!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Stiggy
392

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Remmen Veloce voelen niet zo krachtig
« Gepost op: 19 februari 2024, 11:45:52 »
Ik heb mijn 2017 Giulia Veloce vrijdag opgehaald en meteen een weekendje weg gegaan over de fijnste stuurmanswegen van Nederland. Uit de papieren blijkt dat de auto een Savali kuurtje gehad heeft en ik moet zeggen: als je er eens lekker voor gaat zitten op een heuvelachtige, bochtige weg is het echt genieten als je handmatig door de versnellingen heen knalt! Wat een fijne auto!

Maar de remmen vind ik een tikje tegenvallen. Dealer gaf aan dat ze voor aflevering achter nieuwe blokken gemonteerd hebben. Tegen de tijd dat ik begon te boenderen zat er zo'n 300-400km op, wel voornamelijk snelweg. Bij stevig aanremmen voor de bochten rook ik nog wel een flinke geur (de nieuwe remmen of de nieuwe bandjes?)

Ik vind ze niet zo bijterig en had het gevoel dat ze best moeite hadden om de auto goed af te remmen. Ik heb ook een Giulietta 170pk MA gehad met de Brembo set, en wat me daarvan bijgebleven is, was het gevoel dat je altijd eerder kon stoppen dan een voorganger omdat hij zo geweldig remde. Bij de Giulia heb ik dat zeker niet, remmen voelt alsof je met een zware auto op pad bent die erg doordrukt en je moet flink trappen om de snelheid eruit te krijgen.

Gezocht op dit forum, maar ik vind geen vergelijkbare ervaringen (grappig genoeg wel een 2016 post van mezelf waar ik hetzelfde gevoel had met een Giulia diesel, dat was ik al vergeten

Ligt het aan mij? Of kan het zijn dat de remblokken achter nog verder ingereden moeten worden? Of wellicht lucht in remleidingen?
*

AR2022
141

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Remmen Veloce voelen niet zo krachtig
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2024, 12:02:11 »
Hoe voelt het rempedaal ? Grijpt deze gelijk aan of moet je (relatief) ver doortrappen voordat er flinke vertraging optreedt ?

Ik zou als eerste eens controleren wanneer de remvloeistof voor het laatst is ververst en of er misschien lucht in de leiding zit.

Ikzelf ervaar geen issues met de remmen op mijn Giulia. Ook net als ik flink doorrij / rem.
*

Stiggy
392

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Remmen Veloce voelen niet zo krachtig
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2024, 12:07:43 »
Hoe voelt het rempedaal ? Grijpt deze gelijk aan of moet je (relatief) ver doortrappen voordat er flinke vertraging optreedt ?

Ik zou als eerste eens controleren wanneer de remvloeistof voor het laatst is ververst en of er misschien lucht in de leiding zit.

Ikzelf ervaar geen issues met de remmen op mijn Giulia. Ook net als ik flink doorrij / rem.
Tijdens 'gewoon' rijden voelt het prima eigenlijk. Goed te doseren, grijpt redelijk snel aan. Maar niet zo bijterig als VAG auto's.
Tijdens stevig rijden moet je echt wel flink doortrappen, lange slag en vrij zacht pedaal.

Ik zal eens informeren bij de garage waar ik hem gekocht heb of de remvloeistof vervangen is. Anders wellicht naar een lokale dealer voor een check.
*

AR2022
141

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Remmen Veloce voelen niet zo krachtig
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2024, 13:02:49 »
Klinkt inderdaad als dat het systeem snel fade. Als er lucht in zou zitten, voel je dat in principe gelijk al.
Dus remvloeistof verversen kan wel eens de oplossing zijn. Anders ook letten op remvloeistof met hoger kookpunt. Zeker als je wat vaker stevige ritten maakt of misschien een trackday doet.

In mijn andere auto heb ik Castrol React SRF. Niet de goedkoopste, maar pedaal blijft hard, ook bij stevige ritten. En verder misschien voor andere remblokken kijken, mochten die voor ook aan vervanging toe zijn.

Hier wat info:
https://www.lelandwest.com/brake-fluid-comparison-chart.cfm?startRow=1&SF=8&ST=2

*

MysteryAngel
2.695

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Remmen Veloce voelen niet zo krachtig
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2024, 18:32:35 »
Een keertje de remvloeistof vervangen kan zeker geen kwaad.
Als dat niet recent is gedaan dan zou het kunnen dat er wat vocht in zit.