!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ron
149

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Giulia 2.0T
« Gepost op: 30 september 2023, 12:25:40 »
Hoi, ben een tijdje afwezig geweest, druk leven, BMW gereden enzo. Wel inmiddels al weer 6 jaar een Giulia 105 in bezit, die staat op de brug in de garage..

Deze dus:



Als daily heb ik een klein model elektrische tandenborstel met 4 wielen, omgedoopt tot de EVroemer.. vrouwlief heeft een Enyaq. Nog nooit zo goedkoop auto gereden, eigen laadpunt, 26 zonnepanelen en (nog wel) salderingsregeling icm met geen wegenbelasting.  Wat wil een mens nog meer………….. nou weer een benzine als daily…….. eigenlijk. Woon/werk doe ik op de E-bike dus echt kilometers maak ik niet met de EVroemer.

Ben dus op zoek naar een vervanger voor de kleine EV.

Ik heb eens verzonnen waar ik blij van wordt om in te rijden.

1 - sedan, 4 deuren, honden op achterbank en een redelijke kofferbak, we zijn maar samen
2 - achterwiel aangedreven
3 - handbak of automaat waar je kan schakelen met flippers aan het stuur (ik vond SMG in mijn M3 geniaal)
4 - Zo min mogelijk systemen die zich met mijn rijden bemoeien en die je of niet uit kan zetten, iedere keer opnieuw uit moet zetten of die je uitzet maar 
     eigenlijk niet uitstaan. Ik kan dat niet uitstaan. Dus geen Lane assist, start stop, actieve cruis controle enzovoorts. Navigatie hoeft ook niet van mij. Radio,
     climate controle en automatische ruitenwisser prima, meer hoef ik niet.
5 - een zo basic mogelijk zwart interieur, liefst stof en voorstoelen hoeven geen zijdelingse steun te hebben. Die gaan er toch uit.

In het verleden heb ik een erg prettige sedan gereden, een 156 Madeno



Dit was een stradale uitvoering. Helaas FWD, was enigste minpuntje ondanks Quaife sper.

Ik ben dus aan de slag gegaan om een plan te maken voor een RWD sedan . Kom ik al snel op een BMW uit, edoch was ik de Giulia helemaal vergeten . Zit nu een paar dagen in te lezen o.a. op dit forum.

Vrouwlief heeft hekel aan BMW en vind de Giulia veel mooier. Dus dat biedt budgettaire kansen

Aantal vragen. Mijn voorkeur gaat uit naar een zo kaal mogelijke 2.0 t met alleen RWD. Het moet weer een Stradale worden dus hoe minder gewicht hoe beter.
Uiteraard met en bezoek aan Squadra of HS Corse icm met eventuele aanpassingen aan Intercooler, downpipe.  Ik hoef geen 400+ PK, maar heb altijd wel fun als de auto superstrak stuurt. Ik wil er ook mee op vakantie, dus gen kooi/rolbeugel achterin

Is er een upgrade mogelijk wbt stabi’s voor de Giulia
Zijn er groteren wemmen van andere modellen  die 1 op 1 zijn over te zetten.
Zijn de airbags in de stoelen uit te programmeren bij montage kuipstoelen
Ik lees veel info over tuning motor, zijn er hier ervaringen met tunen automaat
Zit er bij elke automaat een optie voor een race stand
Iemand hier ervaring met een volgende van 18x9 met rondom 255-40-18 banden. Ik zou zelf (mogelijk) opteren voor deze maten icm semi-slicks.

Ik lees graag  jullie input.

Gr Ron
*

Ron
149

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2023, 16:44:30 »
Sorry, per ongelijk topic op slot gezet………….

Voorbeeld van een Giulia zoals ik hem ongeveer in gedachten heb:






Gr Ron
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2023, 17:30:11 »
Je weet wat je wilt, dus op zoek dan.
Getoonde wit exemplaar ziet er goed uit!
*

wims
111

  • Type Alfa: 75 TS, 156 V6, Giulia 2.2
  • ***
    - Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2023, 18:08:44 »
Hee "GS" , leuk je hier weer te zien.
We hebben aardig wat raakvlakken zie ik als ik je verhaal zo lees. Heb altijd met veel interesse je posts op andere fora gevolgd.
En lang gelee kwam ik je eens tegen in je blauwe Giulia, ergens bij de Heinenoordtunnel.
Heb destijds bewust gezocht naar Giulia met handbak. Werd dus een diesel, want een Q is me net te gortig. En de prijs was nice destijds.
Wil (nog) geen automaat, maar ooit zal ik wel om moeten. En heb weleens een dag gereden met een Giulia met automaat en ik zou er wel aan kunnen wennen. Later.
Veel succes met de zoektocht, het zal wel lukken.

