!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
*

NiekHgn
52

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulia Q
  • **
    - Junior Alfist
Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Gepost op: 18 april 2024, 14:13:38 »
Beste Giulia Quadrifoglio eigenaren, heb sinds 2 weken de zomerset onder mijn Giulia Q gedaan. Nu is bij het volledig (100%) insturen dat de voorbanden gaan trillen. Nu schijnt dit een bekend fenomeen te zijn, ben namelijk langs de alfa dealer gereden en die wist meteen het probleem dat het door de zomerbanden komt. Nu ook wat research gedaan en schijnt dit een bekend probleem te zijn dat mensen zelfs overwegen om er all seasons onder te zetten. Wie heeft hier nog meer last van gehad en weet hier eventueel de oplossing voor? Het heeft niks met het uitbalanceren te maken want op de snelweg trilt er helemaal niets is puur bij het volledig insturen om te keren bijvoorbeeld.
(Ex) autos: Alfa Romeo 916 GTV 2.0 (Phase 3) Ragazzon exhaust system and KONI springs.
BMW 335i E92 stage 1.
Maserati 4.2 V8 Quattroporte executive GT.
Mini Cooper F56 JCW.
Maserati 4.2 V8 4200 CC with GranSport wheels.
Eigenaar van:
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Stage 1.
*

Marcel1979
593

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2024, 14:16:17 »
Ik had het juist bij de ori Pirelli runflats en ben toen overgegaan naar non runflats van Pirelli. Tot op heden niks meer gehoord. Beide zijn zomerbanden.
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

NiekHgn
52

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulia Q
  • **
    - Junior Alfist
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2024, 14:30:43 »
Ik had het juist bij de ori Pirelli runflats en ben toen overgegaan naar non runflats van Pirelli. Tot op heden niks meer gehoord. Beide zijn zomerbanden.

Thanks voor de info! Zit net te kijken ik heb de Michelin pilot sport M01 extra load er onder zitten. Dit zijn geen runflat banden, maar misschien ligt het ook aan dit type/merk band wat er onder zit nu en zou ik een ander merk moeten nemen, pirelli of continental. Wel zwaar storend die trilling🤣
(Ex) autos: Alfa Romeo 916 GTV 2.0 (Phase 3) Ragazzon exhaust system and KONI springs.
BMW 335i E92 stage 1.
Maserati 4.2 V8 Quattroporte executive GT.
Mini Cooper F56 JCW.
Maserati 4.2 V8 4200 CC with GranSport wheels.
Eigenaar van:
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Stage 1.
*

Robert69
1.328

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2024, 14:38:25 »
Ik heb ook Pirelli's eronder en het knoepen en knakken is echt asociaal. Bij hogere temperaturen is het zo goed als weg. Maar hier in de poolcirkel ter hoogte van Friesland is het momenteel tamelijk fris. En dus weer vrolijk knakkende bandjes.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

NiekHgn
52

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulia Q
  • **
    - Junior Alfist
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2024, 14:40:02 »
Ik heb ook Pirelli's eronder en het knoepen en knakken is echt asociaal. Bij hogere temperaturen is het zo goed als weg. Maar hier in de poolcirkel ter hoogte van Friesland is het momenteel tamelijk fris. En dus weer vrolijk knakkende bandjes.

Aha! Dat zal denk ook schelen de temperatuur en weersomstandigheden. Met de winterbanden nergens last van en nu met die zomerbanden eronder vreselijk geluid bij het insturen
(Ex) autos: Alfa Romeo 916 GTV 2.0 (Phase 3) Ragazzon exhaust system and KONI springs.
BMW 335i E92 stage 1.
Maserati 4.2 V8 Quattroporte executive GT.
Mini Cooper F56 JCW.
Maserati 4.2 V8 4200 CC with GranSport wheels.
Eigenaar van:
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Stage 1.
*

Romeer
238

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2024, 14:48:06 »
Dit is een bekend probleem en ik heb er ook last van. Op 17" winterbanden geen centje pijn maar met 18" zomerbanden (Michelin Pilot Sport 4) kraakt de boel. Alfa heeft er een oplossing voor dmv het plaatsen van flinterdunne pasringen (ik vermoed van RVS) aan de achter- en voorzijde van de wielnaaf maar dit setje kost een vermogen. Ik ben overigens erg benieuwd of iemand dit al gedaan heeft en of het afdoende was?
Persoonlijk denk ik dat het te maken kan hebben met een paar factoren: meer grip van het gebruikte rubber, stijvere wang van de band, het Ackerman-principe en galvanische corrosie tussen velg en wielnaaf. Ik stond versteld van de hoeveelheid corrosie binnen 2 weken nadat ik de pasvlakken van zowel velg als wielnaaf schoon had gemaakt. Daarbij valt op dat het pasvlak van de (originele) velg eigenlijk bestaat uit 5 kleine vlakjes, rondom het gat voor de wielbouten. Veel velgen hebben een pasvlak dat rondom gesloten is, met alleen maar 5 gaten voor de wielbouten. Door de 5 kleine pasvlakjes van de originele velgen is er volop mogelijkheid voor corrosie, en corrosie heeft ongelooflijk veel kracht. Ik zou er daarom niet van opkijken dat er door corrosie zelfs een beetje "ruimte" ontstaat wat het krakende geluid kan veroorzaken. Door het plaatsen van de door Alfa bedachte pasringen zou bv. de galvanische corrosie tegengegaan kunnen worden. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die velgen gemonteerd hebben met één rondom gesloten pasvlak, en of dat verschil maakt qua krakende geluiden bij volledige stuuruitslag.

