!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
*

Joop
8

  • *
    - Startende Alfist
Vraag over gebruik paddle shifters
« Gepost op: 11 april 2024, 12:15:22 »
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag over het gebruik van paddle shifters.
(online een leuke Giulia gezien zonder paddle shifters. De paddle shifters zou ik dan later willen inbouwen maar kan het gebruik dus niet uittesten bij een proefrit)

-kan je met de flippers opschakelen terwijl de auto in D staat, of moet je eerst de pook in manual zetten?
-als je de flippers in D hebt gebruikt, hoe gaat de bak dan weer terug in de automatische stand?
-kan je versnellingen overslaan, bijvoorbeeld van 3 naar 6?

Jullie lezen het al. Echt vragen van iemand die al zijn hele leven handbak rijdt ;)
De enige ervaring met een automaat is de auto van mijn vriendin (bmw 4-serie zonder flippers). Dat vind ik niks. De automaat doet vaak totaal niet wat ik wil..

Alvast bedankt voor jullie input
*

Wirs
188

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ***
    - Alfist
Re: Vraag over gebruik paddle shifters
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2024, 12:23:51 »
Flippers doen het ook als hij in D staat. Pook hoeft niet in manual te staan. Vooral handig als je je bij standje automaat toch even terug wilt schakelen om op de motor af te remmen. Wel zoekt de automaat dan daarna weer naar de juiste versnelling .Op schakelen gaat met klikjes. Dus van 3 naar 6 kan alleen door 3 keer een klikje te geven.
Savali tuning 250 pk
*

Hjcvdm
58

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Vraag over gebruik paddle shifters
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2024, 13:31:01 »
Ik raad je sowieso aan de ZF bak te laten tunen, maakt een wereld van verschil, na het tunen schakelt mijn Stelvio in D precies zoals ik dat zelf ook manueel zou doen. En af en toe even op manueel en in race-mode. Al heb je daar in Nederland niet echt de ruimte voor helaas.

Maar de flippers zijn inderdaad ideaal om even op of terug te schakelen, kan ook gewoon in N en A overigens.
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Vraag over gebruik paddle shifters
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2024, 15:43:11 »
Maar de flippers zijn inderdaad ideaal om even op of terug te schakelen, kan ook gewoon in N en A overigens.
Ik denk dat de vragensteller in dit geval met D de "Drive"-stand van de automaat bedoelt. Niet de "Dynamic"-stand van de DNA-knop.
*

Hjcvdm
58

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Vraag over gebruik paddle shifters
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2024, 15:58:20 »
Goed punt. Antwoord op een ongestelde vraag dan maar
*

Robert69
1.324

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vraag over gebruik paddle shifters
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2024, 16:32:22 »
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag over het gebruik van paddle shifters.
(online een leuke Giulia gezien zonder paddle shifters. De paddle shifters zou ik dan later willen inbouwen maar kan het gebruik dus niet uittesten bij een proefrit)

-kan je met de flippers opschakelen terwijl de auto in D staat, of moet je eerst de pook in manual zetten? Ja, dat kan, hoeft niet per se in manual
-als je de flippers in D hebt gebruikt, hoe gaat de bak dan weer terug in de automatische stand? Vanzelf
-kan je versnellingen overslaan, bijvoorbeeld van 3 naar 6? Waarom zou je dat willen? Maar nee, je moet eerst langs 4 en 5.

Jullie lezen het al. Echt vragen van iemand die al zijn hele leven handbak rijdt ;)
De enige ervaring met een automaat is de auto van mijn vriendin (bmw 4-serie zonder flippers). Dat vind ik niks. De automaat doet vaak totaal niet wat ik wil..

Alvast bedankt voor jullie input

Met de flippers wordt het schakelen echt fun, vind ik.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Joop
8

  • *
    - Startende Alfist
Re: Vraag over gebruik paddle shifters
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2024, 21:58:34 »
b]

-kan je versnellingen overslaan, bijvoorbeeld van 3 naar 6? Waarom zou je dat willen? Maar nee, je moet eerst langs 4 en 5.





Met een handgeschakelde auto sla ik vaak versnellingen over als ik bijvoorbeeld optrek op een 80km/u weg. Goed doortrekken in 1e, 2e, en 3e versnelling en dan naar zijn 5 of 6.

*

Joop
8

  • *
    - Startende Alfist
Re: Vraag over gebruik paddle shifters
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2024, 22:00:31 »
Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Als ik het zo lees moet je best leuk kunnen rijden met een automaat i.c.m. flippers
Gemarkeerd als beste antwoord door Joop Gepost op 12 april 2024, 16:38:09
*

Tinus89
32

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vraag over gebruik paddle shifters
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2024, 08:52:44 »
Ik heb (beroepsmatig) in zeer veel verschillende auto's gereden, waarvan veel met automatische versnellingsbakken. Van zowel Franse, Aziatische, Zweedse en Duitse makelij.

Juist omdat ik precies zo eigenwijs ben als jij qua schakelen, had ik altijd ruzie met de automaatbakken. Van kleine ergernis tot de sloot in willen rijden. Daarom heb ik zelf, tot de Giulia, nooit een automaat gewild.

Mijn Giulia heb ik ook voorzien van flippers, en ik ben ontzettend blij met de versnellingsbak. Ja, af en toe is er nog steeds een ergernis, maar deze automaat is zo goed, dat die ergernis klein genoeg is om op te wegen tegen het toegevoegde comfort in de stad en in de file. Iets wat me met alle andere automaten nog nooit gelukt is.
*

Joop
8

  • *
    - Startende Alfist
Re: Vraag over gebruik paddle shifters
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2024, 16:38:47 »
Ik heb (beroepsmatig) in zeer veel verschillende auto's gereden, waarvan veel met automatische versnellingsbakken. Van zowel Franse, Aziatische, Zweedse en Duitse makelij.

Juist omdat ik precies zo eigenwijs ben als jij qua schakelen, had ik altijd ruzie met de automaatbakken. Van kleine ergernis tot de sloot in willen rijden. Daarom heb ik zelf, tot de Giulia, nooit een automaat gewild.

Mijn Giulia heb ik ook voorzien van flippers, en ik ben ontzettend blij met de versnellingsbak. Ja, af en toe is er nog steeds een ergernis, maar deze automaat is zo goed, dat die ergernis klein genoeg is om op te wegen tegen het toegevoegde comfort in de stad en in de file. Iets wat me met alle andere automaten nog nooit gelukt is.

Bedankt Tinus. Prachtige reactie!