groetz, wims
*

Ron
149

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2023, 18:52:53 »
Ik was eigenlijk begonnen met de zoektocht naar een BMW E90, maar ik had me niet echt verdiept in een Giulia. Die ligt wat budget in een andere categorie dan een Giulia, maar een E90 uit 2009 voorzien van nieuwe injectoren en een verse hogedrukbrandstofpomp ben je ook 4500/5000 euro verder. Dan gaat het toch wel erg hard. Dat weet je met een project, maar het blijft dan een oude BMW met 250k op de teller.

Toen vrouwlief me op de Giulia attendeerde ben ik daar maar eens ingedoken. Ik ga eerst rustig alles eens op een rijtje zetten. Dat de kleine EV eruit, desnoods tijdelijk in een Opel Corsa. Ik denk dat ik er in jaar Max 7000 kilometer me zou maken dus eentje met 30.000 op de teller hoeft nou ook weer niet.

Gr Ron
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2023, 19:55:29 »
Ik heb E90 gereden met dynamic (M) onderstel maar kan je zeggen dat een Giulia qua sturen een hele andere auto is. Stuurt zoveel lekkerder.

Ik rij ongeveer 10K per jaar en heb een Giulia gekocht met 150K op de teller.  Geen dag spijt van.

Zoek een Super. Flippers bouw je zelf in. Bak kan je laten tunen bij Squadra net als de raceknop laten programmeren.
Of je forward collision  warning en airbags kan uitzetten via MES weet ik niet.

Zo mooi zijn als je een Giulia kan vinden met Q2 als je gaat tunen. Ik heb RWD met massimo tuning en dat is bij nat wegdek niet ideaal ondanks breedset met verse banden.

Wil je Velocepakket aan de buitenzijde zoals de witte dan gaat dat dacht ik altijd samen met veloce stoelen en dan betaal je per definitie meer omdat die meer gewild zijn.

De versies met halogeen zijn het goedkoopst maar heeft heel andere uitstraling.  Voor mij was xenon een must.

Goede onderhoudshistorie is ook een must ivm multiair. Overigens stuk betrouwbaarder dan de eerdere multiair versies.

Succes met je zoektocht.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

AR2022
141

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2023, 22:17:25 »

Is er een upgrade mogelijk wbt stabi’s voor de Giulia
Zijn er groteren wemmen van andere modellen  die 1 op 1 zijn over te zetten.
Zijn de airbags in de stoelen uit te programmeren bij montage kuipstoelen
Ik lees veel info over tuning motor, zijn er hier ervaringen met tunen automaat
Zit er bij elke automaat een optie voor een race stand
Iemand hier ervaring met een volgende van 18x9 met rondom 255-40-18 banden. Ik zou zelf (mogelijk) opteren voor deze maten icm semi-slicks.

Ik lees graag  jullie input.

Gr Ron

Mooi plan. Kan niet overal op antwoorden, maar paar tips mocht je die zelf inmiddels al niet gevonden hebben:
-Grotere remmen: misschien wel opletten dat systeem brake by wire is, dus wellicht niet veel opties. De normale Giulia is wel geleverd met "standaard" remmen en optioneel "Veloce remsysteem" (grotere en dikkere remschijven voor 330 x 28, achter 320 x 22).
-Tunen automaat: zelf geen ervaring, want ik vind zelf de standaard programmering niet verkeerd. Maar bij Squadra kan er behoorlijk wat: https://squadra-tuning.nl/chiptuning/versnellingsbak-tuning/zf8hp/11279-3-2/
-Race stand: Is enkel op de Q standaard. Als je dit op een normale Giulia wilt, dan ben je ook op Squadra aangewezen. https://squadra-tuning.nl/obd-tools/race-mode/
- Rondom 255/40/18 op 18x9: Zie dit draadje https://www.giuliaforums.com/threads/18x9j-square-setup-on-giulia-veloce.54113/

Succes met de zoektocht.  :)
*

Ron
149

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2023, 18:33:05 »
Bedankt voor de input ! Squadra tuning stond zo’n beetje met stip op 1, banden en velgen ga ik even lezen, persoonlijk vind ik de 18 inch met een beetje meer rubber eigenlijk het mooist staan. Maar dat is een kwestie van smaak. Schroefset ben ik ook aan het kijken, ik heb de indruk dat camberplates geen optie is bij de Giulia. Heb wat gelezen over shimms.