Ter verduidelijking twee foto's van de pasvlakken van de originele velg en wielnaaf, plus een foto van een velg met rondom gesloten pasvlak.



*

NiekHgn
52

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulia Q
  • **
    - Junior Alfist
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2024, 14:50:44 »
Dit is een bekend probleem en ik heb er ook last van. Op 17" winterbanden geen centje pijn maar met 18" zomerbanden (Michelin Pilot Sport 4) kraakt de boel. Alfa heeft er een oplossing voor dmv het plaatsen van flinterdunne pasringen (ik vermoed van RVS) aan de achter- en voorzijde van de wielnaaf maar dit setje kost een vermogen. Ik ben overigens erg benieuwd of iemand dit al gedaan heeft en of het afdoende was?
Persoonlijk denk ik dat het te maken kan hebben met een paar factoren: meer grip van het gebruikte rubber, stijvere wang van de band, het Ackerman-principe en galvanische corrosie tussen velg en wielnaaf. Ik stond versteld van de hoeveelheid corrosie binnen 2 weken nadat ik de pasvlakken van zowel velg als wielnaaf schoon had gemaakt. Daarbij valt op dat het pasvlak van de (originele) velg eigenlijk bestaat uit 5 kleine vlakjes, rondom het gat voor de wielbouten. Veel velgen hebben een pasvlak dat rondom gesloten is, met alleen maar 5 gaten voor de wielbouten. Door de 5 kleine pasvlakjes van de originele velgen is er volop mogelijkheid voor corrosie, en corrosie heeft ongelooflijk veel kracht. Ik zou er daarom niet van opkijken dat er door corrosie zelfs een beetje "ruimte" ontstaat wat het krakende geluid kan veroorzaken. Door het plaatsen van de pasringen zou bv. de galvanische corrosie tegengegaan kunnen worden. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die velgen gemonteerd hebben met één rondom gesloten pasvlak, en of dat verschil maakt qua krakende geluiden bij volledige stuuruitslag.

Ter verduidelijking twee foto's van de pasvlakken van de originele velg en wielnaaf, plus een foto van een velg met rondom gesloten pasvlak.





Precies, degene die dit heeft gedaan we zijn. Zeer benieuwd naar je ervaring en eventuele oplossingen
(Ex) autos: Alfa Romeo 916 GTV 2.0 (Phase 3) Ragazzon exhaust system and KONI springs.
BMW 335i E92 stage 1.
Maserati 4.2 V8 Quattroporte executive GT.
Mini Cooper F56 JCW.
Maserati 4.2 V8 4200 CC with GranSport wheels.
Eigenaar van:
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Stage 1.
Gemarkeerd als beste antwoord door NiekHgn Gepost op 18 april 2024, 21:51:53
*

DanaBanana
783

  • *****
    - Super Alfist
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2024, 21:31:40 »
Alfa heeft er een oplossing voor dmv het plaatsen van flinterdunne pasringen (ik vermoed van RVS) aan de achter- en voorzijde van de wielnaaf maar dit setje kost een vermogen. Ik ben overigens erg benieuwd of iemand dit al gedaan heeft en of het afdoende was?
Die modificatie met die ringen heeft niks met dit probleem te maken, maar met een andere probleem.
Sterker, dit 'probleem' wordt door Alfa niet als probleem gezien, maar als een onoverkomelijke consequentie van de (sportieve) setup van de auto.

Bij scherp insturen moet het ene wiel een grotere afstand afleggen dan het andere. Dat wiel gaat dan 'wringen en springen' om het andere wiel bij te kunnen houden..
Hoe stugger het rubber hoe heftiger dit fenomeen zich openbaart.
Het wordt dus minder bij zachter/flexibeler rubber en/of warmere temperaturen. En erger bij harder/stugger rubber en/of koudere temperaturen.
De beste oplossing is dus waarschijnlijk zachte slicks en emigreren naar Andalusië.


 
*

NiekHgn
52

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulia Q
  • **
    - Junior Alfist
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2024, 21:52:54 »
Alfa heeft er een oplossing voor dmv het plaatsen van flinterdunne pasringen (ik vermoed van RVS) aan de achter- en voorzijde van de wielnaaf maar dit setje kost een vermogen. Ik ben overigens erg benieuwd of iemand dit al gedaan heeft en of het afdoende was?
Die modificatie met die ringen heeft niks met dit probleem te maken, maar met een andere probleem.
Sterker, dit 'probleem' wordt door Alfa niet als probleem gezien, maar als een onoverkomelijke consequentie van de (sportieve) setup van de auto.

