!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

sikmans
20

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180AT
  • *
    - Startende Alfist
How-to Koplampsproeiers uitschakelen
« Gepost op: 3 april 2024, 13:49:21 »
Hoi,

Mijn eerste how-to op dit forum. Een forum is om kennis te delen, dus bij deze!

Wat?
De koplampsproeiersinstallatie op 35w xenon units uitschakelen zonder foutmelding.

Waarom?
1. Behoud van kunststof koplampunits. Glycol is een agressief middel, waardoor fading van de koplampen gestimuleerd wordt.
2. Veel langer doen met de ruitenwisservloeistof, aangezien er nogal een hoeveelheid verloren gaat naar de koplampen.
3. Het is tenslotte niet nodig. We houden onze auto allemaal mooi schoon, en we wonen niet in een sneeuwgebied :)

Hoe?
Easy, relais T17 verwijderen. Deze is geplaatst onder de motorkap aan de bijrijderskant.
1. Zwart kunsstof kapje er af klikken
2. 2 kunststof schroefjes kwartslag draaien om de kap te verwijderen.
3. Relais T17 verwijderen
4. Voor onze wintersporters, of voor de APK, kan je het relais makkelijk weer terugsteken om alles weer werkend te krijgen.

Succes,
Martijn


#Giulia 2.2 180AT
#Lancia Fulvia Berlina 1972*
RIP: Alfa 166 2.4 JTD 20v (2006) Nero Pergusa ~230pk - ~500nm*
Custom remap - FMIC - katloos/demperloos/EGRloos/resonatieboxloos/swirlkleploos/gaskleploos
*

Akoalfa
9

  • Type Alfa: Giulia 2.0 2017
  • ****
    Amico del club - Startende Alfist
    • Instagram
Re: How-to Koplampsproeiers uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2024, 16:32:46 »
Hoi Martijn,

bedankt voor de how-to. Gelijk het relais verwijderd, want dat scheelt veel ruitensproeiervloeistof bijvullen.
Ik denk overigens wel dat het relais voor de keuring even terug gezet moet worden. (bij Xenon)   ;-)

Ad
uit ander topic; koplampsproeier bij origineel Xenon > moet dit functioneren?
Van de ANWB site overgenomen:
Auto's met Xenon die in gebruik genomen zijn na 31 december 2006 moeten zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie.
Alfa Sud TI  ->    Alfa Giulietta 1.8   ->   Alfa 33 1.7 TI  ->    Alfa 75 1.8  ->   Alfa 155 1.6  ->    Alfa 156 1.8 sedan  ->    Alfa 156 1.6 SW   ->    Alfa 156 1.8 TS SW  ->    Alfa Giulietta 1.4 MA TCT  ->    Giulia 2.0
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: How-to Koplampsproeiers uitschakelen
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2024, 18:30:33 »
heb het al practisch vanaf nieuw gedaan.... Niet zozeer voor verbruik sproei vloeistof, maar omdat ik niet elke keer die troep op m'n motorkap wil.
 Zet het relais zelf wel altijd even terug voor de APK
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanielH92
1.966

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: How-to Koplampsproeiers uitschakelen
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2024, 21:17:33 »
Citaat van: Akoalfa op  4 april 2024, 16:32:46
Citaat van: Akoalfa op  4 april 2024, 16:32:46
...
Van de ANWB site overgenomen:
Auto's met Xenon die in gebruik genomen zijn na 31 december 2006 moeten zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie.

En hier komt de mooie logica van de Nederlandse APK; dit geldt alleen voor auto's die origineel met Xenon zijn geleverd. De wisinstallatie die er dan op zit moet werken voor apk goedkeur.
Bouw je aftermarket Xenon in je origineel met halogeen geleverde koplampen, dan heb je geen sproeiers, dus valt er ook niets aan kapot te gaan en is het per definitie goed (uiteraard moet lichtbeeld wel binnen de marge vallen).
Zelf al jaren aftermarket Xenon in de lampen, en nog nooit een APK opmerking over gehad.
*

aukemuis
5

  • Type Alfa: giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: How-to Koplampsproeiers uitschakelen
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2024, 12:45:49 »
In MES zie ik ook een optie om ze op disabled te zetten.
*

sikmans
20

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180AT
  • *
    - Startende Alfist
Re: How-to Koplampsproeiers uitschakelen
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2024, 13:20:29 »
Echt?  Dat zou helemaal top zijn.
Met ELM of de grijze kabel?
#Giulia 2.2 180AT
#Lancia Fulvia Berlina 1972*
RIP: Alfa 166 2.4 JTD 20v (2006) Nero Pergusa ~230pk - ~500nm*
Custom remap - FMIC - katloos/demperloos/EGRloos/resonatieboxloos/swirlkleploos/gaskleploos
*

aukemuis
5

  • Type Alfa: giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: How-to Koplampsproeiers uitschakelen
« Reactie #6 Gepost op: 5 april 2024, 13:49:17 »
je moet in ieder geval naderhand een proxy alignment uitvoeren en dan vraagt ie om beide kabels

*

sikmans
20

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180AT
  • *
    - Startende Alfist
Re: How-to Koplampsproeiers uitschakelen
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2024, 20:28:02 »
Ben benieuwd, ik ga er dit weekend even naar kijken!
Als ik het kan vinden, pas ik de eerste post even aan.
#Giulia 2.2 180AT
#Lancia Fulvia Berlina 1972*
RIP: Alfa 166 2.4 JTD 20v (2006) Nero Pergusa ~230pk - ~500nm*
Custom remap - FMIC - katloos/demperloos/EGRloos/resonatieboxloos/swirlkleploos/gaskleploos