!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Jorre
34

  • Type Alfa: Giulia Super
  • *
    - Startende Alfist
Tonale PHEV
« Gepost op: 17 september 2022, 13:15:27 »
Dag allen


Mijn Giulia is bijna 5 jaar oud en ik ben 'op zoek' naar een nieuwe wagen. Het is een firmawagen dus het moet echt een elektrische of een plugin hybrid zijn.
Ik ben écht geen SUV/crossover fan maar aangezien er heel weinig opties zijn van degelijke/mooie plugin hybrid en elektrische wagens komt Tonale PHEV op mijn radar.

Ik heb al een offerte ontvangen van een Tonale plugin hybrid in Montreal green (wat een kleur!!). Tot op vandaag heb ik die prijs nog nergens online zien verschijnen van de phev, maar de kostprijs komt op 63.000 (incl btw, zonder kortingen verrekend). Dit is in Belgïe. Dit is de prijs voor een full option, dus: lederen zetels, winter pakket, Herman kardon speakers, autonoom rijden niveau 2, ...


Basis kostprijs zonder opties op Tonale Veloce PHEV: 56.500. (in Belgie)
Ik weet eigenlijk nog altijd niet wat kopen. Op vandaag heb ik drie opties:
- Peugeot 508 PSE. 57.000 Kortingen verrekend. Ziet er geweldig uit, maar is technisch verouderd.
- Tonale PHEV. IK hoop te landen op max 57.000 Moet ik nog gaan bekijken in garage of dat wel iets voor mij is.
- Mercedes CLA Shooting Brake plugin. 53.000, kortingen verrekend, maar wel bijna een full option. Dit is (veruit) de goedkoopste optie, maar ook geen mooie wagen. Dit is de enige optie die ik zie als ik geen Tonale zou kopen. Er zijn gewoon zo weinig opties voor een mooie wagen.
- Kia EV6 heb ik gaan bekijken, maar levertijd is 30 maanden dus die is geschrapt.

Heeft iemand van jullie al met de Tonale (gewone hybrid) gereden?
Hoe bevalt die?
Werkt android auto/apple carplay degelijk?
Wat vinden jullie van kwaliteit van de materialen?
en vooral: hoe zitten de zetels? Zijn die confortabel? Want dit vind ik zelfs op vandaag nog altijd een minpunt van mijn Giulia.


Bedankt voor jullie info!
*

Rene59
6

  • Type Alfa: Spider 916/giulia sprint
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2022, 20:40:00 »
Hi ik was 2 jaar geleden toen ik de eerste afbeeldingen op internet zag meteen verliefd op dit model 
Ik reed  toen nog een giuletta qv 
Toen de tonale uitkwam in NL heb ik een proefrit aangevraagd  met een 1.5 160pk hybrid  veloce
Maar na de proefrit was ik enigszins teleurgesteld. Het ziet eruit als een alfa binnen en buiten maar rijd t als een gewone crossover  kan elkander merk zijn  weinig vermogen  zenuwachtige voorkant  alleen in dynamic  reed hij iets beter
Gewoon geen echte alfa kwa rijervaring 
Ikzelf heb nu mijn giulietta ingeruild voor haar grote zus. een giulia sprint 
Ik verwacht dat over enkel jaren de tonale wel  beter word qua onderstel 
Maar nu  nog niet
*

brinkerik
1.836

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2022, 09:58:37 »
Rij ze allemaal, en maak een keuze!

Wel mooi, dat wij Alfisti hier altijd weer bij een nieuwe Alfa het moeten laten `slijten`  ;  oftewel de discussie: is het wel een echte Alfa.  Helemaal Legitiem en verwant aan dit merk!

Laat graag weten wat je gekozen hebt.  Groet!
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

DanaBanana
784

  • *****
    - Super Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2022, 13:09:29 »
Wel mooi, dat wij Alfisti hier altijd weer bij een nieuwe Alfa het moeten laten `slijten`  ;  oftewel de discussie: is het wel een echte Alfa.  Helemaal Legitiem en verwant aan dit merk!

