!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Menno Stelvio
10

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
  • The heartbeat brand
Stelvio rijder (zeer blije) sinds December met een aantal vragen
« Gepost op: 17 januari 2023, 00:38:45 »
Hallo mede Stelvioso!

Een voorstel rondje ga ik nog doen, evenals een topicje Show your ride. Eerst even wat prangende vragen en niet geheel onbelangrijke kwesties (voor mij dan althans)....

Heb getracht zoveel mogelijk info terug te halen uit dit forum, maar heb niet op alles zo 1, 2, 3 een antwoord kunnen vinden. Wellicht ga ik die antwoorden krijgen in mijn topic.

Ik ben sinds December 2022 de trotse bezitter van een Stelvio 2.2 Diesel. Mag wel zeggen dat ik rond rijd als een aap met 7.....nou ja, jullie snappen m 😊 Stelvio is gekocht bij Klomp cars overigens. En voor wat ik gelezen heb, behoeft dat hier verder niet zoveel uitleg, gewoon een fijn bedrijf met een mooi portfolio. Goed, nu even over naar de praktijk met wat vragen.

Radar blocker voor FCW:

Heb me zelf inmiddels op de wachtlijst geplaatst, just to be sure. Echter vraag ik mij af, zijn zelfs diesels niet veilig voor het dievengilde? ALs ze voor de markt/verkoop worden gebruikt kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Ik zie alleen best veel berichten voorbij komen over inzet bij plofkraken etc. Zo'n diesel is dan toch helemaal niet de juiste getaway car zou je zeggen? Zeker met alle elektronische bemoeienissen als VDC, TC, etc. heb je zelf geen volledige controle over het voertuig lijkt me. Concreet, is zo'n blocker zelfs voor een diesel een must?

Bokken voorbanden/Ackerman effect:

Ook hier wat meer over ingelezen inmiddels. Voor het merendeel op te lossen met een setje allseasons heb ik begrepen. Vraag over tips/ervaringen. Welk setje/merk past goed bij een Stelvio? Daarbij vind ik grip bij regen eigenlijk de belangrijkste eigenschap

Onderhoudsinterval:

Gek genoeg krijg ik hier niet echt een helder beeld van voor mezelf. Wellicht kijk ik niet goed, maar voor de 2.2 diesel geld toch een kleine beurt voor iedere 20K en een grote beurt voor iedere 40K? Mijn Stelvio heeft overigens 130K gereden, en bij 121K een grote beurt + d-riem gehad. Nou zie ik dat bij 120K ook de ZF8 speed wat aandacht behoeft. Bij navraag bij Klomp cars (waar ik de auto heb gekocht) kreeg ik te horen dat de ZF 8 speed onderhoudsvrij is, maar daar ben ik toch niet helemaal van overtuigd. Flush + verse olie en filter (als deze er uberhaupt op zit natuurlijk) lijkt mij na 120K ook helemaal niet zo'n gekke gedachte natuurlijk. Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven?

Hoog olieverbruik en verstopt roetfilter bij veel rijden in Advanced mode van DNA:

Ik heb hier iets over gelezen. Dat verstopte roetfilter kan ik mij iets bij voorstellen, daar je het systeem minder hard doorblaast als het ware, door de lagere toeren. Dat hogere olieverbruik vind ik wel apart, daar je de motor minder belast en niet echt in de hogere regionen van je toeren komt te zitten. Of is het omdat de motor bij lagere toeren wat harder moet werken?

MRB en het roetfilter, hoe zit het nou?:

Lees dat, indien je auto van voor 2017 is, je verplicht bent om een roetfilter te hebben. Onze Stelvio is dat natuurlijk niet, maar het zit er wel op. Dit betekend wel automatisch dat deze naar behoren dient te werken en gewoon word meegenomen in de keuring. Er gaan momenteel nogal wat spookverhalen rond, dat met de introductie van de deeltjes meting bij een APK keuring op een diesel, auto's zomaar 3 of 4 keer worden afgekeurd met hoge reparaties tot gevolg. Aangezien wij niet verplicht zijn een roetfilter op de auto te hebben, zou je deze er dus af kunnen halen? Je schijnt dat dan wel eerlijk aan te moeten geven. je gaat dan een soort van extra toeslag betalen voor de extra uitstoot. Weet iemand hier iets meer over te vertellen wellicht?

2 koelvloeistof reservoirs:

Ik heb getracht hier meer info over te verkrijgen op het web, maar heb hier niets over kunnen vinden. Er word alleen gesproken over een primair en een secundair reservoir. Maar vraag nu is, wat is de functie van beiden?

olie peilen via dipstick:

Dit was bij mijn vorige Alfa (159 JTD) een waar drama, maar moet zeggen dat het er bij de Stelvio niet echt heel veel beter op is geworden (ik weet het, het is beter als helemaal geen dipstick). Het niveau is en blijft maar lastig af te lezen op de indicator, door alle rest olie die aan de dipstick blijft hangen. Iemand hier een tip voor?

