht met een wat hogere kilometerstand. Ik durfde dat wel aan nadat ik mij goed had ingelezen en de auto altijd dealeronderhouden is geweest en waarschijnlijk veel snelwegkilometers heeft gemaakt (40-45 dkm per jaar).

Nou had ik mij van te voren ook verdiept in de ZF bak. Veel gelezen op duitse BMW fora over de ZF bak. Nu blijkt het het onderhoud voor een 2.0T in het boekje ophoudt bij 150 dkm en ik lees niets over onderhoud aan de ZF bak, Volgens de dealer (ook BMW dealers) zijn ze onderhoudsvrij.

Wat blijkt volgens de site van ZF zijn ze niet onderhoudsvrij. Sterker nog ze hebben onderhoud nodig om klachten/slijtage te voorkomen. Ik lees rond de 100dkm. Genoeg nare verhalen van mensen (BMW's) die doorrijden en daarna tegen zeer hoge reparatiekosten aanlopen.

Ik heb komende vrijdag een afspraak om de bak te laten spoelen, nieuw filter en nieuwe ZF olie. Er zijn meerdere bedrijven die het doen. Sommige doen een reinigingsmiddel bij de spoelolie terwijl ZF dat ten zeerste afraad. Dus opgelet als je ook je automaat laat spoelen. Geen reinigingsmiddel erbij. Ook zijn er bedrijven die andere (niet ZF) olie gebruiken voor de verversing. ZF heeft een vestiging in NL (Delfgauw) maar ik laat het niet daar doen omdat ik geen klachten heb en de prijs bij ZF toch wel flink hoger was. Met klachten zou ik zondermeer naar ZF zijn gegaan (had ik de giulia niet gekocht).

Ik doe het spoelen voornamelijk preventief omdat mijn giulia 150dkm heeft gereden en de dealer dit niet in het reguliere onderhoud heeft zitten dus zal het nog niet zijn gedaan. Hij schakelt nog soepel. Ik voel wel bij weinig gas bij en rustig gas los een heel licht schokje. Nou weet ik niet zeker of dat in de bak zit of dat het aan mijn perfectionisme ligt maar beter safe than sorry. Ik wil nog een tijdje door met mijn mooie giulia. Al houdt het volgens het onderhoudsboekje bij 150dkm op voor de 2.0T...... :rolleyes:
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2022, 20:25:32 »
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

HeMaN
140

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2022, 20:26:35 »
Ga je verversen (aftappen en weer bijvullen) of ga je laten flushen?

Ik heb hier ook al naar zitten kijken. ZF zelf raadt 120k km/3 jaar aan als je de support pagina's voor de ZF 8HP zoekt (support pagina ZF 8HP, info pagina ZF olie), maar op een andere pagina 100k km/8 jaar (info over hoe olie te wisselen hier).

Ze raden het aan in ieder geval op tijd te doen voor er problemen optreden, als dat al is gebeurd helpt olie spoelen of flushen meestal niet meer.

Zit zelf te kijken om het deze zomer ook te laten doen, maar ben er nog niet uit waar dat ze dit goed kunnen uitvoeren en ook de juiste zf olie gebruiken. Als je online zoekt komen er aardig wat bedrijven naar voren die dit kunnen doen.

Is hier iemand die daar al ervaring mee heeft? (en dan bij voorkeur met met bedrijven in Brabant - regio Breda?)
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2022, 20:47:44 »
Stond op Amerikaans forum ook nog aardig stukje ...  :
https://gearsmagazine.com/magazine/the-zf-8-speed-transmission-fluid-and-filter-change/

Inderdaad interessant stukje maar voor mij wel info voor gevorderden en als ik het goed begrijp doen ze zo'n analyse meestal bij klachten. Spoelen en olieverversen moet op tijd gebeuren zodat vervuilde olie geen slijtage veroorzaakt.

Ga je verversen (aftappen en weer bijvullen) of ga je laten flushen?

Ik heb hier ook al naar zitten kijken. ZF zelf raadt 120k km/3 jaar aan als je de support pagina's voor de ZF 8HP zoekt (support pagina ZF 8HP, info pagina ZF olie), maar op een andere pagina 100k km/8 jaar (info over hoe olie te wisselen hier).

Ze raden het aan in ieder geval op tijd te doen voor er problemen optreden, als dat al is gebeurd helpt olie spoelen of flushen meestal niet meer.

