!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Welk toerental bij 257km/u ?
Citaat van: QuadroOlieo op 4 juli 2019, 11:58:43Citaat van: QuadroOlieo op 4 juli 2019, 11:58:43Ik heb toch ook wel het gevoel dat bij vergelijkbare performance het momentum veel uitmaakt.Wanneer sta je met je voet op het gas, wat is het toerental op dat ment en waar is het ideale bereik van de motor. Warm weer, koud weer noem maar op..De ene keer lijkt Juul sowieso sneller dan de andere keer (hebben jullie dat gevoel ook?)Soms rij ik bij auto's weg dat ik denk dat kan niet en soms ook andersom.Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat het probleem tussen de bestuurdersstoel en en het stuur zit (ben nog in dubio)...
Ik heb toch ook wel het gevoel dat bij vergelijkbare performance het momentum veel uitmaakt.Wanneer sta je met je voet op het gas, wat is het toerental op dat ment en waar is het ideale bereik van de motor. Warm weer, koud weer noem maar op..De ene keer lijkt Juul sowieso sneller dan de andere keer (hebben jullie dat gevoel ook?)Soms rij ik bij auto's weg dat ik denk dat kan niet en soms ook andersom.Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat het probleem tussen de bestuurdersstoel en en het stuur zit (ben nog in dubio)...
Men zou in de veronderstelling kunnen raken dat een 210 pk qua vermogen verder te tunen zou zijn dan bijvoorbeeld een 180 pk versie. Deze krijgen we tot een goede 240 pk. Helaas blijkt niets minder waar te zijn. Een Veloce wil zonder bepaalde grenzen te overschrijden ook niet meer dan 240 pk geven. De reden? De uitlaatgastemperatuur!Naarmate een dieselmotor langer vol gas belast wordt, waarbij het toerental zich in de hogere regionen bevindt, zal de uitlaatgastemperatuur steeds verder oplopen. De softwarematig ingestelde uitlaatgastemperatuur grens bepaald het uiteindelijke vermogen. Wij hebben de grens mbt uitlaatgastemperatuur ingesteld op basis van onze ervaring en expertise. Een hogere grens kan leiden tot turboschade.
Volgens Squadra:En niet alleen dat, volgens mij ben je ook qua koppel al op de max. 240pk is dus 540nm koppel, de bak spec is eigenlijk maar max 500nm (ZF8HP50, de 50 is dus 500nm. Quadrifoglio heeft bijv ZF8HP75 -> 750nm koppel max). https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmissionNormaal gezien is 10% overschrijding nog niet altijd een issue is want je bent niet continuu op die koppel niveau natuurlijk.Dus vandaar heeft Squadra geloof ik op de 540nm max gaan zitten.
....En acceleratie is toch PK/gewicht verhouding?Maar ja, ben een leek natuurlijk..
Maar kun je meer PK's krijgen zonder het koppel te verhogen? ....
....Wat ik niet snap is waarom de diesel met bijna 500nm op 1750 rpm (de benzine kom je op 490nm pas op dubbele (3500rpm)) minder snel is voor de 0-100 sprint. In theorie is koppel = acceleratie, pk = topspeed, dus de diesel moet sneller zijn voor de 0-100 sprints. ?Heeft het te maken dat benzine sneller op toeren komt?
Citaat van: SirLancelot op 30 augustus 2019, 17:18:14Volgens Squadra:En niet alleen dat, volgens mij ben je ook qua koppel al op de max. 240pk is dus 540nm koppel, de bak spec is eigenlijk maar max 500nm (ZF8HP50, de 50 is dus 500nm. Quadrifoglio heeft bijv ZF8HP75 -> 750nm koppel max). https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmissionNormaal gezien is 10% overschrijding nog niet altijd een issue is want je bent niet continuu op die koppel niveau natuurlijk.Dus vandaar heeft Squadra geloof ik op de 540nm max gaan zitten.Maar met het "upgraden" van de turbo zou de uitlaatgas temperatuur dus kunnen worden opgevangen.. tochStelt zich de vraag of het verder mogelijk is, om wel PK maar geen koppel te verhogen. 540 is toch wel zat op zich.En acceleratie is toch PK/gewicht verhouding?Maar ja, ben een leek natuurlijk..