Gr Ron
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2023, 18:49:01 »
Bezoekje aan Squadra is zeker aan te bevelen als het om software gaat.  Qua onderstel is een bezoekje aan H&S aan te bevelen. Ook qua software, turbo en doenpipe uitlaat ed een goed adres.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

AR2022
141

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2023, 21:11:36 »
Citaat van: Ron op  4 oktober 2023, 18:33:05
Citaat van: Ron op  4 oktober 2023, 18:33:05
Bedankt voor de input ! Squadra tuning stond zo’n beetje met stip op 1, banden en velgen ga ik even lezen, persoonlijk vind ik de 18 inch met een beetje meer rubber eigenlijk het mooist staan. Maar dat is een kwestie van smaak. Schroefset ben ik ook aan het kijken, ik heb de indruk dat camberplates geen optie is bij de Giulia. Heb wat gelezen over shimms.

Gr Ron

Wat breder rubber staat zeker lekker. 10J met 285 breed op de achteras (standaard Q) past ook op de normale Giulia. Staat mijn inziens nog beter dan 9J met 255.
Ook kan de velg dan meer concaaf zijn, wat er ook lekker dik uitziet.
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2023, 21:26:21 »
Citaat van: Ron op  4 oktober 2023, 18:33:05
Citaat van: Ron op  4 oktober 2023, 18:33:05
Bedankt voor de input ! Squadra tuning stond zo’n beetje met stip op 1, banden en velgen ga ik even lezen, persoonlijk vind ik de 18 inch met een beetje meer rubber eigenlijk het mooist staan. Maar dat is een kwestie van smaak. Schroefset ben ik ook aan het kijken, ik heb de indruk dat camberplates geen optie is bij de Giulia. Heb wat gelezen over shimms.

Gr Ron
18 inch vind ik ook een mooie maat.
Wie de trend uitgevonden heeft om maar groter en groter te gaan is mij een raadsel. ( waarschijnlijk de commerciële velgenboeren).
Bandenmaat van 285 vind ik reinste kolder!.
Ook daar wordt in doorgeschoten.
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2023, 22:16:52 »
Citaat van: Bottas op  4 oktober 2023, 21:26:21
Citaat van: Bottas op  4 oktober 2023, 21:26:21
18 inch vind ik ook een mooie maat.
Wie de trend uitgevonden heeft om maar groter en groter te gaan is mij een raadsel. ( waarschijnlijk de commerciële velgenboeren).
Bandenmaat van 285 vind ik reinste kolder!.
Ook daar wordt in doorgeschoten.

Blij om te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Daarnaast zorgen die grote velgen en brede banden voor een erg hoog onafgeveerd gewicht
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

brinkerik
1.831

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2023, 22:33:00 »
Citaat van: bekkie op  4 oktober 2023, 22:16:52
Citaat van: bekkie op  4 oktober 2023, 22:16:52
Citaat van: Bottas op  4 oktober 2023, 21:26:21
Citaat van: Bottas op  4 oktober 2023, 21:26:21
18 inch vind ik ook een mooie maat.
Wie de trend uitgevonden heeft om maar groter en groter te gaan is mij een raadsel. ( waarschijnlijk de commerciële velgenboeren).
Bandenmaat van 285 vind ik reinste kolder!.
Ook daar wordt in doorgeschoten.

Blij om te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Daarnaast zorgen die grote velgen en brede banden voor een erg hoog onafgeveerd gewicht

en je rijd ze eerder naar de kloten ! ;)



banden zijn duur
en je vullingen trillen uit je mond

maar maar maar..

Het staat wel super DIK een paar mooie grote sloffen!
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2023, 23:11:42 »
Dat is een kwestie van smaak.
En wat is 'dik'.
Ook zo'n popie jopi uitdrukking.
*

brinkerik
1.831

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Oriëntatie sedan project
« Reactie #14 Gepost op: 5 oktober 2023, 06:40:04 »
Citaat van: Bottas op  4 oktober 2023, 23:11:42
Citaat van: Bottas op  4 oktober 2023, 23:11:42
Dat is een kwestie van smaak.
En wat is 'dik'.
Ook zo'n popie jopi uitdrukking.

"Ook zo'n popie jopi uitdrukking "  :D
dat zei m`n vrouw vannacht ook.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97