!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Het koopcontract ontbinden kan alleen als er een wettelijke grondslag is. Ik weet natuurlijk niet hoe de gesprekken zijn verlopen en wat is overeengekomen, maar als je een voorraad auto koopt kun je op je vijf vingers natellen dat deze al een tijd staat. De vraag die ik hierbij plaats is tot waar de brengplicht voor deze informatie juridisch begrensd is? Ik ben mij terdege bewust dat het heden ten dage belangrijk is dat je dit soort details op je netvlies hebt vóórdat je een koopcontract ondertekent. Bij veel dealers is de service ver te zoeken, zelfs al wil je proefrijden. Een kop koffie en wat tekst en uitleg is er niet meer bij, tenzij het in een verder gevorderd stadium over pegels gaat. Maar goed, targets worden opgerekt tot het onmogelijke, winstmarges zijn laag. Men wil snel scoren. Dat merk je als je door een showroom loopt. Het duurt niet lang of een net afgestudeerde autoverkoper hangt om je heen als een bij om een pot honing. Ook al heb je net aangegeven dat je rondkijkt en bij vragen de verkoper weet te vinden, trek een portier open en ze staan naast je. Ik heb een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en deel de teleurstelling dan ook, maar betwijfel of de kopen juridisch sterk staat. Zeker als de auto overeenkomstig aan het koopcontract / brochure is geleverd. Is de infotainment niet te vervangen? Zo ja zou ik dat bespreken.
Allereerst is de auto niet van modeljaar 2018 zoals de toegezonden specificaties je willen doen geloven!
Nu staat het 2017 model vooral bekend om al zijn terugroep acties en diverse serieuze problemen, maar ook qua bouwwijze is de eerste serie niet echt het toonbeeld van precisie.
Bij inruil zal dus een 2017 model zeker aanmerkelijk minder opbrengen dan een 2018 model, vooral bij een dealer of persoon die weet hoe de vork in de steel zit
Als je de specificaties dan toegestuurd krijgt en je dus weet dat de auto een modeljaar 2018 is en geen 2017 model met een verbeterde bouwwijze en veel technische verbeteringen, waarbij ook Android auto en Apple carplay werken op het vernieuwde infotainment systeem, dan is de keus niet zo moeilijk.Je weet dan ook zeker dat je de beste routeplanners en verkeersinfo kunt installeren op je infotainment systeem.
Ik zie dat dan ook als bewuste misleiding
Oplichting is een zware aantijging, misleiding is wellicht een beter passend woord. Als daar al sprake van is.Je zou het op dwaling kunnen gooien: bij een juiste voorstelling van zaken zou je de koop niet gesloten hebben. Op basis van die grond zou je de koop kunnen proberen te ontbinden. Wat echter tegen de koper spreekt is dat we al een half jaar verder zijn. En je kunt je afvragen wat hier zwaarder weegt; de mededelingsplicht van de verkoper of de onderzoeksplicht van de koper. Je zult in een grijs gebied terecht komen. Want wat eerder in dit topic al terecht is opgemerkt: bij een auto die in de showroom staat kun je op je vingers natellen dat deze er al enige tijd kan staan. Wil je er 1 met de nieuwste specs, dan moet je een nieuwe bestellen. Zo simpel is dat. Maar dan had je waarschijnlijk die mooie korting niet gekregen, die ongetwijfeld met een reden is gegeven.Ergo: ik denk dat het een lastig verhaal wordt. Ik kan me wel voorstellen dat de koper hier een vervelend gevoel aan overhoudt. Heeft hij een rechtsbijstandsverzekering? Ik zou de casus daar eens voorleggen. Als de verzekering de verkoper een brief schrijft wordt er wellicht het e.e.a. mogelijk. Succes!
Gaat dit überhaupt om 'een vriend' of over jezelf? Aangezien je een tijdje terug een topic opende over waar je de productiedatum op je eigen Stelvio kon vinden? Ik vind dat je je er wel erg druk over maakt op een Alfa-forum. Zeker als ik lees dat er kennelijk al een advocaat is ingeschakeld. Wat heeft het voeren van deze discussie en het peilen van onze meningen dan voor zin?Nog 1 ding: marketingtechnisch is ervoor gekozen de First Editions na verloop van tijd Special Editions te noemen. Dat de verkoper over een speciale editie sprak is dus niet vreemd. Succes ermee, mijn inschatting als jurist is dat de advocaat bot zal vangen.
