!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

DirkQv
64

  • **
    - Junior Alfist
Achteraf dodehoekdetectie inbouwen
« Gepost op: 6 februari 2024, 20:59:05 »
Heeft iemand ervaring met het achteraf plaatsen van orginele dodehoekdetectie ?
:cool:without a hart we would be mere machines:cool:

Reeds gehad: Alfa Romeo 33 1.3 s blue donker grijs metallic 1989, Alfa Romeo 155 1.7 donker paars metallic 1994, Alfa Romeo 145 Qv Rosso Proteo 2000, Alfa Romeo Giulietta Qv, Alfa Romeo Stelvio Q4 2017
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Achteraf dodehoekdetectie inbouwen
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2024, 22:24:12 »
Nee en ik heb ook nog nooit ergens gelezen dat dit mogelijk zou zijn. Overigens vind ik het systeem van Alfa niet heel fantastisch, pas als een auto praktisch naast je zit licht het waarschuwingslampje op.

Bij onze Toyota gaat het al in een veel eerder stadium knipperen, is een veel veiliger en m.i. beter doordacht systeem.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

DirkQv
64

  • **
    - Junior Alfist
Re: Achteraf dodehoekdetectie inbouwen
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2024, 16:16:00 »
Oké, misschien dan toch eens rondkijken naar een aftermarket setje.
:cool:without a hart we would be mere machines:cool:

Reeds gehad: Alfa Romeo 33 1.3 s blue donker grijs metallic 1989, Alfa Romeo 155 1.7 donker paars metallic 1994, Alfa Romeo 145 Qv Rosso Proteo 2000, Alfa Romeo Giulietta Qv, Alfa Romeo Stelvio Q4 2017
*

Bottas
841

  • *****
    - Super Alfist
Re: Achteraf dodehoekdetectie inbouwen
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2024, 22:52:32 »
Of gewoon goed in je spiegels kijken, zoals we het vroeger geleerd hebben.
Heel bijzonder om dit achteraf te gaan inbouwen.
*

__1337__
392

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTD
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Achteraf dodehoekdetectie inbouwen
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2024, 23:15:36 »
Het systeem op de Giulia werkt echt prima en vanaf MY2020 stuurt hij tevens tegen als het lampje aan is en jij wilt toch van rijstrook verwisselen. Mijn gok is dat dit gewoon plug and play is. Dat die kwestie is van glas uitwisselen en stekkertje aankoppelen (dat er al zit). Maar nogmaals, gok en een aanname. Wellicht kun je je antwoord vinden op giuliaforums.com, dat forum heeft echt een schat aan informatie.
Maserati Quattroporte 4.7S (hobby)
Giulia 2.2 JTD Squadra Massimo (daily)
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Achteraf dodehoekdetectie inbouwen
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2024, 08:34:36 »
Ik heb gezocht op giuliaforums.com maar vond alleen topic smet opmerkingen over slecht functionerende dodehoekdetectie. Ik heb de bumper eraf gehad en er zitten 2 stekkers. 1 is sowieso van de sensoren in de bumper. De andere weet ik niet meer is te lang geleden maar die zou heel goed van de dodehoekdetectie kunnen zijn. Foto is helaas niet super scherp links bij de stekkers. Je hebt dan dus nog wel een kabelboom nodig tussen de stekker en de dode hoek sensoren.

147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Achteraf dodehoekdetectie inbouwen
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2024, 12:38:01 »
Ik heb gezocht op giuliaforums.com maar vond alleen topic smet opmerkingen over slecht functionerende dodehoekdetectie. Ik heb de bumper eraf gehad en er zitten 2 stekkers. 1 is sowieso van de sensoren in de bumper. De andere weet ik niet meer is te lang geleden maar die zou heel goed van de dodehoekdetectie kunnen zijn. Foto is helaas niet super scherp links bij de stekkers. Je hebt dan dus nog wel een kabelboom nodig tussen de stekker en de dode hoek sensoren.



En volgens mij heb je dus ook een andere achterbumper nodig. Ik meen 'ns gezien te hebben dat er verschillende bumper-varianten zijn voor met en zonder dodehoekdetectie.
*

ronnydeb
25

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Achteraf dodehoekdetectie inbouwen
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2024, 22:25:50 »
Je kunt het af met je huidige bumper.
De houder L & R waar de radarsensor ( P/N: 50553851 links) ingeschoven is, zou je van een andere bumper eraf kunnen halen als het niet los te bestellen is.
En op je huidige bumper vastlijmen, het is allemaal gemarkeerd en scheelt in de kosten om de bumper in kleur te laten spuiten.
De sensoren moet wel ingeleerd worden, anders gaat je km-stand teller knipperen.






*

ronnydeb
25

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Achteraf dodehoekdetectie inbouwen
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2024, 23:21:59 »
Kabels van de dode hoek detectie (sensors) loopt samen met die van de PDC, zie foto.