Bij scherp insturen moet het ene wiel een grotere afstand afleggen dan het andere. Dat wiel gaat dan 'wringen en springen' om het andere wiel bij te kunnen houden..
Hoe stugger het rubber hoe heftiger dit fenomeen zich openbaart.
Het wordt dus minder bij zachter/flexibeler rubber en/of warmere temperaturen. En erger bij harder/stugger rubber en/of koudere temperaturen.
De beste oplossing is dus waarschijnlijk zachte slicks en emigreren naar Andalusië.

Hahah precies! Maar dit is een zeer duidelijke uitleg, dus al met al inderdaad hopen dat het met warmer weer wat minder hard is en er gewoon mee leren leven😜 thanks voor de info!
(Ex) autos: Alfa Romeo 916 GTV 2.0 (Phase 3) Ragazzon exhaust system and KONI springs.
BMW 335i E92 stage 1.
Maserati 4.2 V8 Quattroporte executive GT.
Mini Cooper F56 JCW.
Maserati 4.2 V8 4200 CC with GranSport wheels.
Eigenaar van:
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Stage 1.
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #9 Gepost op: 18 april 2024, 23:03:22 »
Type/merk band verschilt ook nogal. Ik kocht de auto met runflat pirelli's. Intussen rij ik al weer tijdje op bridgestone potenza sport non runflat. Je zou denken dat de runflatbanden het meer hebben maar helaas niet. Mijn huidige banden kraken/knarsen er lekker op los bij koud weer.  Je leert er mee leven. Bijrijders kijken vaak verschrikt op en dan lach ik ze toe.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

NiekHgn
52

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulia Q
  • **
    - Junior Alfist
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #10 Gepost op: 18 april 2024, 23:13:30 »
Type/merk band verschilt ook nogal. Ik kocht de auto met runflat pirelli's. Intussen rij ik al weer tijdje op bridgestone potenza sport non runflat. Je zou denken dat de runflatbanden het meer hebben maar helaas niet. Mijn huidige banden kraken/knarsen er lekker op los bij koud weer.  Je leert er mee leven. Bijrijders kijken vaak verschrikt op en dan lach ik ze toe.

Hahaha ja precies, denk inderdaad dat het met warmer weer ook minder is en met het iets koudere weer ermee leren leven, maar welk merk band zou het beste zijn voor de Giulia Q? Nu zitten er Michelin pilot sport onder, die rij ik eerst op maar misschien een beter merk blijft lastig
(Ex) autos: Alfa Romeo 916 GTV 2.0 (Phase 3) Ragazzon exhaust system and KONI springs.
BMW 335i E92 stage 1.
Maserati 4.2 V8 Quattroporte executive GT.
Mini Cooper F56 JCW.
Maserati 4.2 V8 4200 CC with GranSport wheels.
Eigenaar van:
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Stage 1.
*

Marcel1979
593

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2024, 07:49:01 »
Ik rijd met de Pirelli Powergy en, even afkloppen, geen last van knarsen. Maar ik weet niet zeker of dit de banden zijn die je wilt hebben onder een Q.
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2024, 09:29:19 »
Type/merk band verschilt ook nogal. Ik kocht de auto met runflat pirelli's. Intussen rij ik al weer tijdje op bridgestone potenza sport non runflat. Je zou denken dat de runflatbanden het meer hebben maar helaas niet. Mijn huidige banden kraken/knarsen er lekker op los bij koud weer.  Je leert er mee leven. Bijrijders kijken vaak verschrikt op en dan lach ik ze toe.

Hahaha ja precies, denk inderdaad dat het met warmer weer ook minder is en met het iets koudere weer ermee leren leven, maar welk merk band zou het beste zijn voor de Giulia Q? Nu zitten er Michelin pilot sport onder, die rij ik eerst op maar misschien een beter merk blijft lastig

Heb je nu de 4S? Wat ik zou de afgelopen jaren heb gelezen over ervaringen met banden is dat toch wel de beste band voor een Q. Maar ik heb geen Q dus spreek niet uit eigen ervaring.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

axxel
47

  • Type Alfa: 4c
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2024, 20:54:28 »
Toen de oem corsa's kaal waren de conti sportcontact 7  eronder gezet.
Stuurt lekker door de bochten en genoeg grip  nat en droog.
Op de 4c  zit  de ps4s.

Alex

         2017  4C  CPZ  edition   Zwart
Sold 2016 Giulia Quadrifoglio montecarlo blue
*

AR2022
141

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Zomerbanden trillen bij volledig insturen fenomeen
« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2024, 21:52:32 »
Banden met meer / nieuw profiel verminderen het effect ook flink. Met nieuwe PS4 (245/35/19 op de vooras) heb ik er nauwelijks last van. Naarmate ze slijten, merk je dat het fenomeen heel langzaam erger wordt.

Met nagenoeg kale P Zero Corsa's in koude omstandigheden leek het alsof je een stoep op en af reed..... :-[

Met mijn 18" set (225/45/18) met all seasons (dus minder breed, zachter rubber en hogere wang) nergens last van. Ook niet in de winter bij lagere temperaturen.