!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

DanaBanana
1.246

- Super Alfist
Re: Rem upgrade
« Reactie #30 Gepost op: 20 januari 2026, 17:02:38 »
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn auto gewogen heb na tuning en die was wel degelijk iets zwaarder.

Kan ook aan de 2 hamburgers liggen die we op de terugweg aten

Waar is de jouwe getuned? Volgens de site van Squadra is het beter om na tuning alleen nog maar cheeseburgers te nemen.
*

Nelson
31

• Type Alfa: 8c
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #31 Gepost op: 20 januari 2026, 17:04:41 »
Hij is tegenwoordig van de worstenbroodjes
*

Ron
367

• Type Alfa: Giulia 2.1 / 147 GTA
    - Senior Alfist
« Reactie #32 Gepost op: 20 januari 2026, 18:11:57 »
Ik denk dat er bedoeld wordt dat met 120km/u een bocht inrijden met een 200pk auto hetzelfde is als met een 500pk auto.

Juist, en om op de 120km/u te komen rem je voor de bocht, en daar kom je met een hogere snelheid aan met een Giulia met 300pk dan met een Giulia met 200pk als je er goed voor gaat zitten. Daarvoor is de Giulia getuned. Als je daar net zo lang over doet met een getunede Giulia als een standaard 200pk hoef je die 100pk er niet bij of moet je meer gas geven. Dat is het verband tussen motor/vermogenstuning en remvermogen, dat was de vraag toch ?  Als je tenminste sneller wilt dan met een standaard Giulia. Voor mij is tuning van de auto met motorvermogen icm meer remvermogen een totaalplaatje. Om met 130 of 140 die bocht door te komen pas je het onderstel aan en/of verlaag je het gewicht wat de bocht door moet.

Gr Ron
*

Nelson
31

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #33 Gepost op: 20 januari 2026, 18:35:35 »
2 of 300 pk maakt in het voorbeeld niks uit.
In allebei de gevallen is er remkracht te over, dus blokkeren cq abs in werking laten treden.
Als dat gebeurt komt de hoeveelheid grip van de banden om de hoek kijken.
*

DanaBanana
1.246

- Super Alfist
« Reactie #34 Gepost op: 20 januari 2026, 19:20:40 »
Ik denk dat er bedoeld wordt dat met 120km/u een bocht inrijden met een 200pk auto hetzelfde is als met een 500pk auto.

Juist, en om op de 120km/u te komen rem je voor de bocht, en daar kom je met een hogere snelheid aan met een Giulia met 300pk dan met een Giulia met 200pk als je er goed voor gaat zitten. Daarvoor is de Giulia getuned. Als je daar net zo lang over doet met een getunede Giulia als een standaard 200pk hoef je die 100pk er niet bij of moet je meer gas geven. Dat is het verband tussen motor/vermogenstuning en remvermogen, dat was de vraag toch ?  Als je tenminste sneller wilt dan met een standaard Giulia. Voor mij is tuning van de auto met motorvermogen icm meer remvermogen een totaalplaatje. Om met 130 of 140 die bocht door te komen pas je het onderstel aan en/of verlaag je het gewicht wat de bocht door moet.

Gr Ron

Lees nog eens rustig mijn onderstaande tekst die ik ook al in post #28 heb geplaatst . Ik heb het daar echt zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen:

Een auto van 1.500 kg terug remmen van 120 km/h naar 50 km/h kost dezelfde remkracht, ongeacht hoeveel pk die auto heeft en hoe snel of langzaam je die 120 km/h hebt bereikt.

Het verhaal van "als ik er een keer goed voor ga zitten" is daarbij niet direct gerelateerd aan wel of niet getuned of het aantal pk's.  Als je er ongetuned "goed voor ga zitten" kom je ook aan met een hogere snelheid dan wanneer je er "slecht voor gaat zitten" en gewoon voortkabbelt. En op de snelweg behaal je doorgaans ook een hogere snelheid dan in de bebouwde kom. Toch heb ik nog nooit iemand horen bepleiten dat je je remmen moet wisselen voordat je de snelweg op gaat omdat je daar meer remkracht nodig hebt.....

Zolang je met standaard remmen zo hard kan remmen dat de ABS in werking treedt, heb je m.i. sowieso niet meer remkracht nodig.
*

Ron
367

• Type Alfa: Giulia 2.1 / 147 GTA
    - Senior Alfist
« Reactie #35 Gepost op: 20 januari 2026, 19:42:34 »
De topicstarter heeft de benodigde info, nog wat tips meegekregen voor langere/sterkere bouten en wat ervaringen gelezen van en over gebruikers van deze conversie. Hij vraagt om een budget-oplossing, dat is deze conversie. Lijkt hem dat niets, lekker met 305 schijven blijven rijden of winkelen bij AP-racing of zoiets na inzet van de budget-oprektool. 