Inderdaad, herkenbaar. Het patroon is vaak hetzelfde. Het begint met de fase "mooi, maar geen echte Alfa en/of te duur". Daarna komt de fase "fantastisch, maar nog te weinig tweedehands aanbod of tweedehands nog te duur".  En pas in de fase daarna komt een groot deel van de Alfisti echt in beweging.

Het eindresultaat is een rare spagaat: Alfa Romeo is een merk met een grote en fanatieke groep liefhebbers. Maar tegelijkertijd heeft het merk qua nieuw-verkopen relatief weinig aan die groep.
*

Jorre
34

  • Type Alfa: Giulia Super
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2022, 17:35:25 »
Ik heb ondertussen mijn offerte voor Tonale PHEV naar +/- 55.000 gekregen.

Ook heb ik met de Tonale edizione speciale gereden. Ik snap de discussie over 'het is geen Alfa' wel. Deze wagen rijdt duidelijk anders dan bijvoorbeeld mijn Giulia.
Gasresponse is ook heel anders (trager) dan ik gewoon ben.

Maar: hij is wel erg aanwezig op de weg en Tonale valt echt wel op. In dat opzicht is het zeker een Alfa. De Tonale met 130pk rijdt wat zwak maar het is ook maar 130 pk. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de PHEV met 275 pk een andere rijervaring zal zijn.
Ik heb ook met een Mercedes CLA gereden en die koop ik zeker niet. Wat een saaie wagen.

maw: ik denk dat ik het risico zal nemen en de Tonale zal bestellen.

*

MysteryAngel
2.707

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2022, 18:41:54 »
Ik heb ondertussen mijn offerte voor Tonale PHEV naar +/- 55.000 gekregen.

Ook heb ik met de Tonale edizione speciale gereden. Ik snap de discussie over 'het is geen Alfa' wel. Deze wagen rijdt duidelijk anders dan bijvoorbeeld mijn Giulia.
Gasresponse is ook heel anders (trager) dan ik gewoon ben.

Maar: hij is wel erg aanwezig op de weg en Tonale valt echt wel op. In dat opzicht is het zeker een Alfa. De Tonale met 130pk rijdt wat zwak maar het is ook maar 130 pk. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de PHEV met 275 pk een andere rijervaring zal zijn.
Ik heb ook met een Mercedes CLA gereden en die koop ik zeker niet. Wat een saaie wagen.

maw: ik denk dat ik het risico zal nemen en de Tonale zal bestellen.

We zijn natuurlijk allemaal erg benieuwd hoe de phev je zou bevallen.
Die 275pk zal zeker een stuk lekkerder rijden en 55K vindt ik dan nog best redelijk,
als de eerder genoemde prijs van de 160PK ook ruim over de 50K gaat.
Dan lijkt me de phev wel een veel betere keuze.
Ik ben wel benieuwd of die 275pk het Alfa gevoel in de Tonale een beetje kan oproepen.
En of dat het toe gevoegde gewicht van het accu pakket erg merkbaar is kwa rijgedrag.

Ik heb toevallig een paar keer in een Mercedes CLA mogen sturen,
en persoonlijk vind ik het best een heel leuk pakketje.
Maar inderdaad voor Mercedes begrippen is zo'n A klasse het net niet.
Voor het geld van een leuk aangeklede CLA zijn er gewoon betere opties.

De Tonale is natuurlijk wel een heel andere auto dan een sportieve sedan of shootingbrake.
Dus dat kan je ook niet echt met elkaar vergelijken anders dan eventueel interieur en looks.
*

bekkie
2.755

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2022, 18:53:41 »
Ik heb ondertussen mijn offerte voor Tonale PHEV naar +/- 55.000 gekregen.

Ook heb ik met de Tonale edizione speciale gereden. Ik snap de discussie over 'het is geen Alfa' wel. Deze wagen rijdt duidelijk anders dan bijvoorbeeld mijn Giulia.
Gasresponse is ook heel anders (trager) dan ik gewoon ben.