Zit zelf te kijken om het deze zomer ook te laten doen, maar ben er nog niet uit waar dat ze dit goed kunnen uitvoeren en ook de juiste zf olie gebruiken. Als je online zoekt komen er aardig wat bedrijven naar voren die dit kunnen doen.

Is hier iemand die daar al ervaring mee heeft? (en dan bij voorkeur met met bedrijven in Brabant - regio Breda?)

Ik laat spoelen, filter vervangen en nieuwe ZF olie. Ik laat het doen bij Autrans in Lunteren. Via via positieve verhalen over gehoord en het telefoongesprek dat ik had gaf vertrouwen. Ik blijf erbij en ga ook kijken als dat mag. Ik wil zien hoe ze het doen.  Ik dacht dat Autrans ook in Tilburg zit. Het is niet goedkoop maar dat komt met name door de dure olie.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

HeMaN
140

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2022, 21:06:04 »

Ik laat spoelen, filter vervangen en nieuwe ZF olie. Ik laat het doen bij Autrans in Lunteren. Via via positieve verhalen over gehoord en het telefoongesprek dat ik had gaf vertrouwen. Ik blijf erbij en ga ook kijken als dat mag. Ik wil zien hoe ze het doen.  Ik dacht dat Autrans ook in Tilburg zit. Het is niet goedkoop maar dat komt met name door de dure olie.

Ik zie ze inderdaad ook in Tilburg zitten, dat is voor mij naast de deur. Ben benieuwd hoe het jou bevalt en wat de kosten uiteindelijk zijn  :72:
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2022, 21:54:34 »
@HeMaN GS Powerflush in Uden staat goed bekend. Is heel populair op het Volvo-forum.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

__1337__
392

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTD
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2022, 12:36:40 »
Ik heb natuurlijk niet gereden met jouw Giulia, maar bij weinig gas herken ik het 'schokje' / 'lomp schakelen' ook wel. Je merkt dat de software dan twijfelt tussen wel en niet schakelen en dan uiteindelijk rost hij hem toch in de versnelling hoger i.v.m. milieumaatregelen. Het is gewoon ons perfectionisme waar wij last van hebben denk ik.
Maserati Quattroporte 4.7S (hobby)
Giulia 2.2 JTD Squadra Massimo (daily)
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2022, 13:51:44 »
@HeMaN GS Powerflush in Uden staat goed bekend. Is heel populair op het Volvo-forum.

Ik ben ook contact gehad met powerflush. Zij voegen standaard reinigingsmiddel toe. Op verzoek doen ze het niet.  Beetje vreemd aangezien ZF het ten zeerste af raad.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Fransois1977
86

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2022, 14:01:21 »
@HeMaN GS Powerflush in Uden staat goed bekend. Is heel populair op het Volvo-forum.

KLOPT!   Joel ( JTD Performance) is hier ook geweest) en veel goede verhalen.

Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

Fransois1977
86

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2022, 14:04:37 »
Ik snap er trouwens niks van dat de dealer dit niet preventief mee neemt in een onderhoud beurt. Als je het mij zou vragen zou ik het om de 80K doen.

Maar ja de dealers adviseren ook regelmatig om de motorolie te verversen na 30K. Dit gaat natuurlijk al helemaal nergens over. 30K man man man wie verzint zo iets.
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

Forevereverlasting
105

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2022, 17:58:33 »
Hierbij de uitleg van ZF Nederland 

https://aftermarket.zf.com/go/nl/zf-aftermarket-in-nederland/services/oliewissel/

Kosten tussen de 400 en 800 Euro
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2022, 18:17:47 »
Citaat van: Forevereverlasting op  1 februari 2022, 17:58:33
Citaat van: Forevereverlasting op  1 februari 2022, 17:58:33
Hierbij de uitleg van ZF Nederland 

https://aftermarket.zf.com/go/nl/zf-aftermarket-in-nederland/services/oliewissel/

Kosten tussen de 400 en 800 Euro

Gaat eerder richting 800 bij ZF. Ik kreeg een nette mail met het volgende antwoord (zie stuk tekst in vet en nderstreept):

Een onderhouds- servicebeurt op de 8 gangs ZF transmissie bestaat uit de volgende werkzaamheden :

Proefrit vooraf aan de servicebeurt en het uitlezen van de transmissie

Verversen van de olie van de transmissie

Vervangen van het filter

Vervangen van diversen klein materiaal (rubbers, dichtdelen, boutjes etc. etc.)