Ga jij met je 305 schijven eens lekker goed met een 300PK Giulia vegen ? Lekker doen,  have fun !

Gr Ron
*

DanaBanana
1.246

- Super Alfist
« Reactie #36 Gepost op: 20 januari 2026, 19:54:43 »
Ga jij met je 305 schijven eens lekker goed met een 300PK Giulia vegen ? Lekker doen,  have fun !

Ook als je met 305 schijven krijg je een 300pk Giulia gewoon in de ABS. Dus remvermogen genoeg, helemaal niks mis mee.

Wat gebeurt er als je het rempedaal steeds dieper intrapt? -> Steeds meer remvermogen.

Wat gebeurt er als je het rempedaal te diep intrapt? -> meer remvermogen dan je contact met de weg (=bandengrip) aan kan -> de wielen blokkeren of ABS grijpt in. In feite teveel remvermogen uitgeoefend.

Zolang je dus je wielen kunt blokkeren of ABS actief kan krijgen met de standaard remmen heb je meer dan genoeg remvermogen en is "meer remvermogen nodig" dus geen enkele reden voor andere remmen.

Is deze volstrekt logische uitleg nou echt zo moeilijk te begrijpen en accepteren? Ik hou er verder maar over op...
*

DanielH92
2.494

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #37 Gepost op: 20 januari 2026, 20:08:52 »
Gaat er meer om hoe vaak je dit truukje achter elkaar kan uitvoeren.
In de ABS trappen lukt je met alle standaard remmen wel een paar keer achter elkaar.
Langdurig een betrouwbaar remgevoel blijven houden, daar zit 't 'm in.

Met de standaard remmen kun je misschien 5x kort achter elkaar als een dolle mongool met 100kmh op een rotonde komen afrijden en 'm levend weer afrijden.
Met' performance' remmen heb je meer materiaal, dus ook meer massa waar de warmte in kwijt kan. Kun je misschien 8x als een losgeslagene de rotonde nemen.

Heb je meestal niks aan...
*

Robert69
2.103

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #38 Gepost op: 21 januari 2026, 08:35:04 »
Resumerend: Grotere remmen zien er tof uit, hebben op de Giulia 2.0 nauwelijks echte meerwaarde, tenzij je graag veel en vaak achter elkaar onverantwoord hard wil remmen.

Dan rest alleen nog de vraag: wat vinden de APK-keurmeesters en de verzekering van deze specifieke aanpassing met extra busjes enzovoort?

147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

bekkie
3.059

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
« Reactie #39 Gepost op: 21 januari 2026, 10:50:57 »
Gaat er meer om hoe vaak je dit truukje achter elkaar kan uitvoeren.
[…]
Met de standaard remmen kun je misschien 5x kort achter elkaar als een dolle mongool met 100kmh op een rotonde komen afrijden en 'm levend weer afrijden.
Met' performance' remmen heb je meer materiaal, dus ook meer massa waar de warmte in kwijt kan. Kun je misschien 8x als een losgeslagene de rotonde nemen.

Perfect beschreven, hier gaat het inderdaad om.
Een ieder die wel eens op circuit Zandvoort of Assen heeft gereden, of een trip door de bergen heeft gemaakt, weet dat de standaard remmerij meer dan voldoende is bij rustig rijden. Maar als je telkens vol in de ankers gaat en de temperatuur van de schijven steeds hoger wordt, treedt fading op. En dat wordt met iedere keer remmen steeds sterker, totdat je het gevoel krijgt dat je remmen het bijkans begeven. Ik heb het zelf een keer ervaren bij een afdaling op Corsica. Grotere en betere ‘remmerij’ kan de hitte beter verstouwen en vertoont dus minder fading bij herhaaldelijk remmen.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Hylke
156

• Type Alfa: Ja
    - Alfist
« Reactie #40 Gepost op: 21 januari 2026, 12:53:18 »
Met het risico dat de reacties steeds meer afwijken van de initiële vraag, toch even een reactie op bovenstaande:

Mijn ervaring is juist dat de standaard remmen op de Giulia (geen idee of het bij mijn Super 305 of 330mm is) ook op het circuit prima voldoen. Afgelopen zomer op 1 dag 2 uur baantijd op CPZ zonder problemen doorstaan. En dan niet op ouwelullen-tempo, maar met eenvoudige straatbanden rondjes 2:12/2:13.
Zelfde met de 284mm remmen van de Giulietta overigens. Je kunt ze op het circuit heel makkelijk alle kleuren van de regenboog geven, maar als je daadkrachtig te werk gaat en logica zijn werk laat doen, heb je echt niks exclusiefs nodig.

