!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

*

andym
4

  • Type Alfa: Tonale Veloce PHEV
  • *
    - Startende Alfist
Tonale PHEV - toerental
« Gepost op: 22 januari 2024, 11:05:00 »
Hi,

Ik rij nu bijna 3 maand met een Tonale Veloce PHEV.  Wat me wel opvalt is dat de motor bij niet sportief rijden alsnog wel graag toeren maakt. Bij vertrekken met lege batterij uit stilstand gaat deze meestal naar +3000 toeren en blijft daar even hangen om dan naar 3 te gaan. Het lijkt ook soms alsnog je het effect hebt van een slippende koppeling terwij dit een automaat is.
Verder kiest de auto ervoor om bij 70 naar z'n 6 te schakelen waardoor ik een flink bromgeluid heb binnen.

Zijn er nog mensen die dit opmerken ?

*

Eelco29
4

  • Type Alfa: Tonale Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tonale PHEV - toerental
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2024, 13:30:04 »
ik heb nu een maand een (leen) Tonale Veloce, maar dat fenomeen heb ik nog niet ervaren. Ik zou even naar de garage gaan !
*

alfata
3.416

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tonale PHEV - toerental
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2024, 15:02:08 »
Hi,

Ik rij nu bijna 3 maand met een Tonale Veloce PHEV.  Wat me wel opvalt is dat de motor bij niet sportief rijden alsnog wel graag toeren maakt. Bij vertrekken met lege batterij uit stilstand gaat deze meestal naar +3000 toeren en blijft daar even hangen om dan naar 3 te gaan. Het lijkt ook soms alsnog je het effect hebt van een slippende koppeling terwij dit een automaat is.
Verder kiest de auto ervoor om bij 70 naar z'n 6 te schakelen waardoor ik een flink bromgeluid heb binnen.

Zijn er nog mensen die dit opmerken ?

Ik heb exact dezelfde aandrijflijn in onze 500x en ervaar hetzelfde. Ik schakel daardoor vaak handmatig soms 1 of zelfs 2(!) versnellingen op. Te laag in de toeren dus vanzelfsprekend niet.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

andym
4

  • Type Alfa: Tonale Veloce PHEV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tonale PHEV - toerental
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2024, 08:53:34 »
Bizar dat men hiervoor gekozen heeft. Het zal vast iets met uitstoot te maken hebben maar toch. Dit is toch iets wat men met de juiste mapping aangenamer had kunnen calibreren. De power is er dus ik zie het probleem niet.
*

WimV
58

  • Type Alfa: Tonale PHEV Speciale
  • **
    - Junior Alfist
Re: Tonale PHEV - toerental
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2024, 11:31:11 »
Hallo.

Exact hetzelfde hier.
In N bij vertrekken en aan nog geen 50km/u zit ie soms tot bijna 4000t/m, steeds altijd boven de 3000 met veel lawaai er gratis bij.
En om dan zeer snel naéén 3 keer terug te schakelen.
En je kan zelf peddelen maar dan ben je je E-save kwijt (als je die wenst te hebben om nog wat EV over te houden).
Komt heel goedkoop en amateuristisch over als er mensen bij je in de auto zitten.
Waarom ze dat gedaan hebben, geen idee.

Is binnen geweest in de garage en 'dit is conform'.

Ik erger me er telkens weer aan - maar lees nu dat ik niet de enige ben - ergens blij mee :-)

Gr,
Wim
*

andym
4

  • Type Alfa: Tonale Veloce PHEV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tonale PHEV - toerental
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2024, 20:22:06 »
Het zal vast iets te maken hebben met uitstoot of iets dergelijke. Ik heb al gemerkt dat als de motor en bak warm zijn het schakelgedrag iets beter is maar zeker niet optimaal.
Ik heb esave ingesteld op batterijbehoud en niet op bijladen want dan is het nog erger. Om de batterij wat bij te laden zet ik de wagen in D stand maar wel zelf schakelen en dempers soft. Zo is de wagen niet te nerveus en kan ik toch netjes schakelen zonder al te hoog in toeren te gaan.

Ik hoop echt dat ze hier een update voor uitbrengen want hybride auto's kunnen echt aangenamer schakelen.