Maar: hij is wel erg aanwezig op de weg en Tonale valt echt wel op. In dat opzicht is het zeker een Alfa. De Tonale met 130pk rijdt wat zwak maar het is ook maar 130 pk. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de PHEV met 275 pk een andere rijervaring zal zijn.
Ik heb ook met een Mercedes CLA gereden en die koop ik zeker niet. Wat een saaie wagen.

maw: ik denk dat ik het risico zal nemen en de Tonale zal bestellen.

We zijn natuurlijk allemaal erg benieuwd hoe de phev je zou bevallen.
Die 275pk zal zeker een stuk lekkerder rijden en 55K vindt ik dan nog best redelijk,
als de eerder genoemde prijs van de 160PK ook ruim over de 50K gaat.
Dan lijkt me de phev wel een veel betere keuze.

Ik heb toevallig een paar keer in een Mercedes CLA mogen sturen,
en persoonlijk vind ik het best een heel leuk pakketje.
Maar voor het geld van een leuk aangeklede cla kocht ik toch liever een Giulia of Volvo S60.
Maar de Tonale is natuurlijk wel een heel andere auto dan een sportieve sedan of coupe.
Dus dat kan je ook niet echt met elkaar vergelijken anders dan eventueel interieur en looks.

Die 55k is de prijs in België, begrijp ik.
Hou in NL rekening met ca. 65k voor de snelste Tonale, iets onder de Stelvio.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

MysteryAngel
2.707

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2022, 19:00:15 »

Die 55k is de prijs in België, begrijp ik.
Hou in NL rekening met ca. 65k voor de snelste Tonale, iets onder de Stelvio.

Oops ow ja natuurlijk 55K lijkt inderdaad de Belgische prijs te zijn.
Daar had ik even niet over na gedacht.
65K voor NL is inderdaad wel weer behoorlijk aan de prijs.
Dan kom je toch al wel in de prijs klasse van een aantal grotere suv's.
*

GT1986
1.185

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2022, 20:07:42 »
Die 55k is de prijs in België, begrijp ik.
Hou in NL rekening met ca. 65k voor de snelste Tonale, iets onder de Stelvio.

Dan moet je haast wel gek zijn er 1 te kopen. Voor 10k minder heb je een Mazda CX-60 PHEV met 327 pk. En dat is toch echt een klasse hoger dan een Tonale. Ook qua afwerking (heb de Mazda IRL bekeken).
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

MysteryAngel
2.707

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2022, 18:33:03 »

Dan moet je haast wel gek zijn er 1 te kopen. Voor 10k minder heb je een Mazda CX-60 PHEV met 327 pk. En dat is toch echt een klasse hoger dan een Tonale. Ook qua afwerking (heb de Mazda IRL bekeken).

Klopt hier in NL gaat het denk ik een lastig verhaal worden met de Tonale phev.
Er is gewoon te veel concurrentie die ook nog eens een stuk minder kosten.
Rond de 55K had de Tonale phev nog wel enig sinds competitief kunnen zijn.
Maar voor 65K moet je inderdaad wel een beetje gek zijn.

Die Mazda CX60 phev is inderdaad wel weer interessant.
*

DanaBanana
784

  • *****
    - Super Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2022, 19:09:46 »

Dan moet je haast wel gek zijn er 1 te kopen. Voor 10k minder heb je een Mazda CX-60 PHEV met 327 pk. En dat is toch echt een klasse hoger dan een Tonale. Ook qua afwerking (heb de Mazda IRL bekeken).

Klopt hier in NL gaat het denk ik een lastig verhaal worden met de Tonale phev.
Er is gewoon te veel concurrentie die ook nog eens een stuk minder kosten.
Rond de 55K had de Tonale phev nog wel enig sinds competitief kunnen zijn.
Maar voor 65K moet je inderdaad wel een beetje gek zijn.

Die Mazda CX60 phev is inderdaad wel weer interessant.

