!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Stelvio3688
5

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Sneeuwsokken in plaats van sneeuw kettingen
« Gepost op: 2 november 2022, 23:36:37 »
Hoi, heeft iemand ervaring met sneeuwsokken? in de brochure van de stelvio staat dat er onder 20 inch geen sneeuw kettingen passen. Nu heb je hele kleine sneeuw kettingen. Die dan wel passen. Maar dan ben je al gauw 300 euro verder. Terwel ik in jaren wintersport  geen ketting invoegen doen. Ja ik heb mij vader vroeger 25 jaar geleden een keer kettingen om zien leggen onder zijn zomerbanden.….
Maar ja dit jaar zitten we 8 km van de piste af en elke dag 400 m omlaag  en omhoog. Sneeuw sokken schijnen te helpen en te passen iemand tips of ervaring .
Groeten Jef
*

sdelange99
52

  • Type Alfa: 2008 147 1.6 TS 105pk
  • **
    - Junior Alfist
Re: Sneeuwsokken in plaats van sneeuw kettingen
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2022, 15:22:46 »
Ik heb er zelf geen ervaring mee, en misschien had je het zelf ook al gezien, op plekken waar sneeuwkettingen verplicht zijn mag je voor zover ik weet geen sneeuwsokken gebruiken.
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Sneeuwsokken in plaats van sneeuw kettingen
« Reactie #2 Gepost op: 3 november 2022, 15:48:17 »
Ik moet zeggen dat met goede winterbanden en AWD ik zelf echt eigenlijk nooit geen moeite heb om boven te komen. Het moet wel heel gek zijn wil je echt kettingen nodig hebben.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Stelvio3688
5

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Sneeuwsokken in plaats van sneeuw kettingen
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2022, 18:22:56 »
Citaat van: sdelange99 op  3 november 2022, 15:22:46
Citaat van: sdelange99 op  3 november 2022, 15:22:46
Ik heb er zelf geen ervaring mee, en misschien had je het zelf ook al gezien, op plekken waar sneeuwkettingen verplicht zijn mag je voor zover ik weet geen sneeuwsokken gebruiken.



Goed dat je het aangeeft. Want heb hier ook twijfels over maar als ik het zo lees zou het mogen.  En zoals ook al word gezegd met awd kom je overal wel boven.  De stelvio is tenslotte vernoemd naar een berg niet naar een heuvel  😜



https://alleskanmee.nl/sneeuwkettingen/sneeuwsok-trendy-snowsock-voor-bandenmaat-275/40r21-picoya-pic-trendy44l-395637?gclid=CjwKCAjwzY2bBhB6EiwAPpUpZuJLW1Za129DbUKginLzgK5hExgkBtxTO-BwQ0EnId3cb39t2uMHrBoCCJ8QAvD_BwE
*

Robert69
1.358

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Sneeuwsokken in plaats van sneeuw kettingen
« Reactie #4 Gepost op: 4 november 2022, 09:03:45 »
Citaat van: Stelvio3688 op  3 november 2022, 18:22:56
Citaat van: Stelvio3688 op  3 november 2022, 18:22:56
Citaat van: sdelange99 op  3 november 2022, 15:22:46
Citaat van: sdelange99 op  3 november 2022, 15:22:46
Ik heb er zelf geen ervaring mee, en misschien had je het zelf ook al gezien, op plekken waar sneeuwkettingen verplicht zijn mag je voor zover ik weet geen sneeuwsokken gebruiken.