De kunst is dus: hóé rem je, begin je vroeg met remmen omdat je je passagiers niet misselijk wil maken, of trap je doortastend op de rem en laat je los zodra er voldoende vaart uit is?
*

DanaBanana
1.246

- Super Alfist
« Reactie #41 Gepost op: 21 januari 2026, 19:33:59 »
Met het risico dat de reacties steeds meer afwijken van de initiële vraag, toch even een reactie op bovenstaande:

Mijn ervaring is juist dat de standaard remmen op de Giulia (geen idee of het bij mijn Super 305 of 330mm is) ook op het circuit prima voldoen. Afgelopen zomer op 1 dag 2 uur baantijd op CPZ zonder problemen doorstaan. En dan niet op ouwelullen-tempo, maar met eenvoudige straatbanden rondjes 2:12/2:13.
Zelfde met de 284mm remmen van de Giulietta overigens. Je kunt ze op het circuit heel makkelijk alle kleuren van de regenboog geven, maar als je daadkrachtig te werk gaat en logica zijn werk laat doen, heb je echt niks exclusiefs nodig.

De kunst is dus: hóé rem je, begin je vroeg met remmen omdat je je passagiers niet misselijk wil maken, of trap je doortastend op de rem en laat je los zodra er voldoende vaart uit is?

Eens en niet-eens. Zoals jij beschrijft hoef je bij circuit-gebruik zeker niet per definitie in de problemen te komen met de standaard remmen. Anderzijds, kan ik me ook wel voorstellen dat veelvuldig en heftig circuit-gebruik nou juist wel een van de weinige redeneren is om te upgraden naar iets wat wat beter de warmte kwijt kan en consistenter blijft. (Wat dus niet hetzelfde is als iets wat meer remkracht heeft.)

Dat mensen tijdens een gewone straatrit in de bergen zodanig last van fading krijgen en het gevoel krijgen dat de remmen het begeven, daar kijk ik wel een beetje van op. Ik heb best wat ervaring met dat soort ritten en dit nog nooit ervaren. En volgens mij is het ook niet zo dat iedereen in Tirol met aangepaste remmen rijdt.
*

Stiggy
638

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #42 Gepost op: 21 januari 2026, 22:24:49 »

Eens en niet-eens. Zoals jij beschrijft hoef je bij circuit-gebruik zeker niet per definitie in de problemen te komen met de standaard remmen. Anderzijds, kan ik me ook wel voorstellen dat veelvuldig en heftig circuit-gebruik nou juist wel een van de weinige redeneren is om te upgraden naar iets wat wat beter de warmte kwijt kan en consistenter blijft. (Wat dus niet hetzelfde is als iets wat meer remkracht heeft.)

Dat mensen tijdens een gewone straatrit in de bergen zodanig last van fading krijgen en het gevoel krijgen dat de remmen het begeven, daar kijk ik wel een beetje van op. Ik heb best wat ervaring met dat soort ritten en dit nog nooit ervaren. En volgens mij is het ook niet zo dat iedereen in Tirol met aangepaste remmen rijdt.
Waar lees je dat mensen bij een gewone straatrit in de bergen last van fading krijgen?

Ik ga 2-3x per jaar naar de Italië en pak daar meestal wel wat mooie bergpassen mee. Mijn ervaring is zoals die van @bekkie: bij rustig rijden zijn de standaard (Veloce) remmen meer dan prima. Heb je een de weg voor je alleen en ga je volluit, dan is de koeling niet voldoende en krijg je fading. Betere koeling en/of grotere schijven kunnen daar zeker bij helpen.
*

Nelson
31

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #43 Gepost op: 21 januari 2026, 22:34:31 »
Als je volluit gaat, voorwaarts neem ik aan, dan krijg je juist meer koeling.
Koeling is niet snel het probleem bij de schijven.
Fading treed vaak op door de remvloeistof, die tegen het kookpunt aan kan zitten. Moet het gek gaan.
Heeft verder niks met de schijven van doen.
*

DanaBanana
1.246

- Super Alfist
« Reactie #44 Gepost op: 22 januari 2026, 00:00:03 »
Waar lees je dat mensen bij een gewone straatrit in de bergen last van fading krijgen?

Ik las dat in de post van Bekkie die jij ook aanhaalt. Ook een rit in de bergen waarbij je wat steviger doorrijdt beschouw ik daarbij als een gewone straatrit, als in tegenstelling tot een circuitrit.

Ik ga 2-3x per jaar naar de Italië en pak daar meestal wel wat mooie bergpassen mee. Mijn ervaring is zoals die van @bekkie: bij rustig rijden zijn de standaard (Veloce) remmen meer dan prima. Heb je een de weg voor je alleen en ga je volluit, dan is de koeling niet voldoende en krijg je fading.
Okay, die ervaring heb ik ook bij wat sportiever rijden tijdens dergelijke ritten nog nooit gehad. Maar wellicht rijd ik in vergelijking met jullie als een oud wijf, dat kan natuurlijk...