Demontage van hydraulische schakelunit (Mechatronic) om oude olie te verwijderen

Proefrit na de servicebeurt

Daarnaast zijn er een aantal dingen die u moet weten :

Slijtage in de transmissie wordt niet opgelost middels een Servicebeurt. Het kan dus zijn dat de transmissie slijtage/gebreken vertoont, en dat een Servicebeurt niet helpt.

Wij kunnen niet van te voren vaststellen of de servicebeurt 100% gaat helpen bij klachten, immers, bij een servicebeurt kunnen wij niet “in” de transmissie kijken.

Wij kunnen een schatting maken, zonder verplichtingen / aansprakelijkheid.

Wij maken van te voren een proefrit om eventuele klachten waar te nemen en te bespreken.

Het is belangrijk dat u van te voren eventuele klachten aan ons opgeeft, zodat wij de ernst van de klacht kunnen inschatten, en u goed advies kunnen geven.

Mocht de Servicebeurt niet helpen, dan bent u nog steeds de kosten verschuldigd.

De kosten van een onderhouds-servicebeurt zijn € 685,00.

De kosten van een onderhouds-servicebeurt incl. oliespoeling (op basis van schone olie – zonder reinigingsmiddel) zijn € 780,00.

We adviseren de transmissie bij elke servicebeurt te spoelen. Let wel: zonder gebruik te maken van een reiningsmiddel. Het gebruik van een reiningsmiddel is voor ZF uit den boze. Zonder spoeling blijft een 3 tot 5 liter oude olie (afhankelijk van het transmissie type) achter in het systeem. Daarnaast worden door te spoelen de leidingen en koeler van een laag verse olie voorzien.

Bovengenoemde prijzen zijn incl. BTW, arbeidsloon, originele ZF olie en originele ZF onderdelen.

147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #12 Gepost op: 1 februari 2022, 19:00:33 »
Citaat van: Busso op  1 februari 2022, 13:51:44
Citaat van: Busso op  1 februari 2022, 13:51:44
@HeMaN GS Powerflush in Uden staat goed bekend. Is heel populair op het Volvo-forum.

Ik ben ook contact gehad met powerflush. Zij voegen standaard reinigingsmiddel toe. Op verzoek doen ze het niet.  Beetje vreemd aangezien ZF het ten zeerste af raad.

Ik moet iets recht zetten.  Ik haal powerflush en flushed.nl door elkaar.  Mijn bericht gaat over flushed.nl. Ik heb geen contact met powerflushed. Maar op de site van powerflush staat ook dat ze reinigingsmiddel toevoegen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Maarten M
15

  • Type Alfa: 156
  • *
    - Startende Alfist
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2022, 20:50:29 »
Ik heb mijn Volvo automaat bij GS Powerflush laten spoelen en voorzien van nieuwe olie. Was aanzienlijk goedkoper dan 800 euro. Reinigingsmiddel weet ik niet of dat gebruikt is. Maar Volvo heeft dan ook een Aisin automaat.
Gery Slot, de eigenaar en volgens hemzelf degene die de machine heeft bedacht die nu bij veel Volvo dealers staat kwam deskundig over en is inderdaad op het Volvo forum een begrip.

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI
Volvo V70 D4 Nordic+
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Onderhoud ZF8 automaat
« Reactie #14 Gepost op: 7 februari 2022, 19:11:49 »
Afgelopen vrijdagochtend de bak laten spoelen bij Autrans in Lunteren.  Ik was onder de indruk van het bedrijf. Zeer nette werkplaats en "operatietafels" voor revisies van automaatbakken. Naast de koffiecorner lag achter het glas een Volvo automaat gedemonteerd op een tafel. In Lunteren reviseren ze automaten. In Tilburg handbakken maar spoelen ze ook automaten.


Werkplaats waar ze automaatbakken reviseren. Je kon er van de vloer eten....


Er stond een opengewerkte ZF8 automaatbak


Hij liet mij mijn "carterpan" en olie afgetapte olie zien. Hij zei ziet er goed uit. Geen overmatige vervuiling en geen metaal deeltjes aan de magneten. Het oliefilter in de ZF bak zit in de "carterpan" (onder het plastic bekertje) dus wordt de gehele kunststof deksel vervangen. Ik raakte ook nog even in gesprek over mijn handbak van de GTA die als de olie koud is niet spoeler schakelt.


Intussen wat ritjes gemaakt en hij schakelt ietsje soepeler maar geen duidelijk verschil. Nou schakelde hij voor het spoelen ook al goed. Maar toch blij dat ik het heb gedaan. Hij adviseerde rond de 100.000 km te spoelen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's