Gaat dit überhaupt om 'een vriend' of over jezelf? Aangezien je een tijdje terug een topic opende over waar je de productiedatum op je eigen Stelvio kon vinden? Ik vind dat je je er wel erg druk over maakt op een Alfa-forum. Zeker als ik lees dat er kennelijk al een advocaat is ingeschakeld. Wat heeft het voeren van deze discussie en het peilen van onze meningen dan voor zin?
Ik geef wel weer een update als de zaak gediend heeft.
Feit: Er wordt nergens in de specificaties op enige wijze gezegd of gesuggereerd dat het een bouwjaar 2018 auto betreft. 2018 wordt alleen genoemd in "Prijslijst januari 2018". Verder wordt wel zeer expliciet genoemd dat het de "Special Edition" betreft en niet een zelf te configureren auto.
Ik heb zelf een van de allereersten, geleverd in maart 2017: Twee campagnes gehad (wat echt iets anders is dan het dramatisch klinkende "terugroepacties"): 1. Vervanging van bedieningsknoopjes ramen/spiegels. 2. Iets met mogelijk binnendringen van vocht in buurt van boardcomputer bij rijden door extreem diepe plassen. Beide campagnes zijn tijdens een onderhoudsbeurt uitgevoerd, gaan centje last van gehad.Voor wat betreft "diverse serieuze problemen, maar ook qua bouwwijze is de eerste serie niet echt het toonbeeld van precisie": Als dat al zo is en je hebt met jouw auto problemen dan kan je een beroep op de garantie doen. Uiteraard heel vervelend dan, maar geen enkele reden om de verkoper van oplichting te betichten.
Volkomen speculatie. Bij inruil is de prijs van zoveel dingen afhankelijk. Vraag en aanbod op dat moment, wat koop je terug, hoe ligt de betreffende brandstof in de markt, kilometrage, belastingregels, etc. Dus om nu al te stellen dat een BJ2017 over x jaar per definitie minder zal opbrengen dan een BL2018 is voorbarig. Misschien zijn de First/Special Editions tegen die tijd juist wel erg gewild vanwege de complete uitrusting en doordat ze doorgaans gekocht en vertroeteld zijn door "echte liefhebbers".
Ik denk dat daar het probleem zit.Als ik alle posts zo lees, krijg ik het idee dat je om diverse redenen ontevreden bent met je aankoop. Misschien valt de auto zelf je tegen, of misschien de service en communicatie van de dealer. Misschien terecht, misschien onterecht, dat is op zich niet zo belangrijk. Ik snap volkomen dat het hoe dan ook vervelend en frustrerend is als een aankoop van dit bedrag je niet volledig brengt wat je had verwacht.Maar alles lezende, gaat het mij te ver om de verkoper te betichten van oplichting en misleiding. Want ik lees geen enkel feit wat daar op wijst.
Jammer, jammer, jammer.
De dealer wist toch dat de koper een kreeg van modeljaar 2017 en modeljaar 2018 verbeteringen bevat? Dat doodzwijgen vind ik een vorm van bedrog.
Citaat van: DanaBanana op 10 november 2018, 13:37:24Feit: Er wordt nergens in de specificaties op enige wijze gezegd of gesuggereerd dat het een bouwjaar 2018 auto betreft. 2018 wordt alleen genoemd in "Prijslijst januari 2018". Verder wordt wel zeer expliciet genoemd dat het de "Special Edition" betreft en niet een zelf te configureren auto. En dus ook geen First Edition. [quote ]Ik heb zelf een van de allereersten, geleverd in maart 2017: Twee campagnes gehad (wat echt iets anders is dan het dramatisch klinkende "terugroepacties"): 1. Vervanging van bedieningsknoopjes ramen/spiegels. 2. Iets met mogelijk binnendringen van vocht in buurt van boardcomputer bij rijden door extreem diepe plassen. Beide campagnes zijn tijdens een onderhoudsbeurt uitgevoerd, gaan centje last van gehad.Voor wat betreft "diverse serieuze problemen, maar ook qua bouwwijze is de eerste serie niet echt het toonbeeld van precisie": Als dat al zo is en je hebt met jouw auto problemen dan kan je een beroep op de garantie doen. Uiteraard heel vervelend dan, maar geen enkele reden om de verkoper van oplichting te betichten.