Ook ik heb het bekende tankklep probleem:

Heb al lijmklemmen gekocht en de klep zo goed als mogelijk terug gelijmd op het scharnier. Voor nu ok, maar verwacht dat dit probleem wel weer terug gaat komen. Iemand hier nog een tip voor? Of gewoon een update nemen van een later modeljaar?

Ok, dit was m wel, sorry voor het vele vragen, niet echt de manier om binnen te komen, i know

Menno
*

PeeJay
34

  • Type Alfa: Stelvio Quadrifoglio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Stelvio rijder (zeer blije) sinds December met een aantal vragen
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2023, 14:32:14 »
Bokken voorbanden/Ackerman effect:

Ook hier wat meer over ingelezen inmiddels. Voor het merendeel op te lossen met een setje allseasons heb ik begrepen. Vraag over tips/ervaringen. Welk setje/merk past goed bij een Stelvio? Daarbij vind ik grip bij regen eigenlijk de belangrijkste eigenschap

Komt met name bij koud weer voor en al helemaal als je daarbij dan ook nog eens Pirelli (af fabriek) zomerbanden gebruikt. Toen mijn eerste set Pirelli's dood neer  vielen (al bij 22k achter en 25k voor) ben ik overgestapt op Michelin Latitude Sport 3 en heb vrijwel geen last meer. Als ze wel bokken dan ben ik al gewoon te laat met de winterbanden erop te zetten .. :-)) De Michelins houden het bovendien veel langer vol (achter 28% en voor maar liefst 78%!!!)... ze zijn wel een stuk duurder maar dan heb je ook wat .. ;-)
Er staat bij ons ook een rood duiveltje op de oprit (MiTo 1.4 MA TCT Veloce)
*

PeeJay
34

  • Type Alfa: Stelvio Quadrifoglio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Stelvio rijder (zeer blije) sinds December met een aantal vragen
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2023, 14:36:25 »
Ook ik heb het bekende tankklep probleem:

Heb al lijmklemmen gekocht en de klep zo goed als mogelijk terug gelijmd op het scharnier. Voor nu ok, maar verwacht dat dit probleem wel weer terug gaat komen. Iemand hier nog een tip voor? Of gewoon een update nemen van een later modeljaar?

Bekend probleem van met name de eerste serie (tot MY2020). Ze hebben bij mij er een tankklep van MY2020 opgezet en die buigt veel minder dan de oude. Nog steeds niet briljant maar het valt in ieder geval niet meer zo op. Mijn oude klep stak in de winter wel bijna 1 cm uit. De eerste foto is een voorbeeld van het nieuwe model, de 2e van het oude (buigzame) model .. ;-))



Er staat bij ons ook een rood duiveltje op de oprit (MiTo 1.4 MA TCT Veloce)
*

DanaBanana
785

  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio rijder (zeer blije) sinds December met een aantal vragen
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2023, 18:04:54 »
Radar blocker voor FCW:

Heb me zelf inmiddels op de wachtlijst geplaatst, just to be sure. Echter vraag ik mij af, zijn zelfs diesels niet veilig voor het dievengilde? ALs ze voor de markt/verkoop worden gebruikt kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Ik zie alleen best veel berichten voorbij komen over inzet bij plofkraken etc. Zo'n diesel is dan toch helemaal niet de juiste getaway car zou je zeggen? Zeker met alle elektronische bemoeienissen als VDC, TC, etc. heb je zelf geen volledige controle over het voertuig lijkt me. Concreet, is zo'n blocker zelfs voor een diesel een must?

Dit vind ik een lastige. Vooral omdat ik totaal geen beeld heb hoe vaak het nu in Nederland daadwerkelijk voorkomt en wat er vervolgens met de auto's gebeurt. Als het voor criminele doeleinden (vluchtauto's) is, zou ik verwachten dat het vooral de Q's zijn, zeg maar als alternatief voor de traditionele Audi RS. Maar zoals gezegd: geen idee of dat daadwerkelijk zo is.

