!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Apple Carplay Android werkt niet
« Gepost op: 4 december 2023, 10:24:18 »
Beste Allemaal,

Dit onderwerp is meerdere keren ter sprake gekomen maar voor mij niet helemaal duidelijk.
Ik heb onlangs een Stelvio aangeschaft. Tot nu toe naar volle tevredenheid! Op een puntje na.

De auto werd destijds aangeboden dat deze voorzien zou zijn van ACP / AA. Helaas werkt dit niet..

De auto is van januari 2019 (Ik ga er dan vanuit dat hij technisch van dec 2018 is).

Technische uitvoering:
Infotainment systeem generatie 2
Firmware Softwareversie: 051.008.004
De auto heeft 1 USB poort onder de armsteun. (Ik las in een topic dat dit belangrijk kan zijn).

Mijn vraag.
Als de software opgewaardeerd wordt naar minimaal 056.... werkt dan automatisch ACP / AA?
Als het toch nodig is dat ACP / AA vrijggeven moet worden door de dealer. Kan de dealer dit dan enable? Volgens mij voldoet de hardware (infotainment gen 2) wel.

Ik hoop snel te horen.

Alvast dank!

John



*

martin10500
24

  • Type Alfa: Stelvio montecarlo blue
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2023, 20:24:58 »
Had hetzelfde met de mijne uit 2018. Toevallig een samsung telefoon ook.
Na een update werkte het wel gelijk.
Alfa 75, 155, 166, Brera tbi, Stelvio
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2023, 22:22:44 »
Dan heb ik goede hoop. Ik ga aankomende donderdag voor de 3e keer naar de alfa dealer. De dealer gaf de eerste keer aan dat de updates van het infotainment zich niet aanmelden bij het aankoppelen van de auto aan de computer.  Dus dat er geen updates  beschikbaar zijn. Vreemd….. De dealer heeft een ticket aangemaakt bij Fiat Nederland. Vervolgens een 2e bezoek. Toen heeft  men een foto genomen van de productiesticker achterop het infotainment en een uitdraai van alle softwareversies van de auto. Dit is opgestuurd naar Fiat Nederland ik vermoed naar Alfa. Nu wil men de stuurmodules van gaan updaten. De auto moet  dan een uur in rust. Daarna werkt dan hopelijk de update van het infotainment. Terwijl je leest dat pas vanaf 085 andere modules hoeven te worden ge update.
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 4 december 2023, 22:29:57 »
Ik vraag me af of de updates van het infotainment wel via Witech2 zich aanmelden. Zou meer denken dat deze gewoon gedownload moeten worden door de dealer omdat deze in het verleden via Mopar werden aangeboden.

Misschien weet iemand dit. Kan ik dat aankomende donderdag doorgeven bij de dealer bij het 3e bezoek.
*

martin10500
24

  • Type Alfa: Stelvio montecarlo blue
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 4 december 2023, 22:48:07 »
Heb deze update van een engels forum gehaald  en er zelf opgezet. https://www.alfaowner.com/threads/how-to-infotainment-updates.1185573/
Let wel op dat er voor diverse infotainment systemen downloads zijn.
Alfa 75, 155, 166, Brera tbi, Stelvio
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 4 december 2023, 23:11:22 »
Dank voor je reactie. Eigenlijk zoals je het stelt kun je concluderen dat de dealer dit ook gewoon moet kunnen downloaden. Zonder aankoppelen van de auto aan de computer.

Fijn om te lezen dat dit bij jou heeft gewerkt.

Ik mis best wel wat kunde en kennis van de dealer. Is een gevoel.  Ik bedoel voor de Gulia en Stelvio is dit hetzelfde. Je verwacht dit dan niet.

Ik ben ook nog gaan rondbellen. Een andere dealer gaf weer aan dat dit toen destijds nog een optie was. Dit laten checken mbv chassisnummer. Bleek af fabriek geen ACP / AA op te zitten…

Vandaar de vraag of ACP / AA dan gaat werken na updaten. Dan klopt dat verhaal dus ook niet. 
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2023, 01:05:13 »
Citaat van: John Stelvio op  4 december 2023, 23:11:22
Citaat van: John Stelvio op  4 december 2023, 23:11:22
Ik mis best wel wat kunde en kennis van de dealer. Is een gevoel.  Ik bedoel voor de Gulia en Stelvio is dit hetzelfde. Je verwacht dit dan niet.
Niet onwaarschijnlijk dat je gevoel klopt. Vergeet niet dat zo'n beetje het hele dealer netwerk deze zomer is vervangen. Het grootste deel van de huidige dealers had een half jaar geleden waarschijnlijk nog nooit een Giulia of Stelvio in de werkplaats gehad. De kennis van dit soort 'details' zal je daar niet aantreffen. Dat moeten ze opzoeken of navragen.

Persoonlijk heb ik mijn garage nog een keer alle mogelijke software laten updaten voordat hun dealerschap deze zomer afliep. (Infotainment had ik in het verleden ook al eens zelf gedaan.)
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2023, 08:20:20 »
Dank je voor je reactie. Was het ook in jou geval dat de softwareversie 051 was voordat je ging updaten? Werkte daarna ACP / AA zoals bij Martin?
*

AdT
90

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2023, 14:50:15 »
Mijn Stelvio is van begin 2018.
In het begin ook problemen met mijn Samsung en Android auto.
Verbetering kwam na een update.
Nog beter werd het met gebruik van een ander kabeltje.
Nu een ander merk telefoon en het werkt probleemloos.
Wel altijd eerst het scherm van de auto aanzetten, vervolgens je telefoon ontgrendelen, dan kabeltje in je telefoon doen en toestemming verlenen op je telefoon.
Als ik het anders aanpak dan gaat het weleens mis.
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 5 december 2023, 17:29:15 »
Dank voor je berichtje.    Je blijft snorren op het internet.
Ik kwam het volgende nog tegen op een ander forum: https://www.alfaowner.com/threads/software-update-help.1179621/  Zie onderstaande knip uit dit bericht.


[Activation of AA/CP requires changing USB hub in armrest for the dual one (cost around EUR250) - it looks that there is some license-like (for AA/CP)chip there which is required for successful activation of AA/CP, otherwise no effect[/b]

Is jou auto met 1 USB hub uitgevoerd of met een dual hub USB onder de armsteun?

M.a.w. Het lijkt er dan op dat ACP/ AA ook einde 2018 nog een optie was. Ik heb 1 USB slot onder de armsteun. Kan zomaar zijn dat ondanks update van de software versie het niet gaat werken.
*

AdT
90

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 5 december 2023, 20:10:33 »
Die van mij heeft er inderdaad 2. Heb je weleens op chassisnummer opgezocht wat de echte productiedatum is van jouw Stelvio? Ik heb destijds die van mij zelf geïmporteerd uit Duitsland en vooraf contact gehad met Alfa in Italië en daar wisten ze me (in het Nederlands) alles over de wagen te vertellen.
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 5 december 2023, 20:26:41 »
Citaat van: John Stelvio op  5 december 2023, 08:20:20
Citaat van: John Stelvio op  5 december 2023, 08:20:20
Dank je voor je reactie. Was het ook in jou geval dat de softwareversie 051 was voordat je ging updaten? Werkte daarna ACP / AA zoals bij Martin?
Ik heb een Stelvio uit maart 2017. Die heeft nog de oude hardware, dus update naar ACP / AA was niet aan de orde.
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 5 december 2023, 21:25:01 »
Bedankt voor de terugkoppeling.
Ik ga donderdag naar de dealer. Ik zal daar de productiedatum checken. Volgens mij dec. 2018.

Als ik zo lees op een Engels forum (is berichtgeving van mei 2019)  een optie te zijn. Dan zijn er best wat voorwaarden:

Wel of geen ACP / AA in de uitvoering ligt vast in de proxy. Daar komt de dealer niet bij.
Een dual USB slot onder de armsteun
Software versie min 056
Ik denk dat ik pech heb. Als dit klopt en waar is.

Toch niet goed uitgezocht bij de aanschaf maar vertrouwt op de advertentietekst..
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 6 december 2023, 06:26:39 »
Heb je de 8,8” of de kleinere unit? Op de 8,8” was het in 2018 al standaard af-fabriek. In elk geval voor de NL markt. Maar je zult wel een import hebben?
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Apple Carplay Android werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 6 december 2023, 06:40:09 »
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de 8.8” . Het is idd een import uit Duitsland.