!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Long tall Nick
26

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Achterbank hendel kapot
« Gepost op: 13 februari 2022, 12:00:26 »
Weet iemand hoe de achterbank hendel van de Giulia te repareren is. En is hier een handleiding voor te vinden ?
*

dburger
129

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Achterbank hendel kapot
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2022, 09:26:43 »
Het ligt eraan wat er precies kapot is natuurlijk, maar bij mijn Giulia kon ik de bank aan een zijde niet meer openen (stond geen spanning meer op de kabel). Hendel zit met een schroef vast en als je die loshaalt kan je de hendel uit kofferbak trekken. Aan het uiteinde van de kabel zit een busje (net zoals bij een remkabel op de fiets) en die was uit de houder van de hendel geschoten. Teruggeplaatst, hendel weer vastgeschroefd en klaar. Al met al een klusje van 5 minuten.
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Achterbank hendel kapot
« Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2022, 12:59:49 »
Bij mij was het ook een kabeltje die los geschoten was, 5min werk idd en had geluk dat niet de hele kabel vernieuwd moest worden!
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

RogierS
56

  • Type Alfa: Giulia 2.0T 300 pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
    • Eldon Roadster
Re: Achterbank hendel kapot
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2022, 23:14:01 »
Bij mij (2017) vloog de kabel ook steeds los.
Deze is nu vervangen door een door Alfa zelf aangepaste en verbeterde versie.
AR Giulia 300 pk
Eldon Roadster Super 7
SimRacer

Voorheen:
AR 156
AR Giulietta
Fiat Grande Punto
Fiat Bravo
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Achterbank hendel kapot
« Reactie #4 Gepost op: 20 april 2022, 19:53:17 »
Bij mij (2017) vloog de kabel ook steeds los.
Deze is nu vervangen door een door Alfa zelf aangepaste en verbeterde versie.

Heb je een artikelnummer?  Bij mij is hij ook losgeschoten aan de zijde van de grendel bij de leuning. Met veel moeite heb ik de leuning kunnen ontgrendelen en de kabel verwijderd. Toen bleek iets te zijn afgebroken. Zeer slappe constructie.  Vraag staat uit bij de dealer in houten voor een nieuwe kabel. Ik wil dan wel een verbeterde versie.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

RogierS
56

  • Type Alfa: Giulia 2.0T 300 pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
    • Eldon Roadster
Re: Achterbank hendel kapot
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2022, 20:28:59 »
Ikzelf heb dit nr niet.
Wellicht dat je het bij Auto Wijma Leeuwarden kunt navragen. Zij hebben het vervangen.
AR Giulia 300 pk
Eldon Roadster Super 7
SimRacer

Voorheen:
AR 156
AR Giulietta
Fiat Grande Punto
Fiat Bravo
*

GerbenB
67

  • **
    - Junior Alfist
  • I'm a trained professional..this is how I roll
Re: Achterbank hendel kapot
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2023, 17:55:19 »
Ik zie dat dit een oud topic is maar wellicht toch goed om te delen.
Twee weken geleden begaf mijn achterbank mechanisme het ook, ik kon het linkerdeel van de achterbank alleen nog maar neerklappen door hard aan de kabel zelf te trekken, met de hendel werkte hij niet meer. Bij mij bleek een kunststof klemmetje van de kabel kapot te zijn aan de bank zijde. Kabel was dus niet stuk maar het uiteinde van het kunststof bochtje welke om de kabel zit was kaduk.
De kabel is bij de alfa garage los te bestellen en heeft mij 30 euro gekost.

Oplossing om deze vervolgens te vervangen;
Klap de bank neer en volgens kijk je tegen het klemmechanisme aan, het deel dus waar de bank in vast zit als hij gewoon omhoog staat. Je moet deze losmaken echter omdat te doen moet je de kunststof strip die ervoor zit tevens los maken. Die strip is easy, die zit op een paar punten vast met plastic klemmetjes die je er met een schroevendraaier uit kunt wippen. Vervolgens even trekken en hopsakee het kunststof deel is los.
Nu kun je het mechanisme losmaken, zit met twee wat zwaardere bouten vast. Zodra je die los hebt haal je die eruit en kan je de kabel uit zijn gaatje wippen.
Vervolgens kan je de kabel terug duwen door het gat waar hij doorheen komt. Nu moet je alleen de kabel aan de achterbak zijde los maken en ook dat is easy. De houder met handel zit vast met een torx boutje, draai die los en trek voorzichtig het hele deel naar beneden. Let op, hij klemt ook met kleine klemmetjes in de bovenzijde, door hem met beleid los te trekken sloop je die niet. Nu kan je ook de kabel aan die zijde los maken. Vervolgens doe je alles in omgekeerde volgorde met de nieuwe kabel en hopsakee, ik kon alles binnen 15 minuten doen.

Voor degene die er wat aan hebben succes ermee!
I'm a trained professional, this is how I roll...
*

volhouder
63

  • Type Alfa: Giulia 2.9
  • **
    - Junior Alfist
  • Italiaanse auto's hebben iets .
Re: Achterbank hendel kapot
« Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2023, 21:00:52 »
Het is idd een waardeloos systeem . Ik heb de kabel zelf gerepareerd door in het plastic deel een sleufje te slijpen , origineel wordt de kabel door een stukje karton/tape op zijn plaats gehouden , ook dat heb ik verbeterd .  Vindt het onbegrijpelijk dat bij een auto in deze prijsklasse zoiets geleverd wordt .
eerdere Alfa's: 2 Giulietta 1.6  , Giulietta 2.0 (met kontje) Alfa 75 1.8  nu Giulia 2.9
*

GerbenB
67

  • **
    - Junior Alfist
  • I'm a trained professional..this is how I roll
Re: Achterbank hendel kapot
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2023, 23:31:22 »
Idd niet een al te best doorontwikkeld systeem, had beter gekund. Overigens heeft het plastic stukje het bij mij het zo'n 5,5 jaar volgehouden voordat hij de geest gaf, best netjes nog.
I'm a trained professional, this is how I roll...
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Achterbank hendel kapot
« Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2023, 09:20:54 »
Het is een heel fragiel systeem helaas.  Ik bedien het heel voorzichtig.  Niet hard aan de hendel trekken en zodra hij klik zegt hendel loslaten. Tot nu toe geen problemen meer na de reparatie.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's