Als de Tonale in Nederland in verhouding tot de concurrentie zo duur is, dan zal dat in andere landen toch ook zo zijn? Of zijn er in Nederland specifieke regels die de Tonale PHEV wel raken, maar de concurrentie niet?
*

bekkie
2.755

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2022, 00:16:11 »
Een PHEV is niet BPM-vrij in NL, dus je betaalt nog steeds veel belasting.
Da's het probleem in NL: je betaalt veel meer belasting over de kale aanschafprijs dan in de meeste andere Europese landen.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

MysteryAngel
2.707

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2022, 17:45:29 »
Een PHEV is niet BPM-vrij in NL, dus je betaalt nog steeds veel belasting.
Da's het probleem in NL: je betaalt veel meer belasting over de kale aanschafprijs dan in de meeste andere Europese landen.

Klopt helemaal en daarnaast is het dacht ik ook nog uitstoot afhankelijk.
Natuurlijk treft dit de concurrentie ook maar die hebben over het algemeen,
een grotere afzet markt met veel meer modellen.
AR heeft natuurlijk enkel de Tonale PHEV te bieden op dit vlak.
 
*

Jorre
34

  • Type Alfa: Giulia Super
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2022, 22:14:33 »
Tonale die ik heb besteld is gewoon duur hoor, ook hier in België.

Ongeveer 63.000 voor een full option Tonale PHEV Veloce. Gelukkig een firmawagen, privé zou ik dat nooit willen betalen.
Mijn broer kocht bij dezelfde dealer een Jeep Compass night eagle PHEV. Kreeg maar liefst 19% korting, totaalbedrag van 41.000 incl btw. Ik schrok er van want best een laag bedrag voor een bijna full option.

Die Mazda heeft inderdaad veel te bieden maar ik vind die gewoon niet mooi.
*

Jorre
34

  • Type Alfa: Giulia Super
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tonale PHEV
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2022, 22:21:17 »
Ik heb ondertussen mijn offerte voor Tonale PHEV naar +/- 55.000 gekregen.

Ook heb ik met de Tonale edizione speciale gereden. Ik snap de discussie over 'het is geen Alfa' wel. Deze wagen rijdt duidelijk anders dan bijvoorbeeld mijn Giulia.
Gasresponse is ook heel anders (trager) dan ik gewoon ben.

Maar: hij is wel erg aanwezig op de weg en Tonale valt echt wel op. In dat opzicht is het zeker een Alfa. De Tonale met 130pk rijdt wat zwak maar het is ook maar 130 pk. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de PHEV met 275 pk een andere rijervaring zal zijn.
Ik heb ook met een Mercedes CLA gereden en die koop ik zeker niet. Wat een saaie wagen.

maw: ik denk dat ik het risico zal nemen en de Tonale zal bestellen.

We zijn natuurlijk allemaal erg benieuwd hoe de phev je zou bevallen.
Die 275pk zal zeker een stuk lekkerder rijden en 55K vindt ik dan nog best redelijk,
als de eerder genoemde prijs van de 160PK ook ruim over de 50K gaat.
Dan lijkt me de phev wel een veel betere keuze.
Ik ben wel benieuwd of die 275pk het Alfa gevoel in de Tonale een beetje kan oproepen.
En of dat het toe gevoegde gewicht van het accu pakket erg merkbaar is kwa rijgedrag.

Ik heb toevallig een paar keer in een Mercedes CLA mogen sturen,
en persoonlijk vind ik het best een heel leuk pakketje.
Maar inderdaad voor Mercedes begrippen is zo'n A klasse het net niet.
Voor het geld van een leuk aangeklede CLA zijn er gewoon betere opties.

De Tonale is natuurlijk wel een heel andere auto dan een sportieve sedan of shootingbrake.
Dus dat kan je ook niet echt met elkaar vergelijken anders dan eventueel interieur en looks.

Als die 0-100 tijd van 6.2 seconden enigszins klopt, lijkt het mij een leuke wagen te worden 🙂