Goed dat je het aangeeft. Want heb hier ook twijfels over maar als ik het zo lees zou het mogen.  En zoals ook al word gezegd met awd kom je overal wel boven.  De stelvio is tenslotte vernoemd naar een berg niet naar een heuvel  😜



https://alleskanmee.nl/sneeuwkettingen/sneeuwsok-trendy-snowsock-voor-bandenmaat-275/40r21-picoya-pic-trendy44l-395637?gclid=CjwKCAjwzY2bBhB6EiwAPpUpZuJLW1Za129DbUKginLzgK5hExgkBtxTO-BwQ0EnId3cb39t2uMHrBoCCJ8QAvD_BwE

Wat er in die advertentie staat, klopt niet (helemaal). Wat Alfata schreef klopt wel:

Sneeuwkettingen zijn goedgekeurd voor gebruik in de Europese Unie. Dat betekent dat de sneeuwsokken in alle lidstaten van de Europese Unie gebruikt mogen worden op de openbare weg. Het is alleen even goed opletten wanneer je op vakantie gaat naar een wintersportgebied. Op de wegen waar sneeuwkettingen verplicht zijn, mogen sneeuwsokken niet gebruikt worden. Sneeuwsokken bieden namelijk niet dezelfde bescherming bij sneeuw en ijs als sneeuwkettingen, zoals we hierboven beschreven hebben. Zijn sneeuwkettingen verplicht, dan zal je echt sneeuwkettingen moeten gebruiken. Dit zal overigens nooit het geval zijn in Nederland.

Raar fenomeen trouwens, die sneeuwsok. Daar sluit je toch het profiel van de band mee af, of zie ik het nou verkeerd?
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Stelvio3688
5

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Sneeuwsokken in plaats van sneeuw kettingen
« Reactie #5 Gepost op: 4 november 2022, 10:36:55 »
Citaat van: Robert69 op  4 november 2022, 09:03:45
Citaat van: Robert69 op  4 november 2022, 09:03:45
Citaat van: Stelvio3688 op  3 november 2022, 18:22:56
Citaat van: Stelvio3688 op  3 november 2022, 18:22:56
Citaat van: sdelange99 op  3 november 2022, 15:22:46
Citaat van: sdelange99 op  3 november 2022, 15:22:46
Ik heb er zelf geen ervaring mee, en misschien had je het zelf ook al gezien, op plekken waar sneeuwkettingen verplicht zijn mag je voor zover ik weet geen sneeuwsokken gebruiken.



Goed dat je het aangeeft. Want heb hier ook twijfels over maar als ik het zo lees zou het mogen.  En zoals ook al word gezegd met awd kom je overal wel boven.  De stelvio is tenslotte vernoemd naar een berg niet naar een heuvel  😜



https://alleskanmee.nl/sneeuwkettingen/sneeuwsok-trendy-snowsock-voor-bandenmaat-275/40r21-picoya-pic-trendy44l-395637?gclid=CjwKCAjwzY2bBhB6EiwAPpUpZuJLW1Za129DbUKginLzgK5hExgkBtxTO-BwQ0EnId3cb39t2uMHrBoCCJ8QAvD_BwE

Wat er in die advertentie staat, klopt niet (helemaal). Wat Alfata schreef klopt wel:

Sneeuwkettingen zijn goedgekeurd voor gebruik in de Europese Unie. Dat betekent dat de sneeuwsokken in alle lidstaten van de Europese Unie gebruikt mogen worden op de openbare weg. Het is alleen even goed opletten wanneer je op vakantie gaat naar een wintersportgebied. Op de wegen waar sneeuwkettingen verplicht zijn, mogen sneeuwsokken niet gebruikt worden. Sneeuwsokken bieden namelijk niet dezelfde bescherming bij sneeuw en ijs als sneeuwkettingen, zoals we hierboven beschreven hebben. Zijn sneeuwkettingen verplicht, dan zal je echt sneeuwkettingen moeten gebruiken. Dit zal overigens nooit het geval zijn in Nederland.

Raar fenomeen trouwens, die sneeuwsok. Daar sluit je toch het profiel van de band mee af, of zie ik het nou verkeerd?

Het is een raar fenomeen maar als het werkt…

Blijft vaag dit zegt de anwb
Van anwb:
Als sneeuwkettingen verplicht worden gesteld met een bord, is het niet toegestaan om sneeuwsokken van textiel of andere wegrijhulpen (Anfahrhilfen) als alternatief voor sneeuwkettingen te gebruiken (tenzij de Anfahrhilfe voldoet aan ÖNORM V5117).