Ik heb wel een redelijk beeld van de Italiaanse situatie. Daar gebeurt het vooral in een bepaalde regio in het zuiden, die sowieso erg berucht is om de auto-criminaliteit. En die bendes doen ook regelmatig een goed georganiseerde 'toernee' naar andere delen van Italië. Daar maakt het echt niet uit om wat voor type het gaat. De auto's worden vooral gestolen om daarna volledig gestript te worden en de onderdelen vervolgens in het illegale circuit te verkopen. Een zeer lucratieve business in heel veel landen waar de markt m.b.t. 'officieel onderhoud' , 'officiële garages' en 'officiële onderdelen' wat losser in elkaar steekt dan bij ons in Nederland doorgaans het geval is. Aangezien diesel in heel veel landen nog erg populair is, zullen ook die gewoon gestolen worden als het voor onderdelen is.
*

Robert69
1.354

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio rijder (zeer blije) sinds December met een aantal vragen
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2023, 09:02:44 »

Radar blocker voor FCW:

Heb me zelf inmiddels op de wachtlijst geplaatst, just to be sure. Echter vraag ik mij af, zijn zelfs diesels niet veilig voor het dievengilde? ALs ze voor de markt/verkoop worden gebruikt kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Ik zie alleen best veel berichten voorbij komen over inzet bij plofkraken etc. Zo'n diesel is dan toch helemaal niet de juiste getaway car zou je zeggen? Zeker met alle elektronische bemoeienissen als VDC, TC, etc. heb je zelf geen volledige controle over het voertuig lijkt me. Concreet, is zo'n blocker zelfs voor een diesel een must?


Zou ik in jouw schoenen staan en een Stelvio (of Giulia) diesel hebben dan zou mijn motto ' better safe than sorry' zijn. Geen enkele twijfel. Als de auto relatief makkelijk gestolen kan worden dan maakt het niet uit of dat voor een ramkraak, als vluchtauto, onderdelen of 'gewoon' voor een joyride is. Al is het 'maar' voor een betere nachtrust.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Menno Stelvio
10

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
  • The heartbeat brand
Re: Stelvio rijder (zeer blije) sinds December met een aantal vragen
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2023, 16:57:31 »
@PeeJay

Dank voor je reactie en je advies. Zal eens gaan kijken naar het type dat je benoemd. Banden moet je sowieso nooit op besparen is mijn mening, het is tenslotte het enige contact dat je hebt met de weg.

mbt de tankklep, herkenbaar verhaal, wist niet wat ik zag in eerste instantie. Voor nu is het opgelost. Mocht ie weer gaan wijken (waar je op kunt wachten natuurlijk) dan ga ik ook voor MY2020 tankklep. Lijkt of het deksel over veel meer vlakte contact heeft met het scharnier.

@DanaBanana

Dank ook voor je reactie! Fair point dat je maakt overigens, kan natuurlijk voor allerlei doeleinden gestolen worden door dat tuig. Merk ook dat ik s'ochtends als eerste (nou ja, op de koffie na dan) naar buiten kijk of mijn Stelvio er nog staat. Gewoon besloten dat ding erop te laten zetten dus. Denk dat je toch wat lekkerder slaapt.

@Robert69

Dank voor het reageren! en je hebt absoluut een fair point! Heb ook besloten het maar gewoon te doen, want wat je zegt, better safe then sorry. Hoop wel dat ik dat device snel kan laten installeren en dat het dus niet te laat zal zijn
*

DanaBanana
785

  • *****
    - Super Alfist
Re: Stelvio rijder (zeer blije) sinds December met een aantal vragen
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2023, 17:26:02 »
Toch nog heel even over de diefstalbeveiliging.

Het is natuurlijk niet zo dt iedere toevallige passant kan denken: "Hé, een Stelvio. Die kan je lekker makkelijk stelen via de radar. Die neem ik effe mee."

Om de diefstal via de radar te kunnen plegen, moet de dader eerst 'investeren' in de benodigde hard- en software en kennis. Dat maakt dat iedere diefstal via de radar per definitie gepleegd wordt door een dader die min of meer 'beroepsmatig' met autodiefstal bezig is. Niet door zomaar een toevallige gelegenheidsdief.

Je mag er vanuit gaan dat een dader met een dergelijk profiel niet alleen de truc met de radar in zijn goocheldoos heeft. Die steelt vast en zeker ook andere auto's op een andere manier. Als zo'n dader je auto eenmaal op het oog heeft - bijvoorbeeld omdat een Q gewild is als vluchtauto? - dan kan je je echt afvragen of welke beveiliging dan ook niet slechts uitstel van executie is.

Verder helemaal mee eens, dat het desondanks toch prettig voor je gemoedsrust kan zijn om iets te installeren.
*

Menno Stelvio
10

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
  • The heartbeat brand
Re: Stelvio rijder (zeer blije) sinds December met een aantal vragen
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2023, 18:21:32 »
@DanaBanana

Yes, good point once more. Denk ook wel dat er een specifieke groep actief is die het op de Giulia en Stelvio gemunt hebben, omdat ze de kennis hebben en weten hoe dit moet. Het enige dat wij kunnen doen is ze proberen zoveel mogelijk te ontmoedigen. Nou ben ik goed verzekerd (volledige dekking) en kun je denken, als ie gejat word, jammer dan, maar zo zit ik er niet in. Zou gek worden als ze mijn Stelviootje weghalen voor m'n deur!