!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #15 Gepost op: 6 december 2023, 10:04:56 »
Als je perse AA/ACP wilt hebben, is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid van een add-on aftermarket module......
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #16 Gepost op: 6 december 2023, 12:13:56 »
Inderdaad. Was al een beetje aan het googlen. Ik zag wat bij Prins in Nunspeet. Wel een kleine € 800,- en Audiovolt in Almere. De auto heeft een Harman Kardon geluidsinstallatie. Zo'n module werkt niet optimaal met Harman Kardon.  Dus ja....
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #17 Gepost op: 6 december 2023, 14:26:33 »
Citaat van: John Stelvio op  6 december 2023, 12:13:56
Citaat van: John Stelvio op  6 december 2023, 12:13:56
Inderdaad. Was al een beetje aan het googlen. Ik zag wat bij Prins in Nunspeet. Wel een kleine € 800,- en Audiovolt in Almere. De auto heeft een Harman Kardon geluidsinstallatie. Zo'n module werkt niet optimaal met Harman Kardon.  Dus ja....
Als je toch Prins in beeld hebt, dan lijkt me dat een goede om definitief uitsluitsel te krijgen of de standaard ACP / AA op jouw auto wel of niet aan de praat is te krijgen. In mijn ogen één van de weinige adressen waar ze wel kennis en kunde hebben van dit soort 'liefhebbers-details'. Maar helaas geen officieel dealer meer, voor wat het waard is...
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #18 Gepost op: 8 december 2023, 10:12:28 »
Hoi Allemaal,

Gisteren bij de dealer geweest. Helaas niet gelukt.
Update van alle modules niet, slechts enkele. Ook de update van het infotainment niet. Dus nog versie 051.. De dealer heeft geen idee waar hij de updates van het infotainment vandaan moet halen. Dat zijn volgens mij links die centraal worden aangeboden op een alfa site. Niet via Witech2 naar mijn idee. Bijzonder...  Het kennisniveau is dus laag.
Wordt nog een ritje naar Nunspeet voor een software update.

Prins nog gebeld. Ook daar kreeg ik terug dat ACP / AA een optie was die aangevinkt moet zijn bij het bestellen van de auto (ik heb een import uit Duitsland). In de proxy zijn omzettingen nodig (om deze optie vrij te geven) en in combinatie met een dual hub USB onder de armsteun. Het advies was een after market ACP / AA module.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #19 Gepost op: 8 december 2023, 10:30:57 »
Citaat van: John Stelvio op  8 december 2023, 10:12:28
Citaat van: John Stelvio op  8 december 2023, 10:12:28
Hoi Allemaal,

Gisteren bij de dealer geweest. Helaas niet gelukt.
Update van alle modules niet, slechts enkele. Ook de update van het infotainment niet. Dus nog versie 051.. De dealer heeft geen idee waar hij de updates van het infotainment vandaan moet halen. Dat zijn volgens mij links die centraal worden aangeboden op een alfa site. Niet via Witech2 naar mijn idee. Bijzonder...  Het kennisniveau is dus laag.
Wordt nog een ritje naar Nunspeet voor een software update.


Infotainment updates verlopen, net als de map updates (in tegenstelling tot de updates van ECUs ) via de USB poort, met behulp van een USB stick.
De software hiervoor moet dus eerst via de Mopar server gedownload, en verloopt niet via Witech

overigens kan je de software ook hier vinden ;)
https://www.alfaowner.com/threads/how-to-infotainment-updates.1185573/

Laatste versie voor jou zou 090.000.061 zijn .....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #20 Gepost op: 8 december 2023, 12:55:59 »
Ik las dit:

Apparently updating past 072.xxx.xxx from earlier versions to later (so 072.xxx.xxx and higher) .also requires checking if following modules are at sufficient software version, and these might require updating to enable all new functions :
AMP (Amplifier HiFi system)
BSM (Brake System Module)
IPC (Instrument Panel Cluster)
PAM (Parking Assist Module)
LBSS/RBSS (Blind Spot Sensors)
BCM (Body Computer Module)
This needs to be done by dealer as this requires the dealer tool Witech2. See also info file 085 update.pdf in the downloads.

Dat zal eerst moeten. Dat moet toch door de dealer gebeuren.

Vraagje nog:
Als de dealer inlogt bij Mopar ziet hij dan de updates (firmware) van het infotainment wel?

Net zoals de auto eigenaar dat in het verleden ook zag totdat de updates infotainment naar de dealer zijn gegaan.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #21 Gepost op: 8 december 2023, 15:15:37 »
Citaat van: John Stelvio op  8 december 2023, 12:55:59
Citaat van: John Stelvio op  8 december 2023, 12:55:59
Ik las dit:

Apparently updating past 072.xxx.xxx from earlier versions to later (so 072.xxx.xxx and higher) .also requires checking if following modules are at sufficient software version, and these might require updating to enable all new functions :
...........
Dat zal eerst moeten. Dat moet toch door de dealer gebeuren.

Vraagje nog:
Als de dealer inlogt bij Mopar ziet hij dan de updates (firmware) van het infotainment wel?

Net zoals de auto eigenaar dat in het verleden ook zag totdat de updates infotainment naar de dealer zijn gegaan.

In principe kan je de update gewoon doen, alleen loop je eventueel de kans dat een aantal nieuwe functies (nog) niet werkt.
bij een check voor updates zouden deze dan automatisch gesignaleerd moeten worden voor update.
De meeste mensen doen de infotainment update echter gewoon zonder problemen

De infotainment updates zijn ook in het begin nooit voor de eigenaren bedoeld geweest, alleen kon je in het begin gewoon de files downloaden als je het server adres  wist... ;)
Wat later heeft Alfa deze server met een password afgeschermd
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #22 Gepost op: 8 december 2023, 15:37:52 »
in de download link te zien :

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #23 Gepost op: 9 december 2023, 00:54:26 »
Super bedankt voor je informatie. Nu duidelijkheid. 👌👌

3 ritjes Alfa in Alkmaar heeft helaas niks gebracht.


Fijne avond
*

Stiggy
392

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #24 Gepost op: 27 januari 2024, 23:04:31 »
Citaat van: John Stelvio op  6 december 2023, 12:13:56
Citaat van: John Stelvio op  6 december 2023, 12:13:56
Inderdaad. Was al een beetje aan het googlen. Ik zag wat bij Prins in Nunspeet. Wel een kleine € 800,- en Audiovolt in Almere. De auto heeft een Harman Kardon geluidsinstallatie. Zo'n module werkt niet optimaal met Harman Kardon.  Dus ja....
Ik weet niet of je nog een oplossing zoekt, maar ik heb ook contact met Prins gehad om na te vragen wat er dan niet goed Harman Kardon werkt. Ze gaven aan dat dit ondertussen niet meer geldt. Ze gingen het van de site halen en dat hebben ze ondertussen ook gedaan zo te zien. Dat zou dus nog steeds een optie voor je kunnen zijn!

Wat ik een beetje jammer vind is dat Prins de eng-custom module van €345,- monteert en daar €795,- voor vraagt. Het is alleen kabels ompluggen (wel wat lastig te bereiken), maar ik begreep dat als je dit vaker doet, het een uurtje werk is. Dat is een uurtarief van €450!!   :-\ (als je het nog nooit gedaan hebt heb je er iets van 2 uur voor nodig lees ik).  En het wordt nog erger als je weet dat de verschillende boxen die er te krijgen zijn eigenlijk hetzelfde dingetje zijn in (een Limcet box) met een ander kastje en andere branding. Deze is €187,09 als je hem in je mandje stopt. Dat steekt wel erg af bij de €795,- van Prins. Sam van Dalen doet het overigens ook voor die prijs, maar geven geen antwoord op de vraag of het ook de eng-custom unit is die ze monteren.
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2024, 14:36:14 »
Goedemiddag,

Bedankt voor je bericht. Idd best aan de prijs. Jammer dat het zo werkt. Je zou denken dat meer mensen overstag gaan als de prijs aantrekkelijker zou zijn.
Ik zit ook nog met wat basisupdates die niet gelukt zijn bij de dealer. Prins is zijn dealerschap kwijt. Ze zijn bezig om via een andere route weer beschikking te krijgen over deze tools. Dat proces was 4 wkn geleden nog niet afgerond. Dat laat ik daar  dan doen. Fijn te lezen dat Harman Kardon geen problemen geeft. Je moet net iemand wtn die dit zelf gedaan heeft en daar wel wat in wil betekenen…
Ik kwam ook audiovolt tegen in Almere. https://www.audiovolt.nl/product-categorie/auto-radio/alfa-romeo-autoradio/stelvio-giulia/ .
Zelfde prijs voor de module. Maar gaat om de inbouwkosten.  Ik ga dat nog navragen.

*

Stiggy
392

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #26 Gepost op: 28 januari 2024, 16:23:46 »
Als je nieuws over de inbouwkosten heb dan hoor ik het graag!
Ik denk dat ik zelf een eng-custom module ga kopen. Als het weer een beetje oke is over een paar weken probeer ik het misschien eerst zelf; anders zoek ik een garage die het tegen redelijke kosten wil doen (heb al navraag gedaan bij italiancarservice.nl in Eindhoven; die doen het tegen hun normale uurtarief (iets van €75 geloof ik). Maar uit het telefoongesprek maakte ik op dat ze er niet super veel ervaring mee hadden.
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #27 Gepost op: 28 januari 2024, 16:37:38 »
Dan zou ik het bij italiancarservice laten doen.
Is ook geen hogere wiskunde, dus met aandacht en kunde komt men daar echt wel uit.
Prins weet dat ze bewierookt worden door veel Alfisten en daar passen ze uiteraard hun tarieven op aan. Goed ondernemersschap noemen ze dat.
Niks mis mee, maar anderen kunnen dat ook voor schappelijkere prijzen
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #28 Gepost op: 28 januari 2024, 21:34:59 »
Hoi Stiggy,

Ik laat het weten. Kwam op YouTube wat filmpjes tegen van  inbouw van de acp/aa module in een  Giulia. Ik weet niet of dat bij een Stelvio ook zo zit. Misschien heb je er wat aan.

John
*

Stiggy
392

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #29 Gepost op: 29 januari 2024, 14:13:41 »
Hoi Stiggy,

Ik laat het weten. Kwam op YouTube wat filmpjes tegen van  inbouw van de acp/aa module in een  Giulia. Ik weet niet of dat bij een Stelvio ook zo zit. Misschien heb je er wat aan.

John
Ik heb ze zelf even gebeld: €150,- voor het inbouwen. Doet een partner, ook in Almere.
Twijfel nu een beetje tussen dat laten doen of de eng-custom bestellen. Voordeel van Audiovolt is dat alles door 1 aanspreekpunt gedaan wordt waar ik terecht kan in geval van problemen. Maar nadeel is dat ze waarschijnlijk niet zo heel veel generieke Giulia kennis in huis hebben (ze doen alle merken, niet zoveel Giulias).

Eng-custom bestellen en in laten bouwen bij italiancarservice heeft als voordeel dat die wel alles van Giulias weten, maar die hebben weer weinig ervaring met dit soort modules volgens mij
 :17: