!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

reflection
155

  • Type Alfa: Giulietta
  • ***
    - Alfist
  • Carve your successes into stone.
Re: Guilia/Stelvio diefstal bende actief, en hoe ertegen te wapenen
« Reactie #75 Gepost op: 3 december 2022, 21:04:01 »
Jeetje wat een drama met die diefstal. Vooral omdat het zo simpel kan.

Het can bus systeem loopt dus security technisch ontzettend achter.... zoals vroeger met HTTP alles lekker in plain-text weg zenden.

Externe toegang op de can bus van een device zou gewoon niet toegelaten moeten worden.
Elk device in de auto zou een uniek id moeten hebben en deze moet men  vast zetten in het systeem. Wordt er een onbekend device aangesloten aan de auto dan zou deze meteen in error disable moeten schieten of een complete shutdown van het hele systeem. Takelen en naar de Dealer om er weer leven in te krijgen.

Lijkt me beter dan dat die gejat wordt of iets dergelijks.

Natuurlijk zullen ze ook wel weer een trucje vinden om het device id  van het device wat ze verwijderd hebben te clonen.

Beter kunnen ze dan ook met een goeie security en encryptie op de can bus werken.
Ik vraag mij ook af hoe goed auto's beveiligd zijn die aan het internet hangen.

gr,

Michel

*

Bottas
849

  • *****
    - Super Alfist
Re: Guilia/Stelvio diefstal bende actief, en hoe ertegen te wapenen
« Reactie #76 Gepost op: 4 december 2022, 20:58:12 »
Citaat van: DanaBanana op  3 december 2022, 19:35:15
Citaat van: DanaBanana op  3 december 2022, 19:35:15
Citaat van: Bottas op  3 december 2022, 14:50:14
Citaat van: Bottas op  3 december 2022, 14:50:14
Alleen de politie kan via kenteken naam, adres, leeftijd komen.



Hoe denk je dat de rekening van de wegenbelasting op het juiste adres komt? En die van de verzekering? Verkeersboetes? De rekening van de garage? Etc. Bij mij worden die niet door de politie bezorgd...
Bij de verzekering en garage heb je zelf je persoonlijke gegevens aangeleverd.
Boetes komen van het cjib, aangeleverd  door de politie.
En daarbij komt dat ik reageerde op post 72, die ging over de zichtbaarheid van kentekens en het evt traceren door particulieren.

*

ArjanB
2.006

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Guilia/Stelvio diefstal bende actief, en hoe ertegen te wapenen
« Reactie #77 Gepost op: 6 december 2022, 10:50:54 »
ik denk dat als 'ze' een auto op het oog hebben, ze die wel volgen (evt met tracker) om te weten te komen waar die staat.
Geloof niet dat een leesbaar kenteken op een internet post van invloed is.

bovendien zijn alle kentekens op te vragen bij open data RDW, dus je kunt (met wat filters zetten) een kenteken opzoeken bij een specifiek model en uitvoering die je zou willen weten. Als je adres bij een kenteken zou kunnen achterhalen, dan is dat een meer voor de hand liggende route dan wachten of zoeken naar een kenteken op een foto die ergens genomen is.